Volledige versie bekijken : Tween problemen
ixus
%Europe/Berlin %943 %2005, 23:38
Recentelijk ben ik overgestapt naar flash 8 PRO en ik ben daarbij een vreemd probleem tegengekomen, wat ik (volgens mij) niet had in MX 2004 en alle voorgaande versies.
Het gaat om simpele tweens van text en andere simpele (vector vormen) vormen en animaties.
Op de een of andere manier zijn de tweens lang niet zo vloeiend meer als dat ik ze had in vorige flash versies. De tweens hakkelen en stotteren. Het lijkt net of de pc niet meewerkt en af en toe een fractie van een milliseconde de animatie onderbreekt.
Ook verloopt de opbouw van de animatie naar de volgende locatie op de stage niet netjes.
Dit gebeurt vooral wanneer de lengte van de tweens toeneemt.
(de MC of graphic beweegt dus vrij langzaam over de stage... Bijv. het langskomen van een logo)
Maak ik nu gebruik van motion-guide layers of van tween prototypes, dan verlopen de tweens een stuk soepeler. Maar ik denk dat dit hoofdzakelijk komt door de vele positie-wijzigingen op de stage die de ogen (hersens) wat minder makkelijk kunnen volgen.
Ik gebruik al jaren de standaard 31 fps framerate en het maakt geen verschil of ik nu AS gebruik of niet.
Ik gebruik flash player 8.0.22.0.
Heeft iemand dit probleem ook of heeft iemand misschien suggesties?
Mitch
%Europe/Berlin %963 %2005, 00:07
Ik gebruik ook bijna alleen maar 31fps maar jouw probleem is me nog niet op gevallen :S
Kan inderdaad zo zijn dat het lijkt alsof het zo is dat het happert, probeer dan eens op een ander beeldscherm. Vooral crt zou betere weergave moeten geven.
peres
%Europe/Berlin %979 %2005, 00:29
ik heb sindskort ook flash 8 trial gedownload. Als je tekst tweened heb ik idd ook een haperige tween. Maar dan moet je bij de text proberties anti-alias for animation selecteren. Dan moet het als het goed is wel soepel lopen.
Als ik filters toepas op MC's die ik laat tweenen, loopt het ook haperig bij mij. Maar als ik de filters op low-quality zet loopt alles weer prima...
PS; Waarom gebruiken jullie eigenlijk fps 31? is dat ideaal voor animaties of gewoon toeval ? Ik gebruik namelijk 25, omdat het een mooi rond getal is, zodat je goed kan zien in je timeline hoe lang een animatie is :)
ixus
%Europe/Berlin %408 %2005, 09:47
PS; Waarom gebruiken jullie eigenlijk fps 31? is dat ideaal voor animaties of gewoon toeval ? Ik gebruik namelijk 25, omdat het een mooi rond getal is, zodat je goed kan zien in je timeline hoe lang een animatie is :)
Die framerate is gewoon een standaard in de animatie-industrie.
In de filmwereld gebruiken ze 24 fps en in de video/3D animatiewereld gebruiken ze 30 of 31 fps en voor cartoons gebruikt men weer vaak een lagere fps van 15.
Is een beetje persoonlijk en dus afhankelijk van je project, maar ik werk standaard op 31 fps.
P.S.
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat wanneer ik script onafhankelijk van de fps maar afhankelijk van tijd dan werkt het wel goed (beter). (i.e. door gebruik te maken van getTimer en een aantal variabelen).
Ook werkt het gebruik van setInterval ook een stuk beter...Bijv.:
moveBall = function(){
_root.ball_mc._x += 2;
}
ballMover = setInterval(moveBall,50);
Niemand die flash 8 animatieproblemen is tegengekomen ?
Anders ga ik toch eens de boel opnieuw installeren.....
Flashgirl
%Europe/Berlin %434 %2005, 10:25
Die framerate is gewoon een standaard in de animatie-industrie.
In de filmwereld gebruiken ze 24 fps en in de video/3D animatiewereld gebruiken ze 30 of 31 fps en voor cartoons gebruikt men weer vaak een lagere fps van 15.
Is een beetje persoonlijk en dus afhankelijk van je project, maar ik werk standaard op 31 fps.
Eh... Huh :) ?
Ik moet je even corrigeren hoor :D ...
Voor tv of film zijn de fps gewoon standaard, je tv en de bioscoop kunnen namelijk geen verschillende FPSen aan, zoals je computer dat wél kan [:o)] ... Daarom gebruik je afhankelijk of het voor tv of video / DVD is 24 of 25 fps.
Voor cartoons kun je dus écht niet zomaar 15 fps gaan gebruiken :S ! Je moet rekening houden met die 24 en 25 fps, dus hier volgt eventjes een indicatie van dngen die ik heb gezien:
- Disneyfilms: animaties worden gemaakt op 12 fps, achtergronden bewegen op 24 fps als die worden getweend bij een pan of een zoom
- Cartoon Network: animaties worden gemaakt op 6 fps, om de kosten te kunnen drukken.
Natuurlijk worden ze uiteindelijk dus wel op 24 fps gebruikt, maar dan staan er gewoon steeds frames tússen waarin de animatie niet verandert ;) . Want je móét uiteindelijk op die vastgestelde framerates zitten. Als je animeert op 15 fps dan krijg je dat nóóit in 24 fps zonder een blurry en smudgy en hakkelig eindresultaat te krijgen (je hebt namelijk converters die bepaalde framerates herberekenen naar nieuwe framerates, maar omdat juist de timing in animatie zorgt voor het realistische gevoel, zorgen ze ervoor dat die timing dan ongeveer hetzelfde blijft. Dit gebeurt dus met heel ingewikkelde berekeningen, en frames worden onderling gemixt / blurred / vervaagd om tot de juiste timing te komen).
Ik denk dus ook dat je met de 3D animatiewereld doelt op animaties in games? Ik weet namelijk niet hoe snel de animaties verlopen op gameconsoles zoals X-Boxen.
Ook de framerate van 31 fps is écht niet zomaar "random" gekozen (misschien wel door jullie, blijkbaar doen julllie elkaar klakkeloos na, zonder te weten waarom die framerate één van de standaarden is in Flash).
Oké, de uitleg:
Wanneer je op een Mac en op een PC dezelfde Flashmovie afspeelt met dezelfde framerate , spelen ze meestal om de één of andere reden niet precies even snel af. Waar dit aan ligt en hoe dit komt weet ik niet, dat is een technisch verhaal.
Over het algemeen zijn Flash movies op een mac langzamer dan op een PC. Er zijn echter een aantal framerates die wél (bijna) gelijk lopen op zowel Mac en PC, waaronder 31 fps. De andere framerates waarbij je dit probleem niet hebt zijn 21 en 61 fps. Het was eerst zelfs zo, dat wanneer je op 24 fps animeerde, Flash het afspeelde op het tempo van 21 fps. Daardoor móést je hiermee rekening houden. Ik weet eigenlijk niet hoe het nu is met Flash 8. Iemand?
ixus
%Europe/Berlin %519 %2005, 12:28
Nou, dat is eventjes allemaal duidelijk op een rijtje gezet.... :)
Ik heb het eens eventjes uitgezocht waarom ik ook al weer op 31 fps ben gaan zitten, maar ik heb het eigenlijk uit een boek van Robert Rheinhardt en Snow Dowd. (Flash MX bible).
Hierin komt een passage voor waarin ze de framerates splitsen in 24, 31 en 12 tot 15. (resp. film, video/3d en cartoons)
Je hebt gelijk als je dan zegt dat ik dit klakkeloos heb overgenomen, want van jouw uitleg aangaande de framerates had ik nog nooit gehoord. (Weer wat geleerd :P )
Wel weet ik dat binnen mijn flash-kennissenkring iedereen 31 fps gebruikt en het hoe en waarom was mij eigenlijk nog niet helemaal duidelijk.
Bedankt voor die uitleg dus..... :)
Maar Flashgirl, in jouw werk maak je heel veel gebruik van animaties...
Heb jij niet de problemen met flash 8 die ik nu heb ??
Oops... Ik zie dat je werkt in MX...
ixus
%Europe/Berlin %525 %2005, 12:37
Ter aanvulling wat framesrates op PC en MAC betreft...
Ik vond deze lijst op ultrashock...
PC player at 12 fps ===== MAC player runs same animation at 10 fps
PC player at 20 fps ===== MAC player runs same animation at 15 fps
PC player at 30 fps ===== MAC player runs same animation at 20 fps
PC player at 58 fps ===== MAC player runs same animation at 30 fps
Pretty bad no? BUT! Specific speeds will play at almost the same on both
machines! Memorize these and use nothing else! Here they are:
PC player at 21 fps ===== MAC player runs same animation at 20 fps
PC player at 31 fps ===== MAC player runs same animation at 30 fps
PC player at 59 fps ===== MAC player runs same animation at 60 fps!!!
Flashgirl
%Europe/Berlin %545 %2005, 13:05
Aah, bedankt! Nog meer duidelijkheid. Staat er ook bij of het in Flash 8 is opgelost? Of is het een oude topic?
Ik werk inderdaad nog steeds in Flash MX. Bij het bedrijf waar ik parttime werk, MediaMonks, werk ik in Flash MX 2004, maar ze gaan als het goed is binnenkort overstappen op Flash 8.
Ik had bij de trial van Flash 8 (waar ik nog niet zo héél veel kans toe heb gehad om te proberen) al heel veel last van het "skippen" van frames op de root timeline. Ik scroll altijd continu heen en weer met de Playhead tussen de frames vóór en na het frame dat ik aan het tekenen ben. In oude versies ging dat altijd gewoon lekker smooth, maar in Flash 8 sloeg hij continu frames over, alsof het te zwaar was om ze zo snel te renderen :S . Terwijl ik een vrij nieuwe computer heb... Dat is echt ontzettend frustrerend werken... Maar veel ervaring met Flash 8 heb ik nog niet... :)
ixus
%Europe/Berlin %616 %2005, 14:48
Ik had bij de trial van Flash 8 (waar ik nog niet zo héél veel kans toe heb gehad om te proberen) al heel veel last van het "skippen" van frames op de root timeline.
Ook daar veel last van... Ik heb geen idee hoe dat kan, maar de "smoothness" van mijn tweens(animaties) ligt ver onder de maat. (vind ikzelf dan).
Het moet wel een lokaal probleem, of instelling zijn, want als ik naar flash 8 werk van anderen kijk, dan zie ik niet de problemen die ik heb.
Ook mijn systeem is up-to-date en daar kan het niet aan liggen.
Overigens is het lijstje met PC en MAC framerates afkomstig uit een oude topic.
P.S.
groeten aan Wouter bij MM (NOV1). :)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.