Volledige versie bekijken : 3DS MAX Hardware renderen
Tok Tok
%Europe/Berlin %550 %2005, 14:13
Ik zit zelf al een tijdje te klooien met 3ds max, ook omdat ik nu op het Grafisch lyceum rotterdam zit en ik wil graag weten hoe je kunt hardware renderen met 3ds max. Dat gaat namelijk heerlijk snel! ;)
Ik heb de laatste versie van Cg Toolkit en de plugin van Nvidia maar die zijn alleen voor 3ds max 5 en die heb ik niet.
Weet iemand misschien of er een andere plugin is of dat er programma bestaat om je 3ds max werk hardware te renderen???
Greetz Joep
woopz
%Europe/Berlin %691 %2005, 17:35
hardware renderen? Wat is precies het verschil met gewoon renderen?
Dopefish
%Europe/Berlin %734 %2005, 18:37
dan heb je een zogenoemd render kaartje met veel geheugen die daarvoor is gemaakt en zo gaat het renderen bijna realtime..
@tok tok: ik weet het niet, maar euhm. je zit op GL waarom vraag je het niet aan een docent?
INKA
%Europe/Berlin %079 %2005, 02:54
hardware renderen
hoi,
je videokaart is de enige hardware render in je computer!
Een goeie kaart is goed voor je weergave in realtime in je viewport!
De output (avi,jpg, sequence) gebeurd via je cpu(dus eigenlijk ook hardware)!
Belangrijk bij t renderen zijn dus je processor en je videokaart en je ram geheugen,er is
geen plugin nodig of je moet backburner(netwerkrendermanager) bedoelen.
inka
Tok Tok
%Europe/Berlin %478 %2005, 12:29
Ja klopt, de term hardware renderen is een beetje achterhaald ;)
Maar ik bedoelde hier idd mee dat je je videokaart gebruikt, er zijn hier speciale kaarten voor
ontwikkeld maar ik heb de 7800 GTX (de beste op het moment 8~ ) en die moet dat als het goed is ook ondersteunen. Als het goed is kun je op deze manier veeel sneller renderen dan met je processor. Net als in games, je videokaart is daar immers voor gemaakt [:o)] .
Ook de nieuwe windows vista (longhorn) maakt hier geloof ik gebruik van bij de 3d desktop :D
Maarja ik weet niet hoe je hier nou gebruik van moet maken, ik denk dat ik maar is 3ds max 5 ga downloaden en dan die plugin gebruik, kijken of dat werkt.
Voor andere geintereseerden: Link voor plugin (http://developer.nvidia.com/object/IO_3dsmaxCgFXPlugin.html)
digitalnrg
%Europe/Berlin %479 %2005, 12:29
bedoel je inderdaad niet netwerk renderen ?
Tok Tok
%Europe/Berlin %513 %2005, 13:20
Nee, dat is als je over het netwerk de processor van een andere computer mee laat helpen met renderen. dat is ook sneller maar lang niet zo snel als hardware renderen.
Download de toolkit van nvidia maar is van die link van mijn vorige post, daar zit een programma bij dat heel veel voorbeelden heeft van Direct rendering, is niet hetzelfde maar komt op hetzelfde neer, je gebruikt je videokaart om 3d beelden te renderen.
Overgens zit er bij Alias Maya wel een hardware renderer inbegrepen, ik heb heel weinig ervaring met maya maar die word geloof ik niet helemaal door mijn videokaart ondersteunt. P)
Damn nu ben ik nog niks verder :( ;), jammer dat niemand iets weet :(
INKA
%Europe/Berlin %523 %2005, 13:33
hoi,
ik denk dat je enkele dingen door elkaar haalt, voor het outputrenderen wordt nog steeds
de processor gebruikt, dit kan sneller worden in de toekomst(64-bit,dualprocessor,meer geheugen).
En inderdaad de videokaart speelt ook steeds een belangrijkere rol, zie b.v de nivdia kaarten die speciaal directx9. shaders ondersteunen in max.
Dus wil je bepaalde voordelen halen moet je je driver IN max op directx zetten ipv software of opengl.
In games gebruiken ze realtime rendering en houden daar de karakters zo low poly als mogelijk, en iets anders als het renderen in max.
Trouwens ik denk dat je 3dsmax7 gebruikt en zie het voordeel niet om terug tegaan naar max5 voor een plugin die waarschijnlijk al verwerkt is in max7.
inka
Tok Tok
%Europe/Berlin %577 %2005, 14:51
je hebt helemaal gelijk. ;)
Ik heb het misschien een beetje verkeerd uitgelegd met de term "hardware renderen" maar wat ik dus wil is mijn videokaart ook gebruiken om mee te helpen met renderen.
Quadro (http://www.pny.com/products/quadro/fx/3400PciEx.asp)
Deze link gaat naar een andere kaart die speciaal ontworpen is om in 3d prog. alles een beetje te acceleren, alleen deze heeft een iets duurder prijskaartje :P.
Mijn videokaart moet dit ook ondersteunen, wel niet zo goed als bij de quadro maar deels wel.
Nouja misschien moet ik maar gewoon meer gedult hebben |), laat ik het maar gewoon zo blijven doen, het gaat toch al redelijk snel. aangezien ik niet zo`n slechte pc heb moet ik eigenlijk niet zeuren! ;)
Peace joep
INKA
%Europe/Berlin %823 %2005, 20:46
hoi,
dat is een top videokaart,alleen als je dus hem ook goed gebruikt, heb je echt de voordelen,dus zoals gezegd de driver in max op directx9 zetten!!!
inka
Tok Tok
%Europe/Berlin %938 %2005, 22:30
Daar staat tie op :) ;)
Ik ga nog een postje doen bij de "showtopic" hierzo. :P
Moet alleen eerst nog wel een server vinden op mn plaatje en filmpje op te zetten. (je kunt toch niks meer uploaden naar de server van flashfocus?)
Greetz joep
toth
%Europe/Berlin %697 %2005, 16:44
Ik heb in mijn systeem 2 Quadro FX 3400 in SLI steken, super zalige kaartjes ;)
Dopefish
%Europe/Berlin %700 %2005, 16:48
Daar staat tie op :) ;)
Ik ga nog een postje doen bij de "showtopic" hierzo. :P
Moet alleen eerst nog wel een server vinden op mn plaatje en filmpje op te zetten. (je kunt toch niks meer uploaden naar de server van flashfocus?)
Greetz joep
kan wel
Tok Tok
%Europe/Berlin %590 %2005, 14:10
hoe precies?
als ik iets wil posten en ik voeg een plaatje toe vraagt de computer om de url, hoe kan ik dan zorgen dat hij dat plaatje naar de server upload?
greetz joep
behived
%Europe/Berlin %613 %2005, 14:43
onder de tekstkader bijlagen toevoegen
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.