PDA

Volledige versie bekijken : movieclips door elkaar heen

malarin
%Europe/Berlin %427 %2005, 11:15
eehm..was ik weer.. :#

alles werkt nu zoals het moet, alleen ik heb 1 probleempje.

de site waar ikmee bezig ben heeft op de index 3 buttons staan. als je daarop klikt verschijnt er een vlak wat het beeld inklapt (movieclip)

Nu is het zo dat er op die vlakken een terugknop zit waardoor je weer op de index komt. Maar ik weet dat er mensen zijn die daar niet op letten en vrolijk doorklikken op de andere buttons. En daar zit het probleem.

Als er dus zo'n vlak in beeld staat, en ze klikken op een andere button, draait dat andere vlak er gewoon overheen. Dus heb je alles overelkaar heen staan.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, en het enige wat denk ik gaat werken, is als ik in de tijdlijn van de scene ga werken. Maar dan moet ik de hele siteopbouw aanpassen, omdat alles gewoon in 1 frame (wel in lagen dan) staat. En dat lijkt mij een beetje drastisch. Is er misschien een andere oplossing voor?

vincoid
%Europe/Berlin %442 %2005, 11:36
kun je het dan niet zo doen dat die vlakken een achtergrond hebben waar je niets anders door ziet zodat je het andere vlak ook niet meer ziet?

malarin
%Europe/Berlin %443 %2005, 11:38
nee, alles is transparant helaas.. :s

vincoid
%Europe/Berlin %444 %2005, 11:39
maar dat kan je dan toch veranderen, of mag dat niet?

malarin
%Europe/Berlin %445 %2005, 11:41
nope, alles is transparant en dat moet ook zo blijven... >_< anders had ik dat allang aangepast ;)

vincoid
%Europe/Berlin %449 %2005, 11:46
anders moet je misschien een actie op die buttons zetten waardoor elk uitgeschoven vlak ingeschoven wordt.
Misschien met behulp van een variabele die true wordt als er een vlak uitgeschoven is, vervolgens op de button een actie die zegt: als ..... true is dan _root.naamvanvlakken.gotoAndPlay(1); en dan vervolgens een code die zegt dat het vlak die eruit moet, eruit komt.

pulletje
%Europe/Berlin %451 %2005, 11:50
je kunt een functie maken onder elke knop om te kijken welke movieclip afspeelt op het moment en als je dan op een andere knop drukt, kijkt hij eerst welke mc speelt, die kun je dan bv weg laten faden of wat dan ook om vervolgens een andere MC te openen.

malarin
%Europe/Berlin %454 %2005, 11:54
anders moet je misschien een actie op die buttons zetten waardoor elk uitgeschoven vlak ingeschoven wordt.
Misschien met behulp van een variabele die true wordt als er een vlak uitgeschoven is, vervolgens op de button een actie die zegt: als ..... true is dan _root.naamvanvlakken.gotoAndPlay(1); en dan vervolgens een code die zegt dat het vlak die eruit moet, eruit komt.

ik ben echt een flash noob. Ik begrijp wat je bedoelt, maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
alsin: ik heb geen idee hoe variabelen werken..>_<

pulletje
%Europe/Berlin %456 %2005, 11:58
de movieclips die afgespeeld worden, laad je die trouwens extern in??

malarin
%Europe/Berlin %459 %2005, 12:02
nee, vanuit de library *gesleept naar de stage*

Dauntless
%Europe/Berlin %489 %2005, 12:44
Wat dacht je van dit:

Stel, je hebt dus 3 buttons. Een voorbeeld van het AS van zo'n button:

button_home.onRelease = function()
{
gotoAndStop("home");
}

Wel, je kan er voor zorgen dat je alleen maar kunt klikken als je al op 'terug' geklikt hebt.

_global.vlakOpen = false;
{
if(!_global.vlakOpen)
{gotoAndStop("home");
vlakOpen = true;
}
}

Je kan ook zoals hier al eerder gezegd is eerst het vorige vlak inklappen. Een hele tijd geleden had ik een eenvoudig voorbeeldje gemaakt... 'k Heb hem even hierbij gezet :) Nu gaan de animaties tegelijk, maar je kan er ook voor zorgen dat er gewacht wordt met de nieuwe mc te spelen tot de vorige helemaal ingeklapt is (door bv met een onEnterFrame te checken op de _currentframe).

vincoid
%Europe/Berlin %492 %2005, 12:48
ok, je zet op de laatste frame van een vlak een keyframe, op die keyframe zet je deze code:

vlakuit = true;

vervolgens zet je op de eerste frame van een vlak de code:

vlakuit = false;

dan zet je op je buttons:

on (release){
if (vlakuit == true){
_route.vlakken.gotoAndStop(1);
}
}
this.gotoAndPlay(laatste frame);

in dit geval moet je voor elk vlak zeggen dat als vlakuit true is dat ie dan in moet schuiven.
Ik weet ook niet 100% zeker of laatste regel code werkt maar anders moet je this gewoon veranderen in _route.naamvanvlak

malarin
%Europe/Berlin %528 %2005, 13:40
ok! *gaat het proberen*

malarin
%Europe/Berlin %542 %2005, 14:01
[QUOTE=Dauntless]
Wel, je kan er voor zorgen dat je alleen maar kunt klikken als je al op 'terug' geklikt hebt.

_global.vlakOpen = false;
{
if(!_global.vlakOpen)
{gotoAndStop("home");
vlakOpen = true;
}
}

QUOTE]

bedoel je daarmee dat als er zo'n vlak open staat je niet op die buttons onderin kan klikken en alleen op de terugknop?

Dauntless
%Europe/Berlin %585 %2005, 15:02
Als je het op die eerste manier doet kan je daar idd niet meer op klikken.

rackdoll
%Europe/Berlin %591 %2005, 15:11
kan ik et niet ergens bekijken hoe je et hebt gedaaan.....das wat makkelijker oplossen
[^]

malarin
%Europe/Berlin %595 %2005, 15:17
ik zou et kunnen mailen...heb geen ftpserver hier ofzo... de site staat trouwens wel online (oudere versie)

http://www.mdesign.nl

Dauntless
%Europe/Berlin %599 %2005, 15:22
Je kan gewoon een bijlage aan je msg zetten (zoals ik gedaan had). Klik op 'quote' en scroll wat naar beneden tot je 'beheer bijlage' ziet .

rackdoll
%Europe/Berlin %603 %2005, 15:29
ja dat zou ook kunnen idd...
je kan ook mailen naar me mail:
dinone@hotmail.com

rackdoll
%Europe/Berlin %604 %2005, 15:30
aanoude dingen heb k natuurlijk niets want daar gaat je vraag niet over toch?

malarin
%Europe/Berlin %605 %2005, 15:32
Je kan gewoon een bijlage aan je msg zetten (zoals ik gedaan had). Klik op 'quote' en scroll wat naar beneden tot je 'beheer bijlage' ziet .

is het bestand te groot voor.. :S

rackdoll
%Europe/Berlin %612 %2005, 15:42
oei :)

rackdoll
%Europe/Berlin %614 %2005, 15:44
ok ik heb je probleem eens goed gelezen.....kijk.....als k et goed begrijp heb je alles in lagen staan...maar heb je daar ook movieclips in?
want kijk....je moet eigenlijk per menu punt een aparte movieclip hebben..
dan kan je zeggen dat als de ene opend.....de rest allemaal op frame 1 gaat staan, zodat dus die ene open is en de andere dicht (frame 1).... dan is et opgelost..

rackdoll
%Europe/Berlin %618 %2005, 15:50
ik heb je mail net ontvangen en zal er effe naar kijken ;)

rackdoll
%Europe/Berlin %632 %2005, 16:10
ik post em als ik er klaar mee ben ;)

malarin
%Europe/Berlin %634 %2005, 16:12
wauw dank je wel! t is nogal erg vervelend als je stageloopt terwijl de flashgoeroe van het bedrijf net weg is om voor zichzelf te beginnen.. lol :P

rackdoll
%Europe/Berlin %661 %2005, 16:52
ja k ken et probleem ik loop ook stage en we hebben hier ook zo ene flash goeroe...
ThaNarie.....ook van flash focus... :)
nou ik heb et een en ander gefixed in je file..
ik heb et nu zoo gemaakt dat het menu rechtsonder de hoofd navigatie is!
je ziet et wel. Die "route" knop in de home pagina....die ****te veel dus die heb k weggehaald.
Uuhm kan ik em je mailen want ik kan em niet posten....?
anders zet k em wel effe op mijn eigen server....als mailen niet lukt
:S

malarin
%Europe/Berlin %662 %2005, 16:54
hehe mail maar..je hebt mn mail;) ik ben nu off, weekend vieren, maandag ga ik er aan verder! iig ontzettend bedankt!! :D

rackdoll
%Europe/Berlin %666 %2005, 16:59
ok hij zit in je mail........veel plezier en succes ;)