PDA

Volledige versie bekijken : keuzemenu

edjelima
%Europe/Berlin %419 %2005, 11:04
hi

ik heb een vraagje over keuze menu's
ik moest voor mn school 3 animaties maken (eerste keer dat ik met flash werk)
en nu heb ik een keuzemenu gemaakt (design) maar ik weet niet hoe ik de buttons link naar die 3 animaties, is iemand die mij kan helpen?

malarin
%Europe/Berlin %443 %2005, 11:37
heb je die drie animatie apart staan of in dezelfde timeline achter elkaar?

als je de button aanklikt kun je die een actionscript meegeven.

je wilt dat de button on(release) een actie meekrijgt. dus word het zoiets van:

on(release) {
naamvandeanimatie.GotoandPlay(insert hier het framenummer);
}

vincoid
%Europe/Berlin %443 %2005, 11:38
gewoon die 3 animaties in verschillende scenes zetten en vervolgens elke button naar de juiste scene linken.

edjelima
%Europe/Berlin %446 %2005, 11:43
ik heb 3 animaties apart
en de keuze menu is ook geheel apart

kan ik dan gewoon doen wat jij zegt marelin

malarin
%Europe/Berlin %451 %2005, 11:50
ok.

maar wel in hetzelfde bestand neem ik aan?

anders moet je de animaties even importeren in je library. Library's zijn trouwens erg handig om vanuit te werken, maar dat terzijde ;)

converteer eerst de animaties naar een movieclip en de button naar een button.

nu kan je de button een actie meegeven (bij actions, onderin je scherm als het goed is). als de animaties in hetzelfde bestand zitten is dat heel simpel.

je voert gewoon in wat ik eerder heb gezegt dus:

on(release) {
naamvandeanimatie.GotoandPlay(insert hier het framenummer waar de animatie in begint);
}

in de animatie zelf ga je naar het eindframe en geef je daar de actie mee dat de animatie stopt.

stop();

anders gaat de animatie in een loop lopen ;)

edjelima
%Europe/Berlin %455 %2005, 11:55
ze zitten niet in t zelfde bestand dus dat wordt importeren dus.
ik ga t ff proberen en laat t zo ff weten of t lukt.
bedankt voor jullie hulp

edjelima
%Europe/Berlin %483 %2005, 12:35
hmm wil niet egt lukken
krijg deze melding

this movie uses features that are not supported in flash player 7

dit is wat ik heb gedaan

keuzemenu geopent in flash
deze gaat tot frame 30

ik import dan dat filmpje (swf) bestand naar mn library

ik maak een nieuwe layer
dat ik animatie 1 noem
maak dan op frame 31 een keyframe en zorg dat ie geselecteerd is en sleep het swf bestand naar de stage.

ik ga naar t keuzemenu knop 1
convert deze naar symbol en zet dit neer in actions

on(release) {
bobbiebeeranimatie(1).swf.GotoandPlay(31);
}

ben ik soms iets vergeten

Edit
zodra ik de animatie naar de stage sleep krijg
ik in de library een heleboel plaatjes enzo
en voor een heleboel van die plaatjes krijg ik dan ook een foutmelding

vincoid
%Europe/Berlin %489 %2005, 12:44
als ik jou was zou ik gewoon de drie animaties openen in flash (dus de .fla) en dan alles kopieeren van de animatie en in een aparte scene zetten. Dan die buttons naar die scene toe laten gaan.

edjelima
%Europe/Berlin %490 %2005, 12:46
zou je dat aub wat meer kunnen toelichten
ben net begonnen met flash

malarin
%Europe/Berlin %541 %2005, 13:59
hey!

misschien kan je ipv de swf bestanden importeren, beter de frames van de animaties kopieren en plakken in je keuzemenu (een nieuwe scene zoals vincoid al zei). of gewoon kopieren op frame 31 van je keuze menu(wel ontzettend chaotisch maar het werkt wel)?

vincoid
%Europe/Berlin %595 %2005, 15:18
je opent met flash de .fla's van het keuzemenu en alledrie de animaties, vervolgens doe je 3x Insert>Scene (staat boven in de balk).
Vervolgens ga je naar de eerste animatie, je selecteerd alle frames doet dan rechtermuisknop en doe copy frames. Dan ga je naar je keuzemenu en ga je naar scene 2 (rechtsboven in de timeline kan je van scene veranderen).
Nu doe je op de eerste frame van scene 2 rechtermuisknop en selecteerd: paste frames.

Vervolgens doe je hetzelfde voor je 2e animatie(die doe je in scene 3) en je 3e animatie (die doe je in scene 4).

Nu ga je naar het keuzemenu, hier heb je als het goed is 3 buttons. Op button 1 zet je deze code (klik op de button en ga dan naar Actions):

on(release){
gotoAndPlay(2,1);
}

op de 2e en 3e button doe je hetzelfde alleen verander je voor de 2e button de getallen in (3,1) en voor de 3e button in (4,1).

Nu ben je nog niet klaar, nu moet je nog zorgen dat wanneer de animatie afgelopen is, het menu weer tevoorschijnkomt. Dit doe je door een voor een naar de laatste frame van elke animatie te gaan en op de laatste frame deze code te zetten (dus op de laatste frame van animatie 1, 2 en 3):

gotoAndPlay(1,1);

Dat was het, hopelijk lukt het nu wel :).