Volledige versie bekijken : Movieclip Controle
trick0909
%Europe/Berlin %542 %2009, 14:00
Hey hey,
Ik heb een klein dilemma, ik wil vanuit een movieclip de timeline starten in een andere Movieclip, eigenlijk meerdere, maar dat maakt opzich niet veel uit. Ik heb al met wat instance namen geprobeert etc. maar het lijkt niet te werken.
Het zal vast heel simpel zijn, maar als iemand me in de juiste richting kan wijze ben ik al gelukkig ;)
Greetz Trick
digitalecartoons
%Europe/Berlin %550 %2009, 14:12
Met 'vanuit een movieclip' bedoel je waarschijnlijk dat je de code die je wilt gebruiken om de andere clips daar buiten aan te sturen binnenin deze movieclip hebt zitten? Dan zou je binnen die movieclip een stapje omhoog moeten om de overige clips te targetten. Met b.v. _parent:
//deze code staat IN mc_1, niet op main timeline
this.onRelease = function() {
_parent.mc_2.play();
};
Beter is om al je code in de main timeline te zetten. Houdt het allemaal wat overzichtelijker. Met je clips op de main stage en je code op een aparte 'actions' laag kan je zowel de movieclip-button aanspreken als de andere clips laten starten bij het indrukken van de hoofd movieclip-button:
mc_1.onRelease = function() {
mc_2.play();
};
trick0909
%Europe/Berlin %599 %2009, 15:23
Dankje voor de tip, ga het even proberen en dan laat ik weten hoe het ging. Maar onRelease kan idd wel werken omdat de mc een zelf gemaakte button is, maar het was eigenlijk mijn idee om er een actie van te maken op de tijd lijn, maar ik ga weer even rommelen iig bedankt! :D
trick0909
%Europe/Berlin %607 %2009, 15:34
Hij is helemaal top! Bedankt, heb het wel in de movieclip gedaan, je hebt wel gelijk met alles op de main timeline te houden maar als ik dat doe dan wil de movieclip zelf niet meer afspelen, het script reageert en laat de andere beginnen met spelen, maar de clip zelf doet niks.
Iig ben ik helemaal geholpen, als je een idee hebt om het toch nog te laten werken op de main timeline hoor ik dat graag, wil graag leren hoe het dan wel zou moeten zodat dat werkt.
Super bedankt! :D:D Greetz Trick
digitalecartoons
%Europe/Berlin %611 %2009, 15:40
Dan zouden we even naar je file moeten kijken. Zolang er geen stop() in die movieclip zit zou zou hij gewoon moeten lopen. Er zal waarschijnlijk iets in de code zitten in die clip. Zodanig dat als je die naar de main timeline verplaats er iets in die clip niet goed aangeroepen wordt. Ik noem maar wat knulligs: als er in die clip b.v. zou staan this.gotoAndPlay(45) en je verplaatst die naar de main timeline dan zou het natuurlijk niet werken. Kan je de file of dat stukje code in die clip met ons delen?
trick0909
%Europe/Berlin %629 %2009, 16:06
oke ik ga hoopelijk zo duidelijk mogelijk alles proberen uit teleggen,
Ik heb dus een button gemaakt, maar ipv dat te doen met de F8 - Button, heb ik dat gemaakt met een movieclip zodat ik meer met de buttons kan doen, tenminste zoals ik dacht slim te zijn, weet een ander vast wat beters :P Ben geen super held met flash dus...
Iig de tijdlijn ziet er zo uit in de button
http://img193.imageshack.us/img193/2476/screen1bgp.jpg
Op de actions timeline staat het volgende:
Frame 4 / 34
gotoAndPlay("Neatral");
Frame 14 / 24 / 44
stop();
de Hit Timeline zit een button in die mee gaat met de beweging van de button en daar heb ik nu de volgende code aan hangen, beetje aangepast zodat ie werkt.
on (rollOver) {
gotoAndPlay("RollOn");
}
on (rollOut, dragOut) {
gotoAndPlay("RollOff");
}
on (release) {
gotoAndPlay("Hit");
_parent.but1.play();
//_parent.but2.play();
_parent.but3.play();
_parent.but4.play();
_parent.but5.play();
_parent.but6.play();
_parent.but7.play();
}
Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt.
digitalecartoons
%Europe/Berlin %654 %2009, 16:41
Je hebt in ieder geval een movieclip-button gebruikt in plaats van de standaard flash button, da's al de goeie kant op ;)
Je gebruikt alleen wel een oude AS1 manier van scripten door b.v. 'on (rollOver)' en soortgelijken te gebruiken. Die enkel werken door ze op de clip zelf te hangen (anders krijg je error-meldingen als je dat stuk b.v. aan de actions laag toevoegt).
Die code zou je uit die movieclip in zijn geheel kunnen halen en toe kunnen voegen aan de actions laag.
myMC.onRollOver = function() {
this.gotoAndPlay("RollOn");
};
myMC.onRollOut = myMC.onDragOut=function () {
this.gotoAndPlay("RollOff");
};
myMC.onRelease = function() {
this.gotoAndPlay("Hit");
but1.play();
but2.play();
but3.play();
but4.play();
but5.play();
but6.play();
but7.play();
};
myMC is dus die clip die but1 t/m but7 tegelijk moet laten afspelen of naar de diverse label-frames moet gaan. De hit-layer zou nu gewoon mee moeten blijven bewegen, bevat verder geen code meer (ook niet aan clips gehangen) en myMC stuurt verder al het andere aan.
trick0909
%Europe/Berlin %660 %2009, 16:50
Ja, ik snap wel wat je bedoelt, maar de bedoeling is dan zeg maar dat de movieclip die je dus aanklikt zelf niet door gaat maar stil blijft staan.
Hij rolt zeg maar naar recht als animatie, en blijft daar staan om aantegeven op welke pagina je bent.
Dus hoe zorg ik er dan voor dat hij weet dat je welke wel en welke niet moet spelen???
//na wat uitgebrijder bekeijken en testen kom ik er achter dat dus
this.gotoAndPlay("Hit");
er voor zorgt wat ik wil :P Foutje ;)
Maar wel heel erg veel bedankt! ben nu z'n grote stap verder!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.