hoplite112
%Europe/Berlin %906 %2009, 22:45
Ik ben sinds 3 weken geleden (tijdens de zomervakantie in Spanje, had niks te doen ;) ) begonnen met een vrijetijds project;
Een RPG maken in Flash met AS3 om mijn code kennis voor school (GameDevelopment) een beetje bij te houden.
Ik heb de basis al, zoals schetsen, het hoofdmenu, een intro film e.d.
Enkele monsters zijn ook al digitaal ingewerkt en hebben de desbetreffende animaties (stilstaand, geraakt worden, aanvallen e.d.), maar ik zit met een paar problemen qua stats en acties die ze uit moeten voeren.
Voorbeeld 1:
We nemen een monster, waarvan het raakvermogen (Hitrating) 84% is.
Het enige probleem is nu dat ik niet weet hoe ik dit goed kan nabootsen.
Heb gezocht op google, hulp-functie van Flash en andere plekken, inclusief hier, maar heb niks gevonden.
Dus hoe kan ik het best een aantal procent bepalen?
Voorbeeld 2:
Het 2e probleem is het gebruiken van vaardigheden. Niet zozeer het basisgebruik, maar meer onder specifieke situaties.
Veel van mijn monsters hebben technieken die ze gebruiken als bijvoorbeeld hun HP onder een bepaald aantal komt.
Neem dit bijvoorbeeld:
//Variabele voor een procent aantal. Klopt niet, ik weet 't, maar een voorbeeld.
var Dodge:Number = new Number();
Dodge = 10%
//Overige variabelen
var Flee:Boolean = new Boolean();
Flee = false;
var SwiftFeet:Boolean = new Boolean();
SwiftFeet = false;
var SwiftFeetUse:Number = new Number();
SwiftFeetUse = 0;
var LastResort:Number = new Number();
LastResort = 0;
//Code om aan LastResort een waarde toe te voegen
if (HP <= 10){
LastResort = Math.Random(1-10);
}
if (LastResort <= 5){
Flee = true;
BattleText = "The monster fled from the battle!";
}else{
SwiftFeet = true;
SwiftFeetUse + 1;
Dodge + 7%
}De code klopt niet helemaal, daar ben ik me van bewust, maar zo krijgen jullie een idee wat ik van plan ben.
Ook is de code niet compleet, want die wordt wat "complexer", met als voorbeeld dat op het moment dat "SwiftFeetUse" de waarde 3 heeft, dat de toegevoegde 7% voor Dodge er weer af gaat.
Maar dat is niet het probleem.. het gaat mij er meer om dat ik een alternatief wil voor het kiezen tussen verschillende getallen.
Math.Random is goed voor een getal tussen 0 en 1, maar dat is niet wat ik zoek.
Meer een methode waarbij ik zelf kan zeggen "Kies een getal tussen X en Y" waaraan ik dan weer een desbetreffende if-else statement kan koppelen.
Dan komen we bij probleem 3:
Een Preloader. Mijn project gaat uit tig verschillende files bestaan (Preloader, a {Name} Production intro, menu, introfilm, karakterkeuze scherm e.d.).
Ik kan wel preloaders vinden die directe fotos kunnen loaden, maar niet een die checkt of alle externe SWF files zijn geladen (zelfde zoekmethodes voor Stats gebruikt).
Met vriendelijke groet,
Steven Nolles
Een RPG maken in Flash met AS3 om mijn code kennis voor school (GameDevelopment) een beetje bij te houden.
Ik heb de basis al, zoals schetsen, het hoofdmenu, een intro film e.d.
Enkele monsters zijn ook al digitaal ingewerkt en hebben de desbetreffende animaties (stilstaand, geraakt worden, aanvallen e.d.), maar ik zit met een paar problemen qua stats en acties die ze uit moeten voeren.
Voorbeeld 1:
We nemen een monster, waarvan het raakvermogen (Hitrating) 84% is.
Het enige probleem is nu dat ik niet weet hoe ik dit goed kan nabootsen.
Heb gezocht op google, hulp-functie van Flash en andere plekken, inclusief hier, maar heb niks gevonden.
Dus hoe kan ik het best een aantal procent bepalen?
Voorbeeld 2:
Het 2e probleem is het gebruiken van vaardigheden. Niet zozeer het basisgebruik, maar meer onder specifieke situaties.
Veel van mijn monsters hebben technieken die ze gebruiken als bijvoorbeeld hun HP onder een bepaald aantal komt.
Neem dit bijvoorbeeld:
//Variabele voor een procent aantal. Klopt niet, ik weet 't, maar een voorbeeld.
var Dodge:Number = new Number();
Dodge = 10%
//Overige variabelen
var Flee:Boolean = new Boolean();
Flee = false;
var SwiftFeet:Boolean = new Boolean();
SwiftFeet = false;
var SwiftFeetUse:Number = new Number();
SwiftFeetUse = 0;
var LastResort:Number = new Number();
LastResort = 0;
//Code om aan LastResort een waarde toe te voegen
if (HP <= 10){
LastResort = Math.Random(1-10);
}
if (LastResort <= 5){
Flee = true;
BattleText = "The monster fled from the battle!";
}else{
SwiftFeet = true;
SwiftFeetUse + 1;
Dodge + 7%
}De code klopt niet helemaal, daar ben ik me van bewust, maar zo krijgen jullie een idee wat ik van plan ben.
Ook is de code niet compleet, want die wordt wat "complexer", met als voorbeeld dat op het moment dat "SwiftFeetUse" de waarde 3 heeft, dat de toegevoegde 7% voor Dodge er weer af gaat.
Maar dat is niet het probleem.. het gaat mij er meer om dat ik een alternatief wil voor het kiezen tussen verschillende getallen.
Math.Random is goed voor een getal tussen 0 en 1, maar dat is niet wat ik zoek.
Meer een methode waarbij ik zelf kan zeggen "Kies een getal tussen X en Y" waaraan ik dan weer een desbetreffende if-else statement kan koppelen.
Dan komen we bij probleem 3:
Een Preloader. Mijn project gaat uit tig verschillende files bestaan (Preloader, a {Name} Production intro, menu, introfilm, karakterkeuze scherm e.d.).
Ik kan wel preloaders vinden die directe fotos kunnen loaden, maar niet een die checkt of alle externe SWF files zijn geladen (zelfde zoekmethodes voor Stats gebruikt).
Met vriendelijke groet,
Steven Nolles