PDA

Volledige versie bekijken : Gekleurde scrollbar in tabel.

thebeatman
%Europe/Berlin %755 %2005, 19:08
Beste mensen,

Ik heb een vraag:

Ik ben bezig met het maken van een site en hierbij maak ik gebruik van een php script dat hetzelfde werkt als iframe's. Nu word er een pagina in een tabel geladen. Dat gaat allemaal perfect. Nu heb ik ook een scrollbar in die tabel gemaakt. Maar nu komt het probleem, De kleur van de scrollbar van de tabel is ook de kleur geworden van de scrollbar van de gehele site. Zie hier het voorbeeld:

Site (http://www.djendiscoverhuur.nl/thebeatman/index.php)

Weet iemand van jullie hoe ik dit kan verhelpen. Ik wil alleen in de tabel een gekleurde scrollbar hebben.

Alvast bedankt!

Groeten,
Ronald

Tenshu
%Europe/Berlin %775 %2005, 19:36
kijk is goed naar jou code en wat staat er voor dit haakje {

Nog ff een vraag, Waarom heb je een stylesheet en toch gebruik jij style="" terwijl je dit in class en id kan gebruiken?

thebeatman
%Europe/Berlin %787 %2005, 19:53
Ik gebruik de stylesheet voor de lettertype's links kleuren enz.

thebeatman
%Europe/Berlin %790 %2005, 19:57
Maar ik zal mijn probleem nog even uitleggen.

Ik bedoel dus dat er een pagina in de tabel word geladen onder het menu. Nou wil ik alleen de scrollbar van die tabel een kleur geven. Niet de scrollbar van de gehele pagina. Kan iemand mij helpen?

Groeten,
Ronald

thebeatman
%Europe/Berlin %791 %2005, 20:00
Ik heb het al gevonden. Dit moet de code zijn:

<style type="text/css">
<!--
table {scrollbar-face-color:#0066CC;
scrollbar-highlight-color:#0066CC;
scrollbar-3dlight-color:#FFFFFF;
scrollbar-darkshadow-color:#0066CC;
scrollbar-shadow-color:#FFFFFF;
scrollbar-arrow-color:#FFFFFF;
scrollbar-track-color:#FFFFFF;
/* End of style section. */
-->
</style>

Tenshu
%Europe/Berlin %797 %2005, 20:08
je hebt het zelf opgelost mooi :D
Trouwens er staat nog een stylesheet die er niet hoort bij jou tabel. die moeten altijd tussen <head></head> anders doen ze et niet.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %818 %2005, 20:39
hoe vaag kun je et make.. :|
wist je dat je met css makkelijk een opgemaakte horizontale ongenumerde lijst kan maken..
scheelt je 3x zoveel regels en chaos.. (no offence)
Toen ik dit vanmiddag leerde vond ik et iig een fantastisch alternatief.. :)

owja en je kan n pagina int midden zetten door 1 div en wat css te gebruiken.. ipv een complete tabel..

helaas heb ik de links en pagina's alleen niet hier bij de hand..

SubZero
%Europe/Berlin %837 %2005, 21:06
Eerst twee korte vragen, want de logica is even helemaal zoek:

1. Waarom probeer je een scrollbar op te maken? Dat is enkel zichtbaar in Internet Explorer voor Windows, en layoutmatig is het ook niet dat. Standaardelementen zoals formelementen en scrollbars zouden herkenbaar moeten zijn voor een gebruiker. Iemand die wat ouder is, of niet zo gedreven is met het internet (en dat zijn gigantische percentages), kan je zo in de war brengen, en jaag je weg van je website. Usabilityproblemen alom met andere woorden.

2. Waarom laad je inhoud in een tabel in om het te doen gedragen als een iframe? Dat is zoiets als een auto verkleden als een fiets om te voet te gaan. Dat is niet erg praktisch (bv. voor te scrollen moet je naar het midden van je pagina gaan), het is ook weer verwarrend en onduidelijk. Gebruik layers (div's) in samenspraak met CSS overflow, maar het is nog altijd veel praktischer en esthetischer als je gewoon de layout laat uitrekken met de content.

thebeatman
%Europe/Berlin %962 %2005, 00:05
Nou dat is dus het probleem. Ik weet niet hoe ik een layout kan maken met css. En ik ben nog maar een beginner dus sommige woorden die ik hier voorbij zie komen is ook echt buitenlands voor mij :S

Zou iemand me het dan uit kunnen leggen hoe je met css een layout kan maken?

Groeten,
Ronald

SubZero
%Europe/Berlin %985 %2005, 00:38
Het begint er stilaan op te lijken dat ik voor de man werk :) Maar indien je XHTML/CSS serieus wil opnemen, kan ik je aanraden Designing With Web Standards (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0735712018/202-5531152-3891035) van Jeffrey Zeldman te lezen. Hierin worden webstandaarden van A tot Z uitgelegd, wordt er vergeleken met traditionele methodes en duidelijk geargumenteerd waarom webstandaarden belangrijk zijn (op zijn minst), en word je flink op weg gezet met het bouwen van layouts in CSS. Verkrijgbaar in de betere boekhandel :)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %013 %2005, 01:20
ik heb de hele dag op me stage onderzoek gedaan naar het gebruik van css voor layouts en kwam redelijk vaak op deze site:
www.alistapart.com

zo is deze mischien wel interesant voor je menu:
www.alistapart.com/articles/taminglists

suc6! :)