PDA

Volledige versie bekijken : Flash-animatie-filmpje

Everlast
%Europe/Berlin %577 %2005, 14:52
Goedendag. Ik doe de opleiding GMT, en we moeten een kinderboekje namaken in Flash. Nu heb ik het idee dat ik enorm veel layers ga krijgen. En ik heb ook niet echt een idee hoe ik ze moet laten lopen. (Want ze mogen niet glijden over de grond, ze moeten echt lopen).

Heeft iemand een voorbeeld of een goed advies?

Mvg,
Everlast

Mitch
%Europe/Berlin %583 %2005, 15:00
He Everlast,

Het layer probleem moet je eigenlijk niet echt als een probleem zien :)
Ik ben er ook mee bezig en vind veel layers geen probleem. Als het puur een animatie is kan je lekker veel graphics overal gebruiken. Zo wordt alles een stuk schoner.
Daarnaast gebruik ik altijd veel mappen, en heb ik de libary altijd open staan.
Het voordeel van graphics is dat je ziet hoe de animatie loopt, met movieclips weet je dat niet. Want bij een graphic zit de timeline verbonden met de timeline waarop de grapic staat.
Verder is tekening voor tekening het meest geschikt (persoonlijk). Zoek eens op loopanimatie of walk. Dan vind je wel wat voorbeelden. In de tutorial sectie staat ook een tutorial over lopen.

Succes en ben benieuwd naar het resultaat.

Everlast
%Europe/Berlin %651 %2005, 16:38
Hartstikke bedankt voor je reactie. Het is vervelend dat ik totaal niet bekend ben op het gebied van flash.

Ik ben nu ook maar mappen aan het maken, is wel wat handiger. Maar ik doe het samen met 2 anderen. Het vervelende is dat ik scene 1 en 2 moet doen. De andere scene 3 en 4 en die andere weer scene 5 en 6.
Maakt het echt uit hoeveel layers je hebt? Gaat het langzamer of niet?
En stel dat ik in de 1e 2 scenes 30 layers heb. En ik moet de andere scenes er nog bij plakken, kan ik dan gewoon beginnen in layer 31 met paste layers?

En ik zal even die tutorials over loopen bekijken.
Bedankt.

Flashgirl
%Europe/Berlin %748 %2005, 18:57
Hoi Everlast,

Het maakt helemaal niet uit hoeveel layers gebruikt :) . Je zou zelfs kunnen zeggen: Hoe meer layers, hoe beter! Geef alles wat je op de stage zet een eigen layer, en geef het allemaal een goede naam, dat werkt op den duur het makkelijkst. Voor de uiteindelijke filesize maakt het niet uit hoeveel layers je hebt, en ook niet voor de performance van je filmpje.

Wat wel processorkracht kost in Flashfilmpjes is:

Het gebruik van gradients
Het gebruik van alpha
Veel tweens tegelijk
Veel ankerpunten
Grote animaties (in grootte qua breedte en hoogte)

Als je hier matig mee omgaat zul je nergens last van hebben :) .

De scenes van de anderen kun je later gewoon als aparte scenes copy / pasten. Je maakt in Flash een nieuwe scene aan en je krijgt een lege timeline voor je, waarin je de frames van de anderen kunt copy pasten. Je kunt via het Scenes panel ook makkelijk de volgorde van de scenes veranderen door ze onder of boven elkaar te slepen. Pas wel op als jullie ook (veel) ActionScript gaan gebruiken: ActionScript gaat niet goed samen met het gebruik van scenes in Flash.

Over het lopen:

Er zijn twee mogelijkheden: Frame voor frame tekenen, of gebruik maken van verschillende layers en MovieClips / Graphics. De laatste methode is echt het makkelijkst als je voor het eerst een animatie maakt.
Als je je karakter opsplitst in verschillende ledematen (armen, benen, gezichtje, etc.) dan kun je die makkelijk allemaal apart bewegen met motiontweens.