PDA

Volledige versie bekijken : HTML formulier: 2 simpele vragen

karel101
%Europe/Berlin %686 %2009, 17:28
Ik ben net begonnen met een HTML-formulier en ik heb daar 2 korte vragen over:

Ik zou graag de vakken strak onder elkaar willen hebben en nou heb ik begrepen dat dat met behulp van een tabel kan. Is dat inderdaad de handigste manier?
Als ik met behulp van PHP het bericht dat verstuurd wordt maak, zou ik daar graag dingen dikgedrukt maken of onderstrepen, maar als ik <b> enzo gebruik, laat hij dat letterlijk zien in het bericht. Weet iemand een manier waarop het wel werkt?

Midas
%Europe/Berlin %779 %2009, 19:43
Ik zou graag de vakken strak onder elkaar willen hebben en nou heb ik begrepen dat dat met behulp van een tabel kan. Is dat inderdaad de handigste manier?
Ja, zeker doen :)
Als ik met behulp van PHP het bericht dat verstuurd wordt maak, zou ik daar graag dingen dikgedrukt maken of onderstrepen, maar als ik <b> enzo gebruik, laat hij dat letterlijk zien in het bericht. Weet iemand een manier waarop het wel werkt?
Toon dan even je PHP code, zo kan ik niet direct iets bedenken.

Gebruik trouwens nooit de tags <b>, <i> en <u>. Die zijn verouderd. Dat zijn tags voor opmaakstijlen. Gebruik beter <strong> (effect van bold) en <em> (cursief). Er is geen alternatief voor <u> omdat het te verwarrend is met links. <strong> en <em> zijn tags om dingen te accentueren, benadrukken en niet voor weergave. Daarvoor is HTML gemaakt, om content op te maken, niet om te stijlen.

karel101
%Europe/Berlin %799 %2009, 20:10
Oke bedankt voor je bericht.

Mijn code (het relevante deel) is:

$message = "Naam: {$naam}";

mail("e-mailadres", "Mail van de website", $message, $emailadres);

Het eerste blok is maar een klein deel, maar wat ik wil bereiken is dat 'Naam:' in dat deel strong is.

Midas
%Europe/Berlin %811 %2009, 20:28
Stel headers in:
$headers = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n" . 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n";

mail($to, $subject, $message, $headers);
Kon je zo van php.net halen. :)

karel101
%Europe/Berlin %903 %2009, 22:41
Aah oke, ik begrijp het!

Bedankt voor je reacties!

Tom.
%Europe/Berlin %503 %2009, 13:05
Ja, zeker doen :)

Semantisch wel erg incorrect.

Ik gebruik altijd de <label>, die ik dmv css een vaste breedte geef. Datzelfde doe ik met de input.

De label en de input dan in een <p>'tje zetten: er kan niks mis gaan en semantisch is het veel correcter :).

Midas
%Europe/Berlin %506 %2009, 13:10
Ik gebruik altijd de <label>, die ik dmv css een vaste breedte geef. Datzelfde doe ik met de input.
Is inderdaad een goed idee. Ga ik ook eens proberen. :)

Crazydance
%Europe/Berlin %605 %2009, 15:32
Semantisch wel erg incorrect.

De label en de input dan in een <p>'tje zetten: er kan niks mis gaan en semantisch is het veel correcter :).

That's the way to go,
bedenk je wel dat in het formulier zelf een File input en drop-down box lastiger tot niet te stijlen zijn. dus dat je daar iets op verzint.
voor lay-out van je formulier zou ik inderdaad gewoon label gebruiken inclusief wat CSS.

Midas
%Europe/Berlin %725 %2009, 18:24
Wat ik ook ivm stijlen doe is steeds een <button> element te gebruiken voor knoppen (ipv <input>). Zo kan je makkelijker textfields en knoppen apart stylen met CSS.