Volledige versie bekijken : CSS i.c.m. ImageMap?
rickpastoor
%Europe/Berlin %876 %2005, 22:02
Heej gasten,
Ik loop tegen het volgende probleem aan, als ik mijn website valideer als XHTML1.0 krijg ik een aantal errors, en dit komt doordat ik een ImageMap als naviagatiemiddel gebruik.
Nou is dat misschien al een beetje een achterhaalde techniek, maar het is toch een van de weinige die in alle browsers: jong, oud, alloch- of autochtoon werken.Tijdens mijn zoektoch naar een oplossing kwam ik de volgende site tegen, -klik (http://www.w3.org/TR/2005/WD-xhtml2-20050527/mod-csImgMap.html)- maar die oplossing geeft me een keurig lijstje met de items die ik graag in mn imagemap wil hebben.
Komt dit misschien omdat ik IE c.q. FF XHTML2.0 nog niet ondersteund? (is dit eigenlijk wel XHTML2.0?) Of heeft iemand een beter idee?
Avé,
Ricker
ROMAN-ARMY.COM (http://www.roman-army.com)
mech7
%Europe/Berlin %902 %2005, 22:40
Volgens mij is het beter als je laat zien wat je wilt doen aangezien, image map bijna nooit nodig zijn...
XHTML 2 zullen we in een jaar of 5 mischien wel kunnen gebruiken :p
rickpastoor
%Europe/Berlin %904 %2005, 22:42
De imagemap staat onder andere gewoon op www.roman-army.com
mech7
%Europe/Berlin %910 %2005, 22:51
Die gewoon in 3 plaatjes snijden dat menu.. en dan kan je daar link van maken..
je kan ook als achtergrond op van een unordend list zetten.. en dan met de normale menu items de text, en dan op de <li> zet je de text op hidden. Das weer wat beter voor SEO en Toegankelijkheid ;)
rickpastoor
%Europe/Berlin %915 %2005, 22:58
Ook wat toegangkelijkheid betreft worden imagemaps prima ondersteund, maar dit was waar ik al bang voor was...naja..iig bedankt mech7, mocht iemand anders nog op een geniaal idee komen is hij of zij altijd welkom:)
Ricker
mech7
%Europe/Berlin %929 %2005, 23:18
Ik denk niet dat screenreaders of zoekmachines er veel van zullen snappen hoor ;) Ik zie trouwens dat je ook frames heb das ook niet zo handig :D
rickpastoor
%Europe/Berlin %937 %2005, 23:29
frames is van webhost..dat is slechts tijdelijk. Omdat ik in de code bij elke link netjes een alt tekst heb opgegeven zal een screen reader er de links wel uithalen. Het wordt inderdaad wel geadviseerd om de links er voor de duidelijkheid ook nog ergens apart bijop te zetten, maar om nou te zeggen dat het niet toegangkelijk is...maargoed, dit was wel de druppel, het thema van de banner klopt ook niet echt bij de site, dus ik zal mijn designer weer eens vriendelijk aankijken :)
SubZero
%Europe/Berlin %969 %2005, 00:15
Kijk eens hier (http://www.alistapart.com/articles/imagemap), een keurige structureel en semantisch correcte image map in XHTML/CSS.
Je maakt gewoon een lijst aan met de links van de navigatie (een navigatie is een opsomming van links, dus structureel volledig in orde). De afbeelding smijten we in een container als achtergrond. De links positioneren we vervolgens op de afbeelding. En hopla, een image map die volledig accessible is, zonder gebruik te maken van oudbollige en structureel totaal incorrecte onzin.
De mogelijkheden in CSS voor lijsten te stylen zijn enkel gelimiteerd door je inspiratie.
rickpastoor
%Europe/Berlin %992 %2005, 00:49
Opzig inderdaad een heel goed idee, maar ik heb juist gebruik gemaakt van de imagemap omdat ik geen vierkant of cirkel heb, maar een link die een aparte vorm heeft...die mogelijkheid staat hier volgens mij niet tussen...
Ricker
mech7
%Europe/Berlin %466 %2005, 12:11
Het gaat toch om het menu bovenin? Die vormen zijn redelijk vierkant, ze zullen er idd niet precies op zitten aan de randjes maarja :p
rickpastoor
%Europe/Berlin %468 %2005, 12:13
Het gaat om details |)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.