Volledige versie bekijken : nl.flashfocus package?
Dauntless
%Europe/Berlin %682 %2005, 17:23
Hey iedereen,
Er was hier en daar wat gezegd van een nl.flashfocus package. Lijkt jullie dit een leuk ID ?
Voor de duidelijkheid:
Wat is een package?
Een package is een verzameling van classes. Een package zorgt ervoor dat je duidelijk je files kunt structureren en dat je geen conflicterende namen in je classes gaat krijgen. Ikzelf heb bv een be.dauntless package waarin dan weer een sub dir zit (bv be.dauntless.Astar), en in die sub dir zitten m'n classes. Zo gaat een Tile class van be.dauntless.Astar niet moeilijk doen als ik nog een Tile Class aanmaak voor bv een schaak spel (be.dauntless.Chess).
Een nl.flashfocus package?
Hier op FlashFocus zitten best wel goede AS'ers. Daarom is het misschien leuk als iedereen een steentje zou bijdragen aan een leuke, handige package. Als je iets wil toevoegen wordt het door anderen (of door bijvoorbeeld Roenes en mezelf) nagekeken of het goed genoeg is (zodat het niet vol met 'rommel' komt te zitten).
De volledige uitwerking post ik hier nog niet, omdat dit topic eigenlijk alleen is om te zien of er wel animo voor is. (Vandaar ook de poll).
Dus: Zien jullie zoiets zitten? Een bundeling van alle leuke classes van flashfocus members...?
Dus laat jullie stem horen! Ook als je bv niets onmiddelijk gaat toevoegen, maar als je het wel leuk zou vinden als je hem zou kunnen gebruiken.
Ik hoop op veel reacties :).
Roenes
%Europe/Berlin %688 %2005, 17:31
Ik wacht nog even met stemmen, omdat ik me afvraag wat je in die package zou willen gaan stoppen? Gewoon willekeurige handige classes? Want zo jah, die kan ik ook in me eigen package stoppen die ik al heb ;)
Specifiek gemaakte classes voor deze package? En zo jah, in welke richting? Dus wordt het een verzamelpackage met alle mogelijke classes die door FF members gemaakt worden of wordt het een package die zich op iets specifieks gaat richten zodat er een samenhang in de package onstaat? :)
De Kale
%Europe/Berlin %695 %2005, 17:41
ik heb in ieder geval al een handige tool geschreven, de numberformatter.
dergelijke kleine tools kunnen best handig zijn.
een class die bijv Array extend ( met bijv een randomize of shuffle ed) is ook handig voor in een toolkit.
ik denk niet dat een framework echt draagvlak heeft, maar een toolkit wel.
een verzameling handige tools/utils die je snel ff kan gebruiken, dat is natuurlijk superhandig.
een heleboel classes die in elkaar ingrijpen is te complex en vermindert de levensvatbaarheid van zo'n project
Dauntless
%Europe/Berlin %697 %2005, 17:44
Idd. Persoonlijk vind ik dat mijn A* er bv ook wel in mag, maar dat mag ik zelf natuurlijk niet beslissen ;). Tommyfied's button class was ook wel leuk. Of bv die trace class... (Ook van tommyfied? Maar dan op het vorige forum).
mech7
%Europe/Berlin %846 %2005, 21:19
Lijkt me wel leuk idee.. Mischien dat je uiteindelijk met alle classes soort van framework aou gaan kunnen maken :D
Tha Narie
%Europe/Berlin %924 %2005, 23:11
Zoiets wordt vooral leuk met AS3.0, omdat je daar ook een URL-import kunt doen. Dus in je project live de classes van een online package kunt gebruiken!
Maar lijkt me zeker leuk om mee te beginnen, alleen hoe zetten we het op ? :) (Ja, daar is deze topic niet voor, maar toch :P)
Lijkt me handig om er een SVN/CVS van te maken, met een read/write gedeelte waar iedereen kan submitten en aanpassen, en een read-only gedeelte waar de final versies staan die iedereen kan gebruiken! Ik zie er zeker een toekomst in, anders had ik het niet aangekaart in het topic van De Kale.
Open Source is de toekomst!
Cowerd
%Europe/Berlin %925 %2005, 23:12
Is dat allemaal AS2 want dan meot ik dat maar even leren:P
(maar weet geen goede Nederlandse site waar dat kan (heb het hiet nog niet gevonden) want in F1-help snap ik het namelijk niet)
Mediamonkey
%Europe/Berlin %950 %2005, 23:48
Het lijkt me inderdaad helemaal niet gek om een nl.flashfocus package op te zetten! Maar hoe dit te doen? Subforum? Sticky? Het moet wel duidelijk blijven.. Ik zou zeggen, maak een subforum aan binnen ASSC en maak een post per class waarin je een code voorstelt, in de groep gooit, waarop kan worden gereageerd en uiteindelijk aan de package kan worden toegevoegd.
Ik zou dus opteren voor een subforum binnen het ASSC om toch de showcase er bij te betrekken. En hierin per aangeboden class eerst door iedereen te laten checken, wellicht te laten debuggen/verbeteringen aanbrengen etc. Met dat CVS heb ik geen ervaring, maar het lijkt me niet practisch als iedereen aan dezelfde class zit te werken, laat het wijzigen over aan de topicstarter. Wanneer de class is goedgekeurd door de (actieve)community kan hij worden toegevoegd.
Ik zou het trouwens houden op voornamelijk utils en formatters ipv een geheel framework, want dat krijg je hier toch niet voor elkaar.
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %951 %2005, 23:50
Hmmm... ik weet niet of ik er het nut van in zie, ik onthoud mezelf nog even van stemmen, ik twijfel. En ja ach OS is de toekomst, maar niet helemaal, je moet toch ergens je geld mee kunnen verdienen, maar dat is een andere discussie. (discussie-ideetje ;))
Met dat CVS heb ik geen ervaring, maar het lijkt me niet practisch als iedereen aan dezelfde class zit te werken...Dat is dus juist het nut van SVN/CVS, daar kan je met zn allen aan dezelfde class werken, en deze kan je dan gewoon samenvoegen (of dat dan ook echt handig is, is natuurlijk een tweede vraag), je kan ook file's uit/in checken. Als je echt zo'n util package wilt opzetten is SVN/CVS een must.
Dauntless
%Europe/Berlin %264 %2005, 07:20
Als je met AS 3.0 rechtstreeks een package kan includen die online staat, kan men dan niet super gemakkelijk gewoon naar je class surfen en heel je code zien?
Btw, @MediaMonkey, heb je die fly-shooter-game afgewerkt of (nog) niet ? :)
Tha Narie
%Europe/Berlin %366 %2005, 09:47
Als je met AS 3.0 rechtstreeks een package kan includen die online staat, kan men dan niet super gemakkelijk gewoon naar je class surfen en heel je code zien? :)
Uhuh :)
Daarom zet je zoiets ook online.
Cowerd
%Europe/Berlin %515 %2005, 13:22
En dat is niet met .htaccess te beveiligen? bv door verbinden maar dat flash daar geen last van heeft?
Tha Narie
%Europe/Berlin %591 %2005, 15:11
De reden dat je je classes online zet, is zodat anderen ze kunnen gebruiken.
Als je wilt beveiligen, zet ze dan gewoon niet online :S
Kom op zeg :D
En nu weer even ontopic!
Roenes
%Europe/Berlin %605 %2005, 15:32
Tjah, het idee is leuk maar ik ben net als TrueChaoZ niet echt overtuigd van het nut. Het is natuurlijk leuk om een FF package te hebben maar dat is het enige voordeel wat ik op dit moment ervan zie. (en jah, ik weet wat packages zijn en hoe ze werken :P)
Ik heb dus ook nogsteeds niet gestemd. Probeer mij en truechaoz eens over te halen met echte argumenten waarom zo'n package een must kan zijn :)
Tha Narie
%Europe/Berlin %707 %2005, 17:58
Kennisdeling. Een extra reden om dingen in de ASSC te posten. Als iedereen 1 class post, heb je samen een hele lading classes die je kunt gebruiken!
matzo
%Europe/Berlin %714 %2005, 18:08
volgens mij is dit handig, ook omdat als er dan iets moet gebeuren in een vraag, je bijvoorbeeld kunt verwijzen naar een bepaalde class in de package i.p.v. steeds een nieuwe en weeral net iets andere code te maken.
Er is bijvoorbeeld veel vraag naar mp3 spelers.
En als iemand een script zou kunnen maken om uit een array met URL's van liedjes, de inhoud te halen en de liedjes op die URL met de bestandsnaam (dus na de laatste slash) in te laden, is het veel gemakkelijker om vanaf daar de draad op te pikken, en dan uit te leggen hoe die liedjes af te spelen.
dan moeten de classes wel van veel uitleg voorzien worden, want ten slotte zijn de meesten hier wel om te leren en niet om klakkeloos andermans code te gebruiken. :) ik vind het een goed idee dauntless ;)
Folkert
%Europe/Berlin %720 %2005, 18:17
En wie doet de documentatie dan van al die schone classes :P Want een heel pakket met handigheden is niet handig als je geen benul hebt van wat er staat ;)
Kale, had je een stoer framework in gedachten al ?
Dauntless
%Europe/Berlin %728 %2005, 18:28
De documentatie? Vooral de eigenaar zelf... Als iemand niet weet hoe hij daar aan moet beginnen kan hij het aan mij vragen ... (Of we kunnen zelfs allemaal met NaturalDocs werken, wa thet nog eenvoudiger maakt).
Cowerd
%Europe/Berlin %733 %2005, 18:36
Als je een class wilt gebruiken maar je weet niet dat die er in staat dan werkt het neit helemaal he..
dus met documentatie word denk ik een lijstje met beestaande classes in de package bedoeld..
Dauntless
%Europe/Berlin %734 %2005, 18:38
Op wie reageer je, Cowerd ?
Cowerd
%Europe/Berlin %735 %2005, 18:39
jou Dauntless
Dauntless
%Europe/Berlin %739 %2005, 18:44
Ik weet wel wat documentatie is hé :p. Ik zeg dat als iemand niet weet hoe hij moet beginnen om z'n classes dat hij het aan mij kan vragen, omdat ik al wat ervaring heb met bv NaturalDocs (zie hier:A* (http://www.dauntless.be/Projects/Astar/Docs/files/Astar-as.html))
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %791 %2005, 20:00
volgens mij is dit handig, ook omdat als er dan iets moet gebeuren in een vraag, je bijvoorbeeld kunt verwijzen naar een bepaalde class in de package i.p.v. steeds een nieuwe en weeral net iets andere code te maken.
Er is bijvoorbeeld veel vraag naar mp3 spelers.
En als iemand een script zou kunnen maken om uit een array met URL's van liedjes, de inhoud te halen en de liedjes op die URL met de bestandsnaam (dus na de laatste slash) in te laden, is het veel gemakkelijker om vanaf daar de draad op te pikken, en dan uit te leggen hoe die liedjes af te spelen.
dan moeten de classes wel van veel uitleg voorzien worden, want ten slotte zijn de meesten hier wel om te leren en niet om klakkeloos andermans code te gebruiken. :) ik vind het een goed idee dauntless ;)Ik vind dit dus weer een nadeel van open source in het algemeen, wij lekker al het werk doen en andere mensen maar profiteren, ik ben dus van mening dat je zo'n soort package, indien er hoogwaardige classes in komen te staan, niet public moet neerzetten. Natuurlijk zijn er mensen die er wel echt van willen leren, maar het grootste deel zal gewoon de class willen gebruiken. Het beschikbaar stellen van allerlei soorten oplossingen voor problemen bevordert ook niet het denkvermogen van de gebruikers van dit forum, en dat willen we nu juist voorkomen op FlashFocus, we willen juist mensen over problemen na laten denken voordat wij maar simpel het antwoord geven.
@Dauntless
Hij bedoelt dat er ook een forumthread of andere pagina moet zijn waarin de startpost dan de lijst van aanwezige classes in de package weergeeft en dat moet wel iemand bijhouden. Of je moet het in de vorm van een Wiki doen, in combinatie met SVN/CVS begint dat dan een beetje te lijken op OSFlash.org.
Dauntless
%Europe/Berlin %795 %2005, 20:05
Dan zou je eventueel alleen de package krijgen als je zelf meewerkt... Maar dat kan je ook niet controlleren ...
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %797 %2005, 20:08
Niet als je het allemaal binnen dit forum houdt inderdaad, als je wilt dat dat echt goed werkt in mijn ogen dan moet er apart een systeem voor opgezet worden, zoals ik hierboven al zij, dan ga je een beetje denken aan een Wiki met SVN/CVS.
SaphuA
%Europe/Berlin %892 %2005, 22:25
Hmm ik vind dit best een goed idee...
Dat dat die calsses vrij komen voor public, daar moet je dan maar van te voren over nadenken, dit gaat soiezo wel gebeuren. Dus als je dit niet wilt moet je niet meedoen, naar mijn idee...
Ik ben nog AS 2 aan het leren (nog geen tijd voor gehad, en nog niet echt nodig gehad) maar dit lijkt me een goede reden. Ik denk echter wel dat zoiets als dit ZEER goed geplanned moet worden, om het een beetje geordend te krijgen zou iedereen op dezelfde wijze tewerk meoten gaan, en moeten er afspraken gemaakt worden wie wat maakt. Anders krijg je al snel een chaos.
Ik hou iig deze post zo nu en dan wel in de gaten :)
Ea.Z
%Europe/Berlin %946 %2005, 22:43
heb er geen idee van maar ik denk wel dat dit een leuke iets kan worden.. :) ik ken het niet, maar ksta wel open voor vernieuwing.. dus zien waar dit op uitdraait:)
heb zelf wel een klein script geschreven dat best handig kan zijn(voor banners)
Dauntless
%Europe/Berlin %950 %2005, 22:48
De source moet niet persé vrijgegeven worden... We kunnen een component maken met daar de package in...
Mediamonkey
%Europe/Berlin %725 %2005, 17:24
Dat vind ik weer helemaal de plank mis slaan..
Juist het opensource karakter van zo'n package werkt enorm stimulerend. Ik begrijp wel dat sommige mensen met veel bloed zweet en tranen tot een mooie code zijn gekomen en dat ze niet willen dat er zomaar iemand mee vandoor gaat. Maar bedenk dan dat vrijwel alle "flashguru's" hun code met de rest van de wereld delen, juist om mensen te helpen.
NB. dit is meer een algemene uitspraak ipv een reactie op Dauntless, laat de discussie beginnen!
Cowerd
%Europe/Berlin %726 %2005, 17:26
pompompom! ik zou die package graag willen gebruiken maar ik zou niet weten wat ik zelf zou kunne bijdragen!:D
En dat het opensource is.. dat maakt mij noet echt uit..
SaphuA
%Europe/Berlin %759 %2005, 18:14
Ik ben ook vóór open source!
Ik vraag me alleen af, aangezien iedereen een andere methode heeft voor het coden ed. of het misschien slim is dat er uiteindelijk één of twee personen alles doornemen en het volgens hun methode herschrijven, zodat je niet allemaal verschillende vormen krijgt. Hiermee bedoel ik dus al het gebruik van 'do_this' of 'doThis', als het allemaal verschillend is kan het verwarring creëren.
Verder zou ik wel willen weten hoe je nu eigenlijk zoiets als dit maakt, hoe je het implementeerd, en of er andere tutorials zijn? Ik heb me er zelf nog niet echt in verdiept dus ben wel beniewd.
~Sph
Roenes
%Europe/Berlin %768 %2005, 18:26
Herschrijven is in eerste instantie denk ik niet echt nodig. Als je de class gebruikt, dan gebruik je alleen de public methodes daarvan. Als je daar een bepaalde conventie aan hangt is dat in eerste instantie voldoen. Uiteraard kun je later wel de boel herschrijven voor jezelf, maar dat is denk ik voor latere zorg :)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.