PDA

Volledige versie bekijken : XML & Flash ---> karakterprobleem

nookyalur
%Europe/Berlin %600 %2005, 15:24
hallo!

Ik heb deze (http://www.kirupa.com/forum/showthread.php?t=124931) tutorial afgehaald en volledig aangepast naar mijn website. Het gaat over een dropdown menu, waarvan de knoppen gedefinieerd worden door een xml-file. Nu zit ik echter met een vervelend probleem. Wanneer ik in mijn XML-file een naam van een knop definieer (vb: revêtements), dan flipt flash op die ê en geeft hij 'revments' weer.

Dit is een vb uit mijn xml-file:

<item name="les revêtements" action="revetements_F.swf"></item>

- Ik heb in flash mijn font ge-embed, samen met de karakters é è ê É È ç à (het is een website in het Frans), maar hij wil dergelijke karakters niet inlezen in mijn swf.
- Ik heb in mijn xml-file die karakters proberen te 'escapen'
- Ik heb in mijn xml-file die karakters vervangen door ascii (vb: rev&ecirc;tments)

Geen van deze drie heeft echter geholpen.

Wie weet raad?

Bedankt!

N.

fons
%Europe/Berlin %812 %2005, 20:29
hi,

System.useCodepage = true

dan is het probleem opelost

fons

nookyalur
%Europe/Berlin %306 %2005, 08:21
ongeloofelijk bedankt!

N.

De Kale
%Europe/Berlin %347 %2005, 09:21
gebruik geen system.usecodepage, dat is een hack, maar save je file als utf-8....
gebruik unicode
http://www.dpdk.nl/projects/unicode

fons
%Europe/Berlin %440 %2005, 11:34
het was nochtans een tip van macromedia zelf!!
ik gebruik het altijd (in belgie heb je het probleem van de tweetalligheid)
en niet alleen met XML maar ook als je vanuit .asp of .html paginas text binnenkrijgt of zelfs als je in flash zelf een dynamisch textveld vult met text vanuit een string.

als ik het niet doe zie je al die rot tekens niet!

nookyalur
%Europe/Berlin %443 %2005, 11:39
al die rot tekens

I second that!

funklick
%Europe/Berlin %489 %2005, 11:45
Maar als je een XML pagina opbouwd vanuit MySQL en die inlaad in flash moet dan ook MySQL in utf-8 worden omgezet? en dus ook alle pagina's van het CMS?
Zie voorbeeld: www.vvlfb.nl/nieuw/

Groet, Tinus

Ea.Z
%Europe/Berlin %498 %2005, 11:57
hallo!
<item name="les revêtements" action="revetements_F.swf"></item>

- Ik heb in flash mijn font ge-embed, samen met de karakters é è ê É È ç à (het is een website in het Frans), maar hij wil dergelijke karakters niet inlezen in mijn swf.
- Ik heb in mijn xml-file die karakters proberen te 'escapen'
- Ik heb in mijn xml-file die karakters vervangen door ascii (vb: rev&ecirc;tments)

hoe benader je die nodes in je flash zelf? kan ik daar eens de code van zien?

fons
%Europe/Berlin %852 %2005, 20:27
??

Dat maakt toch niet uit!

Of de tekst nu uit xml, txt, ..., of zelfs intern in flash een textveld opvullen met tekst ( textveld.htmlText = "Lorum ëéèçà") die bepaalde tekens zijn alleen maar zichtbaar in embedded tekst als ik "System.useCodepage = true" gebruik.

Als ik dat niet doe blijven ze gewoon weg!! In het Frans, Portugees, ... en zijn er nogal wat woorden die daar van gebruik maken. Maar zelfs in het Nederlands... "skieër" bijvoorbeeld.

maar dus nog eens vermelden, met embedded text (pixel fonts, of eender welke niet standaard font moet sowieso embedd worden)

ps. ik maak mijn xml files altijd in Homesite ofwel notepad en die saven als utf-8