PDA

Volledige versie bekijken : Logo in RGB veranderd in CMYK

xaio
%Europe/Berlin %337 %2005, 09:05
Hallo,

Ik heb een logo met een lichte felle kleur groen.
Deze heeft PMS 802C

Als ik hem nu in een CMYK bestand zet wat bestemd is voor drukwerk dan geeft hij deze kleur groen donkerder mee als dat hij moet zijn. OOk als ik kijk naar de kleur dan geeft hij deze weer als de goede PMS kleur 802C wel te verstaan.

Hoe kan het dat hij hem dan toch donkerder weergeeft? En is daar een oplossing voor?

Mitch
%Europe/Berlin %362 %2005, 09:42
In het programma waar je hem hebt gemaakt naar color mode.
Als het goed is staat er RGB, wat je niet wilt.
En dan vink je CMYK aan.

Ik neem aan dat je PS gebruikt, andere programma's gebruiken ook gewoon color mode.
Iniedergeval:

http://www.mitch.flashcousins.nl/flashfocus/hulpafbeeldingen/colormodeps.gif

xaio
%Europe/Berlin %390 %2005, 10:22
Dat klopt, maar dan veranderd de kleur meteen in een donkerder groen. Ligt dat anders aan het beeldscherm?

treurmars
%Europe/Berlin %397 %2005, 10:32
Dat komt omdat CMYK drukkleuren zijn en dus anders zijn dan kleuren die op het beeldscherm worden weergegeven. (RGB)

dakans
%Europe/Berlin %447 %2005, 11:44
Als ik hem nu in een CMYK bestand zet wat bestemd is voor drukwerk dan geeft hij deze kleur groen donkerder mee als dat hij moet zijn. OOk als ik kijk naar de kleur dan geeft hij deze weer als de goede PMS kleur 802C wel te verstaan.
Ik neem aan dat dit in Illustrator is... Het verschil dat je waarneemt heeft idd te maken met de image-mode, maar wanneer je een logo een bepaalde vaste Pantone kleur meegeeft dan kan dat maar 1 kleur zijn. Als je precies wil weten hoe die kleur eruit komt te zien, dan heb je een Pantone-waaier (kleurwaaier) nodig. Dit is dan de kleur die je op je drukwerk te zien krijgt (ook al ziet ie er op het scherm weleens wat anders uit).

xaio
%Europe/Berlin %534 %2005, 13:50
Ik gebruik Photoshop en de modus staat op CMYK. We hebben toendertijd al uitgezocht welke PMS kleuren het moesten zijn. Maar dat het zoveel verschilt per kleur modus kan dat wel? Of ligt dat echt alleen aan het beeldscherm dat deze het verkeerd weergeeft.

Print ik het namelijk uit dan ziet hij er wel ongeveer hetzelfde uit.

Mitch
%Europe/Berlin %537 %2005, 13:54
Elk beeldscherm geeft kleuren toch weer iets anders weer, simpel gezegt.
Simpele manier is om meerdere (verschillende) beelschermen te kijken.

RGB verschilt echt veel vergeleken met CMYK op beelscherm, soms als ik CMYK exporteer naar flash ziet het er niet uit. Dus maak ik dat standaard RGB :)

xaio
%Europe/Berlin %540 %2005, 13:58
Goede tip, zal dat eens gaan testen!

witlof
%Europe/Berlin %644 %2005, 16:28
probeer eens [als je met adobe werkt] een ICC te maken...
met adobe Gamma.. hier mee kan je je beeldscherm zo goed mogelijk afstellen voor bijvoorbeeld drukwerk....hou er wel rekening mee ...niet alle monitoren zijn qua kleur geschikt om goed afgesteld te krijgen..

en ja RGB is heel anders dan RGB....maar je kan tegenwoord een RGB kleur mee drukken bij verschillende drukkers...deze word dan als steunkleur gebruikt en hierdoor komt je kleur al meer richting RGB, genaamt Opaltone (http://www.opaltone.com/) ...zo fel asl RGB kan je het nooit krijgen want RGB is licht ...en dat valt niet op papier vast te leggen..
dus altijd bedenken waarvoor het is :

print/druk : CMYK
beeldscherm : RGB

Franklin
%Europe/Berlin %771 %2005, 18:31
Afhankelijk van wat ik aan het doen ben (drukwerk of grafisch werk op b.v. internet) kies ik eerst of laat ik de klant eerst de kleuren uit kiezen middels een kleuren waaier. Vervolgens werk ik het dan middels deze kleuren en de waaier verder.

RGB en CMYK is idd een groot verschil.

Voor de gein zou je eens een kleurenwaaier naast je monitor moeten houden. Je weet niet wat je ziet. Altijd eerst de kleur via een waaier uitkiezen en vertrouw vervolgens op die kleuren die je aangeeft middels de kleur code.
Is het nu zo dat je grafisch werk maakt voor een beeldscherm dan zou je op een aantal verschillende monitoren kunnen kijken of het enigzins overeen komt en eventueel wat aanpassen om het meer naar je zin te maken. Maar ik ga er vanuit dat je met drukwerk bezig bent anders zou je geen CMYK gebruiken toch?

xaio
%Europe/Berlin %780 %2005, 18:44
idd dit was drukwerk :D

we hebben geen kleurenwaaier op het werk, maar ik heb het even vergeleken bij een drukker. (waar we het document gingen drukken) en daar klopte de PMS waarde :D

Vinc
%Europe/Berlin %791 %2005, 18:59
Mijn nieuwsgierigheid vraagt waar je zo'n kleurenwaaier vandaan kan halen? :)

Franklin
%Europe/Berlin %801 %2005, 19:14
Hihi.

Ik heb er 1.
Kweet dat die dingen $#^$(&* duur zijn.

Je kan ze gewoon kopen.
Waar? vraag het je drukker eens, of google ff.
Maar schrik niet van de prijzen.

witlof
%Europe/Berlin %025 %2005, 00:36
300 euro ben je klaar
http://www.pantone.nl/ProductDetails02.asp?%6C=xt&%70=as&%63%61=1&%63%6F=4&%70%72=117
op www.pantone.nl kan je alles erover vinden.
waaiers zijn heel duur omdat elke kleur appart gedrukt moet worden.
waaiers zijn bij de goede tekenwinkels wel te koop.

vraag anders eens aan een goede drukker of hij er niet een weg doet, die doen zo'n 1 a 2 jaar met die waaiers. ivm dat ze kleurecht moeten blijven... misschien kan je die wel voor een vrienden prijsje overnemen :D

Knoffer
%Europe/Berlin %403 %2005, 09:40
Meeste is al gezegd, maar ik reageer toch nog even ^^
Color management is een heel vak :p Je kunt er is op zoeken met google, vind je genoeg.

Is ook al gezegd dat je je monitor kan kalibreren met adobe gamma, je hebt er ook software voor, is mss beter, mja kost ook weer geld.
Oude monitors zijn btw veel beter in te stellen dan tft, helaas.
Tis mss nuttig om even te kijken op http://www.color.org/ en ik vond http://www.digifotoweb.nl/kleurmanagement/a-gamma.htm nog (kheb die link niet goed doorgelezen, maar mss staat er wel wat handigs in :p)

Het is zo irritant als je kleuren voor geen meter kloppen.
Op school (grafisch!!! lyceum) hebben we echt geweldige monitors, staan zelfs roze tussen [:o)] en printers die te donker zijn afgesteld :X