Volledige versie bekijken : Stelling "Welke 3D Programma vind jij het beste"
Tenshu
%Europe/Berlin %880 %2005, 22:07
Howdy mensen,
Ik ben pas begonnen met Cinema 3D dus ik had gehoord over deze 4 programma's. Ik weet niet veel van 3d dus ik dacht niet erbij dat er meer programma's konden zijn. Dat was stom van me. Maarjah iedereen kan een fout maken.
als een van de mods de poll kan veranderen Graag :D
- Maya
- Softimage XSI
- Houdini
- 3DS Max
- Lightwave
- Cinema 4D
- Swift
- Milkshape 3D
- Poser
- Z-Brush
- TrueSpace
- XSI
Als er nog meer bij moeten zeggen jullie het maar ;)
woopz
%Europe/Berlin %025 %2005, 01:36
3d's max for sure, werk ik al het langst mee, alleen maya is veel gebruiksvriendelijker
mech7
%Europe/Berlin %035 %2005, 01:51
Z-Brush staat er niet tussen.. maar voor traditioneel polygon modelling vind ik Silo en Maya erg goed ^_^
Silo is lekker simpel voor puur modelling... Maya voor al het andere, zoveel functies dat je het nooit in je hele leven allemaal zal weten :D
XSI schijnt ook erg goed te zijn, ga daar ook eens wat mee proberen die hebben tenminste ook 64 bit versie van hun app uitgebracht ^_^ en hebben nu een gigapolygon core..
Maareh om af te ronden, die lijst is natuurlijk veel te kort, waar is XSI, Lightwave, TrueSpace, Z-Brush etc etc :D
Stef
%Europe/Berlin %430 %2005, 11:20
Voor de producten die ik maak (commercials, leaders, etc.) kan ik heel goed met Cinema 4D uit de voeten. Wel ben ik van plan over te stappen naar Maya op den duur, omdat je animatietechnisch gezien daar zoveel meer mee kan.
toth
%Europe/Berlin %553 %2005, 14:16
De lijst van paketten volgens graad:
VERY COMPLEX:
- Maya
- Softimage XSI
- Houdini
COMPLEX:
- 3DS Max
- Lightwave
MORE EASY:
- Cinema 4D
- Swift
- Milkshape 3D
EASY LIKE HELL:
- Poser
Ik zit nu al bijna 10 jaar in het 3D branche. Ik heb persoonlijk gewerkt met 3D studio (DOS), Lightwave, 3DS Max en Maya. Cinema 4D en Swift zijn te simpel in vergelijking met Maya, Max, lightwave .... Cinema4D word wel beter en beter met de jaren maar je merkt goed dat het nakomers zijn :)
Ik zou kiezen voor Max aangezien dat het snelste werkt (endat is wel nodig voor mijn job soms met korte deadlines) Maya is zonder twijfel de top, het is het meest solid, proffesional en uitgebreids pakket. Softimage XSI is ook wel zeer hi-end, softimage bestaat ook al jaren, denk maar aan de eerste Jurrasic park, dat was allemaal gemaakt met Softimage. Lightwave gaat ook al jaren mee, is heel populair in de TV industrie. Babylon 5, StartTrek, allemaal Lightwave. Maya word vandaag de dag wel het meeste gebruikt in de hi-end industrie. Spiderman, Shrek, Incredibles, alle rest van pixar en dreamworks en nog zo veel meer zijn allemaal met maya gemaakt. Max is dan ook weer zeer populair in de gameindustrie. Zowel de gamemodels zelf als de cut-scenes worden vaak met Max gemaakt. Bekijk de site maar eens van Blur, werken allemaal met Max (www.blur.com)
Zoals Mech7 al zei, heb je nog silo, dat idd zeer goed is voor polygon modeling.
De andere paketten zoals Cinema4D, Swift, .. naar mijn weten zitten die bijlange nog niet aan het niveau van de andere paketten, maar cinema4D is wel op goede weg.
greetz, toth
Thierry
%Europe/Berlin %650 %2005, 16:36
Maya, echt wel!
zwaksteschakel
%Europe/Berlin %687 %2005, 17:30
ik heb alleen met Swist 3d v2,3 gewerkt, dus met 4 weet ik niet of t fijn is, en met 3d Max, en daarvan is Max toch wel t best! :)
Tenshu
%Europe/Berlin %703 %2005, 17:52
De lijst van paketten volgens graad:
VERY COMPLEX:
- Maya
- Softimage XSI
- Houdini
COMPLEX:
- 3DS Max
- Lightwave
MORE EASY:
- Cinema 4D
- Swift
- Milkshape 3D
EASY LIKE HELL:
- Poser
Ik ben niet zo'n 3d kenner, maar ik wilde wel is weten welke jullie het beste vonden. Ik wil die wel allemaal bij zetten maar ik kan het niet editten die poll :S
Nouja toth bedankt voor deze informatie ;)
Rainman
%Europe/Berlin %711 %2005, 18:04
Ligt eraan waar je het programma voor gaat gebruiken of gebruikt en hoeveel geld je wilt uitgeven natuurlijk.
Om de wereld van 3D te verkennen als je pas begint lijkt me Blender (gratis) de beste oplossing. Als je meteen met Maya of 3DS Max begint zul je waarschijnlijk binnen de korste keren gefrustreerd ermee stoppen, omdat deze programma's te moeilijk en te overweldigend zijn om mee te beginnen.
Om relatief eenvoudige 3d flash animaties te maken, ben je, uit de keuzelijst, het beste uit met Swift3D. Het is snel te leren en het is gemaakt voor de samenwerking met Flash. Dit programma is dus totaal niet te vergelijken met die andere highend programma's zoals Maya of 3DS Max, omdat die gemaakt zijn met andere doeleinden.
Wil je aan de andere kant gaan werken met realistische animaties, dan is de beste keuze volgens mij Maya. Deze is alleen erg duur en het duurt behoorlijk lang voordat je het programma volledig onder de knie hebt.
Als geld geen rol speelt dan zou ik denk ik ook kiezen voor Maya, maar de beste prijs/kwaliteit verhouding heb je op dit moment denk ik met Cinema4D. Cinema4D is het snelst groeiende 3D programma op dit moment. En wordt ook steeds meer gebruikt door de 3D Film Industry.
Voor het kiezen van een 3D programma moet je niet kijken naar de dingen die ermee gemaakt zijn, omdat je dan het talent van de maker van de afbeeldingen/animaties beoordeeld en niet zozeer de mogelijkheden van het programma zelf.
Een van de beste uitspraken die hiermee samenhangt vind ik:
een talentvolle 3D professional kan met een 3D rendering pakket van $99 betere kunst maken dan een hobbyist zonder talent met een $15.000 highend software pakket.
Ik ben het volledig eens met Mech7 wat betreft de lijst. Er zijn op dit moment zoveel nieuwe en betaalbare 3D programma's te koop dat je met een keuze uit 4 programma's toch echt een te korte lijst hebt.
Tenshu
%Europe/Berlin %724 %2005, 18:23
Ik zie dat ook in dat ik een korte lijst heb ik wil het ook veranderen maar dat gaat niet meer.
Ik ben nu een tijdje bezig met Cinema 4D, Het lukt wel aardig.
En idd Maya is voor mij te duur ben pas begonnen met 3d en tot nu toe heb ik maya nog niet nodig. Ik zelf zou ook maya kiezen als ik het kon kopen.
Ik had niet van te voren gedacht welke 3D programma's er zijn. Dus ja mijn fout had ik maar beter moeten zoeken.
Rainman
%Europe/Berlin %726 %2005, 18:26
Clayspectra, ik was mijn bericht aan het typen toen jij jouw bericht plaatste dat je de poll niet meer kan editten. Die had ik dus nog niet gelezen.
Excuses voor het herhalen van de korte lijst... :#
Tenshu
%Europe/Berlin %727 %2005, 18:27
Geef niet, kan iedereen gebeuren ;)
gebeurde mij ook dus jij bent niet de enigste
Edit* Mech, ik hoop dat ze dat nu allemaal zijn ;)
mech7
%Europe/Berlin %748 %2005, 18:57
Ummm er staan er nog maar 4 bij mij?
Maar op tweakers staan veel van de 3d software die er zijn met voor en nadelen...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1069710#software
Het zullen ze uiteraard niet allemaal zijn, een heleboel mensen gebruiken ook meerdere applicaties in hun produtie pipeline, en de grotere bedrijven die schrijven vaak hun eigen applicaties..
*Edit
Hey nu zie ik op tweakers dat ik ook modo nog ben vergeten, de previews van Modo 2.01 zagen er ontzettend indrukwekkend uit... dus ook zeker iets om in de gaten te houden [^]
Devega
%Europe/Berlin %527 %2005, 12:39
topic aangepast
iets later dan gewenst maarja beter laat dan nooit
Micha
%Europe/Berlin %774 %2006, 18:35
Het enige wat ik nu niet echt begrijp... als max in veel dingen het beste werkt.
Waarom worden de meeste animatie films dan met maya gemaakt ?
Of waar ligt dat aan ?
RITS
%Europe/Berlin %897 %2006, 21:31
Waar komt jij aan het idee dat de meeste films met MaYa gemaakt worden?
Heleboel films worden zelfs met Lightwave gecreeerd :p
Peace
Micha
%Europe/Berlin %973 %2006, 23:21
Waar komt jij aan het idee dat de meeste films met MaYa gemaakt worden?
Heleboel films worden zelfs met Lightwave gecreeerd :p
Peace
Omdat in de making off's vaak duidelijk maya te zien is :D
mech7
%Europe/Berlin %003 %2006, 00:04
http://www.alias.com/eng/products-services/announcements/academy_award/index.shtml
Omdat ze een oscar hebben gewonnen :p
hehe... Maya is meer een tool waar een heel team aan kan werken ook kunnen er veel dingen voor worden geschreven via MEL.... ook zitten er betere animatie mogelijkheden in maya.
Maar er worden ook films gemaakt met Max http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/item?siteID=123112&id=5666145&linkID=5572501
En ook met XSI... van wat ik gehoord heb is dat de ontwikkeling van lightwave erg op achter loopt..
Het enige wat ik nu niet echt begrijp... als max in veel dingen het beste werkt.
Waarom worden de meeste animatie films dan met maya gemaakt ?
Of waar ligt dat aan ?
maico
%Europe/Berlin %070 %2006, 01:41
Blender staat niet in het lijstje...?
en toth.. je had beter complex & complexer gebruikt bij je woordkeuze.. :)
Rubentje
%Europe/Berlin %994 %2006, 23:51
Niemand ooit van Rhino gehoord? Dat is erg makkelijk te leren en je kunt er best mooie dingen mee maken..
FlashL
%Europe/Berlin %997 %2006, 23:55
ik zou niet weten wat het beste is maar ik "gebruik" iig 3dmax
Tenshu
%Europe/Berlin %017 %2006, 00:24
Ja.. nu wel ;)
mech7
%Europe/Berlin %028 %2006, 00:41
Maarja Rhino is toch alleen nurbs modeller? Terwijl polygons toch meer gebruikt wordt, behalve pixar geloof ik die werken als het goed is wel met nurbs ?
Rubentje
%Europe/Berlin %510 %2006, 12:14
Om eerlijk te zijn heb ik geen verstand van het verschil tussen NURBS en polygons, maar in't resultaat is vrij weinig verschil als ik de renders online (www.rhino3d.com) bekijk :S
Voor mij als beginner was het een stuk makkelijker om Rhino te leren, 3DSmax schrok me een beetje af, overal opties en panels..
volgens mij gebruikt Pixar Maya..
limapipa
%Europe/Berlin %598 %2006, 14:22
Whatabout Sketchup? (Sketchup.com). Dat moet het makkelijkste 3d programma ooit zijn, je hebt een compleet iets al in de eerste 5 minuten dat je het programma gebruikt (zie filmpje, zeer intuitief). Slepen, slepen, klaar.
RITS
%Europe/Berlin %603 %2006, 14:29
Rhino is ook een goeie prog vooral om in te beginnen. maar zelfs gevorderden hebben er denk ik ook heel wat aan.
makkelijke interface :)
sketchup is leuk om snel iets duidelijk te willen maken in 3d maar om er echt 3d werk mee te maken???
mech7
%Europe/Berlin %648 %2006, 15:34
Polygons zijn wat makkelijker om detail aan te brengen, en te texturen.. ik geloof dat animaten met poly's ook wat beter gaat.. tegenwoordig hebben de meeste progs wel sub divisions poly's die zijn gesmoothed zodat je toch weinig vertices heb om het hele ding te editen...
Ik gebruik nurbs meestal alleen voor een sphere of tube ofzo dan zijn ze vaak wel makkelijk :D Ook renderers als Mental Ray en Maxwell ondersteunen ook geen nurbs.
Om eerlijk te zijn heb ik geen verstand van het verschil tussen NURBS en polygons, maar in't resultaat is vrij weinig verschil als ik de renders online (www.rhino3d.com) bekijk :S
Voor mij als beginner was het een stuk makkelijker om Rhino te leren, 3DSmax schrok me een beetje af, overal opties en panels..
volgens mij gebruikt Pixar Maya..
EddieTheKing
%Europe/Berlin %763 %2006, 18:20
Ook renderers als Mental Ray en Maxwell ondersteunen ook geen nurbs.
Onzin, Mental Ray rendert zowel Nurbs, SubD's en Poly's
EddieTheKing
%Europe/Berlin %632 %2006, 15:11
Kleine correctie het renderen van Nurbs in MentalRay is pas mogelijk sinds versie 6 en nu met versie 7 kunnen nu ook non-quads SubD's gerenderd worden.
Opiate
%Europe/Berlin %704 %2006, 16:53
t is een beetje een oneerlijke poll...
ik gebruik Maya echt voor het organische werk en het character animeren,
3D Max als ik bezig ben met architectonische dingen en zbrush als ik echt gedetailleerde gezichten wil maken...
maar ja... overall is het toch maya.
shiwa
%Europe/Berlin %860 %2006, 20:38
ik gebruik SketchUp 5 en bryce 5.5
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.