PDA

Volledige versie bekijken : objecten op het scherm laten vallen,

sjors-wat?
%Europe/Berlin %444 %2009, 11:39
Hallo,

Ik moet een filmpje in elkaar zetten voor een klant, waarin hij wil dat het scherm word gevuld
met sneeuw. Ik heb weinig ideëen hoe ik dit moet aanpakken vandaar dat ik even onze goede
vriend google vroeg wat te doen. Maar wat ik ook voor zoekwoorden intype ik krijg alleen een
sneeuw effect waarbij er sneeuw voor je scherm door valt, verder krijg ik nog screensavers en
nutteloze .gif animaties.

Heeft iemand ooit hetzelfde geprobeerd te maken? Of weet iemand toevallig een goede
tutorial of linkje waar ik wat van kan leren?

Ik zou het zelf zo op willen bouwen maar dat lijkt me een beetje overdreven voor een filmpje
wat een gebruiker/kijker zelf toch niet kan besturen:

- 1 sneeuwvlok maken
- Met actionscript de sneeuw vlok animeren en deze ook met random in verschillende groottes over het scherm heen plaatsen (en ze in laten faden)
het animeren wil ik dan gewoon met scale, rotate,x en y gaan doen..
- De sneeuwvlokken die als eerste in beeld komen moeten ook bovenop liggen (Hoe?)
- Als het scherm opgevuld is dan moet alles afgelopen zijn en de sneeuw ophouden met vallen

Voor mij maakt het niet uit of het eindresultaat nu met actionscript is of niet, omdat ik er
verder geen besturing in moet zitten..

Ik weet dat de vraag wat onduidelijk is maar misschien dat er toch iemand is die me kan
helpen ;)

Alvast bedankt,
Groeten Sjors,

Crazydance
%Europe/Berlin %533 %2009, 13:48
Dan ga je toch hard richting advanced collission detection, of het werken met vierkantjes op een grid.... Box2d al geprobeerd?

Doc
%Europe/Berlin %993 %2009, 00:50
Sinds een dag of 3 ben ik bezig met APE (Actionscript Physics Engine). Ik vond dat makkelijker dan Box2D en Fisix. Je kan er heel gemakkelijk zogenaamde particles mee maken waar je dan weer een DisplayObject aan kan hangen.

Bij sneeuw heb je natuurlijk als vrij snel veel vlokken en ik weet niet oftie dat trekt, dat zou je dan uit moeten proberen.

Hier is t iig te downloaden: http://www.cove.org/ape/
en via google zijn er aardig wat tutorials te vinden, waaronder hier: http://www.emanueleferonato.com/2007/10/14/ape-actionscript-physics-engine-tutorial/

mknol
%Europe/Berlin %885 %2009, 22:15
Ik heb even een voorbeeldje gemaakt, kijk maar of je er iets mee kunt.

Het is vrij simpel. Ik heb 2 classes:
- Main : Deze maakt de sneeuwvlokjes en doet er van alles mee.
- SnowFlake : Een dynamisch gegenereerde witte shape (cirkeltje).

Ik heb een bitmapdata object gemaakt. Mocht een sneeuwvlok tegen de onderkant aankomen of hij komt op een vrij wit gebied in de bitmap, dan draw() ik de sneeuwvlok in de bitmap en zet ik het weer bovenaan. Super simpele collision detection dus, op basis van bitmap-kleur.

Je moet wel even wachten, of de speed van de SnowFlake hoger zetten om sneller bovenaan te komen.

Jan
%Europe/Berlin %902 %2009, 22:40
Mooi gemaakt mknol. :) [^]

Maar volgens mij interpreteren de beantwoorders de vraag anders dan ze bedoeld is (denk ik)
Zoals ik het lees is ie op zoek naar het effect dat je hebt als je in de auto zit en de sneeuwvlokken op je af ziet komen en zo het scherm vullen.
Maar ik kan evengoed miszitten natuurlijk.

-Maar wat ik ook voor zoekwoorden intype ik krijg alleen een sneeuw effect waarbij er sneeuw voor je scherm door valt
-met random in verschillende groottes over het scherm heen plaatsen
- De sneeuwvlokken die als eerste in beeld komen moeten ook bovenop liggen (Hoe?)

Groeten;
Jan