Volledige versie bekijken : Puzzel oplossing
martie molenaar
%Europe/Berlin %802 %2009, 20:15
Beste ff'ers,
Ik zit met een probleempje. Voor een schoolopdracht wil ik een puzzel maken.
Ik ben een puzzel aan het maken waarbij de andere puzzelstukjes op de oude plaats moeten komen, nou kan dit natuurlijk door elk puzzelstukje apart te scripten maar dat is een eindeloze taak. Wat ik dus wil is het volgende, de puzzel moet oplopend neergelegd kunnen worden dus aan het begin is die zoals dit plaatje "uitleg1.jpg" en als die goed gelegd is is die zoals plaatje "uitleg2.jpg". Wat ik dus wil is dat doormiddel van misschien arrays en forloops automatisch berekend wordt wat kan en wat niet. Zo kan de balk met de 2 en 3 erin (zie plaatje uitleg2.jpg) niet op de plek komen van de 9 maar wel van de 8. Ook moeten de tussenruimtes altijd hetzelfde zijn dus als je de lange balk verplaatst (kan alleen horizontaal) moeten de andere zich daar ook op aanpassen.
Voor als het nog niet duidelijk was, op het moment dat ik de 7 pak en deze op de plaats van de 8 doe moet de 8 op de plaats van de 7 komen snap?
Ik begrijp actionscript redelijk goed en kom er eigenlijk altijd wel mee uit de voeten, nu dus eigenlijk ook wel ALS ik elke button apart ga scripten maar dat is niet mijn bedoeling omdat ik dan voor elke button voorwaardes moet gaan maken voor elke locatie.
Ik hoop dat jullie mij begrijpen en dat jullie mij kunnen helpen.
martie molenaar
%Europe/Berlin %486 %2009, 12:40
schopje
Jan
%Europe/Berlin %494 %2009, 12:51
Ik hoop dat jullie mij begrijpen en dat jullie mij kunnen helpen.
Yep ik begrijp het. (Had deze post gisteren niet gezien)
Maar de vraag die ik me eerder (door jouw PM) al stelde was, of die blokken uit een 'vaststaand menu' kwamen of dat het toevallig een puzzel was die er op veel mogelijke manieren kan uitzien qua samenstelling. Een puzzel dus...
Ik weet het antwoord niet. Ik zou verschillende scripts kunnen bedenken maar een echt goede oplossing kan ik je niet zomaar neerschrijven. Er zal heel wat script bij komen kijken alleszins. Games (en zeker dit soort puzzles) zijn geen eenvoudige dingen om (goed) te maken.
Ik heb vorig jaar zelf eens zo'n schuifpuzzel gemaakt (en dat waren dan nog allemaal blokjes(vierkanten) van dezelfde grootte) en het viel me toen toch heel hard tegen om dat allemaal smooth en goed te krijgen.
Zo kan de balk met de 2 en 3 erin (zie plaatje uitleg2.jpg) niet op de plek komen van de 9 maar wel van de 8.
Waarom niet? Je kan die toch horizontaal omswitchen.(9 links zetten van 2+3)
Of bedoel je dat dat wel kan maar niet de juiste oplossing is?
Groeten;
Jan
martie molenaar
%Europe/Berlin %520 %2009, 13:30
Wat ik wil is dat het altijd in hetzelfde vak blijft, dus de hele lange balk kan alleen maar verticaal heen en weer, en die kan je niet 1 naar rechts of links doen.
Ik heb aan verschillende dingen gedacht. Zo dacht ik aan een array met mc's erin en aan een array met de grootte van de mc's.. nog geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
Is de enige manier voor realiseren van dit elke button los coderen? dus op elke button alle voorwaardes, als de blok van 2 diktes omhoog gaat dat er 2 van 1 dikte naar onder gaat.
plaatje2:
Als je de 2+3 blok omlaag doet moeten 8 en 9 dus op de plek komen van blok 2+3.
snappie?:)
plaatje1:
En van plaatje 1 kan het wel wat je zegt, als 2+3 blok naar rechts gaat, komt de 9 helemaal links.
Ik denk me helemaal suf maar ik kom er gewoon niet uit.
Jan
%Europe/Berlin %548 %2009, 14:09
snappie?
Hmm, eigenlijk niet. :)
Ik snap de spelregels van je puzzel niet. Wat waar wanneer naar toe mag en wat effect dit heeft op de overige blokken? Hoeveel rijen kolommen er kunnen/mogen zijn, hoeveel blokken? In welke formaten? Hoeveel van elk in elk formaat? Etc...
Groeten;
Jan
martie molenaar
%Europe/Berlin %561 %2009, 14:28
Het moet heel eenvoudig blijven (los van de code), dus de blokken die je nu ziet zo blijft het alleen dan met een andere indeling en zo kunnen de cijfertjes ook varieren, inprincipe klopt het altijd. De blokken worden dus niet aangemaakt, ze komen gewoon zo op de stage te staan zoals op de plaatjes, plaatje 1 is hoe die eerst is en plaatje 2 als die klaar is. In feite zal die altijd zo werken dus er komen geen andere groottes, de formaten van de blokken zijn altijd identiek en staan gewoon op de stage, of ze worden ge-attached, maar de formaten zijn al bekend!
martie molenaar
%Europe/Berlin %565 %2009, 14:34
Zo zou die bijv ook kunnen beginnen, zoals je ziet zijn de blokken identiek alleen de nummers zijn anders.
En de laatste afbeelding mag dus niet!!!
martie molenaar
%Europe/Berlin %832 %2009, 20:59
Is mijn verhaal nu duidelijk ? :)
NoidZ
%Europe/Berlin %510 %2009, 13:15
Zou je niet die puzzel kunnen baseren op basis van bepaalde var waardes? Stel, stukje 1 staat op de goede plek (gebaseerd op een x/y waarde of wat dan ook, dan wordt een var stuk1 = 1, indien niet goed, nul. Stel alle stukjes zijn goed, dan is de optelsom van alle stukjes gelijk aan laten we zeggen 10 (voor 10 stukjes)
Je moet dan voor elk stukje een var aanmaken, maar dat lijkt me niet zo'n groot probleem. Dan maak je nog een var aan voor de optelsom van alles. Indien deze gelijk staat aan 10, is de puzzel behaald en kun je bijv. door naar het volgende level.
Het is even rotwerk, maar ik ben bezig met een pokerspel op die manier. Het is wel veel werk, maar het is wel een hele lichte manier.
martie molenaar
%Europe/Berlin %656 %2009, 16:45
Hey eindresultaat is geen probleem, het verschuiven van de blokjes is het probleem, als ik de ene schuif dat de andere op de oude plek komt en als ik er 1 verschuif van de dik dat er dan 2 kleintjes verschuiven. Dus het behalen van punten etc etc maakt niet uit maar het schuiven van de blokjes kom ik niet uit.
martie molenaar
%Europe/Berlin %596 %2009, 15:19
Niemand die me hiermee kan helpen? is het dan onmogelijk met actionscript ofzo?
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.