Volledige versie bekijken : lock rotation?
gzzle
%Europe/Berlin %565 %2009, 14:34
Hi flashers..
Even een vraagje.. Is er een code die een gedeelte van een movieclip kan "locken" voor rotation?
Bijvoorbeeld:
Je hebt een movieclip. Deze movieclip bestaat uit meerdere lagen. In je main zet je een code die ervoor zorgt dat wanneer je op de movieclip klikt, de movieclip 45 graden cw draait. Maar er is 1 laag in je movieclip die je NIET mee wilt laten draaien.
Ik ben al een tijdje bezig met mijn zoektocht.. maar begin me af te vragen of het uberhaubt wel mogelijk is???
Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven?
Geert9
%Europe/Berlin %572 %2009, 14:43
nee dat is niet mogelijk.
Je kan wel alle lagen die gedraaid moeten worden in een andere movieclip steken en dan die movieclip aanspreken om te roteren
Geert
WickedMind
%Europe/Berlin %574 %2009, 14:47
In principe werkt dat niet.
Je "laag" is een onderdeel van je movieclip. Als je movieclip draait, draait alles wat daarvan onderdeel uitmaakt.
Je kunt geen lagen aanroepen in Flash.
Wel objecten in lagen.
Stel dat je 3 lagen hebt met in elke laag een object die heten object1, object2, object3.
En je movieclip heet hoofdObject.
Als je hoofdObject draait en bijvoorbeeld wilt dat 2 niet meedraait pak je dat zo aan:
hoofdObject.rotation += 45; // 45 graden draaien.
hoofdObject.object2.rotation -= 45; // -45 draaien, zodat object zelfde gedraaid staat.
hereWeGo
%Europe/Berlin %576 %2009, 14:49
oplossing van Geert is denk ik het beste, wat je ook nog zou kunnen doen is wanneer de movieclip wordt gedraaid, dan de mc (die niet mee mag draaien) terugzetten naar het punt waar hij hoort te zitten. Of je dat doet op het eind wanneer de rotation klaar is of bij elke graad dat hij draait hem weer gaat corrigeren... dat is aan jou. Het is iig ook een oplossing (niet de beste :P).
edit: net te laat de oplossing van wickedMind gezien, zo bedoel ik het ongeveer ook.
WickedMind
%Europe/Berlin %582 %2009, 14:58
En toch misschien wel de beste.
Geert's oplossing werkt ook wel, maar alleen als je "laag" die niet mag bewegen boven of onder alle andere objecten zit. Als het ertussen zit, werkt 1 movieclip niet.
gzzle
%Europe/Berlin %590 %2009, 15:10
ej thnx!! Ik ga het zo gelijk ff uitproberen!
gzzle
%Europe/Berlin %638 %2009, 16:19
Hej, super tof! Het is gelukt.. Allemaal bedankt voor de hulp!
thnx ;-)
hereWeGo
%Europe/Berlin %645 %2009, 16:29
Mooi! :)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.