PDA

Volledige versie bekijken : Multi language

wal_toor
%Europe/Berlin %466 %2005, 12:12
Hellow allen,

Ik ben bezig een flash applicatie te bouwen die geschikt moet zijn voor zo'n 60 verschillende landen. Je voelt 'm waarschijnlijk al aankomen, hoe zit dat met al die talen (grieks, thais, japans, chinees, turks.. enz...)

Al deze data moet uit een database (mysql heeft voorkeur) komen en worden ingelezen in flash.

Iemand die al iets gedaan heeft in deze richting en die me op weg kan helpen?

thankz en greetz,
walter

Roenes
%Europe/Berlin %511 %2005, 13:16
Allereerst wil ik zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb, maar ik heb wel ff mijn gedachten erover laten gaan. Misschien is de manier die ik ga beschrijven erg krom en misschien komt ie je goed van pas. Kijk maar of je er iets aan hebt ;)

Wat zou ik doen? Ik zou een tabel maken die per taal een kolom heeft. Je zet dan per rij een stuk tekst neer in het nederlands, grieks, thais enz. Bij het opvragen van de data hoef je alleen de keuze van de taal te weten en adhv die keuze selecteer je de juiste kolom waar je de data uit haalt.

Een andere manier (en misschien betere) is om per taal een aparte tabel te maken. Je vangt dan de taalkeuze op en afhankelijk daarvan spreek je 1 tabel aan waar je de data uit trekt.

Ik denk dat je het in die richting zal moeten zoeken :)

Edwin
%Europe/Berlin %522 %2005, 13:31
ikzelf doe het meestal zo:
tabel met 3 kolommen bestaande uit:
-variabele naam
-taal(afkorting van land of een integer)
-vertaling

als je dan een pagina laad dan weet je ook in welke taal dit moet. Je laad dus de betreffende taal als array om het als volgt te gebruiken:
$taal['variabele_naam'];

De Kale
%Europe/Berlin %666 %2005, 17:00
je maakt NOOIT een aparte tabel aan voor iedere taal... dat is een maintenance nightmare....

gebruikt het relationele model zoals het moet:

create table news(
news_id,
news_txt,
language_id
)

create table language (
language_id,
language
)

verder moet je er rekening mee houden in jouw geval (omdat je met mysql werkt), dat mysql pas vanaf versie 4.1 unicode support heeft, dus je versie moet hoger zijn dan 4.1!!!!

verder zal je een locale aan flash moeten meegeven (indien je design fonts wilt gebruiken), want anders zul je een font moeten embedden voor al deze karakters in verschillende talen.
nu kun je afhankelijk van de locale een ander font in het tekstveld zetten (of device fonts, erg handig bij chinees/japans) met textFormat().

meer info over unicode: www.dpdk.nl/projects/unicode

ps: heb je mijn email gehad?

wal_toor
%Europe/Berlin %517 %2005, 13:25
Meneer de kale... geweldig.

Dat was precies wat ik wilde weten. Het inrichten van de database voor het invoegen van unicode teksten.

thankz allemaal,

greetz,
walter