PDA

Volledige versie bekijken : °°° ORDER BY vraagje °°°

nookyalur
%Europe/Berlin %431 %2005, 11:20
Hallo,

dit is voor jullie mss een simpel vraagje, maar ik raak er effe niet uit.

Mijn databank 'dw_lessen' bestaat uit: id, dag, uur, les.
Dag: maandag, dinsdag, woensdag,...
Uur: 10u00 - 11u00, 11u00 - 12u00, 12u00 - 13u00,...

Nu wil ik een tabel met al mijn gegevens, gesorteerd op de dag (niet alfabetisch, maar eerst maandag, dan dinsdag,...) en daarna op het uur (eerst 10u00 - 11u00, dan 11u00 - 12u00,...).

Momenteel selecteert hij wel op de dag, maar dan alfabetisch.

$query = "SELECT * FROM dw_lessen ORDER BY dag ";

Hoe moet ik die query opstellen, zodat hij selecteert zoals ik hierboven heb beschreven?

Hartelijk dank!

N.

Edwin
%Europe/Berlin %526 %2005, 13:38
je kan uit de DB oplopend of aflopend gesorteerde rijen krijgen. Wat je zou kunnen doen is maandag vervangen door integers, dus maandag=1, dinsdag=2

of

je maakt je eigen sorteerd functie. Dus de array die je terug krijgt laat je door een loop gaan en plukt daar op de juiste volgorde de data eruit

Dopefish
%Europe/Berlin %546 %2005, 14:07
sort by

ik dacht dat ero o een was.

nookyalur
%Europe/Berlin %608 %2005, 15:36
je kan uit de DB oplopend of aflopend gesorteerde rijen krijgen. Wat je zou kunnen doen is maandag vervangen door integers, dus maandag=1, dinsdag=2

Dat lijkt me idd de beste optie. Dus wat in mijn DB zit is enkel 1, 2, 3,... 7. Maar hoe ziet de functie eruit om de dagen toe te kennen (maandag = 1)?

Iemand?

Bedankt!!!

De Kale
%Europe/Berlin %676 %2005, 17:14
stop een datum tijd in het daarvoor bestemde veld, dus NIET integer of char....
er is in MySQL een DATE, DATETIME, TIME en TIMESTAMP kolomtype.

verder moet je de databse laten sorteren, die doet dat vele malen efficienter dan enige server side taal dat zal doen...

je kunt hier speciale formateer functies op los laten, het gebruikt minder bytes per record en het sorteert automatisch goed omdat het in ISO formaat voor datums wordt opgeslagen: yyyy-mm-dd HH:mm:ss

Roenes
%Europe/Berlin %747 %2005, 18:55
Maar kale, volgens mij ging het vooral om de dagen. Dit zijn toch stukken tekst die in je database staan. Daarop moet in eerste instantie gesorteerd worden. Hoe kun je dat het beste doen? :)

nookyalur
%Europe/Berlin %762 %2005, 19:18
problem solved!

bedankt