PDA

Volledige versie bekijken : random afspeel mc grid met button interventie

.pixr
%Europe/Berlin %611 %2005, 15:40
ellow allemaal,

ik heb een probleem, en dat is het volgende.
in flash maak ik een grid van 12 (4x3) verschillende movieclips, deze moeten random 1 voor een uit zichzelf afspelen.Nu heb ik begrepen dat je dat goed met een "shuffle array" kon doen. (in de voorbeeld code heb ik voor het makkelijke maar even 5 mc's gebruikt)

na wat zoeken heb ik deze code gevonden :

mc_array = [mc1, mc2, mc3, mc4, mc5]

Array.prototype.shuffle = function() {
var len = this.length;
for (var i=0; i < len; i++) {
var rand = Math.floor(Math.random()*len);
//swap current index with a random one
var temp = this[i];
this[i] = this[rand];
this[rand] = temp;
}
}

mc_array.shuffle();

nadat de shuffle array actie goed is gelukt wil ik dus de movieclips af gaan laten spelen dit doe ik door na bovenstaand frame (1) naar het volgende frame te gaan en de met de actie.

(frame2)

_root.mc_array[0].play();
stop();

(alle mc's hebben instance namen van mc1,mc2, mc3... etc.) Aan het einde heb ik in elke movieclip als ze klaar zijn met spelen een actie gezet nl.

(laatste frame in mc)

_root.nextFrame();

zodat de hij op de _root. timeline naar het volgende frame gaat waar weer een nieuwe actie zoals bijv.

(frame 3)

_root.mc_array[1].play();

tot dit punt werkt het allemaal ok, het enige wat ik nu wil toevoegen is dat de mc's op de grid ook aangeklikt kunnen worden om af te spelen. Dus stel mc3 is aan het afspelen maar je klikt op mc5. Hoe krijg ik het voor elkaar dat het dan mc3 sluit en mc5 verder af gaat spelen.

ik heb zo'n beetje alles wat ik weet geprobeerd... zoals het maken van een variable bij het spelen van een mc zodat de andere mc die je aanklikt ziet welke er afspeelt en probeert te sluiten, maar ik krijg het niet voor elkaar.

dus vraag ik jullie hulp, als iemand een .fla file wil moet je het maar even posten...

alvast bedankt [^]