PDA

Volledige versie bekijken : Flex enkel voor RIA's ?

masura
%Europe/Berlin %771 %2009, 18:30
Ik vroeg mij af of Flex enkel gebruikt wordt voor RIA's te maken? Ik heb nog enkele dagen vrijaf en ik verveel me te pletter, nu heb ik het idee om een website te maken in Flex. Gaat dit in tegen de principes van Flex? Als je leuke projectjes weet mag je ze gerust delen :), ik heb toch niets te doen ><. Ik sta open voor discussies :D.

vb.:
http://www.ultrashock.com

TheDutch
%Europe/Berlin %223 %2009, 05:22
Flex is een framework welke het maken van applicaties/websites eenvoudiger maakt. De vraag of een tool zoals het Flex framework geschikt is voor een bepaald doel is altijd een afweging.

In het kort:
Q: Is Flex enkel voor RIA's?
A: Nee, het is voor alles wat jij er maar graag mee wilt maken.

Q: Wat zijn de nadelen?
A:
- Met Flex 3 Framework Caching aan zal een lege SWF al beginnen bij ongeveer 55KB. Zonder Flex 3 Framework Caching zal een lege SWF beginnen bij ongeveer 150KB.
- Het Flex framework heeft een hoop AS executie in zich zitten, bedoeld voor oa. layout taken en binding. Het is groot en geeft een hoop mogelijkheden. Maar het vraagt ook zijn resources, soms ook wanneer je een bepaald deel niet eens actief gebruikt. In bepaalde gevallen zou het Flex framework dus een bottleneck kunnen zijn voor performance. Dit is een afweging die gemaakt moet worden. Wanneer je van weinig functionaliteiten binnen het Flex framework gebruikmaakt, dan zou ik het bij native ActionScript 3 code houden. Gebruik je toch wel een hoop van de mooie functionaliteiten die het je geeft, dan zou ik voor het Flex framework kiezen ipv. veel van de code zelf te moeten schrijven. En als laatste moet je het soms gewoon zelf ondervinden wat goed gaat en wat niet. Zelf ben ik aardig te spreken over de overhead van het framework. Het kan ook een hoop liggen aan hoe je zelf programmeert, ervaring speelt daar een belangrijke rol.

Q: Wat zijn de voordelen?
A:
- Een zeer uitgebreide library aan code die je niet zelf hoeft te schrijven en dus tijdwinst.
- Ook weer tijdwinst door de eenvoudige manier om GUI's te maken en deze te koppelen aan logica.
- MXML, wat het opmaken van GUI's enorm plezieriger en overzichtelijker maakt.
- Veel (gratis) custom Flex components en libraries, zoals FlexLib.
- Voor beginners is het een goed framework om met software/applicatie ontwikkeling kennis te maken.
- Flex is gewoon booming business, wat betekend: goed werk, goed salaris, en een goed toekomstperspectief.

Kortom, ga lekker een website in Flex maken en probeer daarbij tegelijk je kennis uit te breiden. Zo sla je twee vliegen in één klap :).

masura
%Europe/Berlin %430 %2009, 10:20
Ik heb besloten om een soort CMS te maken die opgebouwd is uit modules. Als ik dan in de toekomst een gewone site zou bouwen kan ik die eraan koppelen en de nodige modules toekennen/aanmaken. Zoiets bestaat wel al maar wat je zelf maak doe je meestal beter :D.