PDA

Volledige versie bekijken : [ V E T ] As3.0

Tha Narie
%Europe/Berlin %716 %2005, 18:11
Zijn er al mensen die Flex 2.0 framework met Flexbuilder 2 en AS 3.0 en FP 8.5 hebben gedownload en geinstalleerd?!?!

Heb het zelf 3 uurtjes draaien, wat dingen uitgezocht, en het ziet er allemaal heel kewl uit!
Nieuwe XML is helemaal te gek!! 8D

Als er mensen benieuwd zijn naar de nieuwe dingen, en de code daarvan, wil ik wel wat posten!

Dauntless
%Europe/Berlin %718 %2005, 18:15
Als er mensen benieuwd zijn naar de nieuwe dingen, en de code daarvan, wil ik wel wat posten!
Ja, doen!! Ik wil echt wel eens wat meer van Flex te weten komen :).

Tha Narie
%Europe/Berlin %721 %2005, 18:18
Flex ga ik hier niet posten, iig niet zo heel veel :P
Vooral AS3.0 is heel vernieuwd (zie topictitel ;))

Dauntless
%Europe/Berlin %722 %2005, 18:19
Maar AS 3.0 zit nog niet eens in flash... Dus dat moet dan toch iets met flex zijn??

Roenes
%Europe/Berlin %723 %2005, 18:21
Laat maar eens wat moois zien jah ;)

Tha Narie
%Europe/Berlin %754 %2005, 19:06
Als eerste is de basis nu heel anders.
Alles wat je op het scherm wilt tonen moet de DisplayObject class extenden.
Alles waar je iets op wilt zetten, moet een MovieClip of Sprite zijn, waar MovieClip een subclass van een Sprite is.

MovieClips (en TextFields) maak je nu aan dmv new, ipv create....

Na het aanmaken daarvan, zet je een DisplayObject dmv addChild(DisplayObject); op een Sprite of MovieClip.

Het tekenen met de Drawing API doe je nu op de .graphics property van een new Shape, die je daarna weer dmv addChild() toevoegt aan een Sprite of MC.

De basis van je project moet dus gewoon een class zijn, die MovieClip of Sprite extends, en als je die in de Flex Builder runt, maakt hij daar een mooie SWF van!

Tot zover...

Roenes
%Europe/Berlin %755 %2005, 19:08
Als ik dit zo hoor, doet het me erg aan java denken. Klopt dat een beetje? :)

oh,when?
%Europe/Berlin %769 %2005, 19:27
Als ik dit zo hoor, doet het me erg aan java denken. Klopt dat een beetje? :)
Ja dat klopt...zoals ik vorige week al zei..vergeet MovieClips ;)

In de nieuwe AVM2 krijg je direct toegang tot de DisplayList, wat in de oude AVM eigenlijk alleen zichtbaar was als je direct bytecode ging manipuleren (das ook de reden waarom de enige vermelding in de SWF specificaties te vinden was). In de oude AVM de DisplayList ( de eigenlijke MovieClip tree ) was gescheiden van Actionscript objecten. Een MovieClip instantie in AVM refereerde aan een object in het geheugen bewaard in een zogenaamde 'slot'. Als een paar werkte dit feilloos, zolang het concept 'Depth' was vertegenwoordigd. Het probleem was dat classes eigenlijk niet bestonden, zonder dat er een MovieClip op de DisplayList aanwezig was (volgt iemand me nog? Object.registerClass iemand? )

Met de nieuwe AVM2 / AVM+, Depth is Dead! Sprites zijn ECHTE klassen die bestaan, of ze nu wel of niet op de DisplayList aanwezig zijn. Instanties van een Sprite of MovieClip zijn persistent in geheugen aanwezig. Dit heeft een aantal voordelen die we eigenlijk nog helemaal niet gewend zijn in Flash/Actionscript ontwikkeling. Je kan bijvoorbeeld een complete UI creeren in geheugen, en die toevoegen aan de DisplayList met volledige persistentie (en behoud van 'state' ). Je kan ook Sprites makkelijk shufflen (reparent) in de DisplayList. Met andere woorden, stel je hebt eem formulier gemaakt in Flex, en die wil je naar een eigen 'window' draggen, dan is dat met 1 simpele commando gedaan ( addChild )

Zodra iedereen dit concept doorheeft, voorspel ik dat er echt hele mooie dingen ontwikkeld gaan worden :-)

Tha Narie
%Europe/Berlin %428 %2005, 11:16
Geen setInterval meer, maar we hebben een Timer class!
http://livedocs.macromedia.com/labs/1/flex/langref/flash/util/Timer.html

Werkt super simpel:

package
{
import flash.util.trace;
import flash.util.Timer;
import flash.events.TimerEvent;

public class TimerExample extends Sprite
{
public function TimerExample()
{
// maak nieuw Timer object, speelt elke 1000 ms, en speelt 7 keer (daarna stopt hij);
var myTimer: Timer = new Timer(1000, 7);
// add een event listerner functie
myTimer.addEventListener("timer", onTimer);
// start de timer
myTimer.start();
}

public function onTimer(event:TimerEvent):Void
{
trace("Timer invoked!");
}
}
}

Je kunt hem ook stoppen en restarten. En je kunt de delay en repeatCount aanpassen. Daarnaast kan je opvragen of hij aan het lopen is dmv de 'running' property.

Tha Narie
%Europe/Berlin %471 %2005, 12:18
XML is eindelijk GOED te gebruiken!
Zie voorbeeld onderaan (http://livedocs.macromedia.com/labs/1/flex/langref/index.html)

Je kunt XML nu aanspreken dmv de nodeNames, alsof het een object is:
trace(employees.employee[0].address.zip);
Attributes kan je nu aanspreken dmv de @ ipv .attributes:
trace(employees.employee[1].@ssn);
Alle childNodes van een node terug krijgen:
trace(employees.employee[0].address.*);
Je kunt condties in je regel zetten om bepaalde node(s) terug te krijgen:
trace(employees.employee.(@ssn == "789-789-7890").toXMLString());
trace(employees.employee.(@id > 10).toXMLString());
trace(employees.employee.address(zip.indexOf("123") != -1).toXMLString());

Het aanmaken van XML gaat ook heel makkelijk:
var tagname:String = "item";
var attributename:String = "id";
var attributevalue:String = 5;
var content:String = "Chicken";
var x:XML = <{tagname} {attributename}={attributevalue}>{content}</{tagname}>;
trace (x.toXMLString())
// Output: <item id="5">Chicken</item>
Of gewoon zo:
var x:XML =
<employee>
<lastname>Smith</lastname>
</employee>
x.firstname = "Jean";
x.@id = "239";

Of lekker nodes optellen:

var x1:XML = <a>test1</a>
var x2:XML = <b>test2</b>
var xList:XMLList = x1 + x2;
xList += <c>test3</c>

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %503 %2005, 13:05
Wat vind je overigens van de Flex Builder zelf? Ik moet errug wennen aan sommige mogelijkheden, maar als je puur codeert maakt het niks uit :P
(druk bezig om wat voorbeelden uit te werken ;) )

Pointer
%Europe/Berlin %517 %2005, 13:25
Denk dat net als wat Dauntles zegt het echt iets voor Flex zelf is, denk dat lang niet iedereen over zou stappen op Flex (Kat$inG) en dus AS3.0 te ver weg ligt om er in te graven.

Roenes
%Europe/Berlin %521 %2005, 13:30
Op zich is alles wat narie beschrijft wel handig. Maar ik doe niets met flex dus zal het ook niet gaan gebruiken. Maar is AS3 vanaf Flash 9 beschikbaar in flash of is daar nog niets over te zeggen? :)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %530 %2005, 13:44
Denk dat net als wat Dauntles zegt het echt iets voor Flex zelf is, denk dat lang niet iedereen over zou stappen op Flex (Kat$inG) en dus AS3.0 te ver weg ligt om er in te graven.Gelukkig is dit niet waar :) Flex Builder (waarmee je dus gewoon applicaties kunt bouwen met AS3.0 en dus zoals wij hier beschrijven) zal rond de 1000 euro gaan kosten. Dat is dus niet veel duurder dan Flash wat 699 euro kost, en die 300 heb je er zo uit met kostenbesparingen (develop-snelheid). Je hebt hier dus GEEN Flex Server voor nodig, alleen bepaalde geavanceerde dingen in Flex zullen niet werken zonder Flex Server, welke dat precies zijn is nog niet helemaal duidelijk. Maar alles wat je in Flash kan kan in Flex ook, maar dan sneller en beter ;)

Op zich is alles wat narie beschrijft wel handig. Maar ik doe niets met flex dus zal het ook niet gaan gebruiken. Maar is AS3 vanaf Flash 9 beschikbaar in flash of is daar nog niets over te zeggen? :)Flash9 - BLAZE - zou dit moeten gaan ondersteunen, zie ook het nieuwsbericht van vorige week: Flash 8 krijgt geen ondersteuning voor Flash Player 8.5 (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=4689)

Roenes
%Europe/Berlin %533 %2005, 13:47
Dan wacht ik wel op Flash 9 ;) eerst maar eens weer meer gaan flashen en de nieuwe dingen van 8 uit gaan zoeken :P

Maar het blijft wel interessant om dit soort dingen te zien en te lezen :P

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %536 %2005, 13:52
Dan wacht ik wel op Flash 9 ;) eerst maar eens weer meer gaan flashen en de nieuwe dingen van 8 uit gaan zoeken :P

Maar het blijft wel interessant om dit soort dingen te zien en te lezen :PJe begrijpt wel dat je puur met alleen AS3 code in Flex Builder 2, eventueel met de componenten taal MXML, gewoon SWFjes kan maken die je gewoon op elke server kan pleuren die je maar wil?

Roenes
%Europe/Berlin %537 %2005, 13:54
jaja, maar ik weet voor de rest niets van Flex :p dus moet ik me eerst daarin gaan verdiepen :P En ik zie eerlijk gezegd nogsteeds niet waarvoor ik flex zou moeten gaan gebruiken ipv flash puur om het feit dat het makkelijker werkt.

Waarvoor is flex nou bedoelt? Als betere versie van flash? neej toch? Voor multi-user apps? ik zie door de bomen het bos nie meer :P

Pointer
%Europe/Berlin %551 %2005, 14:14
ja had het gelezen dat blaze idd as3.0 ondersteund, maar denk dat de bestaande as 2.0 en evt 1.0 zelfs ook nog wel ondersteund zal blijven.
Van 1.0 naar 2.0 is al een opgave, dus zou overgang naar 3.0 veel meer tijd met zich mee brengen.
Denk dat ik netjes ga wachten op Flash 9, en kijken hoeveel extra waarde AS3.0 met zich mee brengt, en dan eens kijken of deze flexbuilder & web2.0 ¿ iets is wat me aantrekt :P
Vb van Narie is wel dope, voor die @ attribute is al een versnelling ja. :P En het filmpje van Kevin Lynch prikkelt me ook wel.
Komt tijd komt Grolsch of zo iets :)

oh,when?
%Europe/Berlin %572 %2005, 14:44
Hier nog een post die ik gisteren op GoT /13 postte:

Er zijn een aantal veranderingen die belangrijk zijn imo:

Nieuwe scheiding tussen 'server' en 'client'. Voorheen werd Flex altijd gepositioneerd als een serverproduct, waarbij FlexBuilder de tool was om FlexApplicaties mee te ontwikkelen, en de Flex server om naar te deployen, dit is nu anders aangepakt. Je hebt nu een Flex Framework, Flex Enterprise Services, FlexBuilder en natuurlijk de Flash Player. Je kan nu vanuit Flex Builder 2 een SWF compilen die je simpelweg op iedere webserver kan deployen, zonder tussenkomst van een zogenoemde Flex Server. Mocht je verregaande integratie met je backoffice nodig hebben, dan kun je daarvoor de zogenoemde Flex Enterprises Services gebruiken, dit is echter niet verplicht. Dit is belangrijk vanwege het volgende:

Prijs, Macromedia heeft aangegeven Flex Builder 2 te positioneren rondom een prijs van $1000. Dit betekent dus dat je vanaf nu Rich Internet Applicaties met Flex kan maken, tegen een fractie van de prijs dan dat je eerst betaalde ( Flex 1.5 kost momenteel $15.000 per CPU verkocht per 2CPU licenties..dus $30.000 ). Dit is dus zeer aantrekkelijk, zeker vanwege het feit dat je text-gebaseerd Rich Internet Applicaties met Flex aan het ontwikkelen bent, ipv in Macromedia Flash 8. Ik hoop en verwacht een vloedgolf aan ontwikkelaars die het nu eens gaan uitproberen :-)

Actionscript 3 bevat een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van de oudere Actionscript versies. Een belangrijke is performance. De Flash Player 8.5 Virtual Machine ( AVM2 ) is compleet herschreven, en heeft niet de legacy code van vele generaties Flash Player. Deze AVM ondersteunt ook vele nieuwe features zoals JIT Compilation, Binary Sockets ( echte sockets, dus je kan gewoon je eigen protocollen, of bestaande protocollen aanspreken, zoals POP3 en IMAP ). Low-Level toegang tot de DisplayRenderer en DisplayList met een manier om Graphics te programmeren die veel dichter in de buurt komt van reguliere talen zoals Java ( Sprites ipv MovieClips ). Pixel level manipulatie van Graphics. Een Event model dat gemodelleerd is naar het W3C DOM Level 3 specificatie. Runtime Excepties en Runtime Type Checking wat natuurlijk voor ontwikkelaars een must is, zeker in uitgebreide applicaties (ben ik blij dat ik niet in Javascript hoef te ontwikkelen :p)

Verbeterde componenten met meer mogelijkheden en makkelijkere manier om te stylen, zodat je applicatie vanaf de start af chique en goed oogt ( want het oog wil ook wat ). Daarnaast kun je helemaal los gaan, en je applicatie en componenten zo maken dat ze helemaal overkomen met de look en feel / styleguide van je klanten.

Ik denk dat het interesant is om te zien hoe deze technologieen in samenwerking kunnen werken, dus Flex 2.0 ism met Ajax. Persoonlijk lijkt het me te gek om eens te experimenteren hoe een uitgbreide multimedia Flex applicatie kan interacteren in een BackBase omgeving, want hoewel ik denk dat beide zijn voor- en nadelen hebben, ze samen een mooie oplossing kunnen bieden voor de probleemstukken bij klanten. :-)

Het wordt een mooie tijd zo, ben blij dat ik met mijn bedrijfje een goede keuze heb gemaakt voor het Macromedia Flash platform te focussen...de technologieen die de komende tijd uitkomen ( 'Apollo' runtime flash omgeving voor de desktop, Flash Lite 2.0, Flex 2.0, Flash Media Server, Flash 8 ) is geweldig :)

En nog een reply van Waldo vanuit Anaheim :) >> http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1007571

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %575 %2005, 14:49
In feite heb je binnen het Flash Platform het volgende, deze gebruiken allen Flash Player aan de client kant:

Flash Authoring 8
Deze is vanaf begin volgend jaar vooral bedoeld voor animatie/design/websites(content-gericht).
Deze produceert SWF'jes aan de hand van je design op de stage via de timeline en je AS code (classes of geen classes).

Flex Builder 2
Deze is gericht op 'alle' webapplicaties, zoals e-commerce websites en andere online mogelijkheden. Dus niet alleen voor de grote webapplicaties maar ook voor kleine. Je zou hierbij kunnen denken aan een rekenmachine, online FTP programma of e-mail client (gmail/hotmail) of wat dan ook.
Deze produceert SWF'jes aan de hand van je MXML code en je AS code (classes of geen classes).

Flex Framework 2
Deze heb je nodig om Flash applicaties te kunnen maken via de Flex Builder.

Flex Enterprise Services 2
Dit is de voormalige Flex server applicatie, hiermee kunnen runtime MXML bestanden worden geparsed naar SWF'jes, hierbij kan ook AS code zitten. Er komen in de nieuwe versie nog een aantal nieuwe dingen bij, die mij nog niet helemaal duidelijk zijn.

Flex Charting Components 2
Components uitbreiding voor het Flex Framework.

Flex is dus geen nieuwe taal, het is een nieuwe methode. Zie ook http://labs.macromedia.com/flexproductline/.

Heh net te laat :P

Deze horen er ook een beetje bij:

Flash Media Server 2
Server applicatie voor multi-user applicatie's, video-streaming en meer.

Flash Remoting
Server applicatie die aansluit op CF, .Net en nog een aantal andere talen, dit werkt als een soort gateway voor AMF webservice mogelijkheden voor die taal naar je Flash client toe. AMFPHP is hier de open source versie van speciaal voor PHP.

Oja ik zou nog steeds een keer die overview pagina aanpassen, ik ga het nu echt zsm doen ;)

Tha Narie
%Europe/Berlin %581 %2005, 14:57
En AS3.0 is niet iets van Flex, het is iets dat Flex kan gebruiken. Net als dat je voorheen AS2.0 in Flex 1.5 gebruikte.

Dus je kunt gewoon SWFjes met AS3.0 bouwen zonder iets met Flex te doen!

Pointer
%Europe/Berlin %592 %2005, 15:13
Eh, maar dat ondersteund flash 8 toch niet. AS3.0 ?

Roenes
%Europe/Berlin %599 %2005, 15:23
Mensen iig bedankt voor de info :) Maakt wel iets duidelijk. :)

Maaruh narie, maak ik hieruit op dat jij AS code zit te kloppen in flex omdat flash AS3 nog niet ondersteund? Of gebruik je flex voor de rest ook nog? :)

Maar dan nog even een ander punt: ik heb net eindelijk die presentatie van Kevin Lynch zitten kijken die een tijdje terug in het nieuws gedeelte stond. Nou is het natuurlijk indrukwekkend dat hij dat foto ding in een paar min in elkaar draait, maar ik denk dan meteen: laat iemand die dagelijks met flash werkt eens een simpel image viewer in elkaar draaien. Dat kan volgens mij ook binnen een paar min :)

Maar Flex is dus vooral gericht op grote (web)applicaties? Oftewel: je maakt eerder een webshop in Flex als Flash omdat Flex hier meer voor bedoelt is? Heb ik dan een goed beeld of zit ik weer compleet ernaast ;)

//Edit
@pointer: Flash 8 ondersteund geen AS3 maar FlashPlayer 8.5 wel :)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %624 %2005, 15:59
Maar dan nog even een ander punt: ik heb net eindelijk die presentatie van Kevin Lynch zitten kijken die een tijdje terug in het nieuws gedeelte stond. Nou is het natuurlijk indrukwekkend dat hij dat foto ding in een paar min in elkaar draait, maar ik denk dan meteen: laat iemand die dagelijks met flash werkt eens een simpel image viewer in elkaar draaien. Dat kan volgens mij ook binnen een paar min :)Zou inderdaad moeten kunnen, het is maar net wat je gewend ben, ik ben heel vaak de kluts kwijt met Flash en zou dolgraag wat meer OO gericht gaan werken, dit kan mijn inziens veel beter met Flex, hoewel je daar natuurlijk dezelfde code aan het kloppen ben, om in jouw woorden te spreken ;)

Maar Flex is dus vooral gericht op grote (web)applicaties? Oftewel: je maakt eerder een webshop in Flex als Flash omdat Flex hier meer voor bedoelt is? Heb ik dan een goed beeld of zit ik weer compleet ernaast ;)Goed beeld maar daarnaast is Flex ook bedoeld voor kleine webapplicaties. Flash is meer voor het mooie, animaties/design, terwijl Flex meer is voor het functionele en complexe. Maar uiteindelijk ligt het erg aan jezelf of je het fijn vind werken, dat is dus je eigen keus. Voor 'ouderwetse' code-kloppers is Flex veel beter te begrijpen, dan al die rare dingen met timelines enzovoorts in Flash, maar goed ik ben benieuwd wat daar mee gaat gebeuren in Blaze. Er komt overigens als het goed is een alpha versie van Blaze uit rond de release van het Flex 2 pakket, dus misschien kan je dan nog eens goed vergelijken.

Roenes
%Europe/Berlin %648 %2005, 16:34
Er komt overigens als het goed is een alpha versie van Blaze uit rond de release van het Flex 2 pakket, dus misschien kan je dan nog eens goed vergelijken.Ik denk dat dat een strak plan is. Eens goed de verschillen uitzoeken. En waarschijnlijk merk ik pas het echte verschil als ik ermee aan het spelen ga :)

Tha Narie
%Europe/Berlin %713 %2005, 18:07
Maaruh narie, maak ik hieruit op dat jij AS code zit te kloppen in flex omdat flash AS3 nog niet ondersteund? Of gebruik je flex voor de rest ook nog? :)

Blijkbaar snap je het nog niet helemaal. Ik doe met AS3.0 helemaal niets met Flex.
En je kan ook niet iets IN Flex doen, je maakt iets in de Flex builder en je gebruikt MXML-tags icm AS, en dan heb je een Flex-applicatie gemaakt.

Ik schrijf gewoon een Flash Applicatie (een SWFje dus) met AS3.0, zonder dat er Flex aan te pas komt. Het is gewoon een TextEditor met een Compiler. (Ecplipse met FlexBuilder plugin, die al AS3.0 kan compilen).

Dauntless
%Europe/Berlin %715 %2005, 18:10
Ik zie ook door de bomen het bos niet meer :p.
'k Ben nu naar het filmpje aan het zien... Daarna gaan m'n vragen komen ;).

Roenes
%Europe/Berlin %724 %2005, 18:23
Blijkbaar snap je het nog niet helemaal. Ik doe met AS3.0 helemaal niets met Flex.
En je kan ook niet iets IN Flex doen, je maakt iets in de Flex builder en je gebruikt MXML-tags icm AS, en dan heb je een Flex-applicatie gemaakt.Dat was eerlijk gezegd wel wat ik bedoelde alleen mijn formulering klopt niet helemaal :P

Maar volgens mij is het nu wel duidelijk :)

Dauntless
%Europe/Berlin %728 %2005, 18:28
WOW, Coole video!!

Ik zag er alleen nergens AS 3.0 in terug... Dus 'k vraag me nog een beetje af hoe je daar gebruikt van maakt in flex ...

Die alpha nu is gratis, maar als studentje kan ik binnenkort wel geen hele versie aanschaffen :s. Is het dan wel geschikt voor mij? I guess not, aangezien het ook eerder doelt op het professionele publiek... (Maar jong geleerd is oud gedaan?).

'k Ga zo meteen die alpha downloaden en er direct mee stoeien :p. Om te beginnen bv zijn applicatie namaken? :D Binnen een weekje is hij wel af [:o)] .

Pointer
%Europe/Berlin %785 %2005, 19:50
inmiddels zou je er al 6 gemaakt kunnen hebben :)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %523 %2005, 13:33
Mn eerste Flex2 app! :D

http://www.truechaoz.com/lab/flex2/calculator/calculator.html
(broncode: http://www.truechaoz.com/lab/flex2/calculator/calculator.mxml)

Vergeet niet dat je wel FlashPlayer 8.5 moet hebben om het te kunnen bekijken!
(download die samen met het flex2 platform: http://www.macromedia.com/cfusion/entitlement/index.cfm?e=labs)

BTW ik heb hier ongeveer 2 uur over gedaan, maar dat lag niet aan Flex, maar aan mijn gebrek aan inlevingsvermogen in een rekenmachine [:o)]

Oja en in het begin had ik trouwens een stuk minder code apart van de componenten maar later heb ik dat wat vereenvoudigd naar een aantal simpele functies. Code is een stuk makkelijker lezen en schrijven als het apart staat heb ik nu alweer gezien, je kan namelijk geen " gebruiken in een xml tag daar moet je dan &quot; voor gebruiken, dat werkt natuurlijk niet echt lekker :P

Tip: ik heb alleen in IE FP8.5 geinstalleerd, handig! Kan ik in ieder geval gewoon zonder bugs surfen :D

Cowerd
%Europe/Berlin %557 %2005, 14:22
Hmm.. dat heb ik niet op school:P nog steeds player 7 :X

Pointer
%Europe/Berlin %589 %2005, 15:08
Well done TC!
Zat al te rekenen, moest hem ff aan zetten.
Volgende x een calulator maken op zonne energie? ;)
BTW die bron code is dat de hele app?
Dat van die tip, voor IE alleen?
Zou het de 8.5 problemen hebben dan met bepaalde sites ?
Heb hem voor zowel IE als FF geinstalleerd :/

Update, add and delete dat ziet er belovend uit!

Tha Narie
%Europe/Berlin %614 %2005, 15:45
Topic splitted door Daniël, was vraag die hier niet thuis hoorde. (http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=5158)

Pointer
%Europe/Berlin %620 %2005, 15:53
Ik denk dat dit een gehele nieuwe generatie web ontwikkeling wordt, die misschien het HTML wel zou verslaan - Op langer termijn gezien dan -.

// - Ben benieuwd welke school, of instituut hiervan strax een opleiding in aanbiedt.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %632 %2005, 16:10
Well done TC!
Zat al te rekenen, moest hem ff aan zetten.
Volgende x een calulator maken op zonne energie? ;)
BTW die bron code is dat de hele app?
Dat van die tip, voor IE alleen?
Zou het de 8.5 problemen hebben dan met bepaalde sites ?
Heb hem voor zowel IE als FF geinstalleerd :/

Update, add and delete dat ziet er belovend uit!Lol die ON/OFF knop slaat echt nergens op, maar ja ach :D (ik zal eens ff bellen met de TUD, die weten best veel van zonne-energie ;))

Die bron code is de hele app ja :)
En about the tip: IE vereist een andere plugin dan de mozilla browsers, dus misschien is het handig om alleen de IE 8.5 plugin te installeren, ze garanderen namelijk ook niet dat het flash1-8 laten draaien in de AVM1 vlekkeloos werkt in de 8.5 versie, dus vandaar dat ik wat voorzichtig was.

Ik denk dat dit een gehele nieuwe generatie web ontwikkeling wordt, die misschien het HTML wel zou verslaan - Op langer termijn gezien dan -.Web 2.0 wordt de wereld van het Flash Platform, Ajax en alles daaromheen is een tijdelijk hype, waarna de mensen begrijpen dat het Flash Platform de enige echte oplossing is :) HTML is dood Flash leeft! 8D

rackdoll
%Europe/Berlin %668 %2005, 17:02
no doubt....as 3.0 wordt gewoon de shit...
niets aan te doen man..
en die XML ik ga er bijna van zweten ....wooeehoooee!!!!
damn dat wordt geil!

ja k verheug me er al helemaal op!
:D

kH_
%Europe/Berlin %820 %2005, 20:41
Als ik dit zo allemaal lees kan ik 1 ding concluderen:

Flash groeit toe naar iets wat al lang bestaat.....Java met OpenGL ondersteuning

Zeer slechte zaak dat de afstand tussen aansturing en graphics groter wordt. Flash is nou
juist ontwikkeld als software om interactieve filmpjes mee te maken. Door het technisch te 'complex' te maken wordt het 'tool' steeds minder tastbaar voor de ware doelgroep, de kunstenaars die meer creatief dan analytisch van karakter zijn.

Ach ja....het is met al die shit van tegenwoordig hetzelfde, de programmeurtjes kunnen het gewoon niet laten om telkens de techniek de overhand te laten spelen, teveel verantwoordelijkheid geven aan de gebruiker (DisplayLists MOETEN juist niet benaderbaar zijn voor de gebruiker!!), die daardoor door de bomen het bos niet meer ziet.

Hoe belachelijk is het niet, dat jullie het NET na de release van Flash 8 al weer over Flash 9 gaan hebben??? Laten ze eerst die hele zooi aan bugs in Flash 8 eens oplossen voordat die mallootjes bij Macromedia telkens als een speer weer een nieuwe Flash variant aan de op techniek vergeilde wan-gebruikers van het tooltje voorleggen.

Ach ja, helaas is de techniek sneller dan de evolutie ....

oh,when?
%Europe/Berlin %914 %2005, 22:56
Als ik dit zo allemaal lees kan ik 1 ding concluderen:

Flash groeit toe naar iets wat al lang bestaat.....Java met OpenGL ondersteuning

Zeer slechte zaak dat de afstand tussen aansturing en graphics groter wordt. Flash is nou
juist ontwikkeld als software om interactieve filmpjes mee te maken. Door het technisch te 'complex' te maken wordt het 'tool' steeds minder tastbaar voor de ware doelgroep, de kunstenaars die meer creatief dan analytisch van karakter zijn.

[...]

Ach ja, helaas is de techniek sneller dan de evolutie ....

Hoi kH_,

Doe eerst even je huiswerk voordat je dingen begint te roepen die kant noch wal raken. Dit gaat over een applicatie (FlexBuilder2) die juist gericht is op programmeurs en technische mensen, ipv designers en kunstenaars. De nieuwe Flash 8 (die deze mogelijkheden nog niet heeft) is helemaal gefocused op de laatste doelgroep die jij noemt, en alle mensen die ik gesproken hebben, zijn erg enthousiast over de nieuwe mogelijkheden.

Je hebt het over de vele bugs die in Macromedia Flash 8 zitten. Ik raad je aan deze ook te melden bij Macromedia zelf (hoewel ik zelf ook wel benieuwd ben hoeveel bugs je dan wel niet gevonden hebt), zodat zij inderdaad de mogelijkheid hebben deze op te lossen.

Java met OpenGL...en hoe groot was die plugin ook alweer?

Tha Narie
%Europe/Berlin %915 %2005, 22:57
@ kH_

Wat je zegt is gedeeltelijk onzin, want alles wat voorheen kon, is nog steeds mogelijk!
Het is alleen een hele goede toevoeging!

Flash is niet alleen meer het programma, maar het hele platform. Ook Flex, ColdFusion, Central, Flash Lite, enz maken er gebruik van.

Flash is altijd goed geweest, maar heeft ook altijd beperkingen gehad. Nu worden deze beperkingen in mindering gebracht, en nu gaan er mensen zeuren dat je opeens teveel kan. Beetje krom vind ik dat!

AS3.0 wordt net zo beschikbaar voor Flash als voor Flex, en daar gaat het super handig zijn! Het zou alleen maar zonde zijn om het niet in Flash te kunnen gebruiken!

Zolang Flash 9 ook nieuwe dingen krijgt voor de designers en animatoren, is er niets mis mee!

Roenes
%Europe/Berlin %960 %2005, 00:03
Uit de hele post van kH_ kan ik me maar bij 1 ding aansluiten:Hoe belachelijk is het niet, dat jullie het NET na de release van Flash 8 al weer over Flash 9 gaan hebben???Hierin heeft ie wel gelijk. De wishlist van Flash 9 stond al online voordat men uberhaupt met flash 8 gespeeld en getest had. Dit is misschien met voorgaande versies ook geweest, maar nu wordt Flash 8 een beetje weggedrukt. Her en der lees je al van alles over flash 9 maar nog amper dingen over Flash 8. Beetje vreemde ontwikkeling..

oh,when?
%Europe/Berlin %105 %2005, 03:32
Uit de hele post van kH_ kan ik me maar bij 1 ding aansluiten:Hierin heeft ie wel gelijk. De wishlist van Flash 9 stond al online voordat men uberhaupt met flash 8 gespeeld en getest had. Dit is misschien met voorgaande versies ook geweest, maar nu wordt Flash 8 een beetje weggedrukt. Her en der lees je al van alles over flash 9 maar nog amper dingen over Flash 8. Beetje vreemde ontwikkeling..
De enige (http://weblogs.macromedia.com/flashteam/archives/2005/09/its_that_time_a.cfm) posts (http://weblogs.macromedia.com/md/archives/2005/10/codename_for_th.cfm) die inhoudelijk over Flash 9 gaan, en die ik gezien heb, komen van Macromedia zelf, dus dat is vrij logisch. Dat staat in schril contrast met alle postings over Macromedia Flash 8 en haar mogelijkheden, dus een beetje een kromme vergelijking.

Daarnaast is het niet meer dan logisch dat er al veel verder vooruit wordt gekeken dan de huidige en volgende versie van Flash, het zou juist erg naief zijn van een bedrijf zoals Macromedia om dat niet te doen. Dacht je bijvoorbeeld dat een upgrade van een taal zoals Actionscript versie 3, pas is ontwikkeld NADAT Flash MX 2004 of Flex 1 uit is gekomen? Ik kan je vertellen dat deze bij Macromedia al zo'n kleine 3(!!!) jaar in voorbereiding was. Zo is het niet meer dan logisch dat er nu al voor Flash 9/Flash 10/Flex 3/Flash Lite 3/Breeze 6 voorbereidingen worden getroffen.

En dat dat nu publiekelijk bekend wordt gemaakt, en om feedback wordt gevraagd, is zodat er uiteindelijk een versie uitkomt die aan zoveel mogelijk wensen voldoet :) Wat zou daar zo slecht aan zijn?

Roenes
%Europe/Berlin %497 %2005, 12:56
Tuurlijk snap ik dat dit soort dingen al jaren in ontwikkeling zijn en het is ook goed dat MM vooruit kijkt. Maar ik heb een beetje het idee dat de rest van de mensen buiten MM om ook vooruit kijken. Ik hoor zo her en der al meer over Flash 9 dan ik over 8 heb gehoord. Dit vind ik gewoon wat raar.

En dat MM publiekelijk om feedback vraagt vind ik ook zeker een goede optie. Op die manier wordt het product meer en meer afgestemd op de gebruiker en dat is alleen maar goed.

Maar ondanks dat heb ik toch het idee dat F8 een beetje weggedrukt wordt op internet. Ik kan me bij FMX2004 en FMX nog goed herinneren dat iedereen het erover had en dat de voorbeelden en dergelijke als paddestoelen de grond uit schoten. Nu hoor je over Flash 8 ook wel wat, maar overal op het web zijn de mensen al over flash 9 bezig...

Maar dit is eigenlijk meer een andere discussie, ik denk dat het tijd is om terug te gaan naar AS3 :)

Tha Narie
%Europe/Berlin %900 %2005, 22:36
Juist, AS3, en geen Flash9!

Alles wat je nu hoort gaat over Flex 2 en AS3, niet over Flash9.
En ik weet niet waar jij hebt gezeten, maar het hele internet staat vol met nieuwe Flash8 experimenten.

Als bedrijven ook echt Flash 8 applicaties kunnen gaan bouwen omdat de meeste gebruikers de FLash 8 plugin hebben, zullen er ook meer mensen met leuke dingen komen!

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %481 %2005, 12:32
even terug naar het topic :P >>>

1 Package met meerdere classes in 1 en hetzelfde bestand, hoe zit het dan met de benaming?
Misschien heb ik er over heen gekeken, misschien niet op de goede pagina gekeken, ik weet het niet, ik kon het in ieder geval niet vinden. Dus met AS3 kan je nu een bestand maken met daarin een package met daarin meerdere classes als ik het goed heb begrepen, voorbeeldje:
package {
import flash.display.MovieClip;
public class A extends MovieClip {
//...
}
public class B extends MovieClip {
//...
}
}Dit kan je gewoon doen, en hij geeft geen error op een totaal andere bestandsnaam, zijn hier dan toch best practices voor, of weet iemand de best practices van Java hiervoor, aangezien dit bij Java volgens mij al kon?

Tha Narie
%Europe/Berlin %672 %2005, 17:07
Je kan hierbij ook kiezen om classes public of private te maken. Zodat ze alleen voor andere classes in die package beschikbaar zijn!

Benaming.. altijd lastig... gewoon een goede omschrijving van de package denk ik ;)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %858 %2005, 21:35
Je kan hierbij ook kiezen om classes public of private te maken. Zodat ze alleen voor andere classes in die package beschikbaar zijn!Je vergeet 'internal'! Die is ook handig, en erg belangrijk om te weten, standaard is het nu niet meer public maar internal, dus vergis je niet en benoem altijd je methods, functions en class variabelen!

Benaming.. altijd lastig... gewoon een goede omschrijving van de package denk ik ;)Heheh ja ok, ik ga toch maar eens even zoeken in het Java kamp ;)

Ik heb er wat over gevonden:
Package declarations must now be used to put a class definition into a package.
The package keyword is new to ActionScript 3.0.

ActionScript 2.0 code: class mx.controls.Button { ... }
ActionScript 3.0 code: package mx.controls { class Button { .. } }

As in ActionScript 2.0, a public class must be in a file with the same name as the class. Multiple classes may be declared in a single file, but only one class may be public, and its name must match the filename.Toch raar dat dus de code die ik hierboven had geplaatst gewoon geparsed wordt dan, lijkt me een compiler foutje (heb namelijk 2 public classes gedefinieerd in 1 package in 1 file).

Tha Narie
%Europe/Berlin %870 %2005, 21:52
Heel vaag, want bij die 2e voorbeeld regel (die van AS 3.0) heet de package mx.controls, en heet de public class Button? En de filename is controls.as ?
Lijkt dat de controlls package vol staat met controll-elementen.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %955 %2005, 23:55
Een leuke link met een AS3 script die Flickr images ophaalt en daardoor heen browsed, vrij simpel maar misschien leuk om eens naar te kijken:
Blog-item: http://weblogs.macromedia.com/khoyt/archives/2005/10/actionscript_3.cfm
Source-code: http://weblogs.macromedia.com/khoyt/files/flickr-as3.zip

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %817 %2005, 19:36
Ik heb even de Flex 2 QuickStart Tutorial gedaan van Macromedia, die te vinden is op:
http://download.macromedia.com/pub/documentation/en/flex/2/flex2_quickstart.pdf

En dat is te vinden op:
http://www.truechaoz.com/lab/flex2/quickstart/quickstart.html

In het document bouwen ze voor elk tutorial een nieuw bestand, ik wilde het spannend houden en heb alles dus in 1 bestand gestopt, zo kwam ik tussendoor nog wel eens voor een verrassing te staan, maar ze zijn allemaal opgelost (behalve dan de rare button bij scaling).

En me fameuze calculator "met aan en uit functie!" is te vinden op:
http://www.truechaoz.com/lab/flex2/calculator/calculator.html

Me volgende testje is een Flex Applicatie met Flash menu en nog wat andere FlexFlash combinaties om deze samenwerking uit te testen. Binnenkort meer!

rida
%Europe/Berlin %661 %2005, 15:52
hey guys. ziet er nice uit, gaat allemaal richting de core java heb ik het idee.

paar vraagjes: waar kan ik de plugin voor eclipse vinden?
kan je een losse compiler downloaden (voor als je texteditors gebruikt)
wat is het precieze verschil tussen flex en flash? (noob vraag)

thnx alvast!!

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %667 %2005, 16:00
hey guys. ziet er nice uit, gaat allemaal richting de core java heb ik het idee. True ;)

paar vraagjes: waar kan ik de plugin voor eclipse vinden?
kan je een losse compiler downloaden (voor als je texteditors gebruikt)
wat is het precieze verschil tussen flex en flash? (noob vraag)

thnx alvast!!http://www.eclipse.org voor Eclipse en plugin of standalone versie via http://labs.macromedia.com (http://www.macromedia.com/cfusion/entitlement/index.cfm?e=labs). Een losse compiler die ook AS3 ondersteund is volgens mij MTASC (te verkrijgen via OSFlash, http://www.osflash.org/mtasc), ook zit er bij de Flex Builder een command line compiler (Eclipse maakt daar ondergronds ook gebruik van namelijk).

Ik denk dat deze post van mij wel wat duidelijkheid verschaft over het verschil: http://www.flashfocus.nl/forum/showpost.php?p=41720&postcount=20. Maar ook in de rest van dit topic staan een aantal verschillen opgenoemd. Essentieel is dat de authoring mogelijkheid (design stage) is vervangen door een mogelijkheid om met een soort XML (MXML) componenten te gebruiken en daardoor toch nog makkelijk en snel applicatie's te kunnen bouwen. Maar zowel Flash als Flex ondersteunen ActionScript voor de moeilijkere dingen. In Flex kan je dan dus ook Flash componenten (SWC) en gewone Flash-movies gebruiken.