PDA

Volledige versie bekijken : Photoshop Probleem onvoldoende RAM ?

HELLBOY24
%Europe/Berlin %760 %2005, 19:15
hallo,

tot voor kort kan ik mijn photoshop 7 NL niet meer openen.
deze balkje verschijnt: kon photoshop niet initialiseren omdat er onvoldoende
geheugen (RAM) is.
ik weet niet waar het aan ligt. het enige wat ik weet is dat mijn photoshop
hiervoor blokkeerde en moest alles afsluiten en weer opstarten.
dit heb ik gedaan maar kon photoshop niet openen. het balkje verschijnt,
ik druk op OK en ben eruit gesodemieterd.
heb het programma verwijdert en opnieuw geinstalleerd, zelfde verhaal.
kan iemand mij helpen/suggesties/tips?

probeer aub zo duidelijk mogelijk te zijn. ik heb niet veel ervaring met pc's.

Tenshu
%Europe/Berlin %766 %2005, 19:23
Hello,

Photoshop is een zwaar programma om te draaien. het neemt veel ram in beslag. In jou geval denk ik dat het ligt aan je pc. Je hebt minimaal 512 mb RAM nodig om photoshop mee te draaien.

Om te controleren hoeveel mb/gb RAM je hebt klik e op je rechter muisknop op deze computer icoontje (staat op de desktop) en dan klik je in dat menutje wat er verschijnt op eigenschappen. als je dat gedaan hebt verschijnt er een ventser. Onderaan staat dan hoeveel RAM je hebt. Oja dit werkt volgens mij niet bij Win XP SP2 versies.

Ik hoor het wel van je als het niet doet ;)

HELLBOY24
%Europe/Berlin %438 %2005, 11:30
hallo,

bedankt voor je antwoord.
ik heb 128 mb RAM
Pentium (r) III procesor.
Mijn pc is 19gb totaal en ik gebruik maar 10gb

ik kon dus tot voor kort ... WEL met photoshop werken. het programma blokkeerde opeens.
ik heb al ruim een half jaar photoshop op mijn pc, misschien wel meer en vind het gewoon
raar dat mijn pc hem niet meer pakt. dat het aan mijn pc ligt ... lijkt me sterk.
Maar ik ben ook geen pc expert...daarom benik hier gekomen.

NB: Ik heb IMAGE van Adobe niet bijgeinstalleerd want dat neemt alleen onnodig beslag en
ik gebruik het toch niet.

heb je misschien andere suggesties/tips?

MA2R
%Europe/Berlin %460 %2005, 12:02
waarschijnlijk was je met teveel dingen tegelijk bezig toen die "blokkeerde" en nu is photoshop er dus achtergekomen dat je te weinig Ram geheugen hebt en dus wekrt die niet meer!

Laiverd
%Europe/Berlin %470 %2005, 12:16
nu is photoshop er dus achtergekomen dat je te weinig Ram geheugen hebt ...Ja, ja, programma's zijn net mensen. Lijkt me onzin; al is een Pentium III met 128Mb niet heel ruim voor Photoshop. Ik zou eens even kijken naar de scratchdisk instellingen en die evt. verhogen.

John

dakans
%Europe/Berlin %583 %2005, 15:00
scratchdisk instellingen en die evt. verhogen

Hier heeft het idd mee te maken, ik heb het ook meegemaakt... (staat bij de 'preferences'). Je kan PS ook eens opnieuw proberen te installeren, wil ook nog weleens helpen.

Groet,
David.

HELLBOY24
%Europe/Berlin %653 %2005, 16:40
david,

ik heb het programma opnieuw geinstalleerd helaas zonder resultaat.
scratchdisk instellingen ??? wat zijn dit en waar kan ik deze vinden?

wil je aub dit zo duidelijk mogelijk uitleggen... heb niet zo veel pc ervaring.
dalijk doe ik iets fouts.

Tenshu
%Europe/Berlin %717 %2005, 18:13
scratchdisk houd in dat je geheigen zeg maar op een hardeschijf zet hierdoor gebruik je minder RAM geheigen.

Ga naar Edit/Bewerken > Preferences/Voorkeur > Plug-Ins & Scrath Disks

Daar kan je dan een HardeSchijf instellen waar jij je Scrath Disk wil hebben.

HELLBOY24
%Europe/Berlin %800 %2005, 20:12
een stomme vraag misschien...
maar uhhm wat bedoel je eigenlijk?
waar moet ik naar edit/bewerken gaan??

mech7
%Europe/Berlin %827 %2005, 20:52
bovenin je toolbar 0o

MA2R
%Europe/Berlin %862 %2005, 21:42
Ja, ja, programma's zijn net mensen. Lijkt me onzin; al is een Pentium III met 128Mb niet heel ruim voor Photoshop. Ik zou eens even kijken naar de scratchdisk instellingen en die evt. verhogen.

John

hoe onthouden ze anders een 30 dagen trail of instellingen! sorry ik hou niet van mensen die sarcastiche doen

mech7
%Europe/Berlin %875 %2005, 22:00
lees net pas over 128 mb ram das idd veel te weinig voor recente versies van photoshpp
bij mij neemt xp als 300 tot 400 mb ram... ook hoe groter het bestand hoe meer ram je nodig hebt... 1 gb is toch eigenlijk wel minimum om beetje normaal te werken.

Laiverd
%Europe/Berlin %908 %2005, 22:48
hoe onthouden ze anders een 30 dagen trail of instellingen ...Via het register lijkt me; maar als het ooit wel heeft gewerkt, waarom zou het dan nu niet meer werken? Er is niets verandert immers. Een programma gaat echt niet pas na een bepaalde periode op zoek naar gegevens over hoveelheid RAM, om je vervolgens te f*cken en te zeggen: "het is leuk geweest dude, maar nu stop ik ermee".

Anyway: ik zou gewoon eens een nieuwe schone installatie proberen, kijken of ie dan weer als vanouds werkt, en check vooral he PC op zooi die er niet hoort (virussen, adware, malware en meer van dat soort tuig).

[OT] wat heb jij lange tenen zeg :P

mech7
%Europe/Berlin %947 %2005, 23:43
Nee het gaat erom hoe zware berekeningen je moet doen met filters etc.. en de groote van je document en hoeveel er open staan...

Afhankelijk daarvan gebruikt photoshop een bepaalde hoeveelheid geheugen om alles te berekenen.. Je zou je virtuele geheugen erg hoog kunnen zetten, maar dit is echt uber traag...

HELLBOY24
%Europe/Berlin %347 %2005, 09:20
mijn pc is verdeeld onder c, d, e, f en g

onder c: program files heb ik vrijwel alle programma's.
nu kan er nog 1,50 gb (of iets meer) nog op mijn c schijf.
kan het daaraan liggen?

ik heb 2 weken geleden een nieuwe printer gekocht en geinstalleerd,
maar photoshop werkte nog destijds.

dakans
%Europe/Berlin %506 %2005, 13:09
Installeer Photoshop eens op je D: schijf... Dan gebruikt ie als het goed is de C: schijf als scratchdisk. Een scratchdisk gebruikt het programma om berekeningen van bijv. filters tijdelijk weg te schrijven. Je kan ook nog bij edit/bewerken-preferences/voorkeuren-memory & image cache de 'memory usage' op bijv. 70% zetten. Zo gebruikt PS wat meer van je RAM, houd er wel rekening dat je er dan nog nauwelijks programma's naast kan hebben draaien.

Maar ik ben het wel met de anderen eens dat 128 mb weinig geheugen is voor een zwaar programma als Photoshop.

Succes ermee.

HELLBOY24
%Europe/Berlin %548 %2005, 14:09
Je kan ook nog bij edit/bewerken-preferences/voorkeuren-memory & image cache de 'memory usage' op bijv. 70% zetten. Zo gebruikt PS wat meer van je RAM, houd er wel rekening dat je er dan nog nauwelijks programma's naast kan hebben draaien.

dakans,

ik zal het proberen!
maar wat bedoel je eigenlijk met je bovenstaande zin? Waar kan ik dat doen en hoe?
alvast bedankt.

dakans
%Europe/Berlin %566 %2005, 14:35
edit/bewerken-preferences/voorkeuren-memory & image cache
Als je nog in Photoshop kan komen is dit de locatie waar je dat kan veranderen. Boven in de taakbalk staat 'edit' (of in NL 'bewerken'), onder aan dit uitklapmenu staat 'preferences' (oftewel 'voorkeuren' in NL). Als je in dit voorkeurenmenu 'Memory & Image Cache' (geheugen en plaatjesgeheugen ofzo in NL) opzoekt kan je daar de 'Memory Usage' ('geheugen gebruik') veranderen.

HELLBOY24
%Europe/Berlin %637 %2005, 16:18
ik kan helemaal nix in photoshop. ik zie het beeld wel etc.
maar dan krijg ik dat balkje tevoorschijn en kan alleen maar op ok drukken, en dan zit ik weer ik mijn hoofdmenu. maar ik zal vanavond deze wel op mijn d:/ installeren (daar heb ik ruim 700 mb over, (maakt dat wat uit??)

HELLBOY24
%Europe/Berlin %888 %2005, 22:18
GOED NIEUWS! Dakans ik heb je advies opgevolgd. Nu heb ik m geinstalleerd op mijn d schijf en hij doet het. Ik vind het echt merkwaardig, waarom deze op de c schijf niet pakt (ruim 1,8 gb) en op d schijf (ruim 480 mb over) wel pakt?
Bedankt voor je hulp/advies/suggestie.

WernerL
%Europe/Berlin %903 %2005, 22:41
128mb ram? 19gb aan hdd space?
dude, upgrade je pc eens. :)

Tenshu
%Europe/Berlin %966 %2005, 00:11
128mb ram? 19gb aan hdd space?
dude, upgrade je pc eens. :)

Maarjah moet iedereen zelf weten.

HELLBOY24
%Europe/Berlin %312 %2005, 08:30
wat bedoel je met upgrade je pc eens?

je bedoelt meer gigabytes erin stoppen of iets anders?

jah ... zoals ik zei heb ik weinig ervaring met pc hardware/software.

Dark Angel
%Europe/Berlin %349 %2005, 09:22
Ik heb het zelfde soort probleem met photoshop. Deed het altijd goed tot vorige week wil alleen tekst groot maken en ander kleurtje maken en krijg fout melding dat ik te weining ram heb :( nou sry adobe 1024 vind ik even genoeg op dit moment. en met 260 GB moet dat ook geen problemen geven :). Zal Photoshop maar eens opnieuw installeren, want al die opties wijzigen is onzin als het programma het daarvoor perfect deed. :P

worldwidewiebe
%Europe/Berlin %350 %2005, 09:24
of koop gewoon een nieuwe pc dat helpt ook, via mycom ofzo of een andere goedkope zaak, of bouw er zelf een doe ik ook als ik een nieuwe pc wil

HELLBOY24
%Europe/Berlin %402 %2005, 10:39
dark angel,
probeer netals wat ik deed.
photoshop eerst helemaal eruitknallen uit je pc
daarna opnieuw installeren, MAAR niet op je C schijf maar op een andere.
dan moet ie het doen, althans bij mij deed ie het ... en ik heb een pc van 19gb ;-))

dakans
%Europe/Berlin %451 %2005, 11:50
GOED NIEUWS! Dakans ik heb je advies opgevolgd. Nu heb ik m geinstalleerd op mijn d schijf en hij doet het. Ik vind het echt merkwaardig, waarom deze op de c schijf niet pakt (ruim 1,8 gb) en op d schijf (ruim 480 mb over) wel pakt?
Bedankt voor je hulp/advies/suggestie.
Mooi.... Ben blij dat het gelukt is!
Ik heb het inderdaad op precies dezelfde wijze meegemaakt. Het blijft raar dat PS er zomaar zonder noemenswaardige reden ermee ophoudt. Maar het heeft ermee te maken dat (zeker bij de wat mindere PC's) PS niet op dezelfde schijf kan staan als degene die hij gebruikt als 'scratchdisk'.

Tenshu
%Europe/Berlin %460 %2005, 12:02
Das mooi..
Ik heb met PS nooit preblemen gehad. Dit omdat ik altijd al op een andere schijf het instaleert (Alle programma's) maarjah bedankt voor de tip ;)

Dark Angel
%Europe/Berlin %463 %2005, 12:07
dark angel,
probeer netals wat ik deed.
photoshop eerst helemaal eruitknallen uit je pc
daarna opnieuw installeren, MAAR niet op je C schijf maar op een andere.
dan moet ie het doen, althans bij mij deed ie het ... en ik heb een pc van 19gb ;-))
8)
Ik heb 2 harde schijven in mijn pc, 1 die is opgedeeld in /c: en /:d (samen rond de 100 GB)en de andere schijf is H:(rond de 160 GB)
Photoshop staat op H dus dat moet geen probleem zijn, misschien dat het lastig is met de verbinding met de 2e harde schijf. :S

Zal hem vanavond i.i.g. opnieuw installeren en als hij dan nog problemen geeft pleur :) ik hem gewoon op de d schijf. [^]

mech7
%Europe/Berlin %466 %2005, 12:11
Ipv op andere partitie te installen kan je ook gewoon die scratchdisk op een andere schijf toewijzen ^_^

dakans
%Europe/Berlin %504 %2005, 13:06
Oorspronkelijke gepost door mech7
Ipv op andere partitie te installen kan je ook gewoon die scratchdisk op een andere schijf toewijzen ^_^
Klopt... Maar ik weet dat ik dat toen ook heb geprobeerd en dat werkte ff niet, vandaar dat ik deze oplossing probeerde en die werkte wel.
Oorspronkelijke gepost door Clayspectra
Dit omdat ik altijd al op een andere schijf het instaleert (Alle programma's)
Doe ik ook altijd! Heel verstandig... ;)

Tenshu
%Europe/Berlin %508 %2005, 13:12
Vroeger dee ik dat niet, had 2 keer dat mijn pc crashte en alles stond op de C; kon dus ook niet meer mijn pc opstarten dus ik was alles kwijt. Had ook geen 2de pc om een backup te maken. Dus ik heb nu heeel veeel partities waar ik alles op dump.

mech7
%Europe/Berlin %512 %2005, 13:18
Op zich maakt dat niet zo veel meer uit.. als windows gaar is dan is je register dat ook, en moet je evengoed nog reinstallen...

Als de files waarmee je werkt maar goed zijn opgeslagen en ge-backed up :D

Klopt... Maar ik weet dat ik dat toen ook heb geprobeerd en dat werkte ff niet, vandaar dat ik deze oplossing probeerde en die werkte wel.

Doe ik ook altijd! Heel verstandig... ;)