Volledige versie bekijken : Communicatie tussen meer dan 2 SWF's
mcdronkz
%Europe/Berlin %131 %2008, 03:08
Ik wil een auto-brochure gaan namaken waarin een auto vanuit perspectieven wordt afgebeeld, en waarbij alle functies van de auto in alle SWF's werken. Als ik op de lichtschakelaar druk in het ene filmpje gaan op het andere filmpje de koplampen branden, enzovoorts.
Nu had ik bedacht als het ware een soort centrale "command-center" te maken. Als ik bij filmpje A op de lichtschakelaar druk gaat er een signaal naar het command-center, en het command-center stuurt vervolgens een signaal door naar alle movies via LocalConnection.
Nu kwam ik er echter achter dat LocalConnection hooguit met twee filmpjes werkt. Althans, dit las ik ergens op internet. Is dit ook daadwerkelijk zo of is er een manier om dit te omzeilen door meerdere instances of iets dergelijks te maken ?
Wat zijn de verdere manieren om dit tot stand te brengen ? Ik wil wel dat alle SWF's synchroon lopen, dus het zou onhandig zijn om eerst dingen in een database op te slaan om het vervolgens met XML naar alle SWF's terug te koppelen of iets dergelijks.
Lukt dit volgens jullie wel met LocalConnection ? Zo ja, kun je me op weg helpen ?
Jan
%Europe/Berlin %520 %2008, 12:30
Ik wil een auto-brochure gaan namaken waarin een auto vanuit perspectieven wordt afgebeeld, en waarbij alle functies van de auto in alle SWF's werken. Als ik op de lichtschakelaar druk in het ene filmpje gaan op het andere filmpje de koplampen branden, enzovoorts.
Bedoel je een html pagina waarin meerdere swf's zitten of meerdere swf's in verschillende tabs of windows/browsers/players? Dan is LocalConnection je enige optie (tenzij zoals je zelf zegt via een (push)server die commando's ontvangt en doorstuurt naar alle swf's)
Waarom maak je de brochure niet in 1 swf?
Nu kwam ik er echter achter dat LocalConnection hooguit met twee filmpjes werkt. Althans, dit las ik ergens op internet. Is dit ook daadwerkelijk zo of is er een manier om dit te omzeilen door meerdere instances of iets dergelijks te maken ?
Ja, dat klopt. Elke LocalConnection moet je aan een 'naam' koppelen. Maar als meerdere swf's een LocalConnection met dezelfde 'naam' hebben dan zal een verzonden commando maar in 1 swf (LocalConnection) aankomen.
Maar in jouw geval lijkt het me toch mogelijk om in elke swf een LocalConnection te gebruiken met een unieke naam, en dan kan je wel vanuit 1 swf(LocalConnection) commando's sturen naar meerdere swf's tegelijk.
Werkt niet:
1 sending swf:
movie.swf: sending_lc.send("lc_name1", "methodToExecute", "hello");
meerdere receiving swf's waarin de LocalConnection aan dezelfde 'naam' geconnected is.
movie1.swf: receiving_lc.connect("lc_name1");//"hello" komt enkel aan in de eerste swf die geopend werd
movie2.swf: receiving_lc.connect("lc_name1");
movie3.swf: receiving_lc.connect("lc_name1");
//---------------------------------------------------------------------
Werkt wel:
1 sending swf:
movie.swf:
sending_lc.send("lc_name1", "methodToExecute", "hello");
sending_lc.send("lc_name2", "methodToExecute", "hello");
sending_lc.send("lc_name3", "methodToExecute", "hello");
meerdere receiving swf's waarin de LocalConnection aan een unieke 'naam' geconnected is.
movie1.swf: receiving_lc.connect("lc_name1");
movie2.swf: receiving_lc.connect("lc_name2");
movie3.swf: receiving_lc.connect("lc_name3");
Groeten,
Jan
mcdronkz
%Europe/Berlin %548 %2008, 13:09
Top, dat werkt inderdaad wel.
Deze oplossing is inderdaad uitstekend geschikt.
Ik heb nu zelf een functie gemaakt die een array doorloopt met de verschillende connecties erin, en het als parameter opgegeven commando stuurt naar alle movies tegelijk :). Zo hoef ik toch maar één functie aan te roepen om elke movie te besturen en scheelt me dat in de toekomst weer inconsistentie.
Bedankt !
mcdronkz
%Europe/Berlin %742 %2008, 17:49
Toch heb ik hier nog een vraag over, dat heeft wel deels met het onderwerp te maken maar meer met de vorm van OOP scripting in het algemeen.
Ik heb het als volgt aangepakt:
.fla bestanden
- Server.fla
.as bestanden
- Server.as (Document Class)
- Connection.as (Connection object)
Ik denk, laat ik voor elke connectie een object maken. Maar nu zit ik een beetje in dubio over de manier waarop ik in de constructor van de Server class de verschillende Connections ga instantieren.
Ik heb nu deze code:
package {
import flash.display.MovieClip;
import Connection;
public class Server extends MovieClip {
private var connectionNames:Array;
private var connectionObjects:Array;
public function Server() {
/* Initialize the connections to the clients */
this.connectionNames = new Array("Interior","Front","Back");
this.connectionObjects = new Array();
for(var i:int = 0; i < connectionNames.length; i++) {
this.connectionObjects.push(connectionNames[i]);
}
trace(connectionObjects.toString());
}
}
}
Dit werkt verder prima, maar ik weet niet in hoeverre het netjes is om de naam van de objecten eerst op te slaan in een array en vervolgens vanuit die array een andere array vullen met objecten van het type Connection.
Wat vinden jullie hiervan ?
Jan
%Europe/Berlin %747 %2008, 17:56
Waarom heb je eigenlijk 2 arrays nodig?
Je Server class (waarvan ik veronderstel dat je maar instance aanmaakt en je hier strikt genomen een singleton van zou kunnen maken) heeft maar 1 LocalConnection object nodig om met al die andere swf's te communiceren.
Het enige dat je daarvoor nodig hebt zijn de namen die je in die andere swf's gebruikt bij LocalConnection.connect("name"); Dus die: "Interior","Front","Back"
Dus 1 array: connectionNames lijkt me voldoende.
Nu heb je eigenlijk 2 arrays die exact hetzelfde bevatten,namelijk Strings en niet zoals jij zegt: Connection objects.
(Beetje spijtig dat AS3 geen typed arrays heeft zoals java of haXe, dan was dat sneller duidelijk)
En indien er daadwerkelijk objecten in die array zaten, dat kreeg je bij de toString() trace niet die namen(Strings) maar [Object], [Object], [Object]
Groeten,
Jan
mcdronkz
%Europe/Berlin %771 %2008, 18:31
Waarom heb je eigenlijk 2 arrays nodig?
Je Server class (waarvan ik veronderstel dat je maar instance aanmaakt en je hier strikt genomen een singleton van zou kunnen maken) heeft maar 1 LocalConnection object nodig om met al die andere swf's te communiceren.
Het enige dat je daarvoor nodig hebt zijn de namen die je in die andere swf's gebruikt bij LocalConnection.connect("name"); Dus die: "Interior","Front","Back"
Dus 1 array: connectionNames lijkt me voldoende.
Nu heb je eigenlijk 2 arrays die exact hetzelfde bevatten,namelijk Strings en niet zoals jij zegt: Connection objects.
(Beetje spijtig dat AS3 geen typed arrays heeft zoals java of haXe, dan was dat sneller duidelijk)
En indien er daadwerkelijk objecten in die array zaten, dat kreeg je bij de toString() trace niet die namen(Strings) maar [Object], [Object], [Object]
Groeten,
Jan
Sorry, ik zat niet op te letten. Met deze code krijg ik wel [Object Connection], [Object Connection], [Object Connection] te zien:
package {
import flash.net.LocalConnection;
private var localConnection:LocalConnection;
this.localConnection = new LocalConnection();
this.sendAction("test");
}
public function sendAction(command:String) {
/* Send an action to all clients and log the executed action */
for (var i:int = 0; i < connectionNames.length; i++) {
localConnection.send(connectionNames[i], command);
}
}
public function logAction(command:String) {
/* Log action to database */
}
}
}
mcdronkz
%Europe/Berlin %836 %2008, 20:05
Oke, ineens was m'n halve post weg ofzo ? Geen idee hoe dat mogelijk is.
Anyway, ik heb m'n class effe wat gestructureerder gemaakt. Ik heb op de timeline van m'n server nu 3 compontenen geplaatst: een textArea voor de log, een List voor de mogelijke actions en een Button om het spul te versturen.
Wat denken jullie hiervan ?
package {
import flash.events.MouseEvent;
private var localConnection:LocalConnection;
private var actionNames:Array;
/* Initialize connection */
this.localConnection = new LocalConnection();
/* Initialize actions */
this.actionNames = new Array("startEngine","shutdownEngine","openDoor","closeDoor");
for(var i = 0; i < this.actionNames.length; i++) {
this.actionList.addItem({label:actionNames[i]});
}
actionButton.addEventListener(MouseEvent.CLICK, actionButtonClickHandler);
}
public function actionButtonClickHandler(e:MouseEvent):void {
sendAction(actionList.selectedItem.label);
}
public function sendAction(action:String):void {
/* Send an action to all clients and log the executed action */
for (var i:int = 0; i < this.connectionNames.length; i++) {
localConnection.send(connectionNames[i], action);
this.logAction(connectionNames[i],action);
}
}
public function logAction(connectionName:String, action:String):void {
/* Log action to textarea and database */
this.actionTextArea.text += "Sent action: '" + action
+ "' for connection: '" + connectionName
+ "'\n";
}
}
}
mcdronkz
%Europe/Berlin %805 %2008, 19:19
Ik heb nu echt wel wat nette classes geschreven, maar ik zit toch nog echt met één vraag.
Ondanks dat ik het nu werkend heb gebruik ik per class twee connecties. Eén om te ontvangen, en één om te verzenden. Is het niet mogelijk om met één connectie per class te verzenden én te ontvangen ? Zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn ?
Ik heb nu namelijk zoiets, en dat is natuurlijk niet de meest wenselijke situatie.
package {
public class Interior extends MovieClip {
private var recieverConnection:LocalConnection;
private var senderConnection:LocalConnection;
private var connectionName:String;
public function Interior() {
/* Initialize connection to recieve with */
this.connectionName = "Interior";
this.recieverConnection = new LocalConnection();
this.recieverConnection.connect(this.connectionNam e);
this.recieverConnection.client = this;
/* Initialize connection to send with */
this.senderConnection = new LocalConnection();
}
public function sendActionToServer(action:String):void {
this.senderConnection.send("Server","executeRecievedAction",this.connectionName,action);
}
/* The methods below are called if the server sends an action.
These methods that are called here are mostly in classes of
moviescripts. */
public function controlDoor():void {
this.instanceOfDoor.controlDoor();
}
}
}
Jan
%Europe/Berlin %836 %2008, 20:03
Ondanks dat ik het nu werkend heb gebruik ik per class twee connecties. Eén om te ontvangen, en één om te verzenden. Is het niet mogelijk om met één connectie per class te verzenden én te ontvangen ? Zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn ?
Ja dat kan perfect. Gebruik gewoon één en hetzelfde LocalConnection object voor zowel zenden als ontvangen.
package
{
public class Interior extends MovieClip
{
private var lc:LocalConnection;
private var connectionName:String;
public function Interior()
{
connectionName = "Interior";
lc = new LocalConnection();
lc.connect(connectionName);
lc.client = this;
}
public function sendActionToServer(action:String):void
{
lc.send("Server","executeRecievedAction",connectionName,action);
}
/* The methods below are called if the server sends an action.
These methods that are called here are mostly in classes of
moviescripts. */
public function controlDoor():void {
instanceOfDoor.controlDoor();
}
}
}
Groeten,
Jan
mcdronkz
%Europe/Berlin %854 %2008, 20:31
Jezus zeg, dat ik dat gewoon niet geprobeerd heb :|. Ik dacht vast, "omdat je expliciet aangeeft dat het een client is zal 'ie dan wel niet kunnen senden". Maar dat kan dus wel.
Je bent echt een held Jan !!!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.