PDA

Volledige versie bekijken : Nog steeds problemen!!!!

Master SWF
%Europe/Berlin %667 %2005, 17:00
Ben ik weer,
Ik heb het flink geprobeerd, maar mijn poppetje valt nog steeds door mijn "wereld" heen, dat is erg vervelend want ik kom er niet uit.
Dus ziet iemand de fout???
onClipEvent(enterFrame){
if(_root.walkClip.shadow.hitTest(this)){
_root.walkClip.jump = false;
_root.walkClip.hit = 1;
_root.walkClip._y -= 10;
}
}

Master SWF

P.S. De .FLA, en de .SWF zitten in de bijlage

Dauntless
%Europe/Berlin %675 %2005, 17:12
'k Heb hem even afgesplitst :).

Maar het is een probleem omdat hitTest(this) kijkt naar de hitBoxen van je movieclips. Deze conditional returned dus altijd true.

Master SWF
%Europe/Berlin %676 %2005, 17:13
???? dat betekend ????
wat moet ik er aan veranderen want ik begrijp je uitleg niet helemaal!!!!

Dauntless
%Europe/Berlin %678 %2005, 17:17
Dat betekent dat dit geen goede manier is om te hitTesten ;).

Kijk, stel, je tekent een cirkel. Den bounding box van die cirkel is het vierkant waar die cirkel exact in past. De boundig box van jou mc is dus ook een rechthoek.

Het handigste is om van je grond een apparte mc te maken, en daar mee te hitTesten.

Master SWF
%Europe/Berlin %684 %2005, 17:25
Sorry, maar het werkt niet kijk maar in de bijlage

Dauntless
%Europe/Berlin %686 %2005, 17:29
Wel, in walkClip bestaat er helemaal geen 'shadow'... Waar ben je nu op aan het hitTesten? :s

Master SWF
%Europe/Berlin %690 %2005, 17:34
SORRY :#
Nu heb ik een nieuw probleem !!!
Zie de .fla

Dauntless
%Europe/Berlin %695 %2005, 17:41
Je moet wel zelf moeite doen hé :p.

Zeg bv wat het probleem is, waar je denkt dat het aan ligt en wat je al geprobeerd hebt :).

Master SWF
%Europe/Berlin %697 %2005, 17:43
Ik denk dat het ligt aan dat het popetje een bepaalde ingestelde ondergrond moet hebben. Kun je dat programmeren met AS??

Sorry maar ik ben nog niet zo'n geavanceerde scripter!!!

Master SWF
%Europe/Berlin %698 %2005, 17:45
Maar dat van die onder grond geeft probelemen als ik meer losse ondergrondjes erin plak zodat je erover kan lopen naar het eind punt, want dan valt hij als hij lager komt dan de ingestelde ondergrond.

Master SWF

Dauntless
%Europe/Berlin %701 %2005, 17:50
In je .swf zie ik een shadow, in je fla niet. Daar zijn we dus niets mee...

Master SWF
%Europe/Berlin %706 %2005, 17:57
Sorry ink had de zip niet bijgewerkt, nu wel!!!
De problemen zijn :
- na een paar keer springen blijft hij boven de grondt zweven, als je dan de _y. -= 10; (ondergrond) veradert kan hij maar 1 keer springen en dan gaat hij naar beneden.
- Hoe kan ik instellen dat je maar 1 keer kan springen want nu kun je tot in de hemel springen bij wijze van spreken en dan neervallen op aarde!!!

Het spijt me als ik te veel vragen stel maar met dit "project" ben ik al een jaar bezig en ik kom er niet verder mee want ik ben niet zo'n hele goede scripter!!!

Master SWF

Dauntless
%Europe/Berlin %709 %2005, 18:00
Shadow heeft geen instance naam!

Shadow staat niet in walkClip maar in dashleft / right!

Master SWF
%Europe/Berlin %712 %2005, 18:05
Sorry maar ik heb het effe aangepast (Zie mijn vorige bericht!!!)

theFlashWizard
%Europe/Berlin %715 %2005, 18:10
een jaar? :|:|
maar em.. al wellis gezocht voor andere voorbeelden van rpg's games? want die zulle vast ook wle tegen dezelfde problemen als jij zijn aangelope.. kijk eens hoe hun het hebbe opgelost.. :)
en check de volgende x eerst ff al je instancenames voordat je vragen gaat stelle he..

Dauntless
%Europe/Berlin %718 %2005, 18:14
In het vorige topic had ik al veel voor je gedaan. In mijn oplossing kon je niet springen als je al in de lucht was!.

Je hebt de var 'jumping' zitten aanpassen naar 'jump'. Doe dat dan overal!

Tweede probleem: Zorg dat hij vlak boven de grond staat, maar toch de grond niet raakt.

Master SWF
%Europe/Berlin %719 %2005, 18:16
Ik ben er niet een heel jaar dag in dag uit mee bezig geweest, ik heb namelijk ook nog school (vwo4) maar vaak met tussenpozen van een maand of 2 kwam ik hier iets verder mee. En het tekenen van het poppetje heeft me heel veel tijd gekost, meer dan ik dacht. Ik ben al begonnen met flash 5(heel wat jaartjes geleden), maar dan alleen wat simpele dingen als verwijzen naar frames met AS, want meer had ik toen noch niet nodig voor een website. Nu zou ik dat doen met scene's en dan dynamisch inladen!!!!
Ik heb trouwens op internet flink gezocht naar het maken van een game ( zo kwam ik hier) met flash op gogle, maar ik heb nooit gevonden wat ik zocht.

Maar ik kom noch steeds niet uit mijn probleem, iemand een idee?

Master SWF

Master SWF
%Europe/Berlin %720 %2005, 18:16
Sorry Dountless !!!!!!

Dauntless
%Europe/Berlin %721 %2005, 18:18
Werkt hij nu?

(En als je nu nee zegt: Zeg dan wat er niet werkt, wat je verandert hebt, etc... Anders ga ik hier niet meer antwoorden...)

Ps: Leer m'n naam spellen ;)

Master SWF
%Europe/Berlin %721 %2005, 18:18
Dat met springen is nu opgelost!!!
Sorry het was niet slim van me om die var aan te passen!!!

Master SWF
%Europe/Berlin %726 %2005, 18:25
Het landen is noch steeds niet hoe het moet zijn!
Ik heb het popptje iets boven de grond geplaats en nog steeds werkt het niet.
Ik denk dat het licht aan de waarde :_root.walkClip._y -= 10; die ik heb staan in MC grond!!

Master SWF

p.s. Dauntless
p.s. 2 Sorry dat ik zoveel vragen stel, ik ben vast heel erg lastig.

Master SWF
%Europe/Berlin %740 %2005, 18:46
ik heb nu _root.walkClip._y -= 10; verandert in _root.walkClip._y -= 1;, maar nu zit het poppetje na 1 keer vast in de ondergrond.

ik snap het echt niet meer!

Dauntless
%Europe/Berlin %882 %2005, 22:10
Zet je huidige fla nu nog eens online, want ik kan niet meer aan alle verschillende versies aan uit...

Master SWF
%Europe/Berlin %369 %2005, 09:52
Het meeste is nu zoals het moet, maar het landen niet!!!
Ik heb de waarde: _root.walkClip._y -= 10; (in de AS van MC grond) verandert in:
_root.walkClip._y -= 2;
Nu is het alleen net alsof hij eerst door de grond zakt en daarna weer iets omhoog komt. Een ander probleem dat hierdoor wordt veroorzaakt is dat als hij gaat lopen hij 2 pixels boven de grond zweeft en daar blijft als je stopt met lopen. Hij gaat pas weer 2 pixels naar beneden als hij springt, mar als je daarna loopt gebeurd het zelfde.
MAAR MET: _root.walkClip._y -= 10; WAS HET NOG VEEL ERGER
Ik ben er alleen niet achter hoe ik dit oplos.
Verder heb ik verandert dta als je loopt en je stopt dat hij dan terug gaat nnar de beginstand.

Master SWF

Master SWF
%Europe/Berlin %418 %2005, 11:02
Hier is ie in flash mx 2004 formaat!!!

Dauntless
%Europe/Berlin %424 %2005, 11:10
_root.walkClip._y = this._y - 13 - _root.walkClip._height / 2;
?

Master SWF
%Europe/Berlin %431 %2005, 11:20
Het werkt, echt bedankt.
Nu kan ik eindelijk beginnen met het maken van mijn game!!!
Heel erg bedankt.

Nou heb ik een laatste vraag: waar raad je me aan om te zoeken als ik zoek naar hoe ik een scrollende achtergrond achter mijn game kan maken, want hier op FF heb ik nog niet kunnen vinden wat ik zoek en op google krijg ik allemaal rare site als ik intyp : Scrolling background in flash games. Ook op actionscript.org kan ik niks vinden. :( :(

Maar indergeval hartstikke bedankt voor je hulp :) :) :) , hoe ben je achter de oplossing gekomen?? want ik wil graag begrijpen wat de fout was.

Dauntless
%Europe/Berlin %480 %2005, 12:32
Het gemakkelijkste is om tilebased te gaan werken... Dat betekent wel dat je terug vanaf 0 moet beginnen :p. Kijk bv op http://oos.moxiecode.com .

Hoe kom ik tot die oplossing?
Wel, Aangezien de _y van de player variabel is en die van het platform is statisch, moet je je daar op baseren. Dus je neemt = this._y - 5; Dan zag ik dat je poppetje met z'n middel in het platform stond. Dat was dus omdat jij het registratie punt in het midden gezet had... Daarom dus: = this._y - 5 - playerHoogte / 2 (dus _root.walkClip._height / 2).

Wel, dan kan je niet springen omdat je te dicht op het platform staat. Dan heb ik 5 zitten ophogen tot het mooi werkte, en dat was bij 13 ... ;)

Master SWF
%Europe/Berlin %545 %2005, 14:05
Bedankt, ik begrijp je uitleg.
Alleen dat van dat tilebased is wat minder. Ik heb wel een voorbeeld van hoe het moet met die scroll background(dat spel Flasherman, want daar gebruikt hij 1 bitmap als achtergrond alleen ik kom er maar niet achter hoe ik die zo moet coderen dat het poppetje altijd midden voor de achtergrond staat) maar het lukt me niet dat te gebruiken voor mijn game.

Master SWF

Dauntless
%Europe/Berlin %547 %2005, 14:08
Koop dan het boek 'Flash Mx 2004 Game Design Demystified' :)

Master SWF
%Europe/Berlin %550 %2005, 14:12
Vraagje leggen ze hierin ook uit hoe je een platform game maakt, want dat heb ik alleen nodig.

Dauntless
%Europe/Berlin %551 %2005, 14:14
Ja, natuurlijk, anders zou ik je dat boek niet aanraden hé :p.

Kijk op amazone.com eens wat er allemaal instaat :).

Master SWF
%Europe/Berlin %555 %2005, 14:20
Ik heb op amazon nog een andere gevonden die denk ik iets beter is voor wat ik nodig heb: Macromedia Flash MX 2004 Game Development (Game Development Series) (Game Development Series)
Hierin word duidlijk uitgelegd hoe je een game met scrolling backgrounds maakt en hoe je phisics toepast in een spel (zoals dat spring probleem van mij).

Bedankt voor de aanrader :D , ik weet nu wel dat ik een heel eind verder ga komen.

Dauntless
%Europe/Berlin %567 %2005, 14:37
Ik heb het zonet ook bestelt :p.

En Flash MX Game Design demystified heb ik hier ook :). (En dan nog een stuk of 10 andere flash boeken :D)