Volledige versie bekijken : Welke laptop geschikt voor CS4?
ErwinL
%Europe/Berlin %408 %2008, 09:48
Ik ben op zoek naar een geschikte laptop waarmee ik de CS4 design suite zonder problemen op kan laten werken. Je hebt tegenwoordig zoveel typen laptops in verschillende prijsklassen, moet ik nu kijken naar een goedkope of een duurdere laptop?
Waarschijnlijk zijn er onder de lezers meerdere mensen die gebruik maken van de CS4 design suite op een laptop. Ik zou graag jullie ervaring willen weten, en wat jullie eventueel aan kunnen bevelen.
ps. Ik ben niet op zoek naar een Mac!
WernerL
%Europe/Berlin %449 %2008, 10:47
Wat is je budget ?
zepto NOX (http://zeptoshop.nl/index.php/14_Inch_NOX_A14/NOX_A14_1440_x_900_Resolutie/NOX_A14_serie_Kleur_ZWART_Geforce_9600M_GT_512Mb_D DR3/Processor_P8400-2.26_Ghz/Harddisk_5400_Toeren_Foto/Modellen_met_2048_Mb_1_x_2048_Mb_DDR2-800ZEPTO-NOX-A14-P8400-2.26_2048Mb_1x2048-800_250G-5400S_14.1_512H-590070_588784_551569.html)
2 gig geheugen, 9600M GT, 14.1" dus lekker portable en krachtig genoeg voor de CS4 suit.
1145 euries.
GAAF!
%Europe/Berlin %465 %2008, 11:10
Weet wat je zegt, je wilt dus Windhoos Vista? In dat geval kun je echt beter voor 'n Mac gaan ;)
En voor de duidelijkheid; ik heb dus Windhoos Vista en het werkt voor geen ene meter! Niet doen dus, of effe wachten tot eind 2009 ;
ErwinL
%Europe/Berlin %498 %2008, 11:57
Win XP pro bestaat ook nog steeds, hier werk ik reeds mee en geeft me tot op heden geen problemen. Keuze voor windows heeft te maken met de software die ik inmiddels in huis heb, en deze dus niet nogmaals voor mac aan wil schaffen.
GAAF!
%Europe/Berlin %579 %2008, 13:53
Win XP pro bestaat ook nog steeds, hier werk ik reeds mee en geeft me tot op heden geen problemen. Keuze voor windows heeft te maken met de software die ik inmiddels in huis heb, en deze dus niet nogmaals voor mac aan wil schaffen.
En jij denkt dat Windows XP pro nog gaat draaien op de nieuwe laptops ;) Helaas pindakaas...
Misschien dat er nog Dell'etjes worden verkocht die je kunt aanpassen met Windows XP pro erop, maar je gaat problemen krijgen met de drivers van bijv. de grafische kaart.
Ik spreek btw uit ervaring... XP was wel te installeren op m'n laptop maar de meest belangrijke specs van mijn laptop waren niet meer beschikbaar.
Je kunt dan echt beter tot eind 2009 wachten, als het goed is komt dan Windows 7 erop te :) (Beta wordt in december gelanceerd).
Ik zou willen dat ik terug kon naar XP, maar helaas het zal a.s.a.p. een Mac worden voor mij. Aanschaf van CS4 laat ik nog even wachten totdat het zo ver is. Jammer dat jij die aanschaf al hebt gedaan....
ath92
%Europe/Berlin %598 %2008, 14:21
@Gaaf!: Als je iets beter zoekt, kun je echt het overgrote deel nog wel vinden hoor. Sommige dingen zijn alleen wat lastiger omdat je zelf dingen moet gaan aanpassen. (ik probeer hier trouwens niet te suggereren dat jij zelf niet hebt gezocht ;))
Zo'n beetje elke laptop kan CS4 wel aan. Het ligt er alleen wel aan wát je ermee gaat doen. Wil je bijvoorbeeld enorme photoshop-bestanden bewerken, dan zul je inderdaad wat meer kracht in je laptop moeten hebben. Jammer genoeg betekent meer kracht vaak ook meer geld betalen. Daarom is het wel handig als wij jouw budget zouden weten.
Ik raad je aan eens te kijken naar Dell. De laptops zijn van erg goede kwaliteit (mijn broer heeft er één, dus ik spreek ongeveer uit eigen ervaringen), mooi vormgegeven ook. Grote delen zijn van gebrushd aluminium, wat er mooi uitziet, hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is. Ik heb het hier trouwens over de Dell XPS 1530 (http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/products/xpsnb/topics/nl/emea/xpsnb_m1530_landing?c=nl&l=nl&s=gen).
Je kunt eigenlijk heel makkelijk kijken of een laptop geschikt is: Vergelijk de minimum specificaties van CS4, met die van de laptop. Als het nog maar net kan, is het misschien wel verstandig om een iets snellere laptop te kopen.
ErwinL
%Europe/Berlin %618 %2008, 14:50
Ik verwacht dat de goedkopere (tot 600 Euro) laptops een beetje buiten de boot vallen qua prestatie. Beeldschermformaat vind ik ook belangrijk, bij voorkeur HD formaat. Het budget wat er is ligt ergens tussen de 750 en 1500 euro, zolang het maar een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
bouke_
%Europe/Berlin %766 %2008, 18:23
waarom niet een mac met dualboot windows xp?
http://www.apple.com/nl/macosx/features/bootcamp.html
GAAF!
%Europe/Berlin %470 %2008, 11:17
Precies waarom moeilijke doen als het makkelijk kan! :)
ath92
%Europe/Berlin %492 %2008, 11:49
Omdat je voor een Mac toch echt te veel betaalt, vooral als je je laptop toch vooral met Windows wil gaan gebruiken.
Als we gaan vergelijken, nemen we deze (http://store.apple.com/nl/configure/MB466N/A?mco=MTkzOTU0Mg) macbook. Als je dan op zoek gaat naar een vergelijkbare "normale" laptop, dan kom je uit op iets als dit (http://configure2.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=nl&cs=nldhs1&kc=NRS15301&l=nl&m_30=129878&oc=N12X5302&rbc=N12X5302&s=dhs).
Het verschil in prijs is 400 euro, en daarvoor krijg je dan een laptop met meer geheugen en een snellere videochip. Bovendien hoef je bij deze laptop niet apart een Windows-licentie aan te schaffen, wat je bij een Mac wel moet, omdat je er anders nog niks aan hebt.
Ik snap trouwens ook heus wel dat je bij Mac iets betaalt voor het design, de naam etc. Maar om daar nou 400 euro voor te betalen, zou ik wat overdreven vinden ;) Ik vind de Dell trouwens ook lang niet lelijk.
W0utR
%Europe/Berlin %497 %2008, 11:56
Waarom dan een mac kopen als je er enkel windows op gaat draaien?
Je zou misschien eens kunnen binnespringen in de lokale computerwinkel, ik denk dat deze toch wat meer als ons kunnen vertellen, zeker wat prijzen betreft.
Of een mailtje sturen gaat natuurlijk altijd ook snel
.Tine.
%Europe/Berlin %553 %2008, 13:16
Omdat je voor een Mac toch echt te veel betaalt, vooral als je je laptop toch vooral met Windows wil gaan gebruiken.
Als we gaan vergelijken, nemen we deze (http://store.apple.com/nl/configure/MB466N/A?mco=MTkzOTU0Mg) macbook. Als je dan op zoek gaat naar een vergelijkbare "normale" laptop, dan kom je uit op iets als dit (http://configure2.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=nl&cs=nldhs1&kc=NRS15301&l=nl&m_30=129878&oc=N12X5302&rbc=N12X5302&s=dhs).
Het verschil in prijs is 400 euro, en daarvoor krijg je dan een laptop met meer geheugen en een snellere videochip. Bovendien hoef je bij deze laptop niet apart een Windows-licentie aan te schaffen, wat je bij een Mac wel moet, omdat je er anders nog niks aan hebt.
Ik snap trouwens ook heus wel dat je bij Mac iets betaalt voor het design, de naam etc. Maar om daar nou 400 euro voor te betalen, zou ik wat overdreven vinden ;) Ik vind de Dell trouwens ook lang niet lelijk.
Misschien wel meer geheugen, maar de macbook zal toch sneller gaan hoor... ;)
ath92
%Europe/Berlin %567 %2008, 13:37
Wat moet ik daar nou tegen zeggen :P Dat de Mac sneller gaat is voor het grootste deel gewoon persoonlijke ervaring. Als je een laptop koopt voor 1200 euro en die dan vergelijkt met de Mac, zal de gewone laptop toch echt veel sneller zijn ;)
Ik wil dit niet op de zoveelste pc-mac discussie laten uitlopen, dus ik laat het hier wel bij ;)
GAAF!
%Europe/Berlin %583 %2008, 14:00
Wat moet ik daar nou tegen zeggen :P Dat de Mac sneller gaat is voor het grootste deel gewoon persoonlijke ervaring. Als je een laptop koopt voor 1200 euro en die dan vergelijkt met de Mac, zal de gewone laptop toch echt veel sneller zijn ;)
Ik wil dit niet op de zoveelste pc-mac discussie laten uitlopen, dus ik laat het hier wel bij ;)
Nee in theorie misschien wel, gezien de getalletjes, maar in praktijk is een mac echt veel rapper.
En nogmaals ik ben een Windows (Vista) gebruiker, dus denk nu niet dat ik als mac-user iets zit te verkondigen. Wij als Windows (Vista) gebruikers moeten het gewoon toegeven... En ik durf dat wel. En daar is geen discussie meer over mogelijk; het is gewoon een feit. Microsoft heeft het zichzelf aangedaan met Vista, waarom komen ze anders stérk vervroegd met Windows 7 ;) (dit is geen vraag, het is een sorry-gebaar van MS)
Ik sta overigens heel erg open voor Windows 7, want naast het feit dat ik momenteel heel graag over ga naar Mac wil ik mijn nieuwe laptop wel behouden. Full HD beeld, met blu-ray is toch leuk voor het vermaak :)
ErwinL
%Europe/Berlin %612 %2008, 14:42
Het blijkt toch wel een moeilijke kwestie te zijn om een goede laptop te kiezen. Een mac is inderdaad een goede optie, maar zoals al werd aangekaart vind ook ik deze aan de dure kant vooral als je voornamelijk met windows software werkt (bootcamp zou indedaad een goed alternatief zijn, maar toch weer die prijs...).
De Dell is inderdaad een goede optie om eens verder naar te kijken. Heb inmiddels ook al naar wat HP machines gekeken, ook daar zijn goede alternatieven.
Het probleem tegenwoordig is dat de keuze zo ontzettend groot is qua aanbod van laptops, waardoor het nu afvragen is welke wel en welke niet geschikt is voor de werkzaamheden die ik graag zou willen uitvoeren.
De optie om maar bij een computerwinkel binnen te lopen is ook niet altijd meer aan de orde. De meeste computers die daar vekocht worden zijn voor huis, tuin en keukengebruik, en voor de meer professionele machine's ben je volgens mij weer overgeleverd aan het internet en aan ervaringen van gebruikers (vandaar ook deze vraag in het forum), omdat deze over het algemeen in een hogere prijsklasse uitvallen en daarom verhoudingsgewijs minder verkocht worden.
Mocht iemand nog tips hebben voor een goede laptop, of misschien tips waarop ik zou moeten letten bij aanschaf van een laptop dan hoor ik deze graag.
WernerL
%Europe/Berlin %622 %2008, 14:57
Nee in theorie misschien wel, gezien de getalletjes, maar in praktijk is een mac echt veel rapper.
En nogmaals ik ben een Windows (Vista) gebruiker, dus denk nu niet dat ik als mac-user iets zit te verkondigen. Wij als Windows (Vista) gebruikers moeten het gewoon toegeven... En ik durf dat wel. En daar is geen discussie meer over mogelijk; het is gewoon een feit. Microsoft heeft het zichzelf aangedaan met Vista, waarom komen ze anders stérk vervroegd met Windows 7 ;) (dit is geen vraag, het is een sorry-gebaar van MS)
Ik sta overigens heel erg open voor Windows 7, want naast het feit dat ik momenteel heel graag over ga naar Mac wil ik mijn nieuwe laptop wel behouden. Full HD beeld, met blu-ray is toch leuk voor het vermaak :)
Als je puur naar de technische specificaties gaat kijken dan heb je bij een mac toch echt wel VEEL minder bang for buck. ;) Apple vraagt gewoon te veel voor hun hardware, puur vanwege het apple logotje. En als je er vervolgens windows op gaat draaien is dat echt super nutteloos en betaal je echt te veel om niets imo.
PsK
%Europe/Berlin %748 %2008, 17:57
Toshiba heb ik nog niet voorbij zien komen. Misschien is dat een goeie optie voor je? Hun prijs/kwaliteit verhouding is best prima:). Bij aanschaf zou ik ook letten op dingen die je later nog eventueel zou kunnen upgrade en dingen die je niet kan upgrade. Bijv als je een betere scherm kan krijgen en je moet daarvoor 100gb inlevere of een geheugenstaaf zou ik toch voor het scherm gaan omdat je die niet meer kan vervangen. Geheugen, harde schijf kan je nog makkelijk vervangen.
De keuze van je laptop hangt ook af van hoe belangrijk je mobiliteit van een laptop vind en ik heb nog niet echt terug kunnen vinden naar hoeveel inch je opzoek bent( ik denk min. 17" ivm design ;)). Deze factoren hebben naast de technische specs nog veel invloed op je prijs.
Betreft mac. Bij een mac moet je echt naar het totaal plaatje kijken. De hardware is meestal beetje matig voor de prijs, maar de meerwaarde van een mac zit hem in het OS. En als je nual weet dat je een machine moet hebben met windows erop zou ik een mac niet eens overwegen puur vanwege het omslachtige gedoe en je nog eens veel meer geld kwijt bent.
Voor windows zou ik ook lekker terug gaan naar XP en wachten op win7. Vista is net zo'n gedrocht als win ME en mag gewoon genegeerd worden;).
xWouterx
%Europe/Berlin %372 %2008, 08:56
Vista is net zo'n gedrocht als win ME en mag gewoon genegeerd worden;).
Dat is eerder een persoonlijke mening zou ik zeggen want ik heb niet te klagen over Vista maarja ik werk dan ook met een beest van een computer
Van al de slechte commentaren die ik lees over Vista vraag ik me af hoeveel dit zeggen uit eigen ondervinding en hoeveel dit zeggen omdat andere het zeggen.
ErwinL
%Europe/Berlin %601 %2008, 14:26
Is er ook iemand (of ken je iemand) die ervaring heeft met de Dell Studio 17 laptop??
UItjuh
%Europe/Berlin %894 %2008, 21:27
HP en Lenove (ibm) hebben ook een hele reeks aan 'zakelijke' laptops waarbij ook goede configs te vinden zijn. En idd een mac met XP is natuurlijk een nutteloze oplossing, Apple haalt zn snelheid uit de combi van hard en software. Bovendien draait Ubuntu ook een stuk sneller dan vista ;)
GAAF!
%Europe/Berlin %720 %2008, 17:17
ErwinL ik begin t helemaal vergeten, maar ik kan Asus aanraden :) Deze bijvoorbeeld (http://nl.asus.com/products.aspx?l1=5&l2=23&l3=524&l4=25&model=1675&modelmenu=2)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.