Volledige versie bekijken : Leren designen, hoe?
Eriko!
%Europe/Berlin %005 %2008, 00:07
Goedenavond!
Websites bouwen is een grote hobby van mij. Ik ben een hele tijd terug begonnen met flash, ik heb hier veel tijd in besteed, maar aangezien het design gedeelte bij mij erg tegen zat, heb ik me meer verdiept in html, css, php, mysql etc. Het code werk ligt me echt wat beter. Toch begon het design me weer te interesseren en ben ik weer verder gegaan met photoshop (waar ik al wat basis van af wist), ik heb Photoshop Top Secret gevolgd en al heel wat tutorials, maar toch lukt het me niet zo goed om zelf bepaalde dingen toe te passen.
Ik weet het, ik ben nu niet bepaald straight-to-the-point, maar wat ik wil zeggen is:
Ik leer allemaal tutorials van photoshop e.d. maar na die tutorials te hebben gevolgd, kan ik ze zo weer uit de mouw schudden en maken, maar dingen die erin voorkomen (dus bepaalde blurs e.d.) die kan ik niet goed in andere projecten toe passen. Als ik zelf iets wil maken en ik ken al wat technieken, dan ben ik nogal erg slecht in het kiezen van bepaalde technieken, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Het design gedeelte interesseert me heel erg, want zoals iedereen van jullie weet is dit toch ongeveer het belangrijkste van je website. Mensen houden van mooie sites, en als je een site met erg veel code werk hebt, maar er totaal niet uit ziet, dan zijn je bezoekers al gauw weer vertrokken.
Ik ben overtuigd dat je toch wel wat talent moet bezitten om mooie designs zo uit de mouw te schudden, toch vertellen mensen op andere fora dat het best te leren valt. Nu wil ik deze vraag nogmaals aan jullie stellen.
Hoe hebben jullie het design gedeelte precies "geleerd", of was het je gewoon aangeboren als het ware..? En hoe zit het met het tekenen, gebruiken jullie gewoon muis en toetsenbord, of maken jullie toch allemaal gebruik van Pen tablets e.d.?
Ik ken het design gedeelte van flash 8 erg goed en ben nu bezig met cs3, ook heb ik boeken thuis liggen van Actionscript. Zijn er mensen die zeggen dat als je het code werk goed onder de knie hebt ook mooie sites kunt maken, zonder het tekenen dan?
Mvg,
Erik
Sushi
%Europe/Berlin %470 %2008, 11:17
Kzou gewoon beginne met inspiratie opzoeken. Dus verzamelen allerlijj websites die je mooi vind en bestudeer deze dan. Kijk naar wat er zo mooi aan is. En natuurlijk moet het ook klantvriendelijk zijn !
Combineer deze layouts naar wat jij wilt. En blijven verbteren en blijven desingen. Dan word je vanzelf wel goed!
Iedreen werkt op zijn eigen manier. De ene gaat eerst schetsen en de andere begint gelijk. Of de andere maakt de opbouw en naarmate hij verder komt maakt hij het steeds mooier. Zoenzo een website is nooit af. Je blijft altijd verbteren en verbeteren! Komt geen einde aan.
This ook maar wat je zelf mooi vind he;) En als je al goed kan programeren dan is het alleen de truc een goed design te creeeren. En beter goed "gejat"dan slecht "bedacht";) natuurlijk.
Dus gewoon DOEN! Natuurlijk kan de een het beter want zit gwn in je, maar zegt niet dat jij het dan moet opgeven!!
Neuro
%Europe/Berlin %512 %2008, 12:18
Hallo Eriko!,
Op dit moment kan ik geen 500 meter lopen of ik ben al buiten adem. Maar ik zou graag een marathonloper worden. Dus vanaf nu ga ik dagelijks lopen, 2x per week fitnessen en op men voeding letten.
Zal ik na 2 jaar hard trainen, beter kunnen lopen dan nu?
Waarschijnlijk wel, en misschien kan ik dan zelfs een marathon uitlopen.
Maar zal ik dan mee kunnen met professioneel marathon lopers en mogen meedoen aan de olympische spelen?
Neen, nooit, ik heb er gewoon niet genoeg talent voor. Het is niet voor iedereen weggelegd om een goede marathon loper te worden.
Met designen (of developen) is het net zo, Als je veel oefent kan je wel wat verbeteren en misschien kan je uiteindelijk wel redelijk ogende websites maken, maar als het niet in je zit zal je helaas nooit een echte goede designer worden. Het is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
Als je zelf goed bent met code kan je misschien samen werken met iemand die goed is in design, en samen fantastische websites maken. Een website moet ook goed werken, enkel een mooi plaatje is niet genoeg. :)
xWouterx
%Europe/Berlin %518 %2008, 12:25
Hallo Eriko!,
Op dit moment kan ik geen 500 meter lopen of ik ben al buiten adem. Maar ik zou graag een marathonloper worden. Dus vanaf nu ga ik dagelijks lopen, 2x per week fitnessen en op men voeding letten.
Zal ik na 2 jaar hard trainen, beter kunnen lopen dan nu?
Waarschijnlijk wel, en misschien kan ik dan zelfs een marathon uitlopen.
Maar zal ik dan mee kunnen met professioneel marathon lopers en mogen meedoen aan de olympische spelen?
Neen, nooit, ik heb er gewoon niet genoeg talent voor. Het is niet voor iedereen weggelegd om een goede marathon loper te worden.
Met designen (of developen) is het net zo, Als je veel oefent kan je wel wat verbeteren en misschien kan je uiteindelijk wel redelijk ogende websites maken, maar als het niet in je zit zal je helaas nooit een echte goede designer worden. Het is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
Als je zelf goed bent met code kan je misschien samen werken met iemand die goed is in design, en samen fantastische websites maken. Een website moet ook goed werken, enkel een mooi plaatje is niet genoeg. :)
Perfect verwoord! Volledig mijn gedacht!
Eriko!
%Europe/Berlin %550 %2008, 13:12
Okeej, bedankt voor jullie reacties, ik zal eens kijken wat ik ervan bak.
Mvg,
Erik
Super A's
%Europe/Berlin %729 %2008, 17:30
In vergelijking met het lopen van een marathon, denk ik dat het vakgebied van design toch wel een heel veel groter gebied beslaat. Misschien beter te vergelijken met sport in het algemeen (inclusief denk-, kracht-, uithoudings-sporten, etc.).
Kies het gene uit wat jezelf het beste ligt.
Denk dat er namelijk een duidelijk verschil is tussen 'designen' en oa. tekenen / illustreren.
Er zijn zat sites, die volledig staan op een goede toepassing van typografie. Misschien kan ik je dan ook aanraden eens verder te kijken dan photoshop-tutorials en effectjes. En boeken te bekijken over grafisch-ontwerp / typografie (ook voor print) en eventueel design en zijn geschiedenis in het algemeen.
Wel ben ik van mening dat de ontwikkelingen qua tekenen, opgedaan op jonge leeftijd, op later leeftijd moeilijk zijn in te halen. Ookal kan een goede kennis van anatomie en perspectief je toch een eind op weg helpen.
wannie87
%Europe/Berlin %428 %2008, 10:17
Ik ben van mening dat iedereen kan worden wat zij willen, zolang er genoeg tijd en energie in besteed wordt. 1000 uur is zat om hele mooie/gebruikers vriendelijke websites te kunnen maken, klinkt veel, maar als jij echt wil designer worden heb je het ervoor over. Gewoon steeds nieuwe websites bekijken (ook hoe alles in elkaar zit), boeken lezen en veel dingen zelf proberen (met tutorials, uitleg en gewoon zelf websites maken).
Je kan ook scrapbooks maken met daarin jouw designs (hiermee vergeet je bepaalde technieken niet, en is ook goed dan jezelf te verbeteren)
Dus zoals ik net zei, wil jij leren designen, gewoon doen! iedereen is mens, dus kan iedereen hetzelfde doen (misschien niet zo makkelijk of zo goed) maar toch kan iedereen hetzelfde!
Groetjes Wannie
Elendill2003
%Europe/Berlin %036 %2009, 00:52
Ik ben van mening dat iedereen kan worden wat zij willen, zolang er genoeg tijd en energie in besteed wordt. 1000 uur is zat om hele mooie/gebruikers vriendelijke websites te kunnen maken, klinkt veel, maar als jij echt wil designer worden heb je het ervoor over. Gewoon steeds nieuwe websites bekijken (ook hoe alles in elkaar zit), boeken lezen en veel dingen zelf proberen (met tutorials, uitleg en gewoon zelf websites maken).
Je kan ook scrapbooks maken met daarin jouw designs (hiermee vergeet je bepaalde technieken niet, en is ook goed dan jezelf te verbeteren)
Dus zoals ik net zei, wil jij leren designen, gewoon doen! iedereen is mens, dus kan iedereen hetzelfde doen (misschien niet zo makkelijk of zo goed) maar toch kan iedereen hetzelfde!
Groetjes Wannie
Ben ik het helemaal mee eens, het hele aangeboren talent verhaal zorgt er alleen voor dat het voor sommigen makkelijker is en voor anderen moeilijker. Let wel, moeilijker maar NOOIT onmogelijk.
Als ik het zo hoor zou ik zeggen: ga je wat meer verdiepen in conceptueel design. Designtrends komen en gaan, maar ideeën en concepten zullen veel langer sterk en herkenbaar blijven. Goed design (dat de tand des tijds doorstaat) heeft bijna altijd een sterk concept.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.