PDA

Volledige versie bekijken : Gekke lijnen, patronen

Alexander
%Europe/Berlin %708 %2005, 17:59
Tegenwoordig zie je vaak van die ouderwetse patronen (lijnen) op de achtergrond van Flashwebsite of aan de zijkant ofzo, hoe maak je die zo en hoe kom je bij de vorm?

Jordy
%Europe/Berlin %725 %2005, 18:24
die maak je in Photoshop (of een ander beeld-bewerkings programma). Dan sla je het op als een pattern :)

Je maakt gewoon in een hokje van 20 bij 20 pixels (of groter/kleiner, hoe jij het wilt) een aantal lijntjes, en dan vervolgens kies je bovenaan in een menu "Define Patern".

Daarna kun je dat patern dus terug halen en gebruiken

Alexander
%Europe/Berlin %836 %2005, 21:05
Dat begrijp ik, maar hoe kom je zeg maar bij die lijnen op die manier en hoe doe je dat precies?

(Om de een of andere reden maakt mijn line tool in photoshop geen lijnen maar pijlen, weet je daar wat op)

Alexander
%Europe/Berlin %590 %2006, 14:09
Maar hoe maak je nou eigenlijk precies die patronen (zie je ook vaak op behang), ik bedoel hoe je zo mooi al die rondingen kan maken enz.

lebouhaaa
%Europe/Berlin %592 %2006, 14:13
sketch..gewoon zelf vormgeven op photoshop..

je kan het ook tekenen ,et illustrator...

Alexander
%Europe/Berlin %611 %2006, 14:40
Ja, dat begrijp ikmaar hoe kun je eroor zorgen dat het allemaal klopt, als je dat met je losse hand doet misluktn het helemaal

Ea.Z
%Europe/Berlin %629 %2006, 15:06
ben er niet thuis in maar ik denk dat veel daarvan gebeurt met de pentool ;)

Showie
%Europe/Berlin %635 %2006, 15:15
Wat je doet, je gaat naar een bestaande website dat je mooi vindt. En daar klik je op de backgroudn met je rechtermuisknop, save background as ... .
Dan bekijk je dat even, en probeer je dit na te maken.

het is echt niet moeilijk hoor. Je moet gewoon een beetje rekening houden dat de pixels zich moeten 'kunnen' herhalen.

Alexander
%Europe/Berlin %791 %2006, 18:59
Ja oke, begrijp ik, maar hoe kun je nou zorgen dat die cirkels allemaal hetzelfde zijn enzo...?

Ea.Z
%Europe/Berlin %796 %2006, 19:06
je tekent je patroon (het vormpje dat zich moet herhalen) 1 keer.
*Define pattern > dan kun je het opvulkleur gebruiken in je photoshop
*opslaan als jpg (alleen dat ene vormpje ;)) > dan kun je via css ervoor zorgen dat je HTML-achtergrond hiermee gevuld word;)

Alexander
%Europe/Berlin %491 %2006, 11:47
Ja maar het gaat bniet zo zeer om het opslaan, meer om ze zo te maken... Ik snap dus echt niet hoe je zelf die bogen enzo kan maken op een mooie manier.

Flashingback
%Europe/Berlin %509 %2006, 12:13
mooie bogen maken doe je met de pentool, je moet er wel wat op oefenen. Ik lees dat je nu altijd pijlen krijgt als je de pentool gebruikt ik weet niet waar dat aan ligt. Het kan eventueel helpen als je photoshop opstart met de beginwaarden dat doe je door het volgende te doen.

voor pc(windows):
Je houd ctrl+shift+alt ingedrukt terwijl je photoshop opstart dan komt er een waarschuwingschermpje klik daar op ja en je zit terug bij je begin waarden.

voor mac:
Je houd appel+shift+alt ingedrukt terwijl je photoshop opstart dan komt er een waarschuwingschermpje klik daar op ja en je zit terug bij je begin waarden.

nog eental tips voor je patroon:

Als je nog geen ervaring met de pentool hebt:
Als je een ankerpunt plaatst en sleept kan je een boogvorm maken als je dan nog is alt ingedrukt houd maak je hoekpunten.

Het kan soms makkelijker zijn om patronen te maken door gebruik te maken van een raster of hulplijnen zodat je ziet waar de aanligende zijden gelijk moeten zijn.

Zoek eens op www.sxc.hu naar textures daar kan je ook wel wat inspiratie uithalen.