Volledige versie bekijken : Button terror
Almeidacorp
%Europe/Berlin %678 %2008, 17:17
Hoi mensen,
Eerste keer dat ik hier wat post terwijl ik wel vaker het bezoek voor tips en tricks, mijn excuses als ik enige regels overtreed of dat mijn vraag al ergens anders beantwoord is. Mijn kennis met Flash etc is gemiddeld tot slecht :P
Maar mijn vraag/probleem is dat ik een bestaande flash moet aanpassen waar er op een landkaart ingezoomed word (vergroten van een plaatje binnen een mask aan de hand van een schuifbar) en tegelijk kan de kaart ook rond gedragged worden (binnen een bepaalde box). Nu wat erbij moet komen is dat verschillende onderdelen moeten oplichten wanneer er met de muis overheen word gescrolled.
Ik wou hier simpele knoppen voor gebruiken waarbij de alpha omhoog word geschroeft zodra de muis erover heen gaat maar dit idee vernachelt het hele dragsysteem :S Basically de buttons blokkeren de functie die het draggen regelt.
Ik had erover gedacht om de zones op te bouwen volledig met actionscripting maar deze regios zullen aardig rare vormen hebben dus dat helpt denk ik niet.
Iemand gewillig om een naab een helped hand te geven?
Jan
%Europe/Berlin %698 %2008, 17:46
var muis:Object=new Object()
Mouse.addListener(muis);
muis.onMouseMove=function()
{
if(zone1.hitTest(_xmouse, _ymouse))
zone1._alpha=100;
else
zone1._alpha=50;
if(zone2.hitTest(_xmouse, _ymouse))
zone2._alpha=100;
else
zone2._alpha=50;
}
Groeten,
http://users.telenet.be/jansurf/cwo.png Jan
Almeidacorp
%Europe/Berlin %377 %2008, 10:03
Hey, bedankt voor je snelle reactie. Ik had al zoiets gelezen en getest maar het zou niet echt werken als de regios waar ik met me muis overheen ga aparte vormen heeft. Of iig werkte het zo bij mij dat het de zones als vierkanten zag. Of doe ik het verkeerd?
Reactie hierop zou ik waarderen en nogmaals bedankt! :)
Dauntless
%Europe/Berlin %393 %2008, 10:25
Dan moet je even naar het 3de argument van hitTest kijken:
Parameters
x: Number The x coordinate of the hit area on the Stage.
y: Number The y coordinate of the hit area on the Stage. The x and y coordinates are defined in the global coordinate space.
shapeFlag: Boolean A Boolean value specifying whether to evaluate the entire shape of the specified instance (true), or just the bounding box (false). This parameter can be specified only if the hit area is identified by using x and y coordinate parameters. target: Object The target path of the hit area that may intersect or overlap with the movie clip. The target parameter usually represents a button or text-entry field.
http://livedocs.adobe.com/flash/8/main/wwhelp/wwhimpl/common/html/wwhelp.htm?context=LiveDocs_Parts&file=00002475.html
(Waarom is de opmaak van de livedocs helemaal crap? Is blijkbaar enkel bij hitTest. Ga het even melden :))
Almeidacorp
%Europe/Berlin %404 %2008, 10:42
Sweet!
Hartelijk bedankt mensuh! :D
Almeidacorp
%Europe/Berlin %568 %2008, 14:39
Hmm, nog een vervolg vraagje (sorry voor het lastig zijn :P) is er een manier om die regios nu ook aanklikbaar te maken (dat ze een andere pagina laden) zonder dat het de andere functies verstoort? Dus zodat de kaart nog steeds zoombaar en dragbaar is. Normale knoppen of met actionscripting dat maakt het de regios weer knoppen en sloopt het de dragfunctie weer.
Nogmaals bedankt!
Jan
%Europe/Berlin %575 %2008, 14:48
Hoe ga je het onderscheid maken tussen :
op een regio klikken om de kaart te slepen
en
op een regio klikken om een link te openen?
Stel jezelf even in de plaats van de gebruiker. Hoe zag je dat concreet?
Groeten,
Almeidacorp
%Europe/Berlin %588 %2008, 15:07
Hmmm daar vertel je me wat ^^ dat gaat dus niet echt. Back to the drawingboard.
Bedankt!
Jan
%Europe/Berlin %616 %2008, 15:47
Ik weet niet hoe het drag script in elkaar zit. Maar je zou per regio een aparte/losstaande button kunnen maken waar dan op geklikt kan worden.
Je moet er wel rekening mee houden dat die knoppen niet onder de movieclip mogen zitten die je gebruikt als hitArea voor het draggen want dan kan je er niet meer aan, omdat je niet doorheen die movieclip kan met je muis.
Als je ze volledig losstaand maakt moet je er ook mee rekening houden dat die knoppen mee moeten verschuiven als je de kaart verschuift, anders staan de buttons niet meer op/bij de juiste regio.
Je kan eventueel in plaats van een onPress (zoals bij een gewone button) een combinatie gebruiken van hitTest en onMouseDown dat levert hetzelfde effect op, maar hiermee kan je dan wel doorheen je dragbare mc klikken. Maar je zal nooit je volledige regio's kunnen gebruiken als knop-hitarea omdat je anders nooit een onderscheid kan maken tussen 'draggen en linken'.
Groeten,
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.