PDA

Volledige versie bekijken : kleurovergang-->zwartwit

Fatty Owl
%Europe/Berlin %635 %2005, 16:14
ik zou via actionscript alle kleuren willen laten overtweenen in zwartwit, behalve de achtergrondkleur?

LB Back
%Europe/Berlin %642 %2005, 16:25
Gewoon doen!

Roenes
%Europe/Berlin %644 %2005, 16:27
En ben je al op zoek geweest? Heb je al het een en ander geprobeerd? Met de Color class moet je het een en ander kunnen bereiken lijkt me. Maar kom even met wat meer als dat ene zinnetje zodat wij niet alles hoeven voor te kauwen ;)

Fatty Owl
%Europe/Berlin %668 %2005, 17:02
Kijk, pakt je speelt een spel en je bent gameover. in sommige spellen worden alle kleuren overgetweened naar zwartwit. hoe doen ze dat?

@LB Back bedankt voor je interresante en leerrijke reactie 8~

TheDutch
%Europe/Berlin %695 %2005, 17:41
Roenes de Color class is deprecated vanaf Flash 8 ;).
De Color class is vervangen door de ColorTransform class (http://livedocs.macromedia.com/flash/8/main/00002083.html#wp189337). Die moet je dus even bestuderen en laat even weten hoe het gaat :).

Roenes
%Europe/Berlin %702 %2005, 17:52
Kijk eens aan, dat wist ik dan weer niet. :p

Maar is dit bovenstaande niet makkelijk te faken? Je kunt toch een zwart vlak met alpha 50 of zo over alles heen zetten? Krijg je dan niet soortgelijk effect? Of denk ik nu te simpel? :P

TheDutch
%Europe/Berlin %711 %2005, 18:04
Ik was niet juist :).
Om van kleur naar zwart/wit te gaan moet je de ColorMatrixFilter (http://livedocs.macromedia.com/flash/8/main/00002079.html#wp187249) gebruiken. Zie hier de code die dit perfect doet:

import flash.filters.ColorMatrixFilter;
var myElements_array:Array = [0.3, 0.59, 0.11, 0, 0, 0.3, 0.59, 0.11, 0, 0, 0.3, 0.59, 0.11, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 0];
var myColorMatrix_filter:ColorMatrixFilter = new ColorMatrixFilter(myElements_array);
myMovieClip_mc.filters = [myColorMatrix_filter];

De verschillen:

ColorTransform class:
Met de ColorTransform class kan je RGB kleuren versterken of verzwakken, de offset wijzigen en ook de alpha waarde aanpassen. Je kent dit wel van de "Color Balance " in Photoshop.

ColorMatrixFilter:
Met de ColorMatrixFilter kan je de saturation veranderen, de hue roteren, luminance naar alpha veranderen en nog vele andere effecten toepassen. Dit is te vergelijken met "Hue/Saturation" in Photoshop alleen dan vele malen cooler ;).

Fatty Owl
%Europe/Berlin %809 %2005, 20:25
hij werkt thx. maar zou je er een beetje uitleg kunnen bijschrijven want ik gebruik niet graag code's die ik niet snap :#

TheDutch
%Europe/Berlin %817 %2005, 20:37
Ik kan er nog niet goede uitleg bijgeven. Ik weet globaal wat je met de filter kunt doen zoals ik omschreven heb, meer weet ik nog niet. De code die ik je hier gegeven heb is van de LiveDocs van Macromedia :).

Ik zou zeggen volg de link die ik je gaf en ga eens kijken hoe de filter zo'n beetje werkt. Wel kan ik je vertellen dat er in totaal 20 argumenten zijn om de matrix samen te stellen, namelijk voor elke kleur en alpha(RGBa) 5 argumenten. Wat er precies in de argumenten moet staan is mij nog niet helemaal duidelijk. Daavoor moet ik wat meer tijd hebben om erin te duiken, dat wat ik op dit moment weinig heb ;).

Misschien dat kH_ je hiermee verder kan helpen...