PDA

Volledige versie bekijken : Frame labels

Dopefish
%Europe/Berlin %531 %2005, 13:44
Ik snap dus eigelijk helemaal niets van frame labels, wat je ermee kan doen etc.

Kan iemand mij dit uitleggen?

behived
%Europe/Berlin %533 %2005, 13:47
je geeft een frame een label bv pagina1
dan zet je op een button: on(press){
gotoAndPlay("pagina1");
}

Als je nadien je pagina1 wil verplaatsen op de tijdlijn, verschuif de framelabel mee en moet je de code op je button niet aanpassen...

Dopefish
%Europe/Berlin %535 %2005, 13:51
Waarvoor is dat on(press) dan

en hoe zet je dat op een button, aangezien ik namelijk meestal een button een naam gaf zoiets als knop_btn . en dan in de actionscript kwam er te staan:

knop_btn.onrelease() {
gotoandplay(1)
}
geloof ik.
maar mte die on(press) als ikwe et waar je hem kan neer zetten, kan je dus ook een moioere button maken met een MC ?

BTW ik vond nog een ander topic wat er een beetje duidelijk was, maar ik heb nog meer te vragen. En er was zo'n regels dat je niet hele oude topics moet gaan reageren, maar gewoon nieuw topic openen.

behived
%Europe/Berlin %551 %2005, 14:14
de manier waarop jij je buttons maakt is beter dan de manier die ik beschreef.
Je doet het dan zo:

knop_btn.onrelease(){
gotoAndPlay("pagina1");
}

dit is een betere manier omdat je dan al je code in een frame kan stoppen, zo moet je nadien niet zoeken waar je je code hebt gezet.

als je met een probleem zit en je vindt er een oude post over, maar je hebt toch nog vragen, dan open je beter een nieuwe post

Dopefish
%Europe/Berlin %579 %2005, 14:54
als je met een probleem zit en je vindt er een oude post over, maar je hebt toch nog vragen, dan open je beter een nieuwe post

ok dat dacht ik dus ook,

maar waar plaats je nu die onpress??

en er stond ook iets in de post over parent enzo

want dat wil ik inderdaad ook kunnen, als ik in de scene1 zit, wil ik graag bij MC test frame 2 aanroepen als er op een knop is gedrukt in scene 1, hoe geef ik dit dan aan, dat kan zeker alleen met frame labels?
en wat nou als ik bijvoorbeeld zo'n situatie heb
-root
- > MC1
- > MC2

Stel ik klik op iets in MC1 dan moet er iets gebeuren in MC2, hoe doe ik dat dan?

behived
%Europe/Berlin %592 %2005, 15:13
jij hebt wel veel vragen hé!

dit zijn eigenlijk allemaal standaard vragen, kijk eens in de tutorials op ff!

die on(press){}
plaats je rechtstreeks op een button of een mc, niet op een frame...

als je op de _root tijdlijn een mc hebt die mc1 noemt en daarin nog een mc die mc2 noemt heb je dus volgende structuur:
_root.mc1.mc2

als je vanop de _root mc2 wil laten spelen doe je dus dit:
_root.mc1.mc2.play();

als je vanuit mc2 mc1 wil laten spelen heb je 2 mogelijkheden:
_root.mc1.play();
of _parent.play();

je kan play(); vervangen door gotoAndPlay(5); , ....

Dopefish
%Europe/Berlin %594 %2005, 15:16
ja voor vragen is dit forum toch?
en ik moet even het duidelijk hebben voor mezelf.
Meestal zijn die tutorials zo wazig.. en het is lastig om te kijken welke tutorial je moet hebben

nee ik bedoel als de structuur dus zo is
-root
1 laag:
MC1
MC2

als je dan vanuit MC1 iets uit MC2 wil spelen moet je dus eigelijk gewoon doen
_root.mc2.play();

ofniet?

die movieclips zijn niet in elkaar, maar afzonderlijk

theFlashWizard
%Europe/Berlin %626 %2005, 16:02
het forum is voor hulp..
voor vragen die nog niet ergens anders beantwoord zijn..
kijk eens of je deze tut's ook zo wazig vind:
AS beginners tuturials:
de 1ste 3 van:
http://www.actionscripts.org/tutorials.shtml
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=189&highlight=AStips
http://home.hccnet.nl/john.mulder/sae/actionscript_basics.pdf
http://www.flashfocus.nl/tutorials/Actionscripting/Beginnen%20met%20Actionscripting/?filename=AS%20voor%20beginners_Jeroen%20Beckers.z ip

want sorry.. we kunnen je niet hier de hele basis van flash uit gaan leggen.. daar zijn boeken, tuturilas of cursussen voor..

Dopefish
%Europe/Berlin %639 %2005, 16:20
Of je kan gewoon even mijn vraag beantwoorden
want ik zie hier zat vragen waarvan ik denk, euhm lees even geod ergens anders, maar toch help ik ze want dat is handig! Direct kennis overdragen werkt toch een stuk beter.

Maar toch bedankt voor de tutorials etc. die ga ik goed doornemen!

theFlashWizard
%Europe/Berlin %648 %2005, 16:33
check deze anders ff, heb ik net gemaakt:
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=4709
mensen leren beter als ze het zelf "ontdekken" en ik wil mensen wat leren..
en of we het hier nou 10x uitleggen of de mense 10x naar dezelfde tuturials sturen.. moet jij raden wat sneller en beter werkt ;)

Dopefish
%Europe/Berlin %650 %2005, 16:37
En onder welk kopje valt dit dan. Ik zal dat met die codes die ik vroeg wel gaan uitproberen, maar als ik meer vragen heb onder welk kopje valt ditdan?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %655 %2005, 16:43
ik snap je vraag niet helemaal.. maar als je niet uit codes komt kun je dat natuurlijk wel altijd vragen.. :)
maar nadat je, zoals de zone managers enzo je ook zulle vertelle, zelf hebt gekeken in flash help en op het forum naar eventueel bestaande posts over je problemen.