PDA

Volledige versie bekijken : Welke filters vind jij cool?

SaphuA
%Europe/Berlin %709 %2005, 18:01
Hey luitjes,
Vroeg me af welke filters jullie super vet vinden..

Ikzelf vind de filters van alienskin super vet! http://www.alienskin.com/

Neon
%Europe/Berlin %718 %2005, 18:15
Ik kan eigenlijk niet echt zeggen welk filter ik mooi vind.
Het is altijd meer een combinatie van een heel aantal factoren die tot een mooi/goed eindresultaat komen. Niet door één filter o.i.d.

krush
%Europe/Berlin %729 %2005, 18:30
hetzelfde als neon gewoon je filters kennen en ze weten te gebruiken en goede combinaties maken voor goed eindresultaat.

Mitch
%Europe/Berlin %753 %2005, 19:05
blur :D

SaphuA
%Europe/Berlin %796 %2005, 20:06
Hahaha :)
maar welke filters gebruiken jullie meestal dan? En dan doel ik niet op de standaard PS filters, maar andere coole stuff dat zeker de moeite waard is.

mech7
%Europe/Berlin %825 %2005, 20:48
Ik ben niet zon filter freak :p de enigste die ik gaaf vond was KPT 5 en dan umm weet de naam niet meer ervan :P maar je had igv zon 2.5d filter dat je bv chromen bollen enzo kon maken.

leihi2
%Europe/Berlin %827 %2005, 20:51
ja precies... blur..

gaussian blur..

Tenshu
%Europe/Berlin %848 %2005, 21:21
Hier ook het zelfde als neon. Ik gebruik zelf gewoon de standaart filters van PS.

Renoiser
%Europe/Berlin %861 %2005, 21:40
Noise :D

BDisOKE
%Europe/Berlin %867 %2005, 21:48
Filters moet je zo min mogelijk zien vind ik.
Toen ik Photoshop net had ging ik ook helemaal los met Alien skin stuff en daarna nog 10 erover heen! :D
Nu gebruik ik alleen af en toe een blur (maar dat kan nu ook in Flash *woei* 8D)

SaphuA
%Europe/Berlin %924 %2005, 23:11
Hmmm, maar om stuff als dit te maken heb je naar mijn idee toch echt wel filters nodig :) Of een hoop tijd, maar zoveel tijd hoort niemand te hebben ;)

mech7
%Europe/Berlin %950 %2005, 23:48
jawel dat kan ook met standaard filters..

leihi2
%Europe/Berlin %342 %2005, 09:12
k ga steeds meer gebruik maken van de brush ;)

dakans
%Europe/Berlin %582 %2005, 14:58
Gebruik eigenlijk ook zo weinig mogelijk filters. Photoshop gebruik ik ook eigenlijk alleen maar voor het optimaliseren van de gewenste foto. Bijv. het verwijderen van ruis, de uitsnede van de foto aanpassen, levelen, contrast bijwerken enz. Ik zet foto's nog weleens om naar duo- of triotoon en ik wil nog weleens knippen en plakken in een foto (manipuleren), maar voor de rest niet. Een filter gebruik ik eigenlijk alleen als het echt een toegevoegde waarde voor mijn communicatiemiddel is.

treurmars
%Europe/Berlin %430 %2005, 11:20
Het is natuurlijk maar net wat je wil maken, ik gebruik photoshop dan weer voor extreme photo manipulatie, niet dat je dan veel filters gebruikt ofzo, mijn favoriete filter op dit moment is toch wel -> Displace, kun je toffe dingen mee uithalen.

Neuro
%Europe/Berlin %504 %2005, 13:06
dit topic doet me denken aan een bekende uitspraak van Richie Goodtimes:

Best technical advice to a artist just starting out? In your Photoshop application folder there's a folder called Filters. Immediatley drag the folder to the trash can icon on your desktop.
ik ga volledig akkoord met hem. Alleen blur kan wel eens nuttig zijn :)

Jelle
%Europe/Berlin %669 %2005, 17:03
Hehe, leuke uitspraak, en het is idd waar.
Ik heb nooit die extra filters geïnstalleerd en zou eigenlijk ook niet weten waarom ik dat zou moeten doen.
'k ben nu al een hele dag bezig in PS, en heb enkel de Gaussian Blur gebruikt.
Soms gebruik ik ok wel eens "Clouds", "Spherize" en "Sharpen"

Maar is het niet zo dat je die effecten die je bekomt met die extra filters, ook kunt bekomen door wat te spelen met de bestaande filters van PS?

MA2R
%Europe/Berlin %685 %2005, 17:26
ja precies... blur..

gaussian blur..

preacies!

Tenshu
%Europe/Berlin %733 %2005, 18:35
Je kan bijna alles doen met de standaart wilters, dus waarom zal je een extra filter moeten instaleren? Elke effect kan je berijken met die filters.

digitalnrg
%Europe/Berlin %733 %2005, 18:36
polar cordinaat :) voor een sunburst effect ;)

piranha
%Europe/Berlin %127 %2005, 04:03
ik gebruik zo wijnig mogelijk filters aleeen als mij plaatje er extreem op vooruit gaat en idd met de standaard photoshop filters kun je alles ook maken je moet aleen je photoshop kennen

BackWooD
%Europe/Berlin %826 %2005, 20:50
Ik lees zo hier en daar opmerkingen over het niet gebruiken van filters.
Ik persoonlijk vind de argumenten om ze niet te gebruiken nogal ehm... raar (richie goodtimes)
Jullie moeten niet vergeten dat er een boel gefrusteerde photoshop goeroes rondlopen die
om bepaalde handelingen te maken een halve dag (lekker overdrijven) moesten werken.
Ineens was daar KPT en alienskin etc. Die de handelingen in een flits deden. :O

Maar als ik naar mij zelf kijk, ik had PS4/5 geïnstalleerd en mijn map plugins barste al...
Nu is mijn map plugins net zo groot als photshop zelf ;)
Vroeger gebruikte ik ze te pas en te onpas, nu veel en veel gerichter.
Kijk, je kan displacements maps maken(15 minuten) om een mooie pagina krul te krijgen of gewoon een AVbrothers pagecurl 2.0 plugin gebruiken(1 minuut) en werkelijk zelfde effect, zoniet mooier krijgen.

Maar mensen, het blijft een mening :)

digitalnrg
%Europe/Berlin %867 %2005, 21:49
Ik denk dat het gebruik van filters wel wat zegt over je photoshop "kunnen".

Wat BackWood hier zegt....

Ik denk dat en beetje pro dan echt geen filter gebruikt zoals jij noemt.. maar gewoon de displacements map..

just my 0,02 cents ;)

BackWooD
%Europe/Berlin %446 %2005, 11:42
:S Ik denk dat het gebruik van filters wel wat zegt over je photoshop "kunnen".

Wat BackWood hier zegt....

Ik denk dat en beetje pro dan echt geen filter gebruikt zoals jij noemt.. maar gewoon de displacements map..

just my 0,02 cents ;) :S

Ai, :O ik schat mijzelf wel wat hoger in en ik verdien mijn geld met oa photoshop. PS gebruik ik al 6 jaar intensief en zit dus niet alleen maar te filteren. Ben ik nu pro ?
En ach er zijn er idd altijd koppige bij die het graag moeilijk doen.

Maar nogmaals, ik ga niet tijd zitten verspillen aan handelingen die met een filter zo zijn opgelost!

Ieder zijn ding en dat is maar goed ook!

dopaminsx
%Europe/Berlin %127 %2005, 03:03
Heeft iemand wel eens van eye candy gehoord. Dat zijn de filters die ik gebruik.

digitalnrg
%Europe/Berlin %493 %2005, 11:50
Ai, ik schat mijzelf wel wat hoger in en ik verdien mijn geld met oa photoshop. PS gebruik ik al 6 jaar intensief en zit dus niet alleen maar te filteren. Ben ik nu pro ?
En ach er zijn er idd altijd koppige bij die het graag moeilijk doen.

Maar nogmaals, ik ga niet tijd zitten verspillen aan handelingen die met een filter zo zijn opgelost!

Ieder zijn ding en dat is maar goed ook!

Het is ook maar net waar je photoshop proffesioneel voor gebruikt. Als je met filters gaat zitten spelen bij een website layout, dan ben je geen pro :)

Maarja voor fotobewerking geef ik je gelijk. Maar ligt ook maar net aan het doel van de foto ;)

Dopefish
%Europe/Berlin %480 %2005, 11:32
Waarom zou een zo'n goed lopend product als photoshop dan beter lopen als bijvoobeeld Fireworks waar de filter functie minimaal is?

Waarom zitten er dan in hemels naam filters in PS./. ?

digitalnrg
%Europe/Berlin %496 %2005, 11:54
in iedergeval niet om je website op te vrolijken.

maarja back ontopic maar P)

Flashingback
%Europe/Berlin %521 %2005, 12:31
filters vermijd ik zoveel mogenlijk. Wat de meesten doen met die filters is gewoon een aantal effectjes over elkaar smijten en kijken of het mooi is. Ik wil altijd weten op voorhand wat ik zal maken dus eerst shetsen enz dus daarkomt niet echt een filter aan te pas.

leihi2
%Europe/Berlin %487 %2005, 11:41
Het is ook maar net waar je photoshop proffesioneel voor gebruikt. Als je met filters gaat zitten spelen bij een website layout, dan ben je geen pro

nou nou.... ik heb hheus wel filters gebruikt in de layout van mijn website(www.leihi2.nl/testen/test.htm)(er staat nu heel weinig maar daar gaat het niet om.. nu staat er alleen een menu +achtergrond).... niet veel maar wel wat... zoals gaussian blur.. motion blur.. noise>dust and scratches... niet dat ik een pro ben maar een pro kan heus wel filters gaan gebruiken

Flashgirl
%Europe/Berlin %516 %2005, 12:23
Het is ook maar net waar je photoshop proffesioneel voor gebruikt. Als je met filters gaat zitten spelen bij een website layout, dan ben je geen pro :)

Ik ben het met Leihi2 eens, dit vind ik echt onzin.

Die filters bestaan niet voor niets. Bovendien zijn die filters, gebruikt op de standaard manier, pas het begin van een universum aan creatieve mogelijkheden en variaties. Filters kunnen op ontelbaar veel manieren worden toegepast. Het high pass filter kun je bijvoorbeeld gebruiken om afbeeldingen heel mooi te verscherpen, iets waar je misschien helemaal niet bij stilstaat als je het filter gewoon toepast. Blur filters kun je gebruiken om heel speciale effecten te maken, helemaal als je combinaties maakt met layerstyles. Met de noise filters kun je prachtige textures maken. Filters zijn in mijn ogen deuren die je kunt openen naar nog meer creatieve vrijheid.

malarin
%Europe/Berlin %537 %2005, 12:53
ik begon met filters enzo, nu gebruik ik ze bijna niet meer. filters zijn in mijn ogen niet 'not done' ofzo, want je kan er hele mooie dingen mee maken. Alleen ik vind het wel zonde als je kan zien dat er overduidelijk een filter is gebruikt.. ;)

leihi2
%Europe/Berlin %540 %2005, 12:58
als ik iets een gaussian blur geef is ook duidelijk te zien dat het van een filter komt.. boeie... ik word er niet minder op....

kijk.. als je nou een filter gebruikt op iets en het lijkt echt standaard... oke.. dan zijn filters verrot.. maar als je nou de filters gebruikt om effecten aan te brengen en ze zo toe te passen dat het mooi overkomt dan is het toch geen zonde om filters vaker te gebruiken

mknol
%Europe/Berlin %544 %2005, 13:04
extract in photoshop CS. De beste uitvinding!!

Neuro
%Europe/Berlin %550 %2005, 13:13
Ik ben het met Leihi2 eens, dit vind ik echt onzin.

Die filters bestaan niet voor niets. Bovendien zijn die filters, gebruikt op de standaard manier, pas het begin van een universum aan creatieve mogelijkheden en variaties. Filters kunnen op ontelbaar veel manieren worden toegepast. Het high pass filter kun je bijvoorbeeld gebruiken om afbeeldingen heel mooi te verscherpen, iets waar je misschien helemaal niet bij stilstaat als je het filter gewoon toepast. Blur filters kun je gebruiken om heel speciale effecten te maken, helemaal als je combinaties maakt met layerstyles. Met de noise filters kun je prachtige textures maken. Filters zijn in mijn ogen deuren die je kunt openen naar nog meer creatieve vrijheid.
je hebt gelijk,
maar mijn kritiek op filters is dat vooral beginnende gebruikers ze te pas en te onpas gebruiken . Ze nemen een foto, gooien er wat filters over en denken dat ze creatief bezig zijn.
+ veel filters, hoewel ze soms mooi zijn, zijn ondertussen echte clichees geworden

edit: en men persoonlijk ervaring is hoe meer "creatieve mogelijkheden" hoe minder creativiteit. det is natuurlijk geen algemene stelling