PDA

Volledige versie bekijken : lopend ding mag niet botsen (hitTest werkt niet)

deresen
%Europe/Berlin %625 %2005, 16:01
Ik heb een klein probleempje, ik heb een bolletje gemaakt, die mag niet door mijn getekende huis heen gaan, mijn script ziet er zo uit:

onClipEvent(enterFrame){
if (_y < 150 && _x < 100){
_y = _y + 50;
}
if (_y < 100 && _x < 150){
_x = _x + 50;
}
if (Key.isDown(Key.RIGHT)) {
_x = _x + 50;
}
if (Key.isDown(Key.LEFT)) {
_x = _x - 50;
}
if (Key.isDown(Key.UP )) {
_y = _y - 50;
}
if (Key.isDown(Key.DOWN)) {
_y = _y + 50;
}
}

Ja dit werkt allemaal goed, ik ga opzij omhoog etc. etc. maar wat het punt is als mijn bolletje op x: 200 zit en op y: 100 en ik druk naar "links" in en deze houd ik in dan zie je em achter het muurtje, en dat kan natuurlijk niet, hoe los ik dat dus op?

Dan nog een vraag, ik heb ook een hoek, maar daar werkt het stukje
( if (_y < 150 && _x < 150){
_x = _x + 50;
})
niet, omdat je met het volgende probleem zit: stel je komt van onderen, dan ga je naar boven, dan worden de coordinaten dus van hierboven. daarna verplaatst deze naar rechts in plaats van weer naar beneden. Hoe kan ik dit verhelpen? :).

Dan als laatste:
Mijn bolletje beweegt, maar ik wil niet dat je door kan bewegen als je je pijltjes ingedrukt houd. Dus dat je elke keer op een pijltjes toets moet tappen zeg maar, druk druk druk druk en dan ben je 200 px omhoog gegaan, iemand een idee?

Als je antwoord hebt op 1 van deze 3 vragen dan hoor ik het graag. Want ik zit een beetje vast.
Bedankt alvast [}:)]

Fatty Owl
%Europe/Berlin %657 %2005, 16:46
kan je dit niet gewoon doen via hitTest?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %670 %2005, 17:05
voor dat tabbend moet je het dus onKeyUp doen.. :)
kijk maar eens naar de fla.. Khad em al..
zit ook n systeem in dat hij niet voorbij de randen gaat.. :)

deresen
%Europe/Berlin %965 %2005, 00:10
Thanx, maar die file werkt niet :( "unexpected file format" ik denk dat ik een nieuwe versie van flash nodig heb...

Wat betreft:

if (Key.isUp(......))

werkt niet, alleen Key.isToggled ofzoiets, dus dan heb je em of aan of uit maar dat werkt natuurlijk ook niet :(

Maar hoe werkte die hitTest ook al weer, ik ben em een beetje vergeten namelijk.

Thanx he voor de reacties al

theFlashWizard
%Europe/Berlin %255 %2005, 07:08
ik heb er maar ff mx versie van gemaakt..
zal wel net het verschil geweest zijn tussen 2004 en 2004 pro..

deresen
%Europe/Berlin %619 %2005, 15:51
thanx flashwizard. Nu werkt het dat ik de knop moet loslaten voordat het balletje beweegt.

Het balletje kan ook niet uit het veld "rollen" maar nu zit ik nog met 1 probleempje. Hij kan nog door het muurtje heen en eventuele bomen (die nog gemaakt moeten worden).

Ik heb het met een hitTest geprobeerd, maar dit werkt niet, wat ik heel raar vind.

Het bestandje staat op.
http://www.deresen.nl/flashgame/spelletje3.fla

bedankt he

Groeten,
Deresen [}:|]

theFlashWizard
%Europe/Berlin %640 %2005, 16:21
em.. en wat verwacht jij nou.. :P
dat ik dat is ff helemaal voor jou ga inbouwen..
ik zou zeggen steek ff wat aandacht in dat hittest want daar zal je het toch echt mee moeten doen..
of je zal titlebased moeten gaan.. maar das nog veel pitigere as..

deresen
%Europe/Berlin %709 %2005, 18:01
nee, tuurlijk wil ik niet dat jij zomaar even een scriptje erin plaatst waardoor hij het doet P)

ik wil gewoon wat hulp. Maar omdat mijn hittest niet werkt. Ik zal me er wel in verdiepen ja. Ik ben te snel geweest met posten, maar omdat dit ding bij een ander spel van me wel werkte en nu niet.

Dus daarom vind ik het raar, maar ik vind het wel best voor zo even, ik ga even onderzoek doen.

Groeten,

theFlashWizard
%Europe/Berlin %712 %2005, 18:06
dan moet je gewoon duidelijk vragen ziet iemand waarom het niet werkt? en vaak kun je dan ook beter het desbetreffende stukje as op het forum zetten of je probleem in een heel klein voorbeeld in een fla maken.. soms kom je dan ook nogis zelf achter het probleem..
Het probleem voor ons bij zo'n fla is dat het een heel gezoek is voor we vinde waar het omgaat..

ik zie dat je alles hebt verdeelt in kleine vakjes.. dat is ongeveer de bedoeling van titlebased spellen.. alleen vullen ze dan die vakjes met mc's uit de library met as..
en dan kun je ook beter geen hittest gebruiken.. dan kan het namelijk veel effectiefer..
dus ik denk dat je beter wat meer onderzoek moet gaan doen naar dat titlebased als je het zo wil opbouwen..

deresen
%Europe/Berlin %781 %2005, 19:45
oke,

je hebt gelijk, ik had een vraag moeten stellen. Dat had ik niet gedaan, heel stom van me. Maar in ieder geval bedankt. Ik zal hier dan geen hitTest gebruiken. Ik ga dan nog even zoeken naar die andere dingen :) het zal wel eens lukken.

Je ziet het (over een half jaar) als ik er klaar mee ben in testcase.
En als ik nog andere vragen heb in een andere topic :) bedankt voor je hulp flash wizard ;)

Groeten,

theFlashWizard
%Europe/Berlin %873 %2005, 21:58
half jaar?? :|:|
iig suc6 ermee en nogmaals, ik zou zoeken naar de term titlebased :)