PDA

Volledige versie bekijken : Photoshop CS3 kleur lagen

metalmini
%Europe/Berlin %494 %2008, 12:52
Even een vraagje over Photoshop CS3

Ik ben bezig met het ontwerpen van t-shirts en om de kosten een beetje te drukken wil ik het aantal kleuren een beetje binnen beperkingen houden.

Nu wil ik dus weten of je ergens kan zien hoeveel kleuren en in gebruik zijn of dat ik ergens kleurlagen uit kan zetten om te kijken hoe het ontwerp eruit ziet als ik bijvoorbeeld maar 3 kleuren wil gebruiken.

De drukker heeft mij gezegd dat ik voor iedere drukkleur een apparte layer moet gebruiken, maar ik zou niet weten hoe of waar ik dat kan vinden in Photoshop.

Alle tips tricks en hints zijn welkom :D

Alvast bedankt

digitalecartoons
%Europe/Berlin %768 %2008, 19:26
Wat je zoekt is het gebruik van 'steunkleuren' (spot colours). 'Steunkleurkanalen' voeg je toe in het Kanalen palet. Voor elke te gebruiken kleur een apart kanaal.

Een 'tel kleuren' functie is er voor zover ik weet niet. Als je even vlug zou willen zien hoe je ontwerp er b.v. in vier kleuren uit zou komen te zien, zou ik b.v. de afbeelding tijdelijk even naar gif omzetten. In het gif menu kan je dan het aantal kleuren aangeven naar waar naartoe hij om moet zetten. Maar dan wel gelijk weer undo-en.

Meer over steunkleuren is in het help menu te lezen. Om het aan de drukker aan te leveren kan je het bestand in Photoshop als pdf opslaan. Daar staat dan 'gebruik steunkleuren' standaard aangevinkt.

metalmini
%Europe/Berlin %859 %2008, 21:37
Ik heb het inderdaad gevonden, de spot colour optie. Om eerlijk te zijn is het best zware stof, vooral als je al plaatjes heb gemaakt en je moet daarna nog met deze opties rommelen.

Dan vallen ineens al je goed bedoelde effecten dood omdat er geen of amper kleur meer is. :(

Maar wel bedankt voor je tip :) erg gewaardeerd.

digitalecartoons
%Europe/Berlin %893 %2008, 22:27
Wat je zou kunnen doen is het volgende. Je neemt je plaatje zoals je die nu hebt en kopieert de gehele inhoud naar een nieuwe bestand (select all, copy, new file, paste). Dat tweede bestand zet je om naar grijstinten en daarvan kopieer je weer alles (dat bestand kan je later weer weggooien). Vervolgens ga je terug naar je 1e bestand en maakt - als je b.v. twee kleuren gebruikt - twee spot colour kanalen aan. Eentje b.v. blauw en de andere rood. In allebei die steunkleurkanalen plak je de inhoud van je 2e grijstint bestand. Dan ga je naar elk cmyk kanaal (cyaan kanaal, magenta kanaal etc.) en wis je de hele inhoud in die kanalen. Zodat je dus enkel die twee steunkleurkanalen met dezelfde grijstint content overhoud en alle standaard kanalen leeg hebt. Dan selecteer je in b.v. het blauw steunkleurkanaal alles wat je blauw wilt hebben, draait de selectie om en wist dat. Zodat enkel het blauw in dat kanaal overblijft. Zelfde voor het rode kanaal. Als je dat gedaan hebt hou je in het blauw kanaal enkel dat over wat blauw moet worden en in het rode wat rood moet worden. En de standaard kanalen van cmyk dus leeg. Dan saven als pdf met de optie 'gebruik steunkleuren' aangevinkt. Het is inderdaad wat lastig nu je de ontwerpen al in 1 laag hebt zitten... Maar voor nieuwe ontwerpen dus eerst de steunkleuren aanmaken en daarin werken.

metalmini
%Europe/Berlin %925 %2008, 23:12
Nou ja mijn ontwerp is niet 1 laag dus dat zou moeten schelen maar wel maak ik gebruik van strokes en drop shadows. Die maken het allemaal wat lastiger.

Maar bovenstaand helpt wel, ik had het ook al via google gevonden maar het wordt zeker gewaardeerd :)

Zo te horen heb je zelf wel ervaring met dit soort grapjes