PDA

Volledige versie bekijken : gras realistisch

deresen
%Europe/Berlin %897 %2005, 22:32
Ik ben bezig met een spelletje bezig. Hiermee kan je met een mannetje lopen over een 2D veld. Je kijkt van bovenaf op een tile based platform.
Dus je kijkt van bovenaf op een rooster. Elk hokje bestaat op zichzelf uit 50 px bij 50 px. Op elk hokje moet iets komen. Bij de ene een boom en bij de ander een deel van een huis en op de meeste moet gras komen. Maar hoe kan ik nu een beetje realistisch gras maken met flash, ik heb zelf geprobeerd om gewoon het vlak groen te maken en dan een beetje relief erin te krijgen door het vlak te verdelen in kleinere vlakjes en de kleur laten overlopen. Maar dit ziet er niet erg mooi uit, kan iemand me vertellen hoe dit op een mooie manier kan. Het hoeft niet lastig te zijn als het er maar een beetje uit ziet. Er hoeft ook niet echt schaduw in.

Bedankt alvast

Flashgirl
%Europe/Berlin %900 %2005, 22:36
Je kunt ook bitmaps gebruiken als fills. Misschien kun je in Photoshop (of een ander programma waarin je het fijn vindt om te tekenen) een pattern maken van gras. Als je er een vloeiend patroon van maakt (zodat je de randjes niet ziet als je het plaatje twee keer naast elkaar zet, maar dat ze in elkaar over gaan) kun je hele grote stukken vullen met je grasbitmapje (voor de bestandsgrootte kun je er het beste een kleine tile van maken ;)).

Je importeert je bitmapje in Flash (je kunt het beste een png gebruiken), en je kunt, als je een fill selecteert, kiezen in het Color Panel voor Bitmap fill. Daar zie je alle bitmaps staan die je hebt geïmporteerd in Flash, en zo kun je je gras bitmap kiezen als fill.

deresen
%Europe/Berlin %903 %2005, 22:40
Maar als ik bitmaps zou gaan gebruiken, dan zou ik in paint gaan tekenen, en paint is hetzelfde als flash als je het zo bekijkt :S.
Daarnaast heb ik geen idee van hoe je gras goed kan laten zien, want vroeger op tekeningen tekende ik allemaal streepjes maar gras bestaat niet alleen uit een paar streepjes, dat is iets anders maar ik weet niet precies hoe.

Flashgirl
%Europe/Berlin %906 %2005, 22:45
Je kunt een gras brush nemen in Photoshop :) . Volgens mij zit er standaard al een brush in in de vorm van een sprietje. Maar ik weet niet of je ervaring hebt met Photoshop? Als je het hebt kan ik wel verder uitleggen wat je kunt doen, maar als je een ander grafisch pakket hebt moet je het even laten weten. Er is ook een gratis programma dat lijkt op Photoshop, The Gimp (http://www.gimp.org) of je kunt de trial van Photoshop downloaden. Laat maar even weten wat voor programma je tot je beschikking hebt :) .

Als je in Flash allemaal losse sprietjes zou tekenen, gaat dat te zwaar worden voor de processor van je computer. Elk sprietje heeft namelijk al minimaal 3 ankerpuntjes, dus reken maar uit hoeveel dat er zijn als je een heel grasveld wilt tekenen in Flash :) .

deresen
%Europe/Berlin %913 %2005, 22:55
haha ja een grasveld in flash :P dat zouden er dan heel veel worden ja :O

Ik heb "Macromedia Fireworks MX" tot mijn beschikking, ik zal even kijken of ik daarmee sprietjes kan tekenen :D:D

8) gave smile

mknol
%Europe/Berlin %007 %2005, 01:10
Maar als ik bitmaps zou gaan gebruiken, dan zou ik in paint gaan tekenen, en paint is hetzelfde als flash als je het zo bekijkt :S.
Daarnaast heb ik geen idee van hoe je gras goed kan laten zien, want vroeger op tekeningen tekende ik allemaal streepjes maar gras bestaat niet alleen uit een paar streepjes, dat is iets anders maar ik weet niet precies hoe.
http://images.google.nl/images?client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl-NL:official_s&hl=nl&q=gras%20tile&btnG=Google+zoeken&sa=N&tab=wi
http://images.google.nl/images?svnum=10&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl-NL:official_s&q=grass+tile&spell=1

succes!