PDA

Volledige versie bekijken : Animatie: object path laten volgen?

Repsaj_Nav
%Europe/Berlin %654 %2005, 16:42
Ik wil een flash movie maken waarbij een zon in een boogje over de horizon loopt.
De zon staat in een aparte laag, maar ik heb geen idee hoe ik hem mooi in een boogje laat bewegen.
Als ik het met een motion tween doe, krijg ie een knik erin, dat vind ik niet mooi.

Hoe kan ik dit doen?
Alvast bedankt!

Mitch
%Europe/Berlin %693 %2005, 17:39
Je kan dat doen door een guide te gebruiken, een guide is een layer met de eigenschap dat je daarop een te volgen path kan maken.

Klik(rechter) op een (nieuwe) layer en klik dan op guide. Nu staat er op de layer een hamer, zorg dat die layer bovenop die zon layer staat (door te slepen). Nu kan je op die guide layer een boog maken met de line tool.

Dan pak je de zon layer met motion tween en plaats je in keyframe 1 de zon op het begin van de boog, bij keyframe 2 waar de lijn eindigt.

Dan moet dezon de path van de guide layer volgen.

Ik hoop dat het lukt, als het niet lukt (of niet duidelijk is) moet je het maar laten horen.

Repsaj_Nav
%Europe/Berlin %709 %2005, 18:02
Hij doet het niet.
Moet ik anders mijn fla ff uploaden?

joldemans
%Europe/Berlin %721 %2005, 18:18
Dit is wel een fijne tutorial

http://www.w3schools.com/flash/flash_guidetween.asp

Repsaj_Nav
%Europe/Berlin %735 %2005, 18:38
Thnx!
Met die tutorial is het gelukt.

Jorina
%Europe/Berlin %900 %2006, 21:36
Je kan dat doen door een guide te gebruiken, een guide is een layer met de eigenschap dat je daarop een te volgen path kan maken.

Klik(rechter) op een (nieuwe) layer en klik dan op guide. Nu staat er op de layer een hamer, zorg dat die layer bovenop die zon layer staat (door te slepen). Nu kan je op die guide layer een boog maken met de line tool.

Dan pak je de zon layer met motion tween en plaats je in keyframe 1 de zon op het begin van de boog, bij keyframe 2 waar de lijn eindigt.

Dan moet dezon de path van de guide layer volgen.

Ik hoop dat het lukt, als het niet lukt (of niet duidelijk is) moet je het maar laten horen.

jeej je bent geweldig :P
mn leraar kon het me niet uitleggen want hij wist niet hoe het moest.. dank jij ;)

Emveedee
%Europe/Berlin %903 %2006, 21:40
omg wat voor leraar heb jij dan ? :')

motion guide is een van de eerste dingen die ik leerde (en ik ben nogal een flashn00b :) )

Jorina
%Europe/Berlin %910 %2006, 21:51
omg wat voor leraar heb jij dan ? :')

motion guide is een van de eerste dingen die ik leerde (en ik ben nogal een flashn00b :) )
ja ik vond het ook wel stom opzich.
maar we hebben zon systeem op school dat de leraar niks uitlegd en je eerst een tijdje laat stuntelen enzo.. ik heb mezelf al aardig wat aangeleerd wat betreft action script mc maken butten enz enz..
het enige wat hij heeft uitgelegd is dat je het best mc in mc in mc enz enz kunt maken ipv heel veel frames in een laag te stoppen.. meer zegt hij niet. volgens mij weet hij het niet eens..
maargoed ik dwaal af van het onderwerp :P