PDA

Volledige versie bekijken : gebied vol?

emiliow
%Europe/Berlin %648 %2005, 16:33
Kan iemand mij vertellen of ik doormiddel van actionscript kan checken of een bepaald gebied helemaal vol is.
Ik heb een movie die beweegt en hij laat een spoor na van gekopieerde movieclips. En nou wil ik graag weten of een die gekopieerde movieclips een bepaald gebied bedekken.
Weet iemand of dit kan en hoe?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %667 %2005, 17:01
hittest of property's als _x, _y, _width en _height met mekaar vergelijken..

emiliow
%Europe/Berlin %794 %2005, 20:03
Ik heb verschillende movieclips die dus samen een bepaald vlak moeten vullen.
de namen verschillen dus (mc1+oplopendgetal), kan ik dat dan gewoon doen met _width en _heigth of HitTest?
Dus hoe doe die property's bij al die movieclips samen?

theFlashWizard
%Europe/Berlin %842 %2005, 21:13
je kan de property's gewoon optellen..
mischien heb je wat aan deze tuturial.. dan leer je n btje met propery's omgaan en de wiskunde die je erbij kan gebruiken.. :)
http://www.actionscript.nl/data/tutmove.htm

SaphuA
%Europe/Berlin %972 %2005, 00:19
Het ligt niet zo simpel als TFW zegt..

Het hangt geheel af van de vorm die je MC's hebben. Als ze allemaal rare vormen hebben, is er weinig kans dat je op een snelle goede manier kan kijken of het veld vol is. Als het echter vierkanten of circels zijn zou je dit door middel van berekeningen kunnen doen.

Wat meer uitleg dus over wat je precies wilt...

theFlashWizard
%Europe/Berlin %984 %2005, 00:38
het is idd erg simpel gezegt.. maar gezien ik zijn kennis beperkt inschat. Geef ik hem eerst liever een bepaalde basis kennis over hetgeen wat hij iig nodig hebt.. dan kan hij het mischien beter uitleggen of zelf een beginnetje maken..

emiliow
%Europe/Berlin %645 %2005, 16:29
hier is een link (http://home.wanadoo.nl/f.wempe) naar mijn .swf en .fla file's. Misschien dat ik, als jullie het even hebben bekeken, wel duidelijk ben.

Mijn vraag is hoe kan ik al de movie's bij elkaar op tellen, als ze de naam "mc1"+copy1 hebben? Hoe tel ik al die movieclips dan bijelkaar op? Met dit script krijg ik er sowieso heelveel, dus dan wil ik graag weten hoe ik ze kan optellen.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %652 %2005, 16:39
namen samen stellen doe je binnen deze: [ ]
dus bijv this["naam"+vargedeelte]
maar mc's bij mekaar optellen?? bedoel je niet bepaalde property's van die mc's?

emiliow
%Europe/Berlin %658 %2005, 16:48
ja ik wil dus bijvoorbeeld de hoogte en de breedte van alle gedupliceerde movieclips optellen.
Dus de mc11._width + mc12._width + mc13._width + ..... enz enz

SaphuA
%Europe/Berlin %659 %2005, 16:50
De methode die je hiervoor gebruikt is zeer slecht. Je attached nu elke keer een apparte MC, met een apparte naam/depth/positie ed. Dit moet Flash allemaal bij gaan houden, waardoor de player enorm traag wordt.

Wat je het best kunt doen is ze (als je Flash 8 hebt teminste) ze in een bitmap plaatsen, door ze te cashen als bitmap. Dat kun je vervolgens dat weer gebruiken om te kijken of er nog witte pixels in de bitmap zitten.

Succes..

theFlashWizard
%Europe/Berlin %673 %2005, 17:09
zo te zien hebt ie Flash MX Professional 2004..
je moet het attachen en et bijhouden in een for loop gaan doen.
http://www.actionscripts.org/tutorials/intermediate/loops/index.shtml
dan zet je int begin een var neer die je bijv totaal noemt en dan tel je de widt steeds bij dat totaal op na het attachen..

emiliow
%Europe/Berlin %675 %2005, 17:13
Dankje daar heb ik wel wat aan denk ik, alleen heb ik er geen ervaring mee (ik heb sowieso weinig ervaring met flash). Ik zal het proberen.

Bedankt

emiliow
%Europe/Berlin %677 %2005, 17:14
Ik zal beide proberen :), want ik heb inmiddels flash professional 8 ook al.

SaphuA
%Europe/Berlin %733 %2005, 18:35
Ik zal beide proberen :), want ik heb inmiddels flash professional 8 ook al.
Gekocht neem ik aan? ;)

Flashwizzard, hoe denk je aan de width van een circel uit te vinden of een veld wel of niet vol zit? Daar zit een hoop meer wiskunde achter dan je denkt ;) Maar aan het aantal circels dat worden geattched te zien, is dit niet aan te raden. Dus is de enige optie de Flash 8 bitmap stuff.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %759 %2005, 19:13
SaphuA, sorry had ik idd niet helemaal rekening mee gehoude..
maja.. bijv bij een masker kun je de dingen gewoon zo groot make als je wilt.. dus maak je ze allemaal zo groot dat het iig dichtkomt.. maar ik weet niet waarvoor hij het wil gebruike..