Volledige versie bekijken : Gallery: meer script, meer hulp nodig ;)
tijmen_4real
%Europe/Berlin %862 %2008, 21:41
Hoi !
Graag wil ik voor op onze website zelf een gallery in elkaar scripten. Echter heb ik nog wat vragen voor mijn mede-Flashers:
1 - Als ik een MovieClip maak die onder andere een thumbnail moet herbergen, hoe kan ik het aantal benodigde thumbnails bepalen aan de hand van de nodes uit een XML.
2 - En hoe zet ik deze, via script, netjes naast elkaar in de movie, met een spacing van 10 rondom de thumbnails ?
3 - Hoe kan ik thumbnails te laten genereren aan de hand van een bestaande afbeelding ? Dus dat van iedere afbeelding automatisch een thumbnail wordt aangemaakt ?? Is daar een bepaalde Class bij aanbevolen ofzo ???
Ik hoef geen kant-en-klare scripts, maar meer een paar duwtjes in de goede richting. De rest wil ik graag zelf maken.
Een soort verkapte samenvatting zou welkom zijn.
Greetz,
Tijmen_4Real 8D
mknol
%Europe/Berlin %988 %2008, 00:43
1. Je kunt de .length van de childnodes die relevant zijn (als thumbnail) toch opvragen?
2. Misschien wil je een spacing van 20 px. Maak daar dus een variabel getal van die in een formule (eerst uitdenken voordat je gaat typen) gedefinieerd staat.
3. Je zou de image intern moeten scalen Om dit het snelste qua performance te doen, moet je gebruik maken van BitmapData. Meer info > (http://www.adobe.com/devnet/flash/articles/image_api_04.html)
Misschien kan je er wat mee. Bedenk wel dat je niet echt de enige bent die zoiets gemaakt heeft, dus er zijn al een hoop van dit soort scripts geschreven waar je wel iets uit kan halen. Daarintegen is het natuurlijk altijd leuk om het zelf uit te zoeken. :)
Lippuzz
%Europe/Berlin %382 %2008, 10:11
En hoe zit het dan precies met die thumbnails? Er worden daar volledige foto's voor ingeladen dan toch, niet kleinere foto's (echt thumnbails) die het laden sneller moetden doen verlopen
tijmen_4real
%Europe/Berlin %479 %2008, 12:30
En hoe zit het dan precies met die thumbnails? Er worden daar volledige foto's voor ingeladen dan toch, niet kleinere foto's (echt thumnbails) die het laden sneller moetden doen verlopenIk heb liever dat hij van de grote foto's (rond de 600x450) zelf thumbnails gaat aanmaken. Daar wil ik hem dan ook graag op scripten.
Een andere vraag:
Ik ga nu voor het eerst zelf proberen om dus een aantal .as bestanden te gaan maken/scripten. Nu heb ik gekozen om alle aparte delen in een aparte .as te doen:
#include "customCombobox.as"
#include "thumbGenerator.as"
#include "customScrollbar.as"
#include "linkLightbox.as"Als ik nu in de .as van de customScrollbar.as refereer naar iets uit bijv. de thumbGenerator.as, kan dit dan gewoon direct worden gelinkt, of moet ik dan ook ergens het .as bestand weer vermelden ?
Want, hoe moet ik dit zien: als ik dus al die includes vermeld, is het dan net alsof ie al de code van die bestanden onder elkaar zet in een grote lijst en dan verwerkt ?
Moet ik dan nog rekening houden met een volgorde van vermelden (dat bestand als 1e, dan die en dan) ??
Dauntless
%Europe/Berlin %484 %2008, 12:38
Voor include: de regel met de #include wordt gewoon vervangen door de volledige inhoud van het .as bestand. De volgorde maakt dus wel degelijk uit. (Als je functies definieert in die .as bestanden worden die natuurlijk nog altijd eerst opgeslagen voordat het script begint).
tijmen_4real
%Europe/Berlin %487 %2008, 12:41
Als je functies definieert in die .as bestanden worden die natuurlijk nog altijd eerst opgeslagen voordat het script begint.Dat vat ik even niet. Kan ook door het weer komen 8D.
Wil je me dit uitleggen (a-la-noob) ;)...?
Dauntless
%Europe/Berlin %489 %2008, 12:44
Quote van http://flashfocus.nl/wiki/index.php/Functies
Named functions:
Dit zijn functies die een naam hebben. De functie som uit het vorige voorbeeld is een named function omdat hij een naam heeft, namelijk: 'som'.
Wanneer een script met named functions wordt uitgevoerd, worden al deze functies overlopen voor je eigenlijke script in werking treed. Alle gevonden functies worden opgeslagen in het geheugen van Flash, zodat je ze kan aanspreken. Dat is ook de reden waarom dit werkt:
som(5, 5);
function som(getal1, getal2) : Number
{
var totaal:Number = getal1 + getal2;
return totaal;
}
Ondanks het feit dat 'som' nog niet gedefnieerd is, kan je hem toch al gebruiken omdat Flash de functie al in zijn geheugen heeft opgeslagen. Merk op: Hier wordt een getal geretourneerd, dus de return waarde is :Number
tijmen_4real
%Europe/Berlin %492 %2008, 12:48
Is dat zo omdat je dan ook naar een functie kan refereren vanuit een ander .as-document...?
Dauntless
%Europe/Berlin %494 %2008, 12:51
Jup. Maar dan wel een named function; Naar unnamed functions kan je niet verwijzen voordat ze gedeclareerd zijn.
tijmen_4real
%Europe/Berlin %494 %2008, 12:52
Ok, da's duidelijk, bedankt !
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.