PDA

Volledige versie bekijken : wazige button maken

aadje
%Europe/Berlin %765 %2005, 19:22
hey, ik wil een button maken voor een website. Deze button is een wazige foto die helder wordt als je er met je muis overheen gaat. wie kan me helpen?
ik heb flash mx 2004 en heb de foto al wazig gemaakt met photoshop.

peres
%Europe/Berlin %796 %2005, 20:07
ok je hebt dus 2 foto's; een wazige en een normale

nou maak je gewoon een nieuwe mc (=movieclip) aan.

daarin maak je 3 layers in deze volgorde:
- button
- foto wazige
- foto normaal

laten we zeggen dat de rollon-animatie 15 frames gaat duren en rolloff-animatie ook 15 frames. wat we gaan doen is de wazige foto bij rollon uitfaden en bij rolloff infaden.

- de normale foto blijft gewoon normaal, dus maak je gewoon een frame op die layer op '30'
- van de wazige foto maak je een movieclip (F6).
- op de layer van de wazige foto maak je keyframes op 15, 16 en 30.
- de movieclips op de frames 15 en 16 maak je transerant. Dus gewoon op de mc klikken en dan staat er bij properties een dropdown menu. selecteer dan alpha en zet die op waarde = 0
- nou voeg je tussen de keyframes 1-15 en 16-30 een motion tween toe, ik neem aan dat je weet hoe dat moet.
- nou gaan we de button aanmaken. Het wordt een ontzichtbare button. teken in de 'button' layer een plaatje dat je foto-animatie overschermd. maak er nu een button van (F6). en maak vervolgens die button transperant (klik -> properties -> alpha = 0).
- Ok, nu de actions. zet op frame 1 en 15 de action: stop();
- Nu de action voor de button. geef je button een instance name en zet deze action op een keyframe:

btn.onRollOver = function(){
gotoAndPlay(2);
}
btn.onRollOut = function(){
gotoAndPlay(16);
}

misschien zijn er wel makkelijkere manieren met AS, maar zo zou ik het doen, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

aadje
%Europe/Berlin %874 %2005, 21:59
hartstikke bedankt!!

aadje
%Europe/Berlin %915 %2005, 22:58
het wil nog steeds niet echt lukken..ik zie ook nerges alpha staan om t transparant te krijgen

peres
%Europe/Berlin %929 %2005, 23:18
eerst even je movieclip selecteren, dan:
http://members.chello.nl/r.stultiens/alpha.JPG

aadje
%Europe/Berlin %939 %2005, 23:33
da is nu allemaal gelukt, maar ik krijg het nog niet voor mekaar dat de foto verandert als ik op de button ga staan. (heb hem nu in frontpage gezet)

Gerrit55
%Europe/Berlin %943 %2005, 23:39
http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=3595&highlight=blur

peres
%Europe/Berlin %945 %2005, 23:42
hier een .fla'tje (http://members.chello.nl/r.stultiens/alpha.fla)

ik hoop dat alles nu duidelijk wordt :)

aadje
%Europe/Berlin %990 %2005, 00:46
miss kun je kijken wat ik fout doe? http://desjaone.fietsennaarbarcelona.nl/welkom.fla

bedankt alvast!

latino
%Europe/Berlin %317 %2005, 08:36
waarom zo moeilijkdoen met 2 foto's?

gewoon 1 gebruiken, zet deze in een movieclip

zet deze op een alpha van zeg 70

gebruik dan de ingebouwde mx tween

klaar is kees

voorbeeld:

pic_mc._alpha = 70;
pic_mc.onRollOver = function(){
new mx.transitions.Tween(pic_mc, "_alpha", mx.transitions.easing.None, 70, 100, 2, false);
}

pic_mc.onRollOut = function(){
new mx.transitions.Tween(pic_mc, "_alpha", mx.transitions.easing.None, 100, 70, 2, false);
}

aadje
%Europe/Berlin %557 %2005, 14:22
tis eindelijk gelukt, allemaal bedankt!

joldemans
%Europe/Berlin %604 %2005, 15:31
ok je hebt dus 2 foto's; een wazige en een normale

- knipknip-

gotoAndPlay(2);
}
gotoAndPlay(16);
}

misschien zijn er wel makkelijkere manieren met AS, maar zo zou ik het doen, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

ik was ff aan het lezen en vroeg me af waarom je die function(){ erin zet

Ik had het zelf zo gedaan denk ik

on(rollOver){
gotoAndPlay(2);
}

on(rollOut){
gotoAndPlay(16);
}

aadje
%Europe/Berlin %626 %2005, 16:01
pff, volgende probleem... nou ik de link achter de button wil hangen geeft ie deze fout:

**Error** Scene=Scene 1, layer=Layer 3, frame=1:Line 9: Mouse events are permitted only for button instances
on (release) {
Total ActionScript Errors: 1 Reported Errors:

dit is wat ik bij het actionscript van de button heb ingevoerd:

gotoAndPlay(2);
}

gotoAndPlay(16);
}

on (release) {
getURL("www.fietsennaarbarcelona.nl", "_self");
}

joldemans
%Europe/Berlin %628 %2005, 16:04
volgens mij heb je die getURL op een keyframe gezet. Klik eens op de btn en dan bij actions dat getURL stukje zetten.

aadje
%Europe/Berlin %638 %2005, 16:19
ge bent de bovenste beste!

peres
%Europe/Berlin %688 %2005, 17:31
ik was ff aan het lezen en vroeg me af waarom je die function(){ erin zet

Ik had het zelf zo gedaan denk ik

on(rollOver){
gotoAndPlay(2);
}

on(rollOut){
gotoAndPlay(16);
}

omdat het zetten van AS-script op een keyframe veel overzichtelijker is dan op een button. Het maakt niet veel uit maar anders moet je zo zoeken naar je AS die overal op buttons zit enzo. als je het op een keyframe hebt, heb je alles bij elkaar :)

joldemans
%Europe/Berlin %694 %2005, 17:40
das idd wat handiger. Hoe moet ik dit dan precies doen? Op de keyframe waar de button op staat de as zetten of de button een instance naam geven en dan alles in een actions layer zetten? En moet dat er dan zo uitzien?
instance name.onRollOver = function(){
gotoAndPlay(2);
}
instance name.onRollOut = function(){
gotoAndPlay(16);
}

peres
%Europe/Berlin %696 %2005, 17:43
ja idd, even je buttons een instance name geven en dan je AS op een (speciale actions-)layer zetten :)

latino
%Europe/Berlin %784 %2005, 19:49
als je mijn methode had gedaan was je in 10 sec klaar met veel code minder en minder omslachtig

peres
%Europe/Berlin %867 %2005, 21:49
als je mijn methode had gedaan was je in 10 sec klaar met veel code minder en minder omslachtig

ik heb jou methode geprobeerd, maar hij bedoelde toch blur? of heb ik dat verkeerd?

aadje
%Europe/Berlin %419 %2005, 11:03
ja, ik bedoelde blur..jouw methode werkt als een tierelier, en nadat je twee buttons gemaakt hebt heb je t alweer goed in de vingers en ben je zo klaar.