Volledige versie bekijken : [DISCUSSIE] Externe AS Editor
Dauntless
%Europe/Berlin %817 %2005, 20:37
Wie gebruikt er hier een externe AS editor en welke?
Aangezien de flash AS editor ERG beperkt is kan het leuk zijn om een externe AS editor te gebruiken. Voorbeelden zijn Scite voor flash, SE|PY of Eclipse met AS plugin.
Wat zijn de voordelen? Wel, ik gebruik bijna altijd SE|PY, samen met MTASC en dat is krachtig! Denk aan:
Code folding: 'Minimaliliseer' functies en if's (etc) zodat andere functies dicht bij elkaar komen te staan zodat je ze kan vergelijken of gewoon als bepaalde lange functies je storen terwijl je werkt
--
Automatische xml path generatie: (In Sepy) Ga naar het XML reader panel. Laadt een lokale .xml in of vul een url naar een xml in. (Hij zegt ook al automatisch of het een valid xml is of niet). Navigeer naar je node / property en SEPY geeft je het juiste AS path.
--
snellere compiling van je fla: Je fla is af, alleen het AS nog... Waarom zou je dan flash open moeten hebben? MTASC kan je fla en .as compilen naar een swf, zonder flash nodig te hebben!
--
automatische backup files: Hier ben ik perongeluk achtergekomen, maar in C:\Program Files\SEPY ActionScript Editor\backup staan allemaal backup's van .as files ...
--
automatische save: Elke paar minuten wordt m'n .AS gesaved. (Ook, als je in sepy op CTRL + ENTER drukt (en flash staat open) dan slaat hij je .as op, gaat naar flash en compiled je movie)
--
automatische TODO lijst: (IN sepy) Typ" //TODO boodschap " als comments en er wordt een linkje geplaatst in het TODO panel. Vanaf de nieuwste (beta dacht ik) sepy kan je zelf je eigen 'keywords' instellen
--
document splitters: Hiermee kan he hetzelfde document meerdere (oneindig?) keren openen zodat je kan vergelijken.
--
members list: (In sepy) alle members (methods) staan in een handig panel. Er staat ook bij welke parameters ze nodig hebben (en van welk type) en welk return type ze hebben
--
JavaDocs: (IN sepy) automatische generatie van docs uit je comments
--
Class explorer: (In sepy) Deze functie kan overweg met packages. Daarnaast doet hij hetzelfde als de members list , maar hij laat ook de properties zien.
--
...
Veel dus!
Zoals je hierboven ziet ben ik dus een fervent SE|PY gebruiker en 'k raad het iedereen aan ;).
Jordy
%Europe/Berlin %824 %2005, 20:47
Dauntless, zou je je voordelen kunnen uitleggen :) Ik weet namelijk wat code folding is, en waarom dat zo handig zou zijn.
oh,when?
%Europe/Berlin %828 %2005, 20:52
Ik gebruik FDT sinds enkele maanden...hoewel met zijn beperkingen, veruit de meest volwassen Actionscript editor beschikbaar.
Dauntless
%Europe/Berlin %831 %2005, 20:57
Ik gebruik FDT sinds enkele maanden...hoewel met zijn beperkingen, veruit de meest volwassen Actionscript editor beschikbaar.
Da's dus de AS plugin voor Eclipse ?
oh,when?
%Europe/Berlin %837 %2005, 21:05
Ja de commerciele variant ( http://fdt.powerflasher.com ), je hebt ook nog een opensource variant ( http://sourceforge.net/projects/aseclipseplugin/ ) maar die mist gewoon nog enkele dingen, is duidelijk nog niet af. :)
Dauntless
%Europe/Berlin %841 %2005, 21:11
Ik heb Eclipse hier ook opstaan, ook met de (opensource) flash plugin, maar 'k heb hem eigenlijk nooit goed aan de praat gekregen :s.
Scite is simpel te begrijpen en heel basisch. Sepy is al veel uitgebreider en misschien al een beetje overweldigend. Maar Eclipse... Da's echt totaal overweldigend ...
Ik ga Eclipse nu ook gebruiken voor Java, dus dan zal ik wel wat aan het programma wennen ...
Owen, heeft die commerciele varriant ook een compiler en zo in zich ? En laat hij dan nog op de een of andere manier traces zien?
//EDIT
Ik heb naar de demo's zitten zien, en dat ziet er wel zéér goed uit!!! Toch maar eens proberen !!
Maar die gewone versie is dan weer 199€ ... :(
Roenes
%Europe/Berlin %480 %2005, 12:31
Beetje vreemd vind ik. Eclipse gebruiken met AS plugin. Eclipse is toch ontworpen voor Java? Hou het daar dan ook bij vind ik. Je gaat in Flash toch ook niet met een Java plugin java schrijven (niet dat dit kan, maar het gaat om het idee). Vink een beetje raar, maar dat terzijde.
Zelf gebruik ik ook SEPY simpelweg omdat ik de AS editor van flash ruk vind. Veel te weinig mogelijkheden (zelfs geen simpele code folding in mx2004 (van F8 weet ik het eerlijk gezegd niet)). Daar komt bij dat (in het verleden) flash nog wel eens wil vastlopen. Daardoor was ik vaak stukken code kwijt (lag ook aan mijn AS skills in die tijd :D) en dat probleem heb je met een externe editor niet.
Toch is SEPY niet heilig voor mij. Zo heeft ie een aantal functies die ik irritant vind. Automatisch saven na control+enter vind ik irritant. Vaak verander ik even wat code om te testen en dan comment ik de boel niet maar overschrijf ik wat regels. Vaak zijn dit simpele stukken code want anders comment ik de boel wel. Stel dit werkt niet lekker of ik laat het ff staan, dan wordt het meteen opgeslagen terwijl ik dat niet wil. Ik geef zelf wel aan wanneer ik wil saven. Automatische save staat dus vanzelfsprekend bij mij ook uit.
Automatisch backuppen heb ik ook zo'n hekel aan. Deed java ook altijd voor mij :| hele mappen lopen vol met tig backup bestanden. JBuilder van Borland deed dat volgens mij bij iedere compile. Na een uurtje werken staan er zo 100+ backup bestanden in die map. Mocht ik de backup nodig hebben, weet ik nooit welke file het nou is. En denk maar niet dat ik 100+ files ga na lopen. Backuppen doe ik zelf wel door bestanden een andere naam te geven. bv testv1, testv2 enz.
De XML reader van sepy is wel fijn. Makkelijk overzicht en handig voor het debuggen van je xml + AS. Maar als je de code gaat schrijven in AS voor xml afhandeling, zou ik niet klakkeloos een node aanklikken en het path kopieren. Vaak doet SEPY verschillende wijzes door elkaar gebruiken. de ene keer firstChild en de andere keer childNodes[0]. Dat schrijf ik liever zelf consistent op 1 manier. Maar voor debuggen is het wel even handig natuurlijk :)
Zo, in deze post heb ik de AS editor van flash afgezeken en ook SEPY terwijl ik dat zelf gebruik. :D Doe ik toch goed ;) SEPY vind ik fijn en zeker handiger als de editor van flash. Maar een editor mag van mij niet te veel uit zichzelf doen. Sommige opties kun je uitschakelen, maar ik ben voorstander van het feit dat je die dingen juist zelf moet inschakelen. Maarjah, dat is misschien mierenneuken. :D
Dauntless
%Europe/Berlin %494 %2005, 12:52
Automatisch saven na control+enter vind ik irritant. Vaak verander ik even wat code om te testen en dan comment ik de boel niet maar overschrijf ik wat regels. Vaak zijn dit simpele stukken code want anders comment ik de boel wel.
Ja, dude, da's toch 100% logisch? Wanneer je je .fla compiled worden die .AS bestanden meegenomen in je movie. Maar hij kan moeilijk een bestand gaan inladen dat niet gewijzigd is... Tenzij je dan Eclipse neemt, die heeft een ingebouwde flash viewer... (Maar 'k weet niet of hij hem ook saved dan, 'k heb het nog maar een dagje :p)
Automatisch backuppen heb ik ook zo'n hekel aan.
Dat stoort toch niet? Als je de backups niet nodig hebt, laat ze dan gewoon staan ... 't Is niet dat ze indezelfde map komen of zo... En als je dan een backup nodig hebt ga je blij zijn dat hij er is! En dan kan je simpel op datum rangschikken om de meest recente te krijgen ...
En Eclipse ...
Eclipse is an open source community whose projects are focused on providing an extensible development platform and application frameworks for building software. Eclipse provides extensible tools and frameworks that span the software development lifecycle, including support for modeling, language development environments for Java, C/C++ and others, testing and performance, business intelligence, rich client applications and embedded development.
Wel, hier staat niet: "Eclipse is een development tool voor java. (PUNT)". Maar eerder: Eclipse is een development platform waar je veel mee kan doen en hij bied (O.A.) support voor Java... Ik zie dan ook niet waarom je Eclipse niet voor Flash zou kunnen gebruiken ...
Wel erg ***** dat die plugin 200€ kost ... Da's een educational versie van flash !!!
Roenes
%Europe/Berlin %513 %2005, 13:18
Ja, dude, da's toch 100% logisch? Wanneer je je .fla compiled worden die .AS bestanden meegenomen in je movie. Maar hij kan moeilijk een bestand gaan inladen dat niet gewijzigd is... Tenzij je dan Eclipse neemt, die heeft een ingebouwde flash viewer... (Maar 'k weet niet of hij hem ook saved dan, 'k heb het nog maar een dagje :p)Wat ik me van de flash editor kan herinneren (de classe editor) is dat deze netjes een sterretje op het tabblad laat staan van de naam van de class en deze dus niet opslaat als je op control enter drukt. Of dit ook nog zo is weet ik niet, maar dat was voorheen wel zo. Dus het moet wel mogelijk zijn :)
(Hetzelfde is ook met je fla, die wordt ook niet opgeslagen bij control enter (zie het sterretje))
Dat stoort toch niet? Als je de backups niet nodig hebt, laat ze dan gewoon staan ... 't Is niet dat ze indezelfde map komen of zo... En als je dan een backup nodig hebt ga je blij zijn dat hij er is! En dan kan je simpel op datum rangschikken om de meest recente te krijgen ... Dat stoort wel, zo loopt langzaam maar zeker je harde schijf vol met bestanden die je 1, niet ziet en 2, niet wilt. Ze zijn wel niet zo heel groot maar toch. Je pc wordt er op den duur wel trager van en je schijf loopt ongemerkt vol. Vind ik waardeloos :)
oh,when?
%Europe/Berlin %537 %2005, 13:53
Beetje vreemd vind ik. Eclipse gebruiken met AS plugin. Eclipse is toch ontworpen voor Java? Hou het daar dan ook bij vind ik. Je gaat in Flash toch ook niet met een Java plugin java schrijven (niet dat dit kan, maar het gaat om het idee). Vink een beetje raar, maar dat terzijde.
Och ja, Flash was oorspronkelijk ontworpen om animaties op het web te krijgen...toch gek dat we er nu RIA's mee maken 8D
Dauntless
%Europe/Berlin %646 %2005, 16:31
Wat ik me van de flash editor kan herinneren (de classe editor) is dat deze netjes een sterretje op het tabblad laat staan van de naam van de class en deze dus niet opslaat als je op control enter drukt. Of dit ook nog zo is weet ik niet, maar dat was voorheen wel zo. Dus het moet wel mogelijk zijn :)
Juist even getest: Blijkbaar werkt CTRL + ENTER niet vanuit die AS editor ... P) . Er blijft idd wel een sterretje staan als ik m'n movie compile, maar dan gebruikt m'n fla toch wel de laatst opgeslagen .as ...
(Hetzelfde is ook met je fla, die wordt ook niet opgeslagen bij control enter (zie het sterretje))
Dat lijkt me appelen met peren vergelijken :p. De .fla is het bron bestand, en de compiler werkt vanaf die .fla, en niet stand alone. Daardoor moet je de .fla niet saven, en kan de compiler gewoon compilen. Als je echter externe bestanden wilt gebruiken moet je die natuurlijk eerst opslaan ...
Dat stoort wel, zo loopt langzaam maar zeker je harde schijf vol met bestanden die je 1, niet ziet en 2, niet wilt. Ze zijn wel niet zo heel groot maar toch. Je pc wordt er op den duur wel trager van en je schijf loopt ongemerkt vol. Vind ik waardeloos :)
'k Weet het niet, maar 'k denk dat die automatisch na een tijdje gedeleet worden ... De oudste die er nu instaat is van 18 september !!. Ook is die folder nu zo'n 500 kb groot ...
Roenes
%Europe/Berlin %730 %2005, 18:32
Dat lijkt me appelen met peren vergelijken :p. De .fla is het bron bestand, en de compiler werkt vanaf die .fla, en niet stand alone. Daardoor moet je de .fla niet saven, en kan de compiler gewoon compilen. Als je echter externe bestanden wilt gebruiken moet je die natuurlijk eerst opslaan ...Vind ik toch vreemd dan, dat betekend dus dat je uren in een fla kan werken zonder em op te slaan maar wel 80 keer kan compilen. Waarom zou dat dan met AS files niet kunnen. Beetje raar en vink eerlijk gezegd ongeveer het zelfde. Dus echte appels met peren vergelijken is dit (imo) niet. Maar dat is eigenlijk een andere discussie :)
'k Weet het niet, maar 'k denk dat die automatisch na een tijdje gedeleet worden ... De oudste die er nu instaat is van 18 september !!. Ook is die folder nu zo'n 500 kb groot ...Oke, het kan zijn dat SEPY dat wel netjes doet, dat weet ik niet. Ik weet wel dat Borland zooi dat niet doet. Zo had ik op een gegeven moment een backup map op school die 5 keer zo groot was als me echte werk. Dat is dus waardeloos :) Maar als SEPY de boel zelf opruimt, is dat wel zo netjes :)
Folkert
%Europe/Berlin %712 %2005, 18:06
elcipse is ontwikkelplatform niet alleen voor java maar door de krachtige plugins ook voor actionscript, php, javascript, c ruby etc etc...
De asdt is er de laatste update redelijk op vooruit gegaan en dus zeker het proberen waard, de viewer 'flashout' die je in eclipse kan gebruiken (oa want er zijn ook nog andere wegen) is alleen al even niet meer vernieuwt en is een beetje onduidleijk over de licentie, geen open source vooralsnog dus.
het compilen is er in flash 8 ide wel op vooruit gegaan en is soms met mtasc wat lastiger te bewerkstelligen doordat er minime verschillen zijn in hoe de code (en bv de classes import etc) word gedaan.
TrueChaoZ
%Europe/Berlin %730 %2005, 18:32
elcipse is ontwikkelplatform niet alleen voor java maar door de krachtige plugins ook voor actionscript, php, javascript, c ruby etc etc...Nog even een toevoeging over Eclipse, Flex Builder2 (zie dit nieuwsbericht:http://www.flashfocus.nl/forum/showthread.php?t=4498) is een Eclipse plugin of gebaseerd op Eclipse, ik weet niet precies hoe dat in mekaar steekt, maar goed daar kan je dus AS en MXML mee maken en direct compilen naar SWFjes (Flex zonder Flex server dus), dus in de toekomst zal je denk ik deze gaan gebruiken, zeker als je serieus met webapplicaties bezig gaat zijn, als je tenminste wat geld er voor over hebt, de prijs die nu rond gaat is 1000euro voor de FlexBuilder2.
Ik gebruik zelf overigens nooit andere tools dan de Flash IDE, maar dat betekent niet dat ik tevreden ben met de tools en mogelijkheden die er binnen de Flash IDE zijn voor het opmaken en makkelijk bewerken van AS code. Ik zie absoluut de voordelen van een speciaal tooltje die alle voordelen heeft die Dauntless opgeeft in zijn startpost, jammer dat Flash ditzelf niet heeft.
Ea.Z
%Europe/Berlin %895 %2005, 22:29
ok... ff iemand me helpen...
ik zelf gebruik (nog) geen externe AS editor..
maar ik werk dan ook bijna nooit met .as bestanden..
nu de vraag: die externe AS editors, kunnen die dan AS editen die rechtstreeks uit je flash komt, of alleen .as bestanden?
Tha Narie
%Europe/Berlin %905 %2005, 22:44
Alleen AS bestanden. Maar deze kan je includen in Flash op een frame in de timeline.
#include "filename.as"
Classes werken op een andere manier, die moet je importen of aan een MC in de library koppelen.
Fl4sh3r
%Europe/Berlin %612 %2005, 15:42
Ik ben na het lezen van posts uit dit topic ook SE|PY maar ns gaan proberen. Er is één dingetje wat ik reuze irritant vind, maar geen oplossing voor kan vinden.
De accolades worden erg irritant verschoven. Automatisch accolades, haakjes en apostofs plaatsen vind ik al erg vervelend, dat heb ik gelukkig uit kunnen zetten.
De accolades worden zo geplaatst:
class Klasse {
function Functie() {
for(...) {
}
}
}
terwijl ik ze zo wil:
class Klasse {
function Functie() {
for(...) {
}
}
}
Iemand een idee of dit in te stellen is en waar?
Dauntless
%Europe/Berlin %881 %2005, 22:08
Dat probleem heb ik niet... :s .
Dus als jij:
for(var i=0; i<5; i++) {
*enter*
Intypt, zet hij de accolades op DIE manier ???
Bekijk anders m'n bijgevoegde setting file eens, misschien dat het toch opgelost kan worden?
Fl4sh3r
%Europe/Berlin %504 %2005, 13:07
De settings komen vrijwel overeen, echter...
Als ik "autocomplete {" aanzet, gaat het goed.
Als ik "autocomplete {" uitzet (zoals ik het graag wil) krijg ik dit:
for(var i=0; i<5; i++) {
*enter*
}
Die laatste accolade wordt dan een tab te veel naar links gezet... het lijkt me eigenlijk een bug. Ik zal de nieuwste bèta eens proberen.
edit:
Ook in de nieuwste bèta heb ik er last van.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.