PDA

Volledige versie bekijken : full browser achtergrond image

madeOnEarth
%Europe/Berlin %725 %2008, 18:24
Hallo,

ik druf het bijna niet te vragen maar na uren googlelen en grasduinen in verschillende boeken kom ik hier eens mijn licht op steken.

Wat ik wil bereiken is een achtergrond foto die zowel op een widescreen als op een laptop (dus verschillende browser grote) mooi mee schaalt.

Ik ben nu al een maand of twee met Flash CS3 bezig na enkele jaren ervaring in Flash MX en ik vind de overstap heel erg moeilijk.

Wat ik ondertussen heb begrepen is dat je een aparte Class moet schrijven (een .as bestand) en die koppelen aan je .swf bestand.

Maar wat moet nu precies in die Class staan, op google vind ik er een paar, maar geen enkel doet het. En koppel ik dan mijn image, die in een MC zit vanuit mijn "Bibliotheek"? Of zet ik die op mijn stage.

Ik vraag geen pasklare copy-paste oplossing, enkel een duwtje in de goede richting zodat ik CS 3 beter kan begrijpen. In mijn aangekochte tutorials vind ik hierover niets terug.

Alvast bedankt!

efixer
%Europe/Berlin %350 %2008, 09:24
In principe hoef je hiervoor geen aparte class te schrijven. Je kan gewoon op frame 1 de code plaatsen :). Je kan dan ook gewoon refereren naar je afbeeldings middels de opgegeven instancename.

Wanneer de browser van afmetingen verandert, wordt er een RESIZE event gedispatcht. Door hiernaar te luisteren weer je wanneer je de achtergrondafbeelding moet schalen.
stage.scaleMode = StageScaleMode.NO_SCALE;
stage.align = StageAlign.TOP_LEFT;
stage.addEventListener(Event.RESIZE, resizeHandler);

function resizeHandler(e:Event):void {
// hier moet de afbeelding meeschalen
}
Voor de eerste keer dat de afbeelding moet schalen (dus wanneer je de pagina laadt), kan je deze resizeHandler functie ook aanroepen.
resizeHandler(null)
Om de achtergrond volledig op de achtergrond te krijgen, moet je weten hoe breed en hoog de stage is.
// Breedte van stage
stage.stageWidth
// hoogte van stage
stage.stageHeight
Dit zijn dan ook de afmetingen die de afbeelding moet krijgen. Zorg dat de afbeelding linksboven in het scherm staat.

Ik hoop dat je nu een stuk verder komt.

Grtz

Rudi Mentair
%Europe/Berlin %339 %2008, 09:09
en waar staat dan in de code welke afbeelding wordt gebruikt, of doe je dat dan precies?
Want daar kom ik niet helemaal uit.