PDA

Volledige versie bekijken : Flash Wiigame Platform game

simoenss
%Europe/Berlin %796 %2008, 19:06
Voor een schoolproject kreeg ik de opdracht 'maak een Wiigame met flash'.
Dit spel is uiteindelijk een platform game geworden zwaar geïnspireerd door de eerste super mario bros game op NES. Het kind heeft tot nog toe geen naam dus ideeën zijn welkom.

Merk ook op dat ik weinig moeite heb gestopt in het character design, ik heb ervoor gekozen me te focussen op de technische werking van de game.

In de eerste plaats zou ik willen vragen aan de Wii-eigenaars onder de ff'ers om het spel te testen via het internetkanaal.
Je kan het spelen op volgende url :
http://www.simoenss.be/wii/eindSpel/demo.html

maar het is misschien eenvoudiger om eerst naar
http://www.simoenss.be/wii/
te surfen en daar dan op eindspel te klikken aangezien de browser op wii soms moeite heeft met het intikken van hoofdletters en mijn webspace hoofdlettergevoelig is

het spel kan ook op pc gespeeld worden op dezelfde url
wel even op de flashmovie klikken anders werkt het niet (niet nodig op Wii)
de besturing is dan als volgt :
pijltjestoetsen : links en rechts bewegen
klikken : schieten (enkel als de hero wit is dankzij een shooting star)
z : springen
x : achtergrondmuziek aan/uit zetten
shift : pauze
ctrl/appeltje toets : pauzeren stoppen/spel starten of herstarten bij gameover, levenverlies,...

Momenteel bestaat er maar 1 level aangezien dat aan de eisen van m'n school voldoet, als het wat kalmer wordt en als er interesse is zou ik later het spel graag uitbreiden
Dus als je bij de vlag op het einde komt dan heb je het uitgespeeld.
Ook even aangeven dat er soms nog wat problemen zijn met de hittests bij de grijze vijanden. Vooral de eerste grijze vijand die je tegenkomt kan wel eens voor problemen zorgen en je doden terwijl hij eigenlijk zelf dood zou moeten gaan, hier wordt nog aan gewerkt.

Denk ook niet al te lineair, er is een verborgen gedeelte in het spel en wie goed zoekt kan zelfs in de grot van SMB World 1-1 komen

Het aansturen van de wiimote werd gedaan met behulp van de Mariotoo javascript hack
http://www.lastchancemedia.com/mariotoo/

Succes !
Alle commentaar is welkom zolang deze bestaat uit opbouwende kritieken

groeten,
Simoenss

bouke_
%Europe/Berlin %715 %2008, 17:10
Ik heb het op de computer gespeeld, Er zitten een paar foutjes in bijvoorbeeld de wolken zitten voor het mannetje. Ook de ondergrond(tile) sluit niet goed aan er zit 1px tussen elk stuk. Jammer dat ik geen Wi heb :(

simoenss
%Europe/Berlin %750 %2008, 18:00
Ik heb het op de computer gespeeld, Er zitten een paar foutjes in bijvoorbeeld de wolken zitten voor het mannetje. Ook de ondergrond(tile) sluit niet goed aan er zit 1px tussen elk stuk. Jammer dat ik geen Wi heb :(

Dat van die wolken is inderdaad een probleem. Ik heb al swapDepths geprobeert maar lijkt niet te lukken. Iemand een ander idee om dit op te lossen? De wolken worden opnieuw geplaatst telkens je van map verandert, de hero wordt in het begin geplaatst. Daardoor is de depth van de hero kleiner dan die van de wolken vanaf map2.
Die pixel tussen de tiles vormt echter geen probleem op Wii waarvoor het uiteindelijk bedoelt is.
Bedankt voor de reactie

MrPee
%Europe/Berlin %683 %2008, 16:24
Werkt prima, geen andere bugs tegengekomen dan die al genoemd zijn. [heb het op de pc gespeeld].
Ik vind het balletje nog wel een beetje snel bewegen. Het zou wat soepeler kunnen.
Het spel deed me erg denken aan bounce, dat ik ooit op mijn mobiel had. Dat was ook een balletje door een landschap bewegen. Was ik echt verslaafd aan.

Het loopt lekker.

simoenss
%Europe/Berlin %678 %2008, 16:17
Blij dat je je er een beetje mee hebt kunnen amuseren :) Nu nog wachten op een Wii-tester

Olorin
%Europe/Berlin %902 %2008, 21:39
Hier is een Wii tester :)

Wii Problemen:
- Het spel past niet helemaal in beeld (de onderste rij tiles zit buiten beeld)
- In/uitzoemen met + en - werkt niet, waarschijnlijk door die javascript hack.
- Als ik scroll met B, dan werkt de ingame besturing helemaal niet meer.

Game puntjes die beter kunnen:
- een klein beetje versnelling en vertraging zou fijn zijn. Je balletje gaat nu meteen op maximale snelheid en stopt ook meteen als je de pijltjes los laat. Als je de snelheid een klein beetje laat opbouwen en afnemen voelt het veel realistischer.
- Meervoud van life is lives, met een v :)

Verder werkt het allemaal best aardig, maar als je een game speciaal voor de Wii maakt, dan kan je denk ik beter wat aanpassingen maken zodat je alleen de pointer en de A knop gebruikt.
Bijvoorbeeld: Zit de pointer links van de bal -> beweeg links. Zit de pointer rechts van de bal -> beweeg rechts. Springen kan dan met A, of met een beweging omhoog (rollover grote onzichtbare button boven in het scherm ?)

Succes ermee!

simoenss
%Europe/Berlin %000 %2008, 00:00
Allereerst bedankt voor de mooie feedback, hier kan ik zeker wat mee en zal ik ook iets mee doen! Momenteel ben ik wel druk in stage en dit is zo één van die persoonlijke projecten die traag maar zeker tot stand komen dus wanneer de veranderingen er zullen zijn is nog niet zeker

Als je een game speciaal voor de Wii maakt, dan kan je denk ik beter wat aanpassingen maken zodat je alleen de pointer en de A knop gebruikt.
Bijvoorbeeld: Zit de pointer links van de bal -> beweeg links. Zit de pointer rechts van de bal -> beweeg rechts. Springen kan dan met A, of met een beweging omhoog (rollover grote onzichtbare button boven in het scherm ?)

De besturing met enkel A en de pointer is de standaard op de wiibrowser. Omdat dit gestart is als schoolproject moest ik dit uitbreiden. Daarom heb ik de javascript hack Mariotoo dan ook gebruikt. Misschien maak ik in de toekomst wel een alternatieve versie, dan kan je nog kiezen hoe je het liefst speelt

Meervoud van life is lives, met een v :)

Weet ik, :# , een beetje beschaamd dat ik dat over het hoofd heb gezien. bedankt om het te melden!

Wii Problemen:
- Het spel past niet helemaal in beeld (de onderste rij tiles zit buiten beeld)

Deze is wel vreemd, heb ik totaal geen last van, nu al op 3 verschillende televisies bekeken en lukt telkens goed. Kan je misschien de specificaties van je televisietoestel eens meegeven, alhoewel dat eigenlijk niet terzake zou mogen doen.

Nogmaals bedankt!
Simoenss

Olorin
%Europe/Berlin %380 %2008, 09:08
Ik heb het net nog even getest nadat ik m'n Wii op 4:3 heb ingesteld. Dan past het spel wel helemaal in beeld, maar op Widescreen dus niet.

JanHoos
%Europe/Berlin %843 %2008, 20:14
offtopic: wat voor opleiding doe je? ( doe zelf digitale communicatie en moet ook net een flash game maken, wie weet maak ik er ook wel één voor de Wii :D )

simoenss
%Europe/Berlin %891 %2008, 21:23
Ik volg multimedia en communicatie technologie in Kortrijk, België
kortweg MCT
denk (aan de hand van de namen) gelijklopende richtingen zijn
als je beslist een spel voor wii te maken wil ik je zeker m'n research doorsturen, moet je maar even PM'en om email uit te wisselen

Ea.Z
%Europe/Berlin %009 %2008, 00:13
Ik volg multimedia en communicatie technologie in Kortrijk, België
kortweg MCT
denk (aan de hand van de namen) gelijklopende richtingen zijn
als je beslist een spel voor wii te maken wil ik je zeker m'n research doorsturen, moet je maar even PM'en om email uit te wisselen
Nog een slachtoffer van de PIH ^^

3de jaar multimedia?

simoenss
%Europe/Berlin %374 %2008, 08:59
Nog een slachtoffer van de PIH ^^

3de jaar multimedia?

Inderdaad ja ;)