Volledige versie bekijken : frame in mc laden m.b.v rollover...lukt niet..
DocM
%Europe/Berlin %906 %2005, 22:45
Hey mensen,
zoals mijn titel eigenlijk al zegt, ik maak mijn buttons altijd op de manier van mc's aansturen m.b.v onzichtbare knop. Maar, nu wil ik graag dat als je er over heen gaat, hij ín een movieclip 'Hosting_btn' frame 5 laad...alleen hij doet niet wat ik zeg :( haha...
dit is mijn script:
on (rollOver){
gotoAndPlay("hostingbtn_on")
}
on (rollOver){
_root.Hosting_btn.gotoAndPlay(5);
}
ik weet niet of _root.Hosting_btn.gotoAndPlay(5); klopt want dat heb ik van een ander stukje uit t forum hier, omdat ik eerst gezocht had...kon t helaas niet vinden :(
Vriendelijk bedankt voor de hulp !
Greetz, Michel
Laiverd
%Europe/Berlin %978 %2005, 00:29
Ik begrijp de vraag niet helemal, dus probeer het nog eens. Je zegt dat je een frame wilt laden in een movieclip ... forget it but. Zo werkt het niet.
John
DocM
%Europe/Berlin %488 %2005, 12:43
hmmm ja idd. om het simpel te zeggen:
in MC_1 heb ik zeg maar MC_2 zitten...ik wil graag met een button die MC_2 laten bewegen...Maar dat wil dus niet?
En nog een klein extra vraagje...waar kan ik de naam van mijn Scene veranderen?
Thnx :)
Laiverd
%Europe/Berlin %492 %2005, 12:49
De vraag is natuurlijk waar die button zich bevindt. De naam van een scene kun je veranderen in het scenepanel, maar dat had je ook in de handleiding kunnen vinden ;)
DocM
%Europe/Berlin %542 %2005, 14:01
hehe oja natuurlijk :p ik bedacht het alleen toen ik het typte dus vandaar dat ik het maar direct vroeg :p
de button bevind zich on stage, waar MC_1 zich ook bevind...
Laiverd
%Europe/Berlin %553 %2005, 14:17
En hoe had je het 'bewegen' bedacht; zit er in MC2 een motion tween? Of is MC2 de motiontween in MC1? Of is MC2 gewoon een 1-frame movieclip die zich in MC1 bevindt en die je met actionscript wilt laten bewegen. U ziet; we hebben diverse en verschillende mogelijkheden ;)
John
DocM
%Europe/Berlin %562 %2005, 14:30
woej, inderdaad, ik zal dan ook maar ff er bij zeggen dat ik met AS net om de hoek kom kijken hoor. even kijken hoe ik het goed zeg... MC2 ís de motiontween ín MC1
Michel.
Laiverd
%Europe/Berlin %580 %2005, 14:56
Als ik de opzet nu goed begrijp is het dan:
jebutton.onRelease = function(){
MC_1.play();
}
Dit is een FRAME script dat er vanuit gaat dat de instancename van je button 'jebutton' is en dat je in MC_1 een movieclip MC_2 hebt die je bijvoorbeeld van links naar rechts motiontweened.
Mocht bovenstaande niet goed werken, dan heb ik het toch niet goed begrepen ;) en moet het waarschijnlijk:
jebutton.onRelease = function(){
MC_1.MC_2.play();
}
zijn. Je ziet dus: het is heel simpel; je loopt gewoon de tijdlijnen (die je benoemd met de instancenames MC_1 en MC_2) af, tot je bent waar je moet zijn.
John
P.s. O ja, MC_1 en MC_2 zijn natuurlijk de INSTANCENAMES
DocM
%Europe/Berlin %582 %2005, 14:59
ok dan, ik ga hem even testen !
Ik heb nog iets gevonden over paths, volgensmij is dat ook bruikbaar, maar is geschreven voor flash 4/5 dus niet echt up to date... ( http://www.actionscripts.org/dutch/beginner/paths/index.shtml )
vriendelijk bedankt :)
Laiverd
%Europe/Berlin %584 %2005, 15:01
Al die setProperty() dingen uit die tutorial zou ik maar even skippen (is nl. verouderde syntax); verder lijkt het me op het eerste gezicht een uitgebreidere uitleg van wat ik hierboven kort heb beschreven. Misschien heb je hier ook nog wat aan: http://home.hccnet.nl/john.mulder/sae/multiple%20timelines.pdf
John
DocM
%Europe/Berlin %594 %2005, 15:16
ok, sla ik dat over. En ja die link is zeker handig ! Door die onderste zin lijkt het wel of ik op school zit haha "Bedenk een plan" dat is op school ook nr 1 die gezegd wordt :) dus zal wel heel handig zijn neem ik aan.
jebutton bedoel je de instance name mee toch? want volgensmij klopt het wel wat jij zegt met je eerste code, hij werkt alleen ff nog niet. hij moet frame 5 spelen dus dan wordt het toch zo? :
hosting.onRelease = function() {
Hosting_mc.play(5);
}
hosting is de button en Hosting_mc is de Movie Clip
woopz, je p.s. over het hoofd gezien :) snap m nu geloof ik, ff weer proberen.
Laiverd
%Europe/Berlin %600 %2005, 15:24
Als de instancename van de button 'hosting' is en de naam van de mc 'Hosting_mc' en je wilt dat die mc gaat spelen VANAF frame 5, dan klopt het behalve dan dat play() gotoAndPlay() zou moeten zijn. It's in the details: let ook even op dat as case-sensitive is, en dat bv. Hosting niet hetzelfde is als hosting voor de flash player.
John
DocM
%Europe/Berlin %623 %2005, 15:58
yeah :D hij doet het !! hehe
heel erg bedankt :D
maar nog 1 dingetje; altijd als ik iets typte van bv onRelease dan kwam er een klein menutje nadat ik on had getypt, die is nu weg en ik kan hem nergens vinden om weer aan te zetten...weet jij waar ik dat weer aan zet? want dat was wel handig
:) Nogmaals bedankt :)
Laiverd
%Europe/Berlin %628 %2005, 16:04
Waarschijnlijk heb je het over code hints. Als je het even opzoekt in de handleiding; volgens mij staat daar wat over beschreven. Kort gezegd komt het erop neer dat als je je instancenames van een bepaalde suffix voorziet, dat dan de code hints voor dat object worden getriggered. De suffixen zijn bv. _btn (voor een button), _mc (voor een movieclip), _xml (voor een xml object), _txt (voor een tekstveld). Als je dan een button hebt met mybutton_btn als instancename, dan wordt de code hint getriggered zodra je mybutton_btn. hebt getypt. Er zit overigens in het actionscript panel ook een button om de code hint handmatig te triggeren als ie even weg is (je moet dan nog steeds wel die suffixen hebben gebruikt en de cursor volgens mij vlak achter de punt zetten, of in sommige gevallen achter het ( haakje. Even mee stoeien dus).
John
DocM
%Europe/Berlin %635 %2005, 16:15
ha gevonden :D Bedankt, i rest my case hier :)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.