Volledige versie bekijken : [AS Monthly] 5Ki
Mr. Black
%Europe/Berlin %731 %2008, 17:32
5Ki
Webapplicaties worden steeds groter, klanten gaan steeds meer vragen. SWF-bestanden van over de 200 KibiByte moeten geen uitzondering meer vormen. En het mooie ervan is dat het ook gewoon kan: want wie er vandaag de dag nog geen DSL heeft, kan het wel vergeten.
Maar de betere scripters denken minimalistisch: niet een plaatje vooraf importeren, maar laden tijdens runtime. Geen onnodige functies, wat geen taak heeft gaat weg. Geen operators als !=, ==, maar bitwise operators. En ga zo maar door.
Opdracht
Maak een mini-applicatie! De maximale grootte van de SWF is 5 KiB, kom daar niet boven. Voor de rest mag je alles maken. Een paar ideetjes:
Simpel spelletje
RSS-lezer
Fun met pixels
Foto-editor
Experimentele ToDo-applicatie
Ja, wie wint er dan?
Goede vraag. Op het einde mag iedereen stemmen, daar zal het van afhangen. Maar ik vraag je om te stemmen op het idee dat
veel functies heeft
origineel is
veel moeite heeft gekost
Uiteraard gaat het niet om het design, met 5Ki kan je daar weinig van maken.
Nog een laatste demonstratie:
var f:TextField = new TextField();
f.text = "This is my info";
this.addChild( f );
De code hierboven is (in SWF-vorm) 416 bytes.
var f = new TextField();
f.text = "This is my info";
this.addChild( f );
Maar deze code is 636 bytes! Dus datatyping weglaten vergroot je SWF. Just a thought...
Criteria
Alleen zelf gemaakte scripts mogen ingestuurd worden.
Alle ingezonden scripts zijn ActionScript 3.0.
De scripts worden na de deadline zeker vrij gegeven. Als je wilt mag dit natuurlijk vroeger. Ook vroege schetsen, UML diagrammen, en API's zijn leerrijk en dus zeker welkom, maar absoluut geen verplichting.
Er staat geen limiet op het aantal deelnames per persoon. Er zijn geen prijzen verbonden aan het al dan niet winnen, dus van extra deelnames kunnen we alleen bijleren. Maak dus gerust een tweede inzending, als je er tenminste de tijd ervoor hebt.
Samen aan een inzending werken mag, maar vermeld wel met wie je hebt samen gewerkt.
Na het verstrijken van de deadline kunnen alle leden stemmen op de inzending die zij het beste vinden. Wel vragen we om vooral te letten op de code en de creativiteit, en in mindere mate op het grafische gedeelte. Het is immers een AS monthly.
Inzendingen
Neuro (http://www.neuroproductions.be/uploads/ff/twitter_browser/)
Pimm (http://flashfocus.nl/forum/attachment.php?attachmentid=8640)
Deadline
Schrikkeljaar of niet, Black's telling gaat gewoon keihard door:
23 : 59 : 59 op maandag 24 Maart 2008
Veel plezier met de minimalisatie! :)
Beehold,
Mr. Black
darkslayer
%Europe/Berlin %838 %2008, 20:07
De .as files mogen dus zo groot als je zelf wilt?
Maak een mini-applicatie! De maximale grootte van de SWF is 5 kB, kom daar niet boven.
Mr. Black
%Europe/Berlin %861 %2008, 20:40
Op het moment dat jij op Ctrl + F11 (of Ctrl + Enter) drukt, maak Flex (of Flash) van de FLA én alle AS-bestanden één SWF. Het is niet zo dat je voor de SWF nog AS-bestanden nodig hebt - die worden allemaal meegecompileerd.
Doe je mee? :)
allemensen
%Europe/Berlin %571 %2008, 13:42
Doet de flex compiler bij jullie ook vreemd? Bij mij compileerde hij namelijk een script op 3 verschillende groottes, namelijk 732, 733, en 744 bytes (gewoon om ff te testen)
M0L
%Europe/Berlin %661 %2008, 15:52
ff voor de duidelijkheid:
5 k: 5120 bytes of 5000 bytes ?
en afgerond 5k, dus 5,4 mag ook of maximaal 5,000 k ?
kan natuurlijk het verschil maken ;)
Mr. Black
%Europe/Berlin %712 %2008, 17:06
Over die discussie is het laatste woord nog niet gezegd, maar wij gebruiken de kilobyte zoals hij nu is vastgelegd: check dit artikel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilobyte). Dus 5 kB = 5000 B!
Geen afronding, maximale grootte is 5000 B. :)
M0L
%Europe/Berlin %762 %2008, 18:18
Ik ben nu bezig met een 5kb game, je kunt met 5 kb eigenlijk nog best veel !
De game is nu eigenlijk af en hij is nog mar 2 kb :P , dus ga um nog uitbreiden en betere graphics toevoegen.
Pimm
%Europe/Berlin %895 %2008, 21:29
Over die discussie is het laatste woord nog niet gezegd, maar wij gebruiken de kilobyte zoals hij nu is vastgelegd: check dit artikel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilobyte). Dus 5 kB = 5000 B!
Geen afronding, maximale grootte is 5000 B. :)Juist, kilo (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilo_%28SI-prefix%29) staat in de wetenschap nu eenmaal voor 1000, dus 5 kB is 5000 bytes.
M0L refereert naar KiB (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kibibyte) (kibibyte), dat 1024 (2¹º) bytes is. 5 KiB is dus 5120 bytes.
Zie veelvouden van bytes.
TheDutch
%Europe/Berlin %473 %2008, 11:21
Voor opslag geldt KibiByte. Wanneer jij op je computer opvraagt hoeveel KB iets gebruikt is het altijd KibiByte en niet(!) kiloByte. Daarom lijkt het mij beter om KibiByte te hanteren, wel zo logisch :).
Ik ben nu bezig met een 5kb game, je kunt met 5 kb eigenlijk nog best veel !
De game is nu eigenlijk af en hij is nog mar 2 kb :P , dus ga um nog uitbreiden en betere graphics toevoegen.
Netjes! :D
Ik ben bezig met een Wordpress client (geen SWX!). Zit momenteel op 2,96 KB dus moet voorzichtig zijn anders zit ik over de 5KB heen :).
// EDIT: Bytes go fast! 3,9KB alweer maar zou net allemaal moeten kunnen. Na afloop even code optimaliseren voor bytesize :).
// EDIT2: Nog maar 800bytes te gaan..spannend!
TheDutch
%Europe/Berlin %496 %2008, 11:55
Voor opslag geldt KibiByte. Wanneer jij op je computer opvraagt hoeveel KB iets gebruikt is het altijd KibiByte en niet(!) kiloByte. Daarom lijkt het mij beter om KibiByte te hanteren, wel zo logisch :).
Mr. Black
%Europe/Berlin %641 %2008, 15:24
Ok, 5 KibiByte dus (= 5120 bytes). :)
Zelf ben ik ook lekker bezig, zit nu op 2,4 KiB.
Mag-ie sticky?
GBest
%Europe/Berlin %792 %2008, 19:00
Alleen zelf gemaakte scripts mogen ingestuurd worden (en ga dus ook niet een sudokuSolver van internet halen en vervolgens overschrijven in ActionScript 3: kom echt met iets wat je zélf heb bedacht).
En wat nu asls je zelf een sudoku zolver hebt gemaakt ;). Met een andere interface is die echt wel onder de 5 kb te krijgen ;). Maar ik broed op nog iets originelers
Mr. Black
%Europe/Berlin %840 %2008, 20:10
Oeps, gewoon gekopiëerd van de vorige. :D
Ik heb alle K's even in Ki's veranderd voor de duidelijkheid. :)
Neuro
%Europe/Berlin %941 %2008, 22:35
De mijne is af :D
Ik heb nog 2k over om hem te verbeteren. suggesties zijn welkom.
Geef een public Twitter username in en begin te browsen.
clicken en draggen.
Twitter browser (http://www.neuroproductions.be/twitter_friends_network_browser/)
mknol
%Europe/Berlin %100 %2008, 02:24
Mijn muisvolger vuur tot nu toe [931 bytes]
Neuro
%Europe/Berlin %507 %2008, 12:10
Ziet er al goed uit mknol, en nog genoeg bytes over ;)
Ik heb die van mij nog wat bijgeschaafd: een extra optie, instructies en een preloader er aan toegevoegd voor een halve k. :D, nu is hij echt af.
Ik besluit nu al dat je met 5k enorm veel kan doen, ik heb niet het gevoel dat ik ergens heb aan ingeboet. Ook niet aan het design.
Ik ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen :)
TheDutch
%Europe/Berlin %565 %2008, 13:35
Je teksten zijn alleen niet echt leesbaar Neuro...zou je met een mouse over kunnen verhelpen :).
Neuro
%Europe/Berlin %650 %2008, 15:37
Je teksten zijn alleen niet echt leesbaar Neuro...zou je met een mouse over kunnen verhelpen :).
U vraagt, wij draaien. Perfect is het nog niet, maar ik vermoed dat het toch al iets duidelijker is. :)
TheDutch
%Europe/Berlin %815 %2008, 19:34
Ik zie eerlijk gezegd weinig verschil. Je kunt trouwens het hoofd twitter account niet verslepen :).
ps. Hoe heet dat effect trouwens met die lijntjes? Zeer interessant om flows mee neer te zetten!
Neuro
%Europe/Berlin %868 %2008, 20:51
Ik zal er nog eens naar kijken :)
Hoe heet dat effect trouwens met die lijntjes? Zeer interessant om flows mee neer te zetten!
Geen idee, wat bedoel je juist?
TheDutch
%Europe/Berlin %291 %2008, 06:59
Mr. Black,
Hoe zit het eigenlijk met Flex en Flash classes? Mogen die wel gebruikt worden omdat dit code is die Adobe reeds gemaakt heeft om mee te leveren met producten, dus los van core ActionScript 3.0 functionaliteit. Dan heb ik het over deze packages:
Flash CS3: fl.*
Flex 2/3: mx.*
Puur ActionScript 3.0 is namelijk enkel en alleen flash.* :).
Waarom ik dit vraag is omdat je in Flex Builder met een ActionScript project geen toegang hebt tot de packages hierboven. Je hebt dan alleen toegang tot flash.* het pure ActionScript 3.0. Het kwam toen in me op dat het gebruik maken van bijvoorbeeld het Flash CS3 package fl.motion.easing.* hetzelfde is als gebruik maken van een package gemaakt door bijvoorbeeld Aral Balkan. Kortom iemand met Flash CS3 of Flex SDK heeft een extra library tot zijn beschikking die iemand die puur ActionScript 3.0 programmeert niet heeft. Ze hebben dus een grote voorsprong.
Mij maakt het persoonlijk niet heel veel uit maar wellicht toch iets om over na te denken.
Die vierkantjes met die lijnen met weer vierkantjes eromheen. Op internet kan ik enkel de naam Node vinden, maar denk niet dat dit de juiste naam ervoor is :).
TheDutch
%Europe/Berlin %292 %2008, 07:01
Die vierkantjes met die lijnen met weer vierkantjes eromheen. Op internet kan ik enkel de naam Node vinden, maar denk niet dat dit de juiste naam ervoor is :).
Neuro
%Europe/Berlin %411 %2008, 09:51
1)Ik weet niet of dat probleem zich echt stelt, omdat je mx en fl classes volgens mij snel boven de 5k zal zitten?
2) Node lijkt mij de correcte term? men 'vierkant' classe noemt ook Node, denk aan child node, root node, composite node... :)
TheDutch
%Europe/Berlin %424 %2008, 10:10
1) Met fl.* zit je niet snel boven de 5k denk ik. Die classes zijn een stuk minder groot dan mx.*. Denk aan fl.motion.easing.* en dergelijken. Het gaat er meer om dat iemand met Flash CS3 bijvoorbeeld de easing package kan gebruiken zonder het zelf te maken terwijl anderen die niet met Flash CS3 werken dit allemaal zelf moeten maken. Dit kan het op momenten minder eerlijk maken. Maar goed zoals ik al zei maakt het mij persoonlijk niet heel veel uit. Wil er dus niet al te veel op gaan stampen nu ;).
2) Klopt wel, ik snap de link, maar "Node" alleen vind ik niet zoveel zeggen. Ahh well "Node" it is :).
mknol
%Europe/Berlin %895 %2008, 21:29
Neuro, die van jou ziet er goed uit zeg. Kun je in het kort misschien uitleggen hoe je een dergelijke view maakt / opbouwt?
ps. mijn topic is nog AS2 , dus die mag vergeten worden [V] Ik maak nog een as3.0 ding misschien.
(oei :O mark heeft de regels niet gelezen voordat hij postte)
TheDutch
%Europe/Berlin %380 %2008, 09:08
Een aantal dingen die ik heb ontdekt tijdens de ontwikkeling van mijn 5K projectje :).
Met 5K kan best een hoop bereikt worden, al vraagt het ene soort project nu eenmaal meer dan het andere. Toch ben je zeer snel beperkt in je doen en laten met 5K. Zelf zit ik nu op 4.7K en heb dus nog maar +/- 300 bytes over, dat terwijl ik nog zat wensen heb die ik erin wil hebben.
Gelukkig zijn er een aantal manieren om de grootte van de SWF wat te verminderen. Hieronder zie je er een aantal interessante punten die ik de afgelopen dagen ontdekt heb :
1. Gebruik zo min als mogelijk losse functies of classes. Hoe meer code in één functie uitgevoerd kan worden des te kleiner wordt de SWF.
2. FOR EACH maakt de SWF kleiner dan de FOR en WHILE loops.
3. Class namen, instance variables, en functie namen worden opgeslagen in de SWF, dus wanneer je die zo kort als mogelijk houdt scheelt dat in de grootte van de uiteindelijke SWF.
4. Gebruik zo min als mogelijk variables, zelfs als je een waarde op meerdere plekken wilt gebruiken. Het nummer of string '25' gebruiken op 10 plekken kost een stuk minder bytes dan deze waarde aan een variable toekennen en die gebruiken.
5. Haal uiteindelijk alle trace() aanroepen weg deze gebruikt ook tientallen bytes.
6. Zet bij de constructor geen return type "void" neer, dit scheelt +/- 8 bytes. Bij andere functies die niets teruggeven moet je juist wel "void" neerzetten om bytes te besparen.
7. Gebruik voor arrays en objecten niet de literal syntax. Een array aanmaken met "new Array()" gebruikt minder bytes dan met []. Datzelfde geldt voor een object, "new Object()" gebruikt minder bytes dan {}. Dit geldt niet voor strings en numbers!
Dit is uiteraard vooral handig om toe te passen aan het einde om bytes te winnen. Zoals ik al zei heb ik nog maar +/- 300 bytes te gaan, dus voor mij scheelt elke byte (spannend!) :D.
Neuro
%Europe/Berlin %414 %2008, 09:57
wat "vuile" trucs
8. maak alle private functions public, en public functions niet declareren, gewoon "function" (wel niet uitgebreid getest)
9. Alle events kan je opvangen met een flash.events.Event, gebruik gewoon de juiste string in je addEventListener.
@mknol: ik zal vanavond een eenvoudig voorbeeldje proberen te maken (mijn inzending moet ik nog wat opkuisen)
TheDutch
%Europe/Berlin %424 %2008, 10:10
Neuro, bij mij wordt de SWF juist groter als ik de access modifier omit. Bij instance variables maakt de access modifer public de SWF wel kleiner dan private :).
Neuro
%Europe/Berlin %841 %2008, 20:11
Je hebt gelijk, dat werkt niet echt :)
@mknol en andere geïnteresseerde
De basis van mijn Twitter ding is het composite pattern (http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_pattern)
Waar komt het eigenlijk op neer: je maakt een object waar je instanties van dat object in kan steken. Een wellicht bekend voorbeeld van een composite pattern is de displaylist van flash zelf. Je kan verschillende sprites in sprites steken, waarin je weer andere sprites kan steken...
Om de instanties op te slagen heb je hebt een add functie nodig vb:
public class Node
{
private var node_arr:Array =new Array()
public var name:String
public function Node(name_:String)
{
name =name_
}
public function add(node:Node):void
{
node_arr.push(node)
}
}
je kan het dus zo gebruiken:
var node1:Node =new Node("1")
var node2:Node =new Node("2")
node1.add(node2)
var node3:Node =new Node("3")
node1.add(node3)
var node4:Node =new Node("4")
node3.add(node4)
Eigenlijk hetzelfde zoals je een addChild functie hebt bij displayObjectContainers
Op zich niets bijzonder, maar wat is nu het fantastische hieraan:
Als je in de node nog een functie "doeiets" toevoegd...
public class Node
{
private var node_arr:Array =new Array()
public var name:String
public function Node(name_:String)
{
name =name_
}
public function add(node:Node):void
{
node_arr.push(node)
}
public function doeiets():void
{
trace ("-------------")
trace (name)
for each (var n:Node in node_arr)
{
doeiets()
}
}
}
...kan je nu vanuit rootnode alle nodes iets laten doen
node1.doeiets()
//geeft dan iets als
/*
-------------
1
-------------
2
-------------
3
-------------
4
*/
Dat is eigenlijk in het kort het basis principe (Correct me if I'm wrong, ik ben maar een 'designer' ;))
Een gestripte versie van de mijn inzending in bijlage. Ik weet alleen niet dat het een echt goed voorbeeld is, ik bedenk me net dat het eigenlijk nog eenvoudiger moet kunnen.
De echte versie moet ik nog opkuisen.
mknol
%Europe/Berlin %872 %2008, 20:56
KOEL! :D Ik ga me er eens in verdiepen, het klinkt in ieder geval heel erg interessant.
Neuro
%Europe/Berlin %684 %2008, 16:25
Graag gedaan :)
btw:Ik heb een counter op de pagina gezet, en wat bleek tot mijn grote verbazing:
Mijn twitter browser is ondertussen een klein succes, er word over geblogd en massaal gestumbeld. Ook de del.icio.us bookmarks zijn niet mis
http://del.icio.us/url/f5ed115d21c59571f8963d9b8e6385ba
Waar een AS Monthly niet goed voor is :D
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in viral marketing, twitter duidelijk een goede plaats om te starten.
Maar genoeg over mijn twitter ding, Waar blijven de andere inzendingen? (vol ongeduld ;) )
M0L
%Europe/Berlin %814 %2008, 19:32
Ik ben nog bezig met een spel. Het idee is niet echt orgineel.
Ik zit op 2 kb en het spel werkt al bijna perfect. Nog en menu erbij en de graphics verbeteren.
Ben nog best verbaasd met wat je allemaal met 5 kb kunt doen.
ath92
%Europe/Berlin %481 %2008, 11:32
Mag zeker geen AS 2.0 zijn ? :P Ik ben namelijk ook bezig met een spelletje, zag deze topic staan, zag vervolgens dat mijn game nog maar 800 bytes was (alleen de "engine", dat wel).... Maar als het niet mag zal ik m'n game maar eens even proberen om te zetten naar AS3, als dat lukt tenminste :P
Verder leuke monthly (hoewel ik er eigenlijk niet zo vaak anar kijk, en jullie mij wss ook nog nooit in de monthlies hebbenn gezien ;))
Mr. Black
%Europe/Berlin %513 %2008, 12:20
Mag zeker geen AS 2.0 zijn ?
Open hetzelfde topic in ActionScript 1 & 2 en leef je uit! :)
Nog 2 dagen tot de deadline! TheDutch, waar blijft jouw inzending? Je was zo enthousiast begonnen, maar nu loopt het vast? Of wacht je gewoon tot de deadline?
En M0L, je zei precies hetzelfde 3 weken geleden ook. :D
Even over mijn inzending: ik ben dus bezig met een ToDo-applicatie, maar alleen de basis van het idee is al 7 kB. Die zien jullie eerdaags dus wel in de TestCase verschijnen, maar voor deze 5K-monthly doet 'ie niet meer mee. Ik kan kijken of ik in het weekend nog iets in elkaar kan prutsen, wie weet...
Maar kom op mensen, script er op los! Ik hoop niet dat er net zoals de vorige keer maar 2 inzendingen komen - zou jammer zijn. :)
ath92
%Europe/Berlin %516 %2008, 12:23
Dan maak ik er toch maar AS3 van (heb hier essential actionscript 3.0 liggen, alleen geen tijd voor en een behoorlijk dikke pil :| :P) Denk dat het wel lukt, zo heel moeilijk zijn die AS 3 event handlers toch niet (is namelijk waarschijnlijk het moeilijkste in mijn geval ;)
TheDutch
%Europe/Berlin %549 %2008, 13:10
Nog 2 dagen tot de deadline! TheDutch, waar blijft jouw inzending? Je was zo enthousiast begonnen, maar nu loopt het vast? Of wacht je gewoon tot de deadline?
Weinig tijd de laatste weken. Ben al redelijk ver en probeer het maandag af te krijgen. Zit vooral met bytes te kort :).
Pimm
%Europe/Berlin %721 %2008, 17:18
Ik ben aan twee dingetjes begonnen, deze heb ik afgemaakt.
Vrij simpele applicatie, hij schildert foto's. SWF is 2983 bytes, dus 3,0 kB of 2,9 KiB.
De SWF zou nog veel kleiner kunnen. Je zou die nasty shit die eerder in dit topic genoemd is kunnen toepassen. De BitmapDataLoader en de FlickrTagLoader zijn aangepaste versies van degene die in mijn persoonlijke engine/framework zitten en bevatten daarom veel functies die niet nodig zijn in deze applicatie, die kunnen er ook uit gesloopt worden. Als voorstander van nette en leesbare code doe ik dat niet tenzij het nodig is, en het bleek ook bij deze monthly niet nodig te zijn.
Mr. Black
%Europe/Berlin %751 %2008, 18:01
Leuke applicatie. :)
Wel basic, zoals je zelf al zei, jammer dat je geen tijd meer had om de overige 2 kB op te gebruiken. Toch zijn we blij met iedere inzending.
@ de rest:
Nog 7 uur! Ook al is je applicatie niet helemaal klaar, post hem gewoon! Iets inleveren is beter dan helemaal niets. Hup, hup! :)
M0L
%Europe/Berlin %751 %2008, 18:01
Open hetzelfde topic in ActionScript 1 & 2 en leef je uit! :)
En M0L, je zei precies hetzelfde 3 weken geleden ook. :D
Even over mijn inzending: ik ben dus bezig met een ToDo-applicatie, maar alleen de basis van het idee is al 7 kB. Die zien jullie eerdaags dus wel in de TestCase verschijnen, maar voor deze 5K-monthly doet 'ie niet meer mee. Ik kan kijken of ik in het weekend nog iets in elkaar kan prutsen, wie weet...
Maar kom op mensen, script er op los! Ik hoop niet dat er net zoals de vorige keer maar 2 inzendingen komen - zou jammer zijn. :)
Ja het schiet ook niet echt op :D
Neuro
%Europe/Berlin %763 %2008, 18:19
Bij deze mijn source
(heb wel geen tijd gehad om ze op te kuisen)
Verder zit er ook een noodzakelijk api.php bestand bij (Twitter heeft 3 weken geleden zijn crossdomain.xml gewijzigd :( )
TheDutch
%Europe/Berlin %941 %2008, 22:35
Ik ga het niet redden, volgende keer beter. Te veel andere dingen waar ik mijn tijd in moet steken.
Mr. Black
%Europe/Berlin %480 %2008, 11:31
Ik ga het niet redden, volgende keer beter. Te veel andere dingen waar ik mijn tijd in moet steken.
Jammer. :)
Helaas was de deadline vannacht - en er zijn nu 2 inzendingen. Het ging eigenlijk net zoals bij de vorige Monthly: in het begin veel enthousiasme en veel deelnemers, maar uiteindelijk dan maar twee inzendingen. Wat kunnen we hieraan doen? Hoe kunnen we zorgen dat er weer minstens 10 inzendingen komen (net zoals bij sommige van vroeger)?
Is er te weinig tijd? Is het onderwerp niet leuk? Is het onderwerp te moeilijk, neemt het teveel tijd in beslag?
Maar ook belangrijk: hoe kunnen we dit voorkomen?
Alle ideeën zijn van harte welkom. :)
Pimm
%Europe/Berlin %648 %2008, 15:34
Mijn twee cent:
Laten we met z'n allen één product ontwikkelen. We:
maken een plan. Wat is ons doel deze maand?
stellen een ToDo list op. Wat moet er gebeuren om dit te realiseren en wanneer moet welk onderdeel af zijn om klaar te kunnen zijn aan het einde van de maand?
ontwikkelen het product.Om met meerdere programmeurs tegelijk te kunnen werken lijkt het me handig om met een subversion (http://en.wikipedia.org/wiki/Subversion_%28software%29) server te werken. Verder zullen we zo transparant en leesbaar mogelijk moeten werken, daar onder versta ik duidelijke namen gebruiken; commentaar toevoegen als je denkt dat dat nodig is en duidelijk beargumenteren waarom je een code verandert als je dat doet.
Pair Programming is een manier om code zo foutloos en simpel mogelijk te krijgen. In ons geval zouden we dit bijvoorbeeld als volgt kunnen doen: degene die code schrijft, aanvult of aanpast is de driver die mogelijk in de code een "navigator nodig" tag toevoegt; vervolgens bekijkt een andere programmeur, de navigator de code kritisch, overlegt met de driver over verbeteringen en verwijdert uiteindelijk de "navigator nodig" tag.
Aan het einde van de maand kijken we terug op die maand. Hebben we ons doel gehaald? Hoe zouden we onszelf of onze werkwijze kunnen verbeteren?
Dit idee heeft wat mij betreft drie voordelen t.o.v. het huidige Monthly systeem: Door te werken met andere programmeurs leer je van anderen en leren anderen van jou. Feedback wordt geleverd tijdens het ontwikkelen terwijl bij ons huidige systeem feedback vaak achteraf wordt geleverd (als het "te laat" is). Omdat een deelnemer niet in zijn/haar eentje een heel product hoeft af te werken maar ook een kleine bijdrage kan leveren ligt de drempel om mee te doen veel lager.
allemensen
%Europe/Berlin %798 %2008, 19:10
Dit houd ook in dat alles met de flex compiler gecompileerd moet kunnen worden, want niet iedereen heeft flash CS3 (zoals ik)
Pimm
%Europe/Berlin %803 %2008, 19:16
Dit houd ook in dat alles met de flex compiler gecompileerd moet kunnen worden, want niet iedereen heeft flash CS3 (zoals ik)En ik. Maar sinds dit om AS gaat lijkt me dat vanzelfsprekend.
nitrocrime
%Europe/Berlin %821 %2008, 19:43
En het lijkt mij ook wel handig om eerst een enquête te maken met een paar ideeën voor het programma.
Dan mag heel ff mee stemmen voor wat ze willen zien.
En in datzelfde topic kan je je ook inschrijven en op welke punten jij het beste bent zeggen.
Zo heb je meer kans op een leuk programma maken en iedereen een goede taak te geven.
En om in contact te blijven een topic voor het proces van het programma.
Ik ga in ieder geval met de volgende as-monthly mee doen en inzenden.
Met deze kwam ik er pas 6 uur voor de deadline achter dus ik was net te laat om nog iets goeds te maken
Ik hoop dat er deze keer meer aan gedaan word.
Op mij kunnen jullie in ieder geval rekenen.
Edit:
Misschien kunnen we ook iets doen met papervision3D om een leuk effect te creëren
Of in plaats van een programma een spel maken.
allemensen
%Europe/Berlin %851 %2008, 20:25
En ik. Maar sinds dit om AS gaat lijkt me dat vanzelfsprekend.
Nee, niet alles van flash CS3 is in flex beschikbaar (alle fl.* klassen)
nitrocrime
%Europe/Berlin %852 %2008, 20:27
En de stage is daar opgebouwd uit MXML en niet in flash zelf (groot verschil)
allemensen
%Europe/Berlin %855 %2008, 20:31
En de stage is daar opgebouwd uit MXML en niet in flash zelf (groot verschil)
Dat klopt niet, je kan ook zonder MXML iets in flex compileren, meer zoals de DocumentRoot (of hoe dat ook heet).
Pimm
%Europe/Berlin %874 %2008, 20:59
En de stage is daar opgebouwd uit MXML en niet in flash zelf (groot verschil)We hebben het over de Flex compiler/Flex SDK, een MXML bestand is echt niet nodig.
nitrocrime
%Europe/Berlin %713 %2008, 17:07
Ow sorry ik heb me er waarschijnlijk niet diep genoeg in gegooid.
Maar nu weer on topic
Mr. Black
%Europe/Berlin %758 %2008, 18:12
Mijn twee cent:
Laten we met z'n allen één product ontwikkelen. We:
maken een plan. Wat is ons doel deze maand?
stellen een ToDo list op. Wat moet er gebeuren om dit te realiseren en wanneer moet welk onderdeel af zijn om klaar te kunnen zijn aan het einde van de maand?
ontwikkelen het product.Om met meerdere programmeurs tegelijk te kunnen werken lijkt het me handig om met een subversion (http://en.wikipedia.org/wiki/Subversion_%28software%29) server te werken. Verder zullen we zo transparant en leesbaar mogelijk moeten werken, daar onder versta ik duidelijke namen gebruiken; commentaar toevoegen als je denkt dat dat nodig is en duidelijk beargumenteren waarom je een code verandert als je dat doet.
Pair Programming is een manier om code zo foutloos en simpel mogelijk te krijgen. In ons geval zouden we dit bijvoorbeeld als volgt kunnen doen: degene die code schrijft, aanvult of aanpast is de driver die mogelijk in de code een "navigator nodig" tag toevoegt; vervolgens bekijkt een andere programmeur, de navigator de code kritisch, overlegt met de driver over verbeteringen en verwijdert uiteindelijk de "navigator nodig" tag.
Aan het einde van de maand kijken we terug op die maand. Hebben we ons doel gehaald? Hoe zouden we onszelf of onze werkwijze kunnen verbeteren?
Dit idee heeft wat mij betreft drie voordelen t.o.v. het huidige Monthly systeem: Door te werken met andere programmeurs leer je van anderen en leren anderen van jou. Feedback wordt geleverd tijdens het ontwikkelen terwijl bij ons huidige systeem feedback vaak achteraf wordt geleverd (als het "te laat" is). Omdat een deelnemer niet in zijn/haar eentje een heel product hoeft af te werken maar ook een kleine bijdrage kan leveren ligt de drempel om mee te doen veel lager.
Cool plan, Pimm! :)
Met z'n allen lekker scripten zorgt inderdaad voor een goede teamspirit, de drempel ligt veel lager en je leert veel meer van elkaar! Want daar gaat het toch uiteindelijk om: iets van elkaar leren.
Wat mij vet lijkt als product, maar dan is het echt ook maar één product:
Misschien is het wel een leuk idee om van deze player een OpenSource FlashFocus projectje te gaan maken met mensen die geïnteresseerd zijn?
Ik zou het wel leuk vinden om mijn steentje bij te gaan dragen in ieder geval!
Hierbij denk ik dan aan OS ontwikkeling van bijv:
- Interface creatie (e.v.t skinning etc.)
- Koppeling aan PHP om mappen met mediabestanden af te spelen.
- Video afspeel functionaliteiten
- FlashVars implementaties
Zo maar wat ideetjes... er is vast veel meer mogelijk...
We kunnen dan iedere maand aan een deelonderwerp werken (nl.flashfocus.display, nl.flashfocus.video, etc.) en als 'product' maken een paar mensen dan een kleine applicatie die i.i.g. een aantal nieuwe classes gebruiken. Ook moeten er natuurlijk een paar basisclasses af zijn (XML inladen, Flickr inladen, communicatie met PHP ), die kunnen we dan de eerste keer/keren doen.
Wat vinden jullie hiervan? Anders loopt er staks én een Monthly én een OpenSource project - dan krijgen we toch maar weer 50% van de aandacht. Als we deze 2 dingen nou eens bundelen komt er ook nog eens iets van een OpenSource project: want telkens als dit ter sprake wordt gesteld vinden mensen het 'vet' en 'cool', maar er gebeurt dan verder niets mee.
Laat wat van je horen! :)
nitrocrime
%Europe/Berlin %775 %2008, 18:36
Ik vind het een cool idee.
Ik doe in ieder geval mee!
Alleen in snap niet precies wat we dan gaan maken (iets meer uitleg graag).
Op mij kunnen jullie rekenen!
Edit:
Misschien zou het leuk zijn om een flashfocus chat functie te maken.
Dan kun je gewoon lekker chatten met andere users.
En het lijkt mij dan ook wel sneller te gaan want nu moet je wachten totdat iemand je topic ziet en het antwoord weet.
Op de chat zou je het dan ook kunnen vragen en dan sneller een antwoord kunnen krijgen (als er een aantal mensen online zijn)
Pimm
%Europe/Berlin %805 %2008, 19:20
Ik vind het een cool idee.
Ik doe in ieder geval mee!
Alleen in snap niet precies wat we dan gaan maken (iets meer uitleg graag).Black stelt voor om iedere maand een applicatie te schrijven, waarvan de herbruikbare classes in een soort OS FlashFocus framework terecht komen.
Lijkt me inderdaad prima te combineren.
En ik zou echt niet beginnen over een FlashFocus chat functie... Leave those words here and never think about it again.
Ea.Z
%Europe/Berlin %838 %2008, 20:06
Misschien zou het leuk zijn om een flashfocus chat functie te maken.
Dan kun je gewoon lekker chatten met andere users.
En het lijkt mij dan ook wel sneller te gaan want nu moet je wachten totdat iemand je topic ziet en het antwoord weet.
Op de chat zou je het dan ook kunnen vragen en dan sneller een antwoord kunnen krijgen (als er een aantal mensen online zijn)
Rechstreeks van hier (http://www.flashfocus.nl/index.php?page=regels) geplakt.
Er is al vaak gediscussieerd over een chatbox op FlashFocus. Wij, team FlashFocus, en de meeste leden zijn van mening dat een chatbox niet geschikt is voor FlashFocus. Nuttige informatie gaat snel verloren en op een forum wordt alle informatie behouden, zodat het makkelijker is deze, op een later tijdstip, via de zoekfunctie terug te vinden. Er komt dus géén chatbox, dus open hier geen topics over.
Paar jaar geleden hadden we wel een IRC channel. Waar is die in feite naartoe? :)
Dat was onofficieel, en het was verboden er vragen te stellen ofzo. Wel mocht je er gezellig kletsen enzo ;) Maar ik denk dat dat nooit een succes is geworden. Misschien eens tijd om er een nieuwe te starten? :)
Pimm
%Europe/Berlin %964 %2008, 23:08
Paar jaar geleden hadden we wel een IRC channel. Waar is die in feite naartoe? :)
Dat was onofficieel, en het was verboden er vragen te stellen ofzo. Wel mocht je er gezellig kletsen enzo ;) Maar ik denk dat dat nooit een succes is geworden. Misschien eens tijd om er een nieuwe te starten? :)Ik denk niet dat je er van gehoord hebt EaZ, maar we hebben nu de Top Secret KoffieLounge (http://koffielounge.nocreativity.com/).
Geert9
%Europe/Berlin %018 %2008, 00:26
ik wil ook wel meedoen.. alleen gaat dit over AS 2.0? of 3.0?
nitrocrime
%Europe/Berlin %347 %2008, 08:19
Het is in het AS3 topic geplaatst dus gaan we geen AS2 doen.
En ik had nog niet gekeken van dat de gebruikers de chatbox niet zo leuk vonden.
allemensen
%Europe/Berlin %361 %2008, 08:41
Ik doe mee, zolang het onderwerp van die maand me tenminste ligt ;)
Misschien ook leuk: een as editor in flash
Geert9
%Europe/Berlin %420 %2008, 10:05
Het is in het AS3 topic geplaatst dus gaan we geen AS2 doen.
En ik had nog niet gekeken van dat de gebruikers de chatbox niet zo leuk vonden.
niet op gelet.. excuus...
Kunnen we ook niet met AS 2.0 zoiet doen :P Want ik wil wel deelnemen maar AS 3.0 is niet men sterkste kant...
nitrocrime
%Europe/Berlin %889 %2008, 21:21
Als je goed in AS2 bent en goed in engels dan heb je al best veel.
Ook toen ik over ging op AS3 , na iets van 5 jaar AS2 achter de rug te hebben, was het best wel makkelijk.
En ik denk zelf dat het ook handiger is om AS3 te doen zodat andere mensen ook AS3 kunnen leren.
Dat is ook het onderwerp van de hele AS-Monthly voor zo ver ik weet.
Dus het is beter voor heel ff , en de rest van de wereld die hier komt, om het in AS3 te doen
Edit:
Top Secret KoffieLounge.
Nu niet meer
kanduvisla
%Europe/Berlin %485 %2008, 12:38
Wanneer komt er weer een nieuwe AS Monthly? Ik wil wel een keer meedoen maar de vorige is alweer afgelopen :S
nitrocrime
%Europe/Berlin %645 %2008, 16:28
Ik blijf me ook afvragen wanneer hij weer komt heb er erg zin in.
allemensen
%Europe/Berlin %679 %2008, 17:17
Nou als je een goed idee hebt kun je altijd vragen of er animo voor is. Zo ja, dan kan je gewoon zelf het topic starten.
nitrocrime
%Europe/Berlin %686 %2008, 17:28
Zo ja, dan kan je gewoon zelf het topic starten.
Deze topics zijn gemaakt en bedacht door mr. Black.
Daar ga ik dus echt niet mee pronken.
Blijf gewoon in deze A.U.B.
Neuro
%Europe/Berlin %714 %2008, 18:09
Wat betreft de lage opkomst van vorige keer (en de keer daarvoor).
Dit ligt deels aan het beperkt aantal mensen die willen meedoen/ ervan op de hoogte zijn. De meeste mensen hebben het erg druk, je kan er dus van uitgaan dat wanneer er 10 aan iets beginnen, dat er maar 2 iets inleveren.
Ik denk dat je dat kan verbeteren door erg kleine dingen voortestellen, die je op een namiddag gemakkelijk afkrijgt, met een korte deadline.
Ik spreek voor mezelf, maar als ik aan iets vrijblijvend begin, en ik hebt pas 2 weken later tijd om het af te werken, dan doe ik dat toch niet, en blijft het gewoon liggen omdat ik dan al met iets anders bezig ben. (ik had bv ook een sudoku ding gemaakt, enkel nooit afgewerkt en daarom ook niet gepost) En volgens mij is dat voor iedereen zo?
Wat het samenwerkingsproject betreft, ik wil de pret niet bederven, maar ik geloof niet dat dat gaat lukken. Er zijn in het verleden al een hoop van dergelijke projecten geweest, en ik denk niet dat er ooit iets is van gekomen? (kijk maar naar het teamwork forum, of pixelcity) Het is gewoon lastig om met meerdere mensen van verschillende niveaus zonder een echte leiding en inzet aan zoiets samen te werken.
Maar goed, wat een nieuwe monthly betreft, Ik heb er wel weer zin in :)
Laat maar komen die voorstellen! :)
Mr. Black
%Europe/Berlin %722 %2008, 18:19
Wat het samenwerkingsproject betreft, ik wil de pret niet bederven, maar ik geloof niet dat dat gaat lukken. Er zijn in het verleden al een hoop van dergelijke projecten geweest, en ik denk niet dat er ooit iets is van gekomen? (kijk maar naar het teamwork forum, of pixelcity) Het is gewoon lastig om met meerdere mensen van verschillende niveaus zonder een echte leiding en inzet aan zoiets samen te werken.
Ja klopt, het is nooit echt wat geworden. Laten we daar dan nog maar even mee wachten. :)
Nieuw idee: Great White In Motion
Maak iets met PaperVision3D 2.0, waarin iets beweegt! Op de e.o.a. manier moet er interactie zijn (muis, toetsenbord, etc.) met de gebruiker en voor de rest ben je helemaal vrij! Kan dus iets kleins zijn (simpele 3D muisvolger), maar ook een grote en heavy applicatie (pixelart in 3D).
Heb je andere ideeën of ben je het met het bovenstaande eens, laat het even weten, dan kunnen beginnen (bij 8 reacties of zo). :)
nitrocrime
%Europe/Berlin %731 %2008, 18:32
Goed idee mr.Black
Ik ga direct beginnen aan een rpg walk.
Je kan met een standaard poppetje uit 3D Studio Max 2008 rondlopen in een kleine wereld.
Soort Runescape achtig
Hopelijk komen er nu meerdere inzendingen.
De mijne komt zeker
Neuro
%Europe/Berlin %732 %2008, 18:34
Ik doe mee :)
die pixelart in 3D is een erg goed idee, mag ik het van jou stelen? of bestaat zoiets al?
dat wil ik wel eens proberen te maken, met of zonder monthly :)
nitrocrime
%Europe/Berlin %740 %2008, 18:45
mag ik het van jou stelen?
Als je het tegen mij hebt (wat ik wel denk) dan zeg ik ja.
Het is toch al door honderden spellen gebruikt en het kan nooit 100% het zelfde zijn.
Ga je gang
P.S.
Ik ben al bijna klaar me wat bomen voor de map
Neuro
%Europe/Berlin %746 %2008, 18:54
@nitrocrime, ik had het tegen Mr Black ;)
-->
maar ook een grote en heavy applicatie (pixelart in 3D).
Maar nu ik het terug lees weet ik eigenlijk niet wat hij er juist mee bedoeld?
Ik dacht aan een 3D pixelart editor = blokjes in verschillende kleuren opstapelen tot 3D vormen/figuren. :)
Mr. Black
%Europe/Berlin %747 %2008, 18:55
Als je het tegen mij hebt (wat ik wel denk) dan zeg ik ja.
Het is toch al door honderden spellen gebruikt en het kan nooit 100% het zelfde zijn.
Ga je gang
@nitrocrime: Neuro heeft het niet tegen jou, als je nou het hele bericht eens leest. ;) En je hoeft ook niet ieder uur ons mee te delen hoe ver je al bent hoor. :)
@Neuro: nou ja, 'stelen', het was gewoon een gedachte die zo snel in me omkwam. Leek me er vet uitzien en daar gaat het bij deze Monthly toch ook grotendeels om *hint* (voor nitrocrime ;)). :)
kanduvisla
%Europe/Berlin %361 %2008, 09:40
Dus... kort door de bocht: "Maak iets vets met PaperVision"?
Lijkt me wel interessant. Ik heb nog nooit met PaperVision gewerkt. Wel veel met ShockWave 3D, maar dat is al héél lang geleden.
nitrocrime
%Europe/Berlin %656 %2008, 16:45
Dus... kort door de bocht: "Maak iets vets met PaperVision"?
Ja dat klopt maar het moet interactief zijn.
Dus niet dat je een filmpje maakt maar echt in 3d kan bewegen over bekijken van alle kanten.
Pimm
%Europe/Berlin %955 %2008, 23:55
Wat het samenwerkingsproject betreft, ik wil de pret niet bederven, maar ik geloof niet dat dat gaat lukken. Er zijn in het verleden al een hoop van dergelijke projecten geweest, en ik denk niet dat er ooit iets is van gekomen? (kijk maar naar het teamwork forum, of pixelcity) Het is gewoon lastig om met meerdere mensen van verschillende niveaus zonder een echte leiding en inzet aan zoiets samen te werken.Ik heb er nog steeds vertrouwen in, mijn voorstel was namelijk anders dan de voorbeelden die je noemde en heeft daarom volgens mij meer overlevingskans.
Een Monthly is heel centraal en heeft meer aanloop dan een project op het teamwork forum, waar eigenlijk alleen in kleinere groepen gewerkt wordt in plaats van massaal. Verder scripten we in een Monthly eerder om het scripten zelf dan om het product, waardoor het voor mij in ieder geval prettiger ontwikkelen is.
Pixelcity had geen vrije toe- en uittreding.
kanduvisla
%Europe/Berlin %919 %2008, 23:04
Ik heb iets interactiefs gemaakt met Great White: een memory spelletje :P
http://www.gielberkers.com/media/embedswf.php?swf=/media/swf/Memory3D.swf&height=600&width=800
Als er mensen geïnteresseerd zijn in de broncode, moeten ze het even laten weten. De code is waarschijnlijk nog heel erg vuil en slordig, maar dat moet je me dan ook maar vergeven, ik ben pas anderhalve maand bezig met ActionScript 3 en dit is ook pas het tweede ding dat ik maak met PaperVision. Tips en suggesties zijn dan ook altijd welkom!
De tutorials op de PaperVision2 website waren wel erg behulpzaam.
Oh ja, het spel start niet opnieuw op het einde. Dus als je op het einde nog een keer wilt spelen moet je ff refreshen :#
nitrocrime
%Europe/Berlin %931 %2008, 23:20
@kanduvisla: Leuk gedaan.
Ik zelf heb niet veel tijd gehad vanwege school.
Het kan dus nog wel effe duren voordat hij klaar is
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.