PDA

Volledige versie bekijken : [AS] 3D Carousel

M0L
%Europe/Berlin %698 %2007, 16:45
Voor mijn nieuwe site, die ik begin volgend jaar af wil hebben, was ik bezig met een 3D Carousel om mijn projecten in te "showen".
Ik heb hiervan een uitgebriede class gebruikt van gemaakt.
De class is geschreven in AS3 en nu nog in Beta fase, want er zitten misschien nog bugs in.

Voorbeeldje met de laaste 38 showcase items. (http://www.m0l.nl/carousel)(Laden duurt even, nog geen preloader!)

Deze class is vrij te gebruiken (niet commercieel, stuur dan een PM!): Source-code (http://www.m0l.nl/carousel/_source/CarouselClass.rar) (Versie 0.4 Beta)

Class: Carousel

Properties
angle:Number
Dit is de hoek waarover de Carousel is gedraait.

currentSpeed:Number
De snelheid waarmee de carousel draait.

frameRate:Number
De frameRate van de carousel in frames per seconde.

numOfItems:Number
Het aantal items dat aan de Carousel is gekoppeld.

locked:Boolean
Geeft aan of de carousel gelocked is.

radiusX:Number
De breedte van de cirkel waarin de items draaien.

radiusY:Number
De hoogte van de cirkel waarin de items draaien.

speedMultiplier:Number
Dit getal wordt vermenigvuldigd met de x-positie van de muis en wordt dan gebruikt als snelheid.

Methods:
Carousel(radiusX:Number, radiusY:Number, frameRate:Number = 35, speedMultiplier:Number = 0.014):void
Constructor

addItem(item:ICarouselItem):void
Met deze methode kun je een CarouselItem toevoegen.

attachTooltip(tooltip:IToolTip):void
Met deze methode kun je een tooltip aan de carousel toevoegen.

lock(speed:Number = 0):void
Met deze methode kun je de carousel locken.

removeTooltip():void
Met deze methode kun je de tooltip weer verwijderen.

rotateTo(item:ICarouselItem, time:Number = 0, tweenFunction = null):void
Met deze methode kan de carousel naar een bepaald item gedraait worden.

unlock():void
Met deze methode kun je de carousel weer unlocken.

Class: CarouselItem

Properties
altitude:Number
De hoogte van het item.

angle:Number
Dit is de hoek van het item in de Carousel.

label:String
De naam van het item, wordt gebruikt voor het label.

reflecting():Boolean
Geeft aan of het item een reflectie heeft. (Reflectie werkt alleen goed bij een statisch item)

Methods:
CarouselItem(graphic:DisplayObject, width:Number = 0, height:Number = 0, reflecting:Boolean = false, label:String = ""):void
Constructor

Hoe werkt het?

- Je maakt een Carousel instance aan.
- Je maakt een aantal CarouselItem instances aan.
- Je kunt eventueel filters, listeners of andere dingen aan de items toevoegen.
- Je voegt deze CarouselItems toe aan de Carousel d.m.v. de methode addItem.
- En als laatste voeg je de Carousel toe aan de displayList d.m.v. addChild

Graag reacties over wat jullie ervan vinden
Suggesties voor code-aanpassingen en voor extra functies zijn ook welkom.

EDIT: Simpele voorbeeld fla toegevoegt!

MrPee
%Europe/Berlin %740 %2007, 17:46
Klinkt als een top idee... niet langer 3 lange tutorials volgen bij gotoandlearn.com maar gewoon een class gebruiken. Ik mis zo op het eerste gezicht geen functies erin, ik zie alles wat ik er mee zou willen. Hou ons op de hoogte

WernerL
%Europe/Berlin %760 %2007, 18:15
Geil ! Deze class wil Wernertje ook wel gebruiken voor zijn nieuwe portfolio die nog maar 500 jaar under construction is !

M0L
%Europe/Berlin %762 %2007, 18:17
Geil ! Deze class wil Wernertje ook wel gebruiken voor zijn nieuwe portfolio die nog maar 500 jaar under construction is !
De mijne is ook al een jaar under construction, maar nu zit er eindelijk weer vaart in.

Finesky
%Europe/Berlin %808 %2007, 19:24
Shit zeg, dit ziet er heel nice uit.
Waar jij allemaal showcase projecten hebt verzameld, zou je er zelf ook tussen passen met dit werk!
Ga er even mee spelen iig :)!

theFlashWizard
%Europe/Berlin %115 %2007, 02:46
Top werk, vind de demo er ook erg leuk uitzien. Misschien wel een leuk idee dat font voor flashfocus in de toekomst.

Ik vraag me alleen af waarom je get.. set.. gebruikt, ipv de automatische get ... / set ...
Dan kun je bijv de gewone y propertie overriden en kan je CarouselItem gewoon positioneren met x en y zoals je gewend bent.
Ook zou ik van reflection bijv eerder een Boolean propertie maken.

Ik vraag me ook af waarom heb je de ease methodes in de items gezet? Maak je de carousel niet veel flexibeler als je in hem zelf stopt?

Misschien is het verstandiger er een ICarouselItem interface bij te maken. Als Carousel die dan gebruikt kun je ook subclasses van de MovieClip / Shape class gebruiken bijv.

Waarom moet je de attachLabel een sprite en een textfield meegeven? Kun je daar niet beter een ILabel gebruiken? Dan kun je misschien zelfs een subclass van een tooltip class hiervoor gebruiken.

M0L
%Europe/Berlin %546 %2007, 13:07
Top werk, vind de demo er ook erg leuk uitzien. Misschien wel een leuk idee dat font voor flashfocus in de toekomst.

Ik vraag me alleen af waarom je get.. set.. gebruikt, ipv de automatische get ... / set ...
Dan kun je bijv de gewone y propertie overriden en kan je CarouselItem gewoon positioneren met x en y zoals je gewend bent.
Ook zou ik van reflection bijv eerder een Boolean propertie maken.

Ik vraag me ook af waarom heb je de ease methodes in de items gezet? Maak je de carousel niet veel flexibeler als je in hem zelf stopt?

Misschien is het verstandiger er een ICarouselItem interface bij te maken. Als Carousel die dan gebruikt kun je ook subclasses van de MovieClip / Shape class gebruiken bijv.

Waarom moet je de attachLabel een sprite en een textfield meegeven? Kun je daar niet beter een ILabel gebruiken? Dan kun je misschien zelfs een subclass van een tooltip class hiervoor gebruiken.Ik gebruik get en set omdat ik dat zelf makkelijker vind werken, maar ik snap dat voor anderen logischer en handiger is om de automatische getters en setters te gebruiken. Dus dat zal ik even aanpassen.

Die y-property van CarouselItem is anders dan de "gewone" y. De "gewone" y past de positie aan van het gehele item; graphic + reflectie.
De setY die ik gebruikte paste alleen de y positie van de graphic aan en corrigeerd de y-positie van de reflectie, zodat die weer klopt.
Dus ik weet nog niet hoe ik die property ga noemen.

Ik vond de methode attachLabel zelf ook rommelig, dus ik denk dat ik ITooltip ga gebruiken.

theFlashWizard
%Europe/Berlin %577 %2007, 13:51
Als het om de afstand gaat kan je er misschien beter een gap / distance / space van property van maken :)

fleasy
%Europe/Berlin %678 %2007, 16:17
Zier er zeker goed uit!

Ik heb twee kleine foutjes kunnen ontdekken (afgaande op het voorbeeldje, de class zelf nog niet gedownload)

- De tooltip staat rechts als je nog niet met de cursor over de swf bent gegaan, misschien de alpha even verlagen totdat er beweging met de cursor gedetecteerd is?

- Zodra ik op een item klik, kan ik daarna de carousel niet meer bewegen.

M0L
%Europe/Berlin %682 %2007, 16:23
Zier er zeker goed uit!

Ik heb twee kleine foutjes kunnen ontdekken (afgaande op het voorbeeldje, de class zelf nog niet gedownload)

- De tooltip staat rechts als je nog niet met de cursor over de swf bent gegaan, misschien de alpha even verlagen totdat er beweging met de cursor gedetecteerd is?

- Zodra ik op een item klik, kan ik daarna de carousel niet meer bewegen.
Dat eerste puntje komt doordat ik het voorbeeld snel had afgemaakt en dus neit zo netjes afgewerkt. Het is verholpen in versie 0.2

Dit is geen bug maar een functie :P , dat is een voorbeeld van de methode rotateTo(). De carousel wordt dan "gelocked" en op een echte site zou dan bv. een pagina geopend kunnen worden.
Bij dit voorbeeld kun je de carousel weer unlocken door op hetzelfde item te klikken.
Dat is misschien wel een beetje omslachtig, maar dat heeft verder niks met de class te maken, want dit zit alleen in het voorbeeld

fleasy
%Europe/Berlin %697 %2007, 16:43
Dit is geen bug maar een functie , dat is een voorbeeld van de methode rotateTo(). De carousel wordt dan "gelocked" en op een echte site zou dan bv. een pagina geopend kunnen worden.
Bij dit voorbeeld kun je de carousel weer unlocken door op hetzelfde item te klikken.
Dat is misschien wel een beetje omslachtig, maar dat heeft verder niks met de class te maken, want dit zit alleen in het voorbeeld
Oh :D Zei dat dan metten :P Misschien is het handiger om de lock te laten unlocken als de gebruiker op een lege plek klikt? Ik zat namelijk behoorlijk wat te kl*ten om weer verder te kunnen scrollen ;)

Mr. Black
%Europe/Berlin %711 %2007, 17:04
Misschien is het handiger om de lock te laten unlocken als de gebruiker op een lege plek klikt?
@fleasy:
Wat op internet staat is een voorbeeldje van M0L. Hij heeft dus (naast de class) nog wat extra's geschreven, om een paar functies te laten zien. Dat zit dus niet standaard in de class. :)

@M0L:
Net resultaat. Als ik in de code kijk zou ik inderdaad ook wat dingen anders hebben gedaan (een paar functies van de CarouselItem class in de Carousel zelf), maar over het algemeen toch wel netjes. Ik mis alleen wat documentatie (API/comments), jammer. Nu is het echt zoeken als je iets aan wilt passen. Hoe lang ben je er mee bezig geweest? :)

Nice!

M0L
%Europe/Berlin %713 %2007, 17:07
@fleasy:
Wat op internet staat is een voorbeeldje van M0L. Hij heeft dus (naast de class) nog wat extra's geschreven, om een paar functies te laten zien. Dat zit dus niet standaard in de class. :)

@M0L:
Net resultaat. Als ik in de code kijk zou ik inderdaad ook wat dingen anders hebben gedaan (een paar functies van de CarouselItem class in de Carousel zelf), maar over het algemeen toch wel netjes. Ik mis alleen wat documentatie (API/comments), jammer. Nu is het echt zoeken als je iets aan wilt passen. Hoe lang ben je er mee bezig geweest? :)

Nice!
Comments en een actionscript voorbeeldje komen later, omdat ik nu nog veel moet aanpassen. Vanavond staat versie 0.2 online, waar al veel dingen zijn aangepast (zie reactie theFlashWizard)

Ik zit nu nog even te kijken hoe ik de tooltip interface ga maken, want ik werk niet zo vele met interfacen. Het volgende moet ik hebben:
De class van de tooltip die moet een subclass van DisplayObject zijn een property label hebben.
Met een interface lukt het tweede wel maar het eerste niet, iemand een oplossing? Dat probleem heb ik ook bij ICarouselItem.

Mr. Black
%Europe/Berlin %719 %2007, 17:15
Toevallig, theFlashWizard had een tijdje geleden zo'n zelfde probleem. Hij heeft dat toen opgelost met zijn eigen IDisplayObject interface (of je gooit de DisplayObject class in de InterfaceGenerator van TheDutch, dan heb je ook een IDisplayObject). :)

jawel
%Europe/Berlin %791 %2007, 19:00
http://dictionary.reference.com/browse/carrousel

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=carrousel

;)

M0L
%Europe/Berlin %794 %2007, 19:04
Versie 0.2 Beta is alweer klaar. Er zijn een hoop aanpassingen gedaan (Door tips van theFlashWizard en Mr. Black), o.a.:

-Property naamgeving verandert.
-Overbodige functies weggehaald of private gemaakt.
-ICarouselItem interface gemaakt.
-Methode addLabel -> addTooltip en is volledig aangepast

En het voorbeeld is ook aangepast:

Oh :D Zei dat dan metten :P Misschien is het handiger om de lock te laten unlocken als de gebruiker op een lege plek klikt? Ik zat namelijk behoorlijk wat te kl*ten om weer verder te kunnen scrollen ;)

M0L
%Europe/Berlin %795 %2007, 19:06
http://dictionary.reference.com/browse/carrousel

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=carrousel

;)

http://dictionary.reference.com/search?q=carousel
car·rou·sel (kār'ə-sěl', -zěl') Pronunciation Key
n. Variant of carousel.

Volgende keer iets verder zoeken ;)

fleasy
%Europe/Berlin %827 %2007, 19:51
En het voorbeeld is ook aangepast:

Aah, veel beter zo ;) Ik kan verder weinig foutjes ontdekken, proficiat!

Dauntless
%Europe/Berlin %886 %2007, 21:16
Tutututuuuuu! (=Trompet geluid) -> Gepromoot!

Ga je nu jezelf in de demo zetten ? ;)

vector monkey
%Europe/Berlin %922 %2007, 22:08
Ziet er mooi uit!
Jammer alleen dat mijn trance-energy er niet bij staat :P ;)
Je heb nu waarschijnlijk die cosinus enzo gebruikt om de scale achterin te verkleinen.
Eigenlijk zou het mooi zijn als ze achterin wat dichter op elkaar staan, dan lijkt het wat echter 3d. Verder vind ik de thumbnail nog niet mooi in beeld komen. Te Langzaam, en misschien is het mooi om ze in te faden vanaf alpha 0?
En misschien kun je een easeOut inbouwen voor de draai als je op een thumbnail klikt?

gr Joris

Ea.Z
%Europe/Berlin %934 %2007, 22:26
En welverdiende showcase plaats met dit AS project :)
Altijd weer fijn :)

dcm360
%Europe/Berlin %984 %2007, 23:37
Zeer mooie carrousel! Ook leuk dat je nu een vrij beschikbare hebt gemaakt, want ik speelde voor de vakantie al met het idee om zelf ook zoiets te gaan maken. Scheelt mij dus een hoop werk dus bij de ze alvast bedankt ;)

Overigens, het viel me op dat de weerspiegelingen er wat raar uitzien als je het gaat vergelijken met de afbeelding daarboven. Het lijkt kwa kleuren wel op elkaar zodat als je snel kijkt het zeker niet opvalt, maar als je net wat langer kijkt kan het gaan opvallen.

JVL
%Europe/Berlin %988 %2007, 23:43
lijkt héél erg veel op de tutorial van gotoandlearn.com
(maar kan natuurlijk ook toeval zijn ;) )

Dauntless
%Europe/Berlin %992 %2007, 23:48
Zo'n carousel is een effect... De manier waarop hij gemaakt is zal wel degelijk verschillen.

M0L
%Europe/Berlin %056 %2007, 01:21
Zeer mooie carrousel! Ook leuk dat je nu een vrij beschikbare hebt gemaakt, want ik speelde voor de vakantie al met het idee om zelf ook zoiets te gaan maken. Scheelt mij dus een hoop werk dus bij de ze alvast bedankt ;)

Overigens, het viel me op dat de weerspiegelingen er wat raar uitzien als je het gaat vergelijken met de afbeelding daarboven. Het lijkt kwa kleuren wel op elkaar zodat als je snel kijkt het zeker niet opvalt, maar als je net wat langer kijkt kan het gaan opvallen.
Bedankt voor de tip! Er zit idd een bug in bij de nieuwe versie, de reflectie klopt voor geen meter meer. :#

Is nu opgelost met versie 0.3

jawel
%Europe/Berlin %064 %2007, 01:33
http://dictionary.reference.com/search?q=carousel
car·rou·sel (kār'ə-sěl', -zěl') Pronunciation Key
n. Variant of carousel.

Volgende keer iets verder zoeken ;)

haha die incasseer ik. dom :P

simoenss
%Europe/Berlin %488 %2007, 11:44
Heel erg mooi, zal er zeker eens mee spelen :)
Promotie vet verdient !

M0L
%Europe/Berlin %497 %2007, 11:56
Ziet er mooi uit!
Jammer alleen dat mijn trance-energy er niet bij staat :P ;)
Je heb nu waarschijnlijk die cosinus enzo gebruikt om de scale achterin te verkleinen.
Eigenlijk zou het mooi zijn als ze achterin wat dichter op elkaar staan, dan lijkt het wat echter 3d. Verder vind ik de thumbnail nog niet mooi in beeld komen. Te Langzaam, en misschien is het mooi om ze in te faden vanaf alpha 0?
En misschien kun je een easeOut inbouwen voor de draai als je op een thumbnail klikt?

gr Joris
Dat met de scale heb ik ook aan gedacht, maar ik kon niet zo snel een makkelijke oplossing daarvoor vinden.
Is misschien leuk voor de definitieve versie.
Hoe die thumbnail in beeld komt heeft niks de maken met de class, want dan kun je helemaal zelf bepalen, in het voorbeeld heb ik het zo gedaan, maar een fade-in zou mooier zijn idd.
Ik zal in de methode rotateTo wel een ease functie inbouwen.

Versie 0.4:
- Je kunt de gewenste ease-functie meegeven aan rotateTo.
- De Carousel class heeft nu ook de property angle.

Voorbeeld in-fade effect aangepast.

NieLz
%Europe/Berlin %693 %2007, 16:38
1 woord: VETGEIL!

dreamlabs
%Europe/Berlin %748 %2007, 17:58
Mooie carrousel, is het ook mogelijk om een afbeelding in het midden te zetten, bijvoorbeeld een logo?

Nauzer
%Europe/Berlin %697 %2007, 16:44
tof hoor! :D proficiat met de welverdiende showcase! :D
Class ziet er goed uit, ik ga er na de kerstdagen eens wat meer mee stoeien! :)

*eindelijk een opvolger op de frontpage (A)

disasp
%Europe/Berlin %697 %2007, 16:43
http://www.oneover.com/

daar lijkt het wel een beetje op ziet er erg goed uit, ook die glans!

vet!

maxdido
%Europe/Berlin %473 %2007, 11:21
heel mooi gedaan!!

ik zag alleen nog een klein foutje. als je met de muis tussen het plaatje en de reflectie komt dan blijft die op en neer gaan.

frontLawn.mow()
%Europe/Berlin %764 %2008, 18:20
kun je zelf bepalen wat er gebeurt onRollOver?
of gaat 'ie altijd alleen maar een stukje omhoog?
en wat er moet gebeuren als je op een thumbnail klikt?
zoiets als:

var t = new CarouselItem(bla,bla,bla,bla)
t.onRollOver = function() {

}
t.onRelease = function() {
}

frontLawn.mow()
%Europe/Berlin %890 %2008, 21:21
wat ik wel (net als bij alle andere carousellen) irritant vind, is dat je tot op de honderdste pixel precies met je muis in het midden moet gaan staan om de carousel stil te laten staan...
ofwel, hij beweegt altijd.
maar zoals ik al zei, dat hebben alle carousellen ook.

roeldm
%Europe/Berlin %915 %2008, 21:58
mag ik deze code als basis gebruiken voor een site waaraan ik bezig ben?
heb een soortgelijke carousel nodig

(is wel voor commercieel gebruik)

M0L
%Europe/Berlin %675 %2008, 16:13
wat ik wel (net als bij alle andere carousellen) irritant vind, is dat je tot op de honderdste pixel precies met je muis in het midden moet gaan staan om de carousel stil te laten staan...
ofwel, hij beweegt altijd.
maar zoals ik al zei, dat hebben alle carousellen ook.
Dat kun je zelf aanpassen, want dat is gewoon een kwestie van smaak.

M0L
%Europe/Berlin %679 %2008, 16:18
mag ik deze code als basis gebruiken voor een site waaraan ik bezig ben?
heb een soortgelijke carousel nodig

(is wel voor commercieel gebruik)
De class is vrij te gebruiken, maar een vermelding zou leuk zijn ;)

M0L
%Europe/Berlin %680 %2008, 16:19
kun je zelf bepalen wat er gebeurt onRollOver?
of gaat 'ie altijd alleen maar een stukje omhoog?
en wat er moet gebeuren als je op een thumbnail klikt?
zoiets als:

var t = new CarouselItem(bla,bla,bla,bla)
t.onRollOver = function() {

}
t.onRelease = function() {
}

Die code klopt opzich wel, maar dat is AS2 en de class is geschreven in AS3. Dan zou het gewoon werken.

rmbert
%Europe/Berlin %623 %2008, 14:57
Heel vet effect!

Klopt het dat als je op een plaatje klikt je geen grote variant te zien krijgt of ligt dat aan m'n browser?

Ordell
%Europe/Berlin %511 %2008, 12:16
Ziet er inderdaad fantastisch uit. Ik probeer het zelf ook een beetje uit te vogelen hoe het werkt. Helaas rijkt mijn actionscript 3 kennis niet ver.

Is er misschien een basisvoorbeeldje hoe ik de class initieer en een werkende carousel op mijn scherm tover? Ik ben benieuwd...

specially_blended
%Europe/Berlin %993 %2008, 23:49
je weet dat dit nageaapd is van de site http://www.tutorialized.com ... stond laatst nog in de top tien.........!!!!! dus ja... zelfde code .... allus

Cablekevin
%Europe/Berlin %864 %2008, 20:44
je weet dat dit nageaapd is van de site http://www.tutorialized.com ... stond laatst nog in de top tien.........!!!!! dus ja... zelfde code .... allus
STOND, dus kan je ons even opnieuw linken a.u.b.

Eeyz
%Europe/Berlin %871 %2008, 20:55
Klik hier (http://www.gotoandlearn.com/player.php?url=carousel2.flv&width=640&height=480) voor ook zo'n tutorial...:)
Gotoandlearn... (Werd al genoemd)

derhenno33
%Europe/Berlin %696 %2008, 16:42
Fantastisch script. Hoewel het me is gelukt om in as 2.0 eenzelfde script te maken moet ik bekennen dat dit in AS 3.0 nog niet wil lukken, ook niet met de aanwijzingen zoals gegeven. Is het misschien mogelijk om een voorbeeld .fla met bv 2 menuitems te includen? Hoe verder zoek ik dan zelf wel uit. Alleen het begin wil niet lukken. Indien mogelijk, alvast heel hartelijk bedankt!

M0L
%Europe/Berlin %000 %2008, 00:01
Sorry voor de hele late reactie, mar ik zal in de loop van deze week een voorbeeld plaatsen.

M0L
%Europe/Berlin %808 %2008, 19:24
Voor de mensen die het niet werkend krijgen, ik heb in de startpost bij de bijlage een simpel voorbeeldje neergezet.
Ik hoop dat het nu wel lukt!

derhenno33
%Europe/Berlin %996 %2008, 23:55
Bedankt beste Mol...nu kan ik aan de slag! Thanx!

Scoopvideo
%Europe/Berlin %966 %2008, 23:11
Laat je de picture nog vergroten ofzo?
Of dat als je erop klikt die vergroot wordt

derhenno33
%Europe/Berlin %100 %2008, 02:24
Pff...frustrerend als newbie in as 3.0. Bedankt voor je voorbeeld Mol. Het is me gelukt om een .png file in de mc te laden. Deze verschijnt enkel maar 1 keer, terwijl de refelctie van deze .png file in elk CarouselItem wel te zien is. Enig idee wat ik fout doe?

//Lars van Meurs (Carousel Class voorbeeld)
import nl.larsvanmeurs.flash.effects.carousel.*;

var pictLdr:Loader = new Loader();
var pictURL:String = "resources/star.png"
var pictURLReq:URLRequest = new URLRequest(pictURL);
pictLdr.load(pictURLReq);
this.addChild(pictLdr);
pictLdr.contentLoaderInfo.addEventListener(Event.C OMPLETE, imgLoaded);

function imgLoaded(event:Event):void
{
var items:Number = 10
var carousel:Carousel = new Carousel(400,150);
var mc:MovieClip = new MovieClip();
for (var i:Number = 0; i < items; i++) {
mc.addChild(pictLdr);
//mc.graphics.beginBitmapFill(addChild(pictLdr));
//mc.graphics.beginFill(0xffffff);
//mc.graphics.drawRect(0, 0, 100, 100);
//mc.graphics.endFill();
//var item2:CarouselItem = new CarouselItem(mc, 0, 0, false);
var item:CarouselItem = new CarouselItem(mc, 0, 0, false);
carousel.addItem(item);
}

carousel.x = 550;
carousel.y = 300;
addChild(carousel);
}

M0L
%Europe/Berlin %372 %2008, 08:56
Dit komt omdat je elke mc, maar één keer kunt gebruiken.
En jij gebruikt één mc voor verschillende items.
De reflectie werkt wel, omdat dit een soort screenshot is van de mc, die voor elk item appart wordt gemaakt.

derhenno33
%Europe/Berlin %607 %2008, 14:34
Bedankt voor de reply mol. Hoewel ik begrijp wat je bedoelt ontgaat mij de oplossing. De uiteindelijke bedoeling is om, via een ingelezen xml-file (dat laatste heb ik wel onder de knie) de tekst van de menuitems bovenop de afbeelding van een flikkerende ster weer te geven. Elk menuitem dient dus die ster.png als achtergrond te hebben. Hoe doen ik dit? Kun je me een voorbeeld geven?

kmarien2
%Europe/Berlin %789 %2008, 18:57
prachtig,

ik zou hem ook willen gebruiken maar ik krijg er geen tooltip bij. Dit is het geen ik al heb:

import nl.larsvanmeurs.flash.effects.carousel.Carousel;
import nl.larsvanmeurs.flash.effects.carousel.CarouselIte m;
import flash.display.*;
import flash.events.Event;
import flash.net.*;

var veld:Sprite = new Sprite();
var carousel: Carousel = new Carousel(400,160);
var loader1: Loader = new Loader();
var loader2: Loader = new Loader();
var url1:URLRequest = new URLRequest("phpmyadmin.gif");
var url2:URLRequest = new URLRequest("casemaker.jpg");
loader1.load(url1);
loader2.load(url2);
var i:uint = 0;

loader1.contentLoaderInfo.addEventListener(Event.I NIT,initlistener);
loader2.contentLoaderInfo.addEventListener(Event.I NIT,initlistener);

function initlistener (e:Event)
{
i++;

if (i == 2)
{
var item1: CarouselItem = new CarouselItem(loader1.content , 100 , 100 , true , "phpMyAdmin");
var item2: CarouselItem = new CarouselItem(loader2.content , 100 , 100 , true , "Casemaker");

item1.addEventListener(MouseEvent.CLICK, clicklistener1);
item2.addEventListener(MouseEvent.CLICK, clicklistener2);

carousel.addItem(item1);
carousel.addItem(item2);

veld.addChild(carousel);
veld.x = stage.stageWidth * .5;
veld.y = stage.stageHeight * .5;

addChild(veld);
}
}
function clicklistener1 (e:Event)
{
var urlclick:URLRequest = new URLRequest("/phpMyAdmin/");
navigateToURL(urlclick);
}
function clicklistener2 (e:Event)
{
var urlclick:URLRequest = new URLRequest("/boalverpakkingsinstructie/");
navigateToURL(urlclick);
}

hoe kan ik er nu een tooltip aan toevoegen

derhenno33
%Europe/Berlin %827 %2008, 19:51
Aha...bedankt kmarien...mijn vragen zijn nu beantwoord!!! Alleen jammer dat ik bv 10x dezelfde .png moet inladen, maar het werkt wel.

kmarien2
%Europe/Berlin %855 %2008, 20:31
de mijne nog niet :)

Leon_b
%Europe/Berlin %938 %2008, 22:31
Erg handig...

mscofield
%Europe/Berlin %884 %2008, 21:14
Ik kan dit eigenlijk wel heel goed gebruiken, maar heb te weinig tijd om dit nu te leren.
Doe dit later zeker wel! Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn foto's toevoeg?
Of komt er nog veel meer bij kijken?

Mvg.

awesomo
%Europe/Berlin %544 %2008, 14:04
ziet er heel mooi uit, maar het klopt wel niet dat je items vanachter meer uit elkaar staan als vanvoor =s

M0L
%Europe/Berlin %558 %2008, 14:24
Dat komt omdat eigenlijk geen echte 3D is ;)
De items achterin worden simpelweg verkleint om het 3D effect te creëren,
daardoor is de ruimte tussen de items groter.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd om het echter te laten lijken,
maar dan zag het er juist minder echt uit of het werkte niet helmaal goed meer.
Maar zo storend vind is het toch niet?

awesomo
%Europe/Berlin %819 %2008, 20:39
helemaal niet storend
als je wil heb ik wel een code gemaakt voor zo'n 3D carousel, maar is helemaal niet uitgewerkt
http://img360.imageshack.us/img360/3074/69291442po3.th.jpg (http://img360.imageshack.us/my.php?image=69291442po3.jpg)

Rikkii'Z
%Europe/Berlin %613 %2008, 15:43
Ik zou graag gebruik willen maken van deze carousel alleen ik krijg het voorbeeld niet aan de praat en snap niet echt veel van de classes. Het zijn allemaal losse AS bestanden maar hoe krijg ik het functionerend?

Zou je mij misschien de fla kunnen sturen van de carousel zoals je hem online hebt staan.
Zodat ik niet meer hoef te stoeien met de structuur enkel met het aanpassen van het formaat en mijn eigen beelden erin plaatsen. Als je hier op tegen bent is het jammer voor mij!
Ik hoor graag van je :)

Groetjes,

Z

Koen!
%Europe/Berlin %657 %2008, 16:46
Ik zou graag gebruik willen maken van deze carousel alleen ik krijg het voorbeeld niet aan de praat en snap niet echt veel van de classes. Het zijn allemaal losse AS bestanden maar hoe krijg ik het functionerend?

Zou je mij misschien de fla kunnen sturen van de carousel zoals je hem online hebt staan.
Zodat ik niet meer hoef te stoeien met de structuur enkel met het aanpassen van het formaat en mijn eigen beelden erin plaatsen. Als je hier op tegen bent is het jammer voor mij!
Ik hoor graag van je :)

Groetjes,

Z
Als jij Flash 8 gebruikt zoals je onder je naam aangeeft, dan gaat de carousel sowieso niet werken. ;) Deze carousel is namelijk gemaaktin Actionscript 3, terwijl Flash 8 maximaal Actionscript 2 ondersteunt.

jay7
%Europe/Berlin %962 %2008, 00:05
Het is leuk gedaan alleen storend is dat als je dus zo'n afbeelding geprobeert hebt aan te klikken voor het geval je daar iets mee had gedaan. Je daarna eerst weer op het zwarte gedeelte moet klikken voor dat je weer verder kunt draaien met je carrousel.

M0L
%Europe/Berlin %325 %2008, 08:48
Dat is maar een voorbeeld, je kunt zelf bepalen wat er gebeurt als je op een afbeelding klikt.
Omdat er niks met de afbeelding wordt gedaan, bv. een andere pagina geopend, heb ik voor gekozen om naar de afbeelding te draaien en dan de carousel te "locken".
Dat doet de Carousel niet standaard, daar kun je zelf voor kiezen ;)

stefan3548
%Europe/Berlin %953 %2008, 23:52
Ben nu toch 2 dagen bezig maar ik krijg het echt niet aan de praat hoor. Zou iemand een werkend voorbeeldje kunnen posten? Zou ik heel blij mee zijn.

Groetjes
Stefan

MAST
%Europe/Berlin %521 %2008, 13:31
Supermooi,

ik hou ook van de kleurkeuze, zwart met fel

Ekke88
%Europe/Berlin %974 %2008, 23:22
Zeer vetjes gemaakt!!

Nog 1 opmerking: is er ook een manier om een item van de carousel af te halen?

Sushi
%Europe/Berlin %439 %2008, 10:32
wow super mooii hoor, ik zat er aan te denken ook zo iets te maken voor mijn portfolio >< Heb alleen niet veel verstand van as3. Ben zoenzo nog niet zo lang geleden begonnen met as2

iig erg netjes hoor :)