Volledige versie bekijken : Gallery in grid vorm met tweens
martie molenaar
%Europe/Berlin %615 %2007, 14:46
Best FF'ers,
Ik wil iets maar weet niet of het kan, allemaal kleine fotootjes in mijn stage in flash die bijv op 15% grootte staan, als ik erop klik dat diegene dan 100% procent wordt, het liefst geanimeerd, weet iemand of dit kan? of hoe dit heet ofzo, het lijkt me namelijk vet voor een gallery!
Mart
Dauntless
%Europe/Berlin %616 %2007, 14:48
Ja dat kan.
Kijk hiervoor naar:
- XML inladen
- Images inladen
- For-loops
- De Tween classe.
Van al deze elementen kan je tutorials vinden in de AS tutorial sticky.
martie molenaar
%Europe/Berlin %619 %2007, 14:51
AS tutorial sticky is de guide van flashfocus toch in topic actionscript 1 en 2.0?
Dauntless
%Europe/Berlin %620 %2007, 14:54
http://www.flashfocus.nl/forum/forumdisplay.php?f=7
"Sticky: ActionScript Tutorials" :) (Waarschijnlijk dus het topic dat je bedoelde)
Jan
%Europe/Berlin %623 %2007, 14:57
Zoals Dauntless al zei: Het kan... :D
Voorbeeldje met (door PHP automatisch aangemaakte) XML(op basis van de fotos die 'hij' in een folder op de server vindt), MovieClipLoader en geanimeerd van klein % naar 100%. (En de grootte van de thumbs wordt automatisch berekend adhv het aantal foto's)
Handiger is wel om zelf te bepalen waar de thumbs moeten komen anders hebben je bezoekers veel geduld nodig... :D
http://users.telenet.be/jansurf/barcelona/barcelona.html
Jan
martie molenaar
%Europe/Berlin %626 %2007, 15:02
Ja, adnez dat is precies wat ik bedoel.
Alleen wil ik ze best zelf in de stage plaatsen dat maakt niet uit gaat echt om het principe van 15% naar 100% zoals jij dat ook hebt, dat ze allemaal zelf plaatsje uitzoeken enzo hoeft van mij niet, kan dat of kan het alleen op jou manier?
Maar als ik iets in de stage plaats en ze vervolgens vergroot blijven ze dan scherp.
Ik wil dus alleen het zoomen en het terug gaan daarvan.
Super bedankt.
Jan
%Europe/Berlin %631 %2007, 15:09
Maar als ik iets in de stage plaats en ze vervolgens vergroot blijven ze dan scherp.
Ze blijven alleen scherp als je de foto's op ware grootte in laadt en dan op 15% (of zo) op je stage zet.
Als je een fotootje (=thumb) van 50x50px inlaadt en je vergroot die, dan is dat natuurlijk helemaal niet meer scherp. Dan moet je voor elke thumb de MovieClipLoader inschakelen die dan de desbetreffende foto in volformaat inlaadt. Als die ingeladen is zou je hem op dezelfde % grootte kunnen zetten en op de dezelfde _x en _y als de thumb waar je op geklikt hebt en dan laten tweenen naar 100%.
Jan
Dauntless
%Europe/Berlin %633 %2007, 15:12
kan dat of kan het alleen op jou manier?
Ik wil dus alleen het zoomen en het terug gaan daarvan.
Alles kan ;). (Van dit genre dan toch). Vraag eerder welke technieken je nodig hebt om iets te doen, dan óf het wel kan :).
martie molenaar
%Europe/Berlin %634 %2007, 15:14
dauntless, ik vind flash hartstikke gaaf maar nog niet echt ervaren, heb boek gekocht van kassenaar daar ben ik nu mee bezig:P toch bedankt voor de hulp:) waardeer ik.
//
Dus ik moet kijken naar tween? en dan normaal alles op 15% en zodra ik ergens op klik aanroepen dat deze 100% wordt?
Dauntless
%Europe/Berlin %636 %2007, 15:16
Het is veel minder werk als je de afbeeldingen inlaadt ipv ze allemaal 1 voor 1 op je stage gaat slepen.
Dingen waar je dus concreet naar moet kijken, zijn:
- for loop
- attachMovie
- _xscale, _yscale
- Tween class
- onRelease
martie molenaar
%Europe/Berlin %644 %2007, 15:28
Ja, dat weet ik maar ik ben nu al flinke tijd aan het zoeken en stoeipoesen met xml, dan lukt het inladen wel maar animeren van thumbs en plaatjes niet en de andere keer kom ik er niet uit dat bijv alle thumbs naast elkaar komen terwijl je op een gegeven moment een tweede rij moet beginnen. Dus... en ik kan nergens een tut vinden dat je bijv steeds 5 thumbs hebt en dat dan weer een nieuwe rij begint + het vergroten of sliden van foto's.
Bedankt,
Mart
Ik ben nu tween aan het zoeken op google maar for loop kan ik niet vinden, ik ben wel een beetje bekend met flash hoor zoals onrelease etc kan ik wel maar tweenen en xml ben ik nog een leek in.
Dauntless
%Europe/Berlin %652 %2007, 15:39
Het weergeven van een grid is erg eenvoudig: Dat moet je doen met 2 for loops.
for(var y:Number = 0; y<10; y++)
{
for(var x:Number = 0; x<10; x++)
{
//als de hoogte en breedte van een thumbnail 10 is, dan geef je elke movieclip hier een positie van 25 * x - 25 * y en dan staan ze mooi in een grid met een opening tussen de thumbs
}
}
damarez
%Europe/Berlin %654 %2007, 15:42
of je kan het ook op deze manier
var xVal = 120;
var yVal = 8;
for (var i : Number = 0; i < 30; i++)
{
menu_btn = this.attachMovie ("sub_btn", "sub_btn" + i, this.getNextHighestDepth (), {_x:xVal, _y:yVal});
if (i != 0)
{
if (i%5)
{
xVal += 120;
}
else
{
xVal = 120;
yVal += 20;
}
}
Ik gebruik deze script vaker
het is niet de bedoeling dat ik het helemaal voor je ga uitpluizen
je moet er zelf maar mee spelen en kijken of je eruit komt
we hebben het allemaal ook moeten leren
gr Damarez
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.