PDA

Volledige versie bekijken : PDF RGB naar CMYK conversie in Coreldraw 12.

satoer
%Europe/Berlin %015 %2005, 01:22
Hellow,

Ik zit met een probleem, ik krijg het niet voor elkaar de kleuren van (RGB) bitmaps verwerkt in een Coreldraw bestand mooi te houden als ik print naar een PDF bestand.
Wat ik ook doe, converteren (aangegeven in de PDF printer) naar CMYK of RGB, verschillende kleurprofielen… of gewoon zelfs het hele color management uitschakelen… de kleuren worden elke keer heel erg vaal en blauw. Als ik het uitprint (via acrobat), print die de kleuren ook uit met die vale kleuren. Terwijl het er (zoals op het scherm) uit ziet als ik rechtstreeks uit Coreldraw print.

Even wat screenshots gemaakt:
:) Zo ziet het er uit in Coreldraw (en uit de printer)
http://xs47.xs.to/pics/05384/visitekaartje-testCD.jpg
:S Zo ziet het er uit in Acrobat (en zo komt het ook uit de printer)
http://xs47.xs.to/pics/05384/visitekaartje-testPDF.jpg

Iemand die weet wat ik fout doe?

Neon
%Europe/Berlin %413 %2005, 10:55
Hey satoer,

Ik ken Coreldraw niet (misschien toch maar eens gaan bekijken) :P
Maar wat gebruik je om een pdf te maken? Distiller van Adobe?
Of kun je ook vanuit Coreldraw exporteren/opslaan als pdf? Moet kunnen lijkt mij? :)
Misschien een RGB pdf maken inplaatsvan een CMYK pdf. Als je omzet naar CMYK wordt het altijd wat valler/doffer als het ware.

Ik hoor het wel.

satoer
%Europe/Berlin %431 %2005, 11:21
Hoi Neon,

Ik print het rechtstreeks naar PDF. Selecteer dus in het print scherm “Adobe PDF” als printer ipv mijn normale printer. Dit is handig omdat ik dan meteen snij markeringen en registratie marks kan meeprinten.
Als ik “Publisch to PDF” functie gebruik krijg ik overigens dezelfde kleurverschillen :(
Zelfs als ik alles RGB hou en gebruik de “Publisch to PDF” (waar ik dus instel dat hij niets naar CMYK moet converteren) Dan ziet het er in Acrobat reader wel okay uit.
Als ik alles RGB houd en gebruik de manier te printen naar PDF waarbij ik in de settings “Color management off” zodat die niets hoort te converteren, krijg ik evengoed het zelfde probleem met de vage kleuren.

Doel is uiteindelijk een goede CMYK PDF te krijgen wat naar de drukker kan en wat de kleuren van RGB het strakst benaderen.

Neon
%Europe/Berlin %459 %2005, 12:01
Maar als je weet dat het gedrukt gaat worden waarom maak je het dan niet direct op in CMYK?
Als je van RGB naar CMYK gaat zul je altijd verschil zien, al vind ik de voorbeelden die jij geeft wel erg extreem.
Maar kun je in coreldraw geen kleurprofiel kiezen? Net zoals in photoshop of illustrator...
Dan zou je die kunnen zetten op Euroscale Coated v2. Dat zijn drukkers standaarden.
Of je zou via dat kleurprofiel een pdf kunnen maken, alleen kan dit alleen met distiller volgens mij.

satoer
%Europe/Berlin %466 %2005, 12:12
Het is niet mogelijk direct in CMYK te werken, Het is namelijk gedeeltelijk 3D (wat je alleen in RGB kan renderen) Daarnaast moet er dan altijd toch een conversie gedaan worden naar RGB. Er bestaan namelijk geen CMYK monitoren.
Ik heb meerdere kleurprofielen geprobeerd, maar elke keer heb ik toch drastisch last van extreme kleurverschillen. “Euroscale Coated v2” is dus de standaard, thanks :) dat is zeker handig om te weten. Wat is de RGB standaard dan? (daar kan ik namelijk ook vele van selecteren)

Ik denk dat ik het gewoon in RGB ga sturen naar de drukker, dan zoekt die zelf maar uit wat voor profiel de kleuren het best benaderen :)

dakans
%Europe/Berlin %508 %2005, 13:12
Het is idd zo dat je 3D-werk niet in CMYK kan renderen, maar zodra je het plaatje eenmaal in Corel Draw hebt, zou ik het gelijk omzetten naar CMYK (ik werk eigenlijk altijd met Photshop en dan is het (image - mode - CMYK color). Als je met drukwerk te maken hebt, werk je eigenlijk altijd in CMYK, ook al zijn er geen RGB-monitoren. Als het na het omzetten wat valer wordt (en dit komt idd vaker voor), kan je handmatig de kleur wat aanpassen (levels). Daarna publishen als PDF en dan moet ook het PDF-bestand goed zijn.

Deze link is van het bedrijf van een oud-docent van mij, staat alles in over drukwerkaanlevering (klik (http://www.visserendegraef.nl/doe_het_zelf.pdf)).

Neon
%Europe/Berlin %515 %2005, 13:22
Wat is de RGB standaard dan? (daar kan ik namelijk ook vele van selecteren)
Adobe RGB ( 1998 )
Is niet de standaard want die bestaat eigenlijk (nog) niet maar deze wordt het meest gebruikt!

Als je met drukwerk te maken hebt, werk je eigenlijk altijd in CMYK, ook al zijn er geen RGB-monitoren.
Geen CMYK-monitoren ;)

Wat dakans als zegt, zodra je dingen voor drukwerk maakt altijd gelijk in CMYK werken.
Kleurprofiel op Euroscale Coated v2 zetten, je monitor laten calibreren :P en dan kun je de kleuren aan gaan passen. En zul je een zeer redelijke benadering krijgen van wat je op scherm ziet en wat er van de pers afrolt. :D

ik hoop dat je verder kunt?
Succes ermee ;)

dakans
%Europe/Berlin %599 %2005, 15:23
Oeps.....

Geen CMYK-monitoren

Thnx Neon, dat bedoelde ik ja!

satoer
%Europe/Berlin %595 %2005, 15:17
Thanks guy's. (sorry van de late reactie, wist niet dat er reacties bij waren gekomen omdat ik geen abonnementsmailtje gekregen had).

Dus als ik het goed begrijp is de beste manier van werken: Alles meteen eerst converteren naar CMYK.
Goed, dat zit er nu dus even niet in (geen zin om alles op nieuw te maken ;) ) Het beste wat ik kan doen is dus een Adobe RGB 1998 naar CMYK Euroscale Coated v2 conversie te maken. Dan: What you see is what you get, op een gekalibreerde monitor. Niet dat mijn monitor gekalibreerd is, zo nauwkeurig hoeft het ook weer niet. Maar zulke kleurverschillen als het aangetoonde plaatje is wel extreem.

Het doffe plaatje wat dan ontstaat weer te Hue-en en levelen tot het er weer acceptabel uit ziet, en als het goed is komt het dan zo van de drukker...

god, wat een onzekerheid. En die printer maakt uit zich zelf al zo'n mooie CMYK conversie.

De noodzaak van het zelf bijstellen van het CMYK conversie plaatje snap ik nog steeds niet helemaal. Waar hebben we kleurprofielen dan voor? Die zijn er toch om de conversie zo strak mogelijk te evenaren?

satoer
%Europe/Berlin %678 %2005, 17:16
Ik heb de oplossing gevonden denk ik. Gewoon een RGB PDF maken. Die openen in Adobe Acrobat (dus niet de reader)
Tools => Print Production => Convert colors
Diveice CMYK: Convert
Action: Convert
Profile: Euroscale Coated V2
[OK]

En dan ziet de conversie er wel acceptabel uit :D

dakans
%Europe/Berlin %485 %2005, 12:39
god, wat een onzekerheid. En die printer maakt uit zich zelf al zo'n mooie CMYK conversie.

De grootste zekerheid die je hebt is hoe het plaatje er in CMYK uitziet. En printers zijn zeer bedriegelijk, zeker de tegenwoordige (huis-tuin- en keuken-)photoprinters. Ik ben daardoor zelf ook weleens in verlegenheid gebracht, dit was nadat ik een ontwerp in een prachtige print had laten zien die 'niet geheel' overheen kwam met het drukwerk.

De noodzaak van het zelf bijstellen van het CMYK conversie plaatje snap ik nog steeds niet helemaal. Waar hebben we kleurprofielen dan voor? Die zijn er toch om de conversie zo strak mogelijk te evenaren?

Heb je op zich wel gelijk in, maar het is eigenlijk altijd al zo geweest, al was jouw voorbeeld wel erg extreem! Met RGB heb je met 3 kleuren te maken en met CMYK dus met 4, waaronder zwart. Ik denk dat die zwarte kleur verantwoordelijk is voor de 'vale' kleuren na de omzetting. Er zal hier vast wel een betere uitleg voor zijn, maar dit is hoe ik denk dat het komt.

Ik heb de oplossing gevonden denk ik. Gewoon een RGB PDF maken. Die openen in Adobe Acrobat (dus niet de reader)
Tools => Print Production => Convert colors
Diveice CMYK: Convert
Action: Convert
Profile: Euroscale Coated V2
[OK]

Toch blijft het makkelijker als je in het vervolg gelijk in CMYK werkt, hoef je al deze extra handelingen niet te doen. De kleurinstellingen zou je als 'standaard' in moeten kunnen stellen in Corel Draw (kan iig wel in PS). Dus dat elke plaatje in RGB standaard naar Adobe RGB 1998 wordt omgezet en dat elk CMYK plaatje standaard Euroscale Coated V2. Zou je even in de 'voorkeuren' moeten prutsen.

satoer
%Europe/Berlin %636 %2005, 16:16
Toch blijft het makkelijker als je in het vervolg gelijk in CMYK werkt, hoef je al deze extra handelingen niet te doen. De kleurinstellingen zou je als 'standaard' in moeten kunnen stellen in Corel Draw (kan iig wel in PS). Dus dat elke plaatje in RGB standaard naar Adobe RGB 1998 wordt omgezet en dat elk CMYK plaatje standaard Euroscale Coated V2. Zou je even in de 'voorkeuren' moeten prutsen.
En dat bleek de oplossing :#

Ik heb nog meer staan pielen. En per ongeluk een CMYK psd rechtsreeks uit Coreldraw opgeslagen, zonder al te veel kleurverlies :)
Bleek dus dat je de kleurconversie profielen niet in de PDF export instellingen moest instellen maar in het algehele kleurbeheer in CorelDraw:
http://xs48.xs.to/pics/05394/coreldrawkleurbeheer.jpg

Dan neemt die de conversie profielen blijkbaar mee in het PDF bestand want Acrobat geeft de kleuren goed weer.