Volledige versie bekijken : advanced zooming, tutorial/fla?
mel_vin
%Europe/Berlin %816 %2005, 20:35
hi
ik ben op zoek naar een tutorial of fla, waarin je bijv. een picture heb, en 4 verschillende buttons... afhankelijk welke buttons je klikt, moet het scherm zooomen... het afwijkende in dit soort zoomers, is dat het geen chronologische zoom is (van a naar b, b naar c, c naar d)
maar dat je van bijv. d naar b van a naar d en van c naar a, etc, naar "voor" en "achter" kunt zoomen.... weet iemand hoe je dit moet maken....?
in praktijk zie je van die sites, waar een supergrote clip in is geplaatst en dat je met de buttons een hele sterke zoom (in en uit) hebt en steeds weer nieuwe elementen in die zoom kunt klikken... ik wil het bescheiden houden, en slechts een in en uitzoom met een picture hebben indien mogelijk...
ben ik duidelijk?
groetjes
mel
kH_
%Europe/Berlin %837 %2005, 21:06
Ff een voorbeeldje gemaakt, waarschijnlijk bedoel je dit.
theFlashWizard
%Europe/Berlin %837 %2005, 21:06
http://www.flashloaded.com/zoommenu.php
1ste in de lijst als je in google zoekt op "flash zoom menu" ;)
Pimm
%Europe/Berlin %844 %2005, 21:16
Mate, je gaat toch niet betalen voor een component?!
mel_vin
%Europe/Berlin %864 %2005, 21:44
shit, unexpected file format kH_..... kun je die file niet aanpssen??
swf is idd wat ik bedoel!
thanx
kH_
%Europe/Berlin %870 %2005, 21:53
Uhm....tis Flash 8....eigenlijk gebruik ik altijd direct een nieuwe versie van Flash wanneer die uitkomt, dus de vorige versie gebruik ik al niet meer :)
Ik kan je alleen wel ff de ActionScript code geven (die overigens niet helemaal klopt merkte ik, zo werkt de zoom naar 25% niet helemaal super, maar voor het idee is het wel aardig).
ActionScript op frame 1 van de root timeline:
var zoomFactor:Number=100;
var zoomTo:Number=zoomFactor;
var opteller:Number=0;
onEnterFrame=function()
{
if((opteller>0 && zoomFactor<zoomTo) || (opteller<0 && zoomFactor>zoomTo))
{
zoomFactor+=opteller;
}
zoompie._xscale=zoompie._yscale=zoomFactor;
}
zoomer=function(zoom:Number)
{
zoomTo=zoom;
opteller=Math.round((zoomTo-zoomFactor)/50);
}
Actionscript onder de knoppies (eentje voor het idee ;)):
on(press)
{
_root.zoomer(400);
}
Simpel he? Zoals je ziet is het een gelijkwaardige zoom, dus een zoom van 25% naar 400% gaat net zo snel als bijvoorbeeld van 100% naar 200%. Sommigen noemen dit easing, maarja....sommigen vinden het leuk om overal moeilijk over te doen en overal ingewikkelde woorden voor te gebruiken....
Simpel gezegd, als je wilt zoomen van 25 naar 400 in 50 stappen, dan deel je dus (400-25=375) door 50. De uitkomst van die berekening is dus de waarde die je telkens moet optellen bij je beginwaarde (in dit voorbeeld 25), totdat je de uiteindelijke waarde hebt bereikt (in dit voorbeeld 400). Op die manier heb je voor alle overgangen een gelijkwaardige zoom.
En nu maar hopen dat je hier wat aan hebt en zo niet, dan niet :D
mel_vin
%Europe/Berlin %959 %2005, 00:01
geloof het of niet, hij doet he-le-maal niets....:O(
attached mijn versie....
theFlashWizard
%Europe/Berlin %966 %2005, 00:11
kijk.. het is zelfs mogelijk het zo te scripten dat flash automatisch naar de afmetingen kijkt van het doel..
http://members.lycos.nl/tut1/uploadbestanden/fillScreen02.swf
maar sorry dit scriptje ga ik niet online zetten..
kH_
%Europe/Berlin %319 %2005, 08:40
kijk.. het is zelfs mogelijk het zo te scripten dat flash automatisch naar de afmetingen kijkt van het doel..
http://members.lycos.nl/tut1/uploadbestanden/fillScreen02.swf
maar sorry dit scriptje ga ik niet online zetten..
?!?!? Waarom niet ?!?!?
Het is zeker een leuk voorbeeld, maar je bent toch niet commercieel ingesteld he? Als ik die AS wil zien kan ik daar op een hele simpele manier aankomen, dus als je van plan bent SWF'jes te gaan verkopen bijvoorbeeld, veel succes......zal niet lukken ;)
theFlashWizard
%Europe/Berlin %331 %2005, 08:56
het is iets dat ik zelf ga gebruiken voor een site.. 1ste x dat ik et niet beschikbaar stel.. dus dat valt echt wel mee.. maar ik wil et gewoon n btje speciaal houde..
mel_vin
%Europe/Berlin %352 %2005, 09:27
shit, flashwizard, zoiets zoek ik eigelijk... als die rondjes ook een picture kunnen zijn, en die buttons voor de zoom niet de elementen zelf zijn, maar ergens aan de rond... :O/ als je dat zo kunt maken, wil ik dat wel van je kopen....
kH_
%Europe/Berlin %354 %2005, 09:31
KOPEN ?!?!?!?!?
Ben je gek ofzo?
theFlashWizard
%Europe/Berlin %359 %2005, 09:38
kH_, anti commercieel? :P
alles kan.. het enigste speciale is alleen dat flash dus zelf nadenkt van hoegroot hij de totale mc moet scalen en naar welke plek hij em moet verplaatsen om dat object beeldvullend te krijge..
kH_
%Europe/Berlin %378 %2005, 10:04
Ik ben inderdaad anti-commercieel ingesteld, wanneer het gaat om dit soort zaken. Ik ben ook tegen patenten, want dat doet een inbreuk op de vrijheid van het gebruik van informatie.
Kijk, wanneer jij tijd moet steken om iets nieuws voor een ander te ontwikkelen, dan snap ik dat je daar geld voor vraagt. Je vraagt dan immers geld voor je inzet, de tijd die jij eraan besteedt. Heb je echter zelf ooit eens iets gemaakt, zoals een leuk effect, dan zie ik de noodzaak niet om geld te vragen voor iets wat een ander vrij kan kopieren, zonder het origineel aan te tasten.
Iets maken voor een ander -> daar vraag je geld voor (NIET voor het product, maar voor de TIJD die jij eraan besteedt hebt)
Voor alle overige doeleinden vind ik het belachelijk om daar geld voor te vragen.
Trouwens, dit is zelfs een forum om kennis over te dragen. Eigenlijk zouden mensen die beginnen over het verkopen van hun scriptjes eraf getrapt moeten worden, want het gebeurt vaak genoeg dat originele ideeen van anderen afgejat worden met als doel er zelf rijker van het worden.
Als jij toch iets kunt betekenen voor een ander, dan is dat toch mooi? Als die ander daar misbruik van maakt en jouw kennis verkoopt, dan is dat zijn/haar verantwoording.
theFlashWizard
%Europe/Berlin %408 %2005, 10:48
hmm.. ik heb hier tijd aan besteed.. voor een site die ik gratis voor n actie groep maak.. maar gezien dit script het idee achter het script makkelijker maakt kan het gebeuren dat mensen hetzelfde idee gaan maken doordat ze dit script hebben..
maar als je geld vraagt voor het aantal uren dat je erin steekt.. dan zal je dat toch n x moeten vragen.. en dat gebeurt dan toch echt meestal bij het verstrekken van het product..
en nee ik ben niet van plan het te verkopen.. ik wou eigenlijk alleen laten zien dat het kan.. mischien ook geen handige zet geweest.. maja..
en normaal beteken ik graag wat voor mensen.. ik heb n lijst met tuturials en n map vol met flash experimenten en voorbeeldjes.. die ik altijd, graag & gratis verstrek..
mel_vin
%Europe/Berlin %449 %2005, 11:47
dus geen andere link met iets vergelijkbaars (te downloaden, geen swf)
:(
mel_vin
%Europe/Berlin %489 %2005, 12:45
ff gezocht, dit is de fla. en zeker geen verkeerde! lekker soepel!
http://www.flashkit.com/movies/Interfaces/Navigation/Zoom-in_-Andreas_-53/index.php
theFlashWizard
%Europe/Berlin %513 %2005, 13:19
nou nou.. das echt simpel weg de _xscale en _yscale naar 200% procent bijv halen.. maja.. als dat is wat je nodig hebt.. :)
kH_
%Europe/Berlin %530 %2005, 13:43
Waarom moeten oplossingen ingewikkeld zijn? Het gaat om het resultaat ;)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.