PDA

Volledige versie bekijken : [Help plz] AS syntax fouten

Chielt
%Europe/Berlin %308 %2005, 08:24
Ik heb 2 syntax fouten in mij AS zitten alleen snap ik de foutmelding niet... ik ben nog maar sinds gister avond bezig met action scripts. Ik heb het stukje script uit een tut van MM flash MX 2004 zelf. ik heb het overgetypt en toen kreeg ik die errors en ik heb geplakt vannuit de tut en nogsteeds krijg ik die errors... beide errors blijven er...

error (http://members.lycos.nl/chielt/AS_tut_1_1.JPG)
tutorial (http://members.lycos.nl/chielt/AS_tut_1_2.JPG)

Ook snap ik niet wat een oprand is....

Kan iemand mij uitleggen wat er fout is en wat een operand is?

Larsvu
%Europe/Berlin %332 %2005, 08:58
Je moet een } teken achter je code plakken, dan los je beide fouten op.
Dus:

attachmovie_Btn.onRelease=function(){
_root.blablabla
}

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %353 %2005, 09:29
Je moet een } teken achter je code plakken, dan los je beide fouten op.
Dus:

_root.blablabla
}

voor de volledigheid er dient ook nog een ; achter de 2e en 3e regel te staan

_root.blablabla;
};

Kan iemand mij uitleggen wat er fout is en wat een operand is?

Een operand staat ook uitgelegd in de Flash Help, alle terminology staat daar namelijk in uitgelegd, uit de Flash Help:

"Operators are terms that calculate a new value from one or more values. For example, the addition (+) operator adds two or more values together to produce a new value. The values that operators manipulate are called operands."

Dus als je een if statement hebt, bijv. "bla = ik + mij" dan zijn 'ik' en 'mij' de operands.

Larsvu
%Europe/Berlin %392 %2005, 10:25
hehe, klopt als een bus (deze uitdrukking kan ik echter niet uitleggen) :p

Roenes
%Europe/Berlin %411 %2005, 10:53
voor de volledigheid er dient ook nog een ; achter de 2e en 3e regel te staan

_root.blablabla;
};

Even voor de zekerheid: die laatste ; is niet verplicht en flash werkt perfect als die er niet staat. Het is echter wel zo netjes om die er neer te zetten. Maar als je die weg laat zal flash niets laten horen :)

Het is maar dat het bekend is :)

TheZwier
%Europe/Berlin %414 %2005, 10:56
Het is natuurlijk wel een goede gewoonte om aan te leren, zerker als je ook met php werkt. En de code krijgt toch net dat extra beetje overzichtelijkheid.

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %416 %2005, 11:00
En de volgende versie van ActionScript heeft volledige ECMAScript ondersteuning en misschien zijn ze dan nog strenger op syntax, misschien is het dan ineens wel verplicht. Dus Roenes gewoon niet lui zijn ;) maar jezelf de juiste manier van programmeren aanleren.

Chielt
%Europe/Berlin %419 %2005, 11:04
:cool: danku danku :D ik ga lekker verder werken... ik post het wel weer als ik problemen tegen kom :D

Roenes
%Europe/Berlin %435 %2005, 11:27
En de volgende versie van ActionScript heeft volledige ECMAScript ondersteuning en misschien zijn ze dan nog strenger op syntax, misschien is het dan ineens wel verplicht. Dus Roenes gewoon niet lui zijn ;) maar jezelf de juiste manier van programmeren aanleren.Hey hey, ik zeg niet dat ik dat niet doe. Ik geef het alleen aan aangezien de topicstarter net begint met AS. Ik bedoel: het is niet dat een script niet uitgevoerd kan worden als die laatste ; ontbreekt. Als de topicstarter dit weet dan kan hem dat behoorlijk wat tijd schelen tijdens het debuggen :)

Maar over de volgende AS versie: zoveel strenger kan er toch niet op de syntax gelet worden dacht ik. Ik bedoel: de checks zijn toch al vrij strict? Of ligt dat aan mij? :)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %439 %2005, 11:33
Zo strict is het allemaal niet hoor maar wel stukken verbeterd met AS2 dat is absoluut waar. Heb je wel eens met Java of andere pure programmeertalen (dus geen webtalen) gewerkt? Die zijn nog stricter in wat je teruggeeft van objecten en alles moet gespecificeerd zijn.

Dauntless
%Europe/Berlin %445 %2005, 11:41
Ik heb het hier niet direct zien staan, en dus mijn excuses als het al gezegd is, maar nog een fout in zijn script:

Hij heeft attachtMovie_btn.onRealease = function() { } gedaan. Nu met het copy pasten van de op het forum gegeefde code is die fout natuurlijk weg, maar het is en blijft wel een fout die hij gemaakt had ;)

Chielt
%Europe/Berlin %447 %2005, 11:44
//function plays trio__mc when attachtMovie_btn instance is released
attachtMovie_btn.onRealease = function() {
_root.attachMovie("MCTrio", "trio_mc", 1);
trio_mc.x = 275;
trio_mc.y = 200;
};

Uiteindelijk is het dit geworden... maar als ik test movie doe en op die knop klik gebeurt er nikx :S :rolleyes: :confused: Hij laadt de MC niet :S

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %448 %2005, 11:46
Zie Dauntless zijn antwoord :)
En dit is dan de code:

//function plays trio__mc when attachtMovie_btn instance is released
attachtMovie_btn.onRelease = function() {
_root.attachMovie("MCTrio", "trio_mc", 1);
trio_mc.x = 275;
trio_mc.y = 200;
};

Let er ook op dat "attachtMovie_btn" de instancenaam van je movieclip is die je gebruikt als button.

EDIT: nehneh @ The_One...en jahoor alweer Wicked Member :D

The_One
%Europe/Berlin %448 %2005, 11:46
lees Dauntless' post eens ;)

hmmz, TrueChaoZ was me net voor :P

Chielt
%Europe/Berlin %456 %2005, 11:58
lees Dauntless' post eens ;)

hmmz, TrueChaoZ was me net voor :P

kgloof dak aant posten was toen ik mijn vraag erin plakte :p tnx :)

Roenes
%Europe/Berlin %459 %2005, 12:02
Zo strict is het allemaal niet hoor maar wel stukken verbeterd met AS2 dat is absoluut waar. Heb je wel eens met Java of andere pure programmeertalen (dus geen webtalen) gewerkt? Die zijn nog stricter in wat je teruggeeft van objecten en alles moet gespecificeerd zijn.Klopt, wat dat betreft vind ik java fijner. AS2 is wat te oppervlakkig als je een tijd met java gewerkt hebt. Ik wil nu ook iedere keer de juiste classe specificeren maar dan moet het gewoon object zijn. Kan wel lastig zijn. :)

TrueChaoZ
%Europe/Berlin %463 %2005, 12:07
Klopt, wat dat betreft vind ik java fijner. AS2 is wat te oppervlakkig als je een tijd met java gewerkt hebt. Ik wil nu ook iedere keer de juiste classe specificeren maar dan moet het gewoon object zijn. Kan wel lastig zijn. :)
Absoluut van mij mag AS2 wel nog volwassener worden, het is nu nog net een jongvolwassene ;). Ditzelfde geldt eigenlijk ook wel een beetje voor PHP.

Chielt
%Europe/Berlin %472 %2005, 12:19
ik heb alles gedaan wat er in de tut staat en ik heb de fout uit de code gehaald... maar nog werkt hij niet...je kan klikken wat je wilt maar er verschijnt geen movie clip :confused:

Dauntless
%Europe/Berlin %478 %2005, 12:28
-Heb je de juiste linkage naam ingevuld?
-Heb je de juiste instance naam ingevuld?
http://www.dauntless.be/flashfocus/pics/instancenaam.jpg
Als dat zo is moet je je .fla eens includen (Nu met het nieuwe forum kan je .fla's includen in je post! :)).

Larsvu
%Europe/Berlin %546 %2005, 14:06
zo'n klein a'tje zie je zo over het hoofd. Programeren is lekker bug gevoelig ;)

Chielt
%Europe/Berlin %829 %2005, 20:54
-Heb je de juiste linkage naam ingevuld?
-Heb je de juiste instance naam ingevuld?
afbeelding (http://www.dauntless.be/flashfocus/pics/instancenaam.jpg)
Als dat zo is moet je je .fla eens includen (Nu met het nieuwe forum kan je .fla's includen in je post! :)).

uhhh ik kan geen fla toevoegen :S

interactivity_start.fla:
Onjuiste bestandstype

enne... hoe kan ik instance name verranderen?

You can configure your document to play a movie clip at runtime. Using the attachMovie() method, you can attach an instance of a movie clip in the Library panel to the Stage even though you have not placed an instance on the Stage.

Niek_M
%Europe/Berlin %835 %2005, 21:02
Anders stop je hem even in een zipje :p

Larsvu
%Europe/Berlin %843 %2005, 21:14
Hey chielt, ik adviseer je eerst even de basis turorials door te nemen, of even de help file na te kijken.
Deze vragen zijn allemaal wel erg basic die je makkelijk kan nalezen in de help file.

Chielt
%Europe/Berlin %845 %2005, 21:17
Anders stop je hem even in een zipje :p

OK...

:D

interactivity_start.zip:
Bestand is te groot. Het maximum voor dit bestands type is 97,7 KB. Uw bestand is 382,5 KB.

:(

fout gevonden tnx to kinkstar :D

er stond attachtMovie en het moest zijn attachMovie... I just hate spelling mistakes...but I'm soooo f*cking good at them :D

@Larsvu.. als je eens in de quickstart tus bij basic action scripts gaat kijken in flash MX dan zie je die tut staan bij interactivity... maar als je de tuts volgt en het nog niet lukt :S

Laiverd
%Europe/Berlin %849 %2005, 21:22
Ik stond net op het punt hetzelfde te zeggen, en daarbij zou ik willen zeggen, kijk nou eens even heel goed als je dingen overtypt, of je ze ook goed overtypt; inongeveer de 12de post staan nog steeds dezelfde typefouten, en dan begint e.e.a. toch een beetje een zinloze exercitie te lijken. Ook de actionscript dictionary komt met heel veel voorbeelden; doe die ook gewoon (niet alleen lezen, maar echt doen). Lees een basis inleiding op programmeren, ook altijd handig. En als je dat al nou niet wilt, en je kopieert script, kijk dan in elk geval even in de as dictionary wat de functies doen die je hebt gekopieerd. After all: het zou er toch om moeten gaan dat je er wat wijzer van wordt ;) Dit is niet bedoeld als ontmoediging om te posten, maar eerder als aanmoediging om het leren van Flash misschien net iets anders aan te pakken, wardoor het allemaaal wat zinvoller wordt.
John

Chielt
%Europe/Berlin %853 %2005, 21:29
Ik stond net op het punt hetzelfde te zeggen, en daarbij zou ik willen zeggen, kijk nou eens even heel goed als je dingen overtypt, of je ze ook goed overtypt; inongeveer de 12de post staan nog steeds dezelfde typefouten, en dan begint e.e.a. toch een beetje een zinloze exercitie te lijken. Ook de actionscript dictionary komt met heel veel voorbeelden; doe die ook gewoon (niet alleen lezen, maar echt doen). Lees een basis inleiding op programmeren, ook altijd handig. En als je dat al nou niet wilt, en je kopieert script, kijk dan in elk geval even in de as dictionary wat de functies doen die je hebt gekopieerd. After all: het zou er toch om moeten gaan dat je er wat wijzer van wordt ;) Dit is niet bedoeld als ontmoediging om te posten, maar eerder als aanmoediging om het leren van Flash misschien net iets anders aan te pakken, wardoor het allemaaal wat zinvoller wordt.
John

:) Ik von het al heel wat dat ik alles in 1 topic dump :p ik haat mensen die het hele forum met zulke vragen vol spammen :p maar als je met 1 regel 10 minuten vast zit...en blijkbaar half dyslectisch bent en over letters heen leest maar tóch die tut af wilt maken...dan ga je over op posten :)

wel hulde dat mensen hier zo relax om gaan met noobies :D ik HAAT het als ze meteen gaan zeuren dat je noob bent als je een beete noob vragen stelt :D ik blijf voorlopig wel op dit forum :D

Dauntless
%Europe/Berlin %856 %2005, 21:34
ik HAAT het als ze meteen gaan zeuren dat je noob bent als je een beete noob vragen stelt :D ik blijf voorlopig wel op dit forum :D
Voor mij gaat die ergernis ook in de andere richting :p Wat is het nut van te beginnen met een inleiding van: hallo, ik ben een noob, daarom gaat deze vraag ook heel erg overkomen en jullie gaan hem waarschijnlijk niet beantwoorden omdat hij zo dom is , etc ... ?
Gewoon je vraag posten, duidelijk zeggen wat er aan de hand is, goed letten op wat de anderen je vertellen en je probleem zal snel opgelost zijn.

Iedereen is toch ooit eens begonnen?