Volledige versie bekijken : Rollon - Rolloff
rveldhuizen
%Europe/Berlin %922 %2005, 23:08
Ik heb de laatste tijd genoeg rollon en rolloff tutorials gelezen en bekenen, maar word er eigenijk niet veel wijzer van.
Ik wil graag een menutje met 5 links erin. Zodra je met je muis over 1 van deze links gaat, moet de balk van kleur veranderen. Zodra je er af gaat, moet deze weer de normale kleur krijgen. Nou wil ik dit natuulijk niet dat het zomaar verspringt, maar netjes via een motiontween overloopt.
Heeft iemand hier een goed idee voor of een handige tip of link?
M.v.g. Raymond
Vinc
%Europe/Berlin %925 %2005, 23:12
Voor de duidelijkheid: Gaat het om één balk die moet veranderen zodra je over een van de buttons gaat of moet elke button van kleur kunnen veranderen als je over de desbetreffende button gaat?
theFlashWizard
%Europe/Berlin %004 %2005, 01:06
om dat dynamisch te kunnen doen heb je een pittig actionscript nodig..
maar volgens mij hebben mensen het voor de gemiddelde gebruiker ook mogelijk gemaakt door colorTo ofzo te maken.. zoek er maar eens op op het forum.. :)
Roenes
%Europe/Berlin %512 %2005, 13:18
Dit is wel met AS te doen, maar het is makkelijker om 1 mc te maken die als button dient en in die mc zet je een motiontween die je kleurverloop regelt. Dan kun je met de onRollOver en onRollOut dat ding laten bewegen en blijft je AS minimaal.
Met AS is het ook wel te doen, maar dat maakt het een stuk moeilijker :)
theFlashWizard
%Europe/Berlin %523 %2005, 13:34
Roenes, gezien hij het volgens mij over 1 balk hebt die in 5 mogelijke kleuren moet kunnen veranderdere zal dit dynamisch gemaakt moeten worden.. en dus met AS..
rveldhuizen, wat veel minder moeilijk is en mischien net zo leuk is in de balk een heleboel kleuren te maken en die dmv motiontween over te laten lopen.. dan stuur je bij een rollover de balk naar een bepaald frame toe.. dan zal hij dus niet precies van de begin kleur naar de eindkleur gaan maar het kan er evengoed wel leuk uit gaan zien..
Roenes
%Europe/Berlin %528 %2005, 13:40
Roenes, gezien hij het volgens mij over 1 balk hebt die in 5 mogelijke kleuren moet kunnen veranderdere zal dit dynamisch gemaakt moeten worden.. en dus met AS..Dat interpreteer jij maar hij zegt het niet expliciet. Maar zelfs als dat het geval is, kan het nog grotendeels met een motiontween/shapetween en hoef je alleen de eindkleur door te geven in de onRollOver's.
Maar laten we even wachten wat de TS nou precies wil :)
theFlashWizard
%Europe/Berlin %544 %2005, 14:03
als je van kleur naar kleur wil overgaan en je hebt 5 kleuren zijn dat heel wat verschillende combi's.. volgens mij is dat dus bijna niet te doen met motiontweens.. en als jij denkt van wel ben ik eerlijk gezegt wel erg benieuwd naar de basis van hoe je dat wou doen..
of TS dat nou wil maken of niet..
Roenes
%Europe/Berlin %548 %2005, 14:10
Ik zal zo even kijken of ik vluchtig een voorbeeldje kan bouwen :)
Roenes
%Europe/Berlin %582 %2005, 14:58
Het voorbeeldje maken duurde iets langer als gepland want ik moest tussendoor heel ff weg. Anyway hier is ie: (Flash mx 2004 formaat aangezien je vanuit Flash 8 nie meer voor Flash MX kan saven)
FLA (http://home.planet.nl/~polma288/flashfreaks/kleurverloop.fla)
SWF (http://home.planet.nl/~polma288/flashfreaks/kleurverloop.swf)
Er zit nog wel wat AS in, maar op zich vrij weinig. Het is helemaal met motion tweens te doen, maar dan blijft het geheel totaal niet dynamisch. Nu kun je 1 animatie voor iedere kleur gebruiken. Stel je gebruikt alleen maar motion tweens, dan moet je dus voor iedere kleur de animatie kopieren en de kleur veranderen. Dit is erg veel werk. Dus is deze manier wat handiger.
Khoop dat je er wat aan hebt :)
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.